NIEUWSBRIEF 07-01-2024

 

 

Editoriaal:

 

Met het nieuwe jaar zien we ook de start van het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie, en dit voor de komende zes maanden. We vermelden het hier graag omdat ons land als één van de prioriteiten een maritiem thema naar voren heeft geschoven.

 

Bijzondere aandacht zal immers uitgaan naar de strijd tegen drugshandel in de voornaamste havens, met een aanpak in Europees verband en in nauwe samenwerking met regeringen in Zuid- en Latijns-Amerika. Onder meer Maritime Executive wijdt er een bijdrage aan.

 

We zijn uiteraard goed bekend met de toestand in de Antwerpse haven, het lijkt wel of iedereen met voelsprieten in de maritieme wereld er nu rechtstreeks mee te maken krijgt of er tenminste toch uit eerste hand van hoort. Ook werden in Rotterdam, maar ook in Spanje en Ierland in 2023 alle records inzake drugsvangsten verbroken.

 

Het agentschap Eurojust zal verder bouwen op een wereldwijd netwerk van meer dan 70 ‘focal points’ om de illegale drugshandel tegen te gaan, en er wordt meer dan 200 miljoen euro uitgetrokken om in geavanceerde scanapparatuur te investeren.

 

Net zoals bij elke maritieme kwestie is de strijd tegen drughandel een probleem dat enkel kan aangepakt worden door internationale en liefst wereldwijde coördinatie. Met het buitensporige criminele geweld en de fabelachtige sommen over omkoping die de laatste maanden in de media circuleerden, zijn we benieuwd naar de effecten van deze hernieuwde Europese aanpak…

 

 

Veel leesplezier,

 

Filip

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Dit wordt dan de eerste echte Nieuwsbrief van 2024, al draagt hij officieel al het nummer 2. Nogmaals, maar niet minder oprecht, hopen wij voor U allen op een voorspoedig jaar waarin al uw wensen uitkomen.  
  
We hopen U talrijk te kunnen ontmoeten op onze gezamenlijke nieuwjaarsreceptie met KKROA  KKROA   op maandag 15 januari 2024 om 20 uur in Wommelgem op Fort 2. Er is nog nipt tijd om in te schrijven. De partners zijn uiteraard ook welkom. 
  
Ondertussen hebben onze leden ook van onze secretaris een briefje gehad met de uitnodiging voor betaling van het lidgeld van 2024. Ook wie nog geen lid is, wordt hierbij hartelijk uitgenodigd. Zie daarvoor het aanvraagformulier op het einde van dit logboek.

2.      Zeil mee: Even was er een lichte paniek, omdat de electriciteit aan boord van de West-Hinder het leek begeven te hebben. Maar ondertussen is dat alweer opgelost, met oprechte dank aan de bekwame vrijwilligers van MPM die met alles raad weten. Dus, de opleidingsdag kan normaal doorgaan.      
Programma van maandag 8 januari 2024 voor ingeschreven cursisten.     
14:00 aankomst cursisten /verdeling in 3 groepen  
groep 1 > RADIOHUT Jan Verguts gebruik marifoon
groep 2 > MESS MATROZEN Paul Mallentjer wind/stroming/sluizen 
groep 3 > ZEILKOT Schipper Jan / Bert noodsituaties / reddingsmiddelen  
Rond 17:00 worstenbrood+ appelbollen voor wie intekende

3.       Het gewone nieuws moeten we beginnen met twee rechtzettingen.        
Rechzetting nr 1: In het rubriekje over het “aan de ketting leggen van schepen” sprak ik van “bezwarend beslag”. Met dank aan lezer Peter Van de Wouwer die de lapsus opmerkte, moet het uiteraard zijn: “bewarend beslag”. Het is altijd fijn om een signaal te krijgen dat deze nieuwsbrief wakkere lezers heeft. (nvdr was reeds verbeterd in de online versie)       
  
Rechtzetting nr 2. In diezelfde nieuwsbrief gaven we de indruk dat de situatie in de wateren rond Yemen wat genormaliseerd was nu de
internationale task force Operation Prosperity stilaan vorm kreeg, en de grote containerrederijen terug vertrouwen kregen in de klassieke Suez-route. Dit werd ons ingegeven door de grote persagentschappen die dit verkondigden. Maar de bits en bytes van de boodschap waren nog aan het natrillen in een van de mainframes die deel uitmaken van het internet of een nieuwe, weliswaar mislukte aanval van de Houthirebellen op de Maersk Hangzhou (3 van de 4 aanvallende bootjes gekelderd door helikopters van de Amerikaanse marine) veranderde opnieuw de situatie. Onder andere Maersk besliste met onmiddellijke ingang de keuze voor de Suez-route voor minstens twee dagen op te schorten. (Flows van 2/1/2024 e.v.a) Ondertussen wordt er nog altijd niet via Suez gevaren. Dergelijke flip-floptoestanden zullen we nog wel een tijdje moeten meemaken.

4.      Blijkbaar hebben de Somaliërs op een dergelijk signaal gewacht om ook weer op pad te trekken. Nieuwsblad Transport van 5/1/2024 meldt dat Somalische piraten een aanval hebben uitgevoerd op de Lika Norfolk, een bulkschip van Cosco. De Indische bemanning zou zich teruggetrokken hebben in de citadel van het schip. Indië heeft een oorlogsschip naar de regio gestuurd. Het blijkt wel niet de eerste aanval te zijn na lange tijd, want eind november werd ook al een aanval uitgevoerd op de chemicaliëntanker Central Park. Amerikaanse mariniers die toevallig in de buurt waren konden toen de aanslag afslaan.   

Hopelijk wijst dit alles niet op een heropleving van de Somalische piraterij, want dat zou een extra stressfactor betekenen voor de regio... en de wereldhandel.

5.      Verschillende nieuwsmedia brachten het nieuws van het voorlopig gunstig advies van de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie voor Project One van Ineos. Er zou dus geen beletsel meer zijn om vlug de vergunning te verlenen zodat de bouw terug kan opstarten. Dit is goed nieuws voor de Antwerpse haven. De Standaard van 5/1/2024 bracht wel een verhaal van twee Amerikaanse artsenorganisaties die protesteren omwille van de vermeende impact van het project op de ontginning van schaliegas in de States, iets wat door Ineos ontkend wordt.

6.      De overvloedige regens van de voorbije dagen hebben heel wat waterlast gebracht in binnen-en buitenland. Merkwaardig genoeg lijkt de provincie Antwerpen tamelijk gespaard te zijn (GVA van 5/1/2024).. Eigenlijk is dit niet zo verwonderlijk: in de provincie Antwerpen werden de meeste werken uitgevoerd in verband met het Sigmaplan: overstromingsgebieden, gecontroleerde getijdegebieden en dijkverhogingen die boven op de natuurlijke overstromingsgebieden werden gerealiseerd. Dit is een mooi voorbeeld van adaptatie in de strijd tegen klimaatopwarming.

7.      Vorige nieuwsbrief beloofde ik een persoonlijk verhaal over Artificiële Intelligentie. Achtergrond: de overgrootvader van mijn echtgenote ondernam in 1889 een avontuurlijke reis aan boord van een stoomschip met hulpzeilen vanuit Rotterdam naar Buenos Aires met de bedoeling daar een nieuw leven op te bouwen. Veertien dagen na aankomst in Buenos Aires zat hij al op hetzelfde schip terug naar Nederland. Maar van elke dag hield hij minutieus een logboek        

bij over de gebeurtenissen op het schip en van wat er rond hem gebeurde. Sinds lang koesterde ik het idee om dit logboek, voorzien van de nodige commentaar en duiding te publiceren. Maar steeds schoof dit op de lange baan. Tot ik recent de vraag kreeg van een Limburgse erfgoedkring, die op een andere manier bindingen heeft met de man, mij gevraagd heeft om op betrekkelijk korte tijd dit project af te werken. Ik had al wel enig materiaal verzameld, maar er moest nog heel wat opgezocht worden. Op internet zijn er tegenwoordig al een aantal sites, vooral Nederlandse, beschikbaar waar men kan doordringen tot de primaire bronnen, zoals de originele aktes en registers. Om dus tijd te winnen besloot ik om Artificiële Intelligentie, zoals ChatGPT en Bing Chat, later Copilot uit te testen. Bij beide kan men vragen stellen, die uiteraard goed moeten geformuleerd worden.       
  
Maar het is niet allemaal rozegeur en maneschijn. In veel gevallen moeten de systemen het antwoord schuldig blijven, of halen ze dingen door elkaar. Bij een ondervraging van beide systemen over hetzelfde onderwerp waren de antwoorden zelfs helemaal verschillend. Anekdotisch vroeg ik daarop aan beide systemen: “geef een rating van 1 tot 10 (10 is het beste) op uw eigen betrouwbaarheid”. Chat-GPT gaf hierop een ontwijkend antwoord, maar Bing-Chat vond zichzelf wel een 9 waard.       
  
Ik besloot dan ook om enkel onrechtstreeks van deze diensten gebruik te maken. Waar Chat-GPT geen informatie geeft over zijn bronnen, is Bing-Chat mededeelzamer. Deze laatste geeft een aantal links naar geconsulteerde referenties, en geeft daar bovenop nog een suggestie van bijkomende onderzoeksvragen naar hetzelfde onderwerp. Op deze manier kan men dus wel een enorme tijdswinst boeken door niet meer zelf eerst van nul te moeten beginnen in het afzoeken van het internet, en toch controle houden over de betrouwbaarheid van de geconsulteerde site.  En op deze manier ben ik heel wat interessante dingen vlug op het spoor gekomen.

8.      Ondertussen is ook de aanvraag binnengekomen voor hernieuwing van het lidgeld voor de vzw Hulpbetoon bij de Marine. Steun aan deze sympathieke organisatie is zeker aan te raden, en mits een zeker bedrag kan men het lidmaatschap combineren met een abonnement op Sea Talk. De uitnodigingsenveloppe bevatte ook een sleutelhanger. Zie verder in deze nieuwsbrief.

9.      Eerstdaags te bevestigen: mogelijke datum voor de Algemene Vergadering van RBNRC: woensdag 13 maart.

10.   En last but not least. Woensdag 31 januari 2024 wordt een speciale dag. Dan staat de clubavond van de RYCB volledig in het teken van onze erecommodore Patrick Van den Bulck. Daar mogen wij als club zeker niet ontbreken. Consulteer de pagina's van “onze zielsverwante club” voor meer details.       
  
Willy  06/01/2024