1.
Dit wordt dan de eerste echte
Nieuwsbrief van 2024, al draagt hij officieel al het nummer 2. Nogmaals,
maar niet minder oprecht, hopen wij voor U allen op een voorspoedig jaar
waarin al uw wensen uitkomen.
We hopen U talrijk te kunnen ontmoeten op onze gezamenlijke
nieuwjaarsreceptie met KKROA KKROA op maandag 15 januari 2024 om 20 uur in
Wommelgem op Fort 2. Er is nog nipt tijd om in te schrijven. De partners
zijn uiteraard ook welkom.
Ondertussen hebben onze leden ook van onze secretaris een briefje gehad met
de uitnodiging voor betaling van het lidgeld van 2024. Ook wie nog geen lid
is, wordt hierbij hartelijk uitgenodigd. Zie daarvoor het aanvraagformulier
op het einde van dit logboek.
2.
Zeil mee:
Even was er een lichte paniek, omdat de electriciteit
aan boord van de West-Hinder het leek begeven te hebben. Maar ondertussen
is dat alweer opgelost, met oprechte dank aan de bekwame vrijwilligers van
MPM die met alles raad weten. Dus, de opleidingsdag kan normaal doorgaan.
Programma van maandag 8 januari 2024 voor ingeschreven cursisten.
14:00 aankomst cursisten /verdeling in 3 groepen
groep 1 > RADIOHUT Jan Verguts gebruik
marifoon
groep 2 > MESS MATROZEN Paul Mallentjer wind/stroming/sluizen
groep 3 > ZEILKOT Schipper Jan / Bert
noodsituaties / reddingsmiddelen
Rond 17:00 worstenbrood+ appelbollen voor wie intekende
3.
Het gewone nieuws moeten we beginnen met
twee rechtzettingen.
Rechzetting nr 1: In
het rubriekje over het “aan de ketting leggen van schepen” sprak ik van
“bezwarend beslag”. Met dank aan lezer Peter Van de Wouwer
die de lapsus opmerkte, moet het uiteraard zijn: “bewarend beslag”. Het is
altijd fijn om een signaal te krijgen dat deze nieuwsbrief wakkere lezers
heeft. (nvdr was reeds
verbeterd in de online versie)
Rechtzetting nr 2. In diezelfde nieuwsbrief gaven
we de indruk dat de situatie in de wateren rond Yemen wat genormaliseerd
was nu de internationale
task force Operation Prosperity stilaan vorm kreeg, en de grote
containerrederijen terug vertrouwen kregen in de klassieke Suez-route. Dit
werd ons ingegeven door de grote persagentschappen die dit verkondigden.
Maar de bits en bytes van de boodschap waren nog
aan het natrillen in een van de mainframes die deel uitmaken van het
internet of een nieuwe, weliswaar mislukte aanval van de Houthirebellen op de Maersk
Hangzhou (3 van de 4 aanvallende bootjes gekelderd door helikopters van de
Amerikaanse marine) veranderde opnieuw de situatie. Onder andere Maersk besliste met onmiddellijke ingang de keuze voor
de Suez-route voor minstens twee dagen op te schorten. (Flows van 2/1/2024 e.v.a) Ondertussen wordt er nog altijd niet via Suez
gevaren. Dergelijke flip-floptoestanden zullen we nog wel een tijdje moeten
meemaken.
4.
Blijkbaar hebben de Somaliërs
op een dergelijk signaal gewacht om ook weer op pad te trekken. Nieuwsblad
Transport van 5/1/2024 meldt dat Somalische piraten een aanval hebben
uitgevoerd op de Lika Norfolk, een bulkschip van Cosco. De Indische bemanning zou zich teruggetrokken
hebben in de citadel van het schip. Indië heeft een oorlogsschip naar de
regio gestuurd. Het blijkt wel niet de eerste aanval te zijn na lange tijd,
want eind november werd ook al een aanval uitgevoerd op de
chemicaliëntanker Central Park. Amerikaanse mariniers die toevallig in de
buurt waren konden toen de aanslag afslaan.
Hopelijk wijst dit alles niet op een heropleving van de Somalische
piraterij, want dat zou een extra stressfactor betekenen voor de regio...
en de wereldhandel.
5.
Verschillende nieuwsmedia
brachten het nieuws van het voorlopig gunstig advies van de Gewestelijke
Omgevingsvergunningscommissie voor Project One
van Ineos. Er zou dus geen beletsel meer zijn om vlug de vergunning te
verlenen zodat de bouw terug kan opstarten. Dit is goed nieuws voor de
Antwerpse haven. De Standaard van 5/1/2024 bracht wel een verhaal van twee
Amerikaanse artsenorganisaties die protesteren omwille van de vermeende
impact van het project op de ontginning van schaliegas in de States, iets wat door Ineos ontkend wordt.
6.
De overvloedige regens van de
voorbije dagen hebben heel wat waterlast gebracht in binnen-en buitenland.
Merkwaardig genoeg lijkt de provincie Antwerpen tamelijk gespaard te zijn
(GVA van 5/1/2024).. Eigenlijk is dit niet zo
verwonderlijk: in de provincie Antwerpen werden de meeste werken uitgevoerd
in verband met het Sigmaplan: overstromingsgebieden, gecontroleerde
getijdegebieden en dijkverhogingen die boven op de natuurlijke
overstromingsgebieden werden gerealiseerd. Dit is een mooi voorbeeld van
adaptatie in de strijd tegen klimaatopwarming.
7.
Vorige nieuwsbrief beloofde ik
een persoonlijk verhaal over Artificiële Intelligentie. Achtergrond: de
overgrootvader van mijn echtgenote ondernam in 1889 een avontuurlijke reis
aan boord van een stoomschip met hulpzeilen vanuit Rotterdam naar Buenos
Aires met de bedoeling daar een nieuw leven op te bouwen. Veertien dagen na
aankomst in Buenos Aires zat hij al op hetzelfde schip terug naar
Nederland. Maar van elke dag hield hij minutieus een logboek
bij over de gebeurtenissen op het schip en van wat er rond hem gebeurde.
Sinds lang koesterde ik het idee om dit logboek, voorzien van de nodige
commentaar en duiding te publiceren. Maar steeds schoof dit op de lange
baan. Tot ik recent de vraag kreeg van een Limburgse erfgoedkring, die op
een andere manier bindingen heeft met de man, mij gevraagd heeft om op
betrekkelijk korte tijd dit project af te werken. Ik had al wel enig
materiaal verzameld, maar er moest nog heel wat opgezocht worden. Op
internet zijn er tegenwoordig al een aantal sites, vooral Nederlandse,
beschikbaar waar men kan doordringen tot de primaire bronnen, zoals de
originele aktes en registers. Om dus tijd te winnen besloot ik om
Artificiële Intelligentie, zoals ChatGPT en Bing
Chat, later Copilot uit te testen. Bij beide kan
men vragen stellen, die uiteraard goed moeten geformuleerd worden.
Maar het is niet allemaal rozegeur en maneschijn.
In veel gevallen moeten de systemen het antwoord schuldig blijven, of halen
ze dingen door elkaar. Bij een ondervraging van beide systemen over
hetzelfde onderwerp waren de antwoorden zelfs helemaal verschillend.
Anekdotisch vroeg ik daarop aan beide systemen: “geef een rating van 1 tot
10 (10 is het beste) op uw eigen betrouwbaarheid”. Chat-GPT gaf hierop een
ontwijkend antwoord, maar Bing-Chat vond zichzelf wel een 9 waard.
Ik besloot dan ook om enkel onrechtstreeks van deze diensten gebruik te
maken. Waar Chat-GPT geen informatie geeft over zijn bronnen, is Bing-Chat
mededeelzamer. Deze laatste geeft een aantal links naar geconsulteerde
referenties, en geeft daar bovenop nog een suggestie van bijkomende
onderzoeksvragen naar hetzelfde onderwerp. Op deze manier kan men dus wel
een enorme tijdswinst boeken door niet meer zelf eerst van nul te moeten
beginnen in het afzoeken van het internet, en toch controle houden over de betrouwbaarheid
van de geconsulteerde site. En op
deze manier ben ik heel wat interessante dingen vlug op het spoor gekomen.
8.
Ondertussen is ook de aanvraag
binnengekomen voor hernieuwing van het lidgeld voor de vzw Hulpbetoon bij
de Marine. Steun aan deze sympathieke organisatie is zeker aan te raden, en
mits een zeker bedrag kan men het lidmaatschap combineren met een abonnement
op Sea Talk. De uitnodigingsenveloppe bevatte ook een sleutelhanger. Zie
verder in deze nieuwsbrief.
9.
Eerstdaags te bevestigen:
mogelijke datum voor de Algemene Vergadering van RBNRC: woensdag 13 maart.
10.
En last but not
least. Woensdag 31 januari 2024
wordt een speciale dag. Dan staat de clubavond van de RYCB volledig in het
teken van onze erecommodore Patrick Van den Bulck.
Daar mogen wij als club zeker niet ontbreken. Consulteer de pagina's van
“onze zielsverwante club” voor meer details.
Willy 06/01/2024
|