NIEUWSBRIEF 31-12-2023

 

 

Editoriaal:

 

We zijn in de donkerste periode van het jaar, de kortste dagen zijn juist voorbij met het minste zonlicht… en wat deden onze voorouders… ze vonden het Kerstfeest uit en een week later NIEUWJAAR! 

Zo werd de winterperiode glansrijk overbrugd met eten, drinken, feest vieren en nare gedachten verdringen. En dan komt Nieuwjaar met eerst (nu verboden!!) vuurwerk dat weer wat licht geeft om de oudejaarsavond te vergeten want we gingen dan bezopen het bed in! Dus alle spinnenwebben weg vegen en 2024 inluiden!   

Van Paul Van Krunkelsven kreeg ik een fijn mailtje voor verjaardagwensen en nieuwjaar:

Beste Bob,            
Wens je een stevig jaar, geniet van iedere nieuwe dag.  
3 X Feesten… tot Nieuwjaar dus...
Wiener pps speelt voor jou een feestelijk verjaardagsconcert.
Zet volume goed luid en dompel je in je verjaardag.        
All the best,
Paul    

Het doet dus echt plezier om van de lezers een complimentje te krijgen en vooral … dat hij mijn afsluit zin overneemt: ‘all the best’. Je moet weten dat die eigenlijk komt van een heel goede vriend die een 5-tal jaar geleden overleden is. Hij gebruikte die ‘slogan’ zowat altijd, soms in combinatie met ‘it’s my pleasure’. Hij werkte in zijn loopbaan als cameraman en fotograaf vooral in de Joodse buurt van Antwerpen, maar was een rasechte Vlaming, soms met een keppeltje op zijn hoofd als dat nodig was!

Dus hartelijk dank en … all the best!

 

Bob

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.        Mogelijk is het jaar 2024 al begonnen wanneer U dit krijgt, of mogelijk bereidt U zich voor op een al dan niet wild reveillon. Bij beide situaties past onze wenskaart kaart van vorige week nog perfect. En gezien herhaling nooit kwaad kan, mag dit logboek terug aanvangen met welgemeende nieuwjaarswensen.         

Afspraak dan op onze nieuwjaarsreceptie samen met KKROA op maandag 15 januari 2024 om 20 uur in Fort 2 te Wommelgem. Vergeet niet in te schrijven.       

Het marine museum zal voor deze gelegenheid ook open zijn.     

De jaarwisseling is ook het ogenblik waarop de rekeningen worden opengezet voor de vernieuwing van het lidgeld. Zoals vorig jaar op de Algemene Vergadering is vastgesteld zijn de regels een beetje aangepast. Het sympathisanten-lidmaatschap verdwijnt: WWSV wilde dit niet erkennen, en verplichtte ons ook voor sympathisanten het federatie-lidgeld te betalen, zodat elke sympathiserend lidmaatschap voor ons verlieslatend was. Ook voor de leden die al via een andere club aangesloten waren bij WWSV moesten wij de volle pot betalen. Er komt dus één lidmaatschapstarief voor alle “volwassen” leden van 45 € met verontschuldigingen aan onze trouwe sympathisant-leden en “multiclub”-leden. Het voordeel is nu wel dat elk clublid nu valt onder de verzekeringspolis van WWSV, mag deelnemen aan manifestaties van WWSV, en voor bepaalde cursussen korting geniet. Voor jongere leden tot en met 26 jaar erkent WWSV wel een jongerentarief tot en met 26 jaar, dat wij kunnen aanbieden aan 25 €. U mag vanaf nu beginnen storten op de rekening van RBNRC BE56 4190 1342 1188.        

U kan een deel van deze kosten recupereren langs de mutualiteit. Het volstaat dan een formulier aan te vragen bij uw mutualiteit i.v.m. lidmaatschap sportclub en dit ingevuld te laten waarmerken door onze secretaris.           

2.        Zeil mee: Pro memorie: 3de Opleidingsdag op maandag 8 januari 2024 14 uur.         

Samenkomst Mess Matrozen Lichtschip 3 West-Hinder. Nadien: Verloren Maandag met worstenbrood/appelbollen. Vergeet niet te bestellen.         

3.        Terug van weggeweest: de oorlog in Oekraïne. Weggeveegd uit de media door de gebeurtenissen in Gaza, woedt die nog wel altijd door, met deze week toch een belangwekkend nieuwsfeit. Sinds lang kon Oekraïne nog eens met een zegebulletin naar buiten komen, en wat voor één. De Russische Zwarte Zeevloot kreeg een nieuwe opdoffer toen het landingsschip Novocherkassk geraakt werd door geleide bommen, afgeschoten door twee Oekraïnse vliegtuigen. Na de inslag volgde nog een explosie die een felle brand veroorzaakte en ook naburige gebouwen trof. De Russen minimaliseren, de Oekraïners maximaliseren de gevolgen, en claimen de vernietiging van een lading Iraanse drones. Feit is dat de veilig gewaande terugvalpositie van de vloot in Feodosia, sinds Sebastopol werd opgegeven als marinehaven, per slot van rekening ook niet veilig is. De Russische marine blijft dus onder druk staan.         

Maar het feit dat twee “aftandse” vliegtuigen van Russische makelij zo ver in vijandelijk gebied konden doordringen zonder verontrust te worden door luchtafweer of luchtmacht is niet bepaald goed nieuws voor de paraatheid van deze twee. Euforie voor de Oekraïners is er echter nog niet bij, zolang de successen op het land uitblijven. (GVA e.v.a 27/12/2023).     

4.        In een ander kruitvat, de Rode Zee en de Golf van Aden lijkt de rust een klein beetje teruggekeerd nu de internationale taskforce Operation Prosperity Guardian, stilaan vorm begint te krijgen. (Flows 28/12/2023, De Standaard 26/12/2023). Maersk en CMA GMG hebben in elk geval genoeg vertrouwen om hun schepen die al op weg waren naar de Kaap toch rechtsomkeer te doen maken. Men zou verwachten dat dit positief verhaal toch een gunstig effect moet hebben op de beurs. Niet dus. Het vooruitzicht van dalende tarieven deed de aandelenkoersen van containerrederijen kelderen op de Aziatische beurzen omdat de winstmarges onder druk kwamen. Tijdens de gedwongen rondvaarten waren ze wel, ook eigenaardig voor de verre observator, aanzienlijk gestegen.          

5.        Bijna vaste klant in deze rubriek is Alexander Saverys.In Gazet van Antwerpen van 30/12/2023 staat een uitvoerig interview met hem. Alle ingrediënten van vroegere artikels komen aan bod. Een ding mag je hem wel aangeven. Zijn onbeperkt vertrouwen in de nieuwe energiedragers, en zijn resoluut afzweren van de fossiele brandstoffen. En dat is in tegenspraak met de mening van de meeste onafhankelijke analisten die nog een zeer lange uitfasering van deze brandstoffen voorspellen. Ondertussen was hij wel een van de hoofdrolspelers in een saga die anderhalf jaar de maritieme wereld in zijn ban hield.          

6.        Herinnert U zich nog de onheilspellende berichten van enkele maanden geleden dat de scheepvaart op de Rijn ernstig bedreigd was door de lage waterstanden? Had iemand dan ooit verwacht om amper enkele maanden verder te moeten lezen in Gazet van Antwerpen: “West-Europa dreigt te verzuipen”? (27/12/2023) De grillen van de natuur. In Panama kijkt men nu ongetwijfeld met een jaloerse blik naar Duitsland en Nederland.         

7.        Weer een nieuw woord bijgeleerd deze week: “Trojaanse container”. Gevonden in een gezamenlijk artikel van de Standaard en Gazet van Antwerpen van 27/12/2023. Dit lijkt een nieuw fenomeen te zijn in de Antwerpse haven: druguithalers worden de terminal binnengereden in een lege container. Het is dus niet langer het “privilege” van verstekelingen om in containers te verblijven, al was dat laatste vooral een fenomeen waar men in Zeebrugge mee geconfronteerd werd. Zes mannen werden betrapt op de terminal van MPET aan het Deurganckdok. Het systeem zou als volgt werken: uithaalploeg rijdt binnen in een zogezegd lege container (de Trojaanse), waarin ze alles bij hebben om desnoods enkele dagen te verblijven, inclusief chemisch toilet.       

Wanneer de container met de lading toekomt, halen ze die er stiekem uit en brengen deze over naar de Trojaanse. Die wordt dan terug buitengereden met uithaalploeg inclusief narcotica aan boord. Dit lijkt simpel, maar om iets dergelijks mogelijk te maken moet er, naar mijn mening, nog wel ergens een administratieve medewerker de karakteristieken van de container veranderen in het computersysteem. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat een container die leeg binnengekomen is, ook leeg de terminal kan verlaten zonder administratieve manipulatie.        

Bij de autoriteiten is een belletje gaan rinkelen wegens de al dan niet toevallige samenloop met de valse bommelding voor de MSC Bhavya R, die voor de kusten van de Nederlandse Waddeneilanden een tijd voor anker moest daardoor.        

8.        En incident van een andere orde beleefde men op een andere containerterminal, de Noordzeeterminal, tikte de Koreaanse HMM Algeceiras zo maar eventjes twee portaalkranen aan, waardoor één ervan omviel. (Flows 26/12/2023). Gelukkig bleef alles beperkt tot materiële schade en vielen er geen slachtoffers. Vooraleer U begint de zeemanskunsten van kapitein en/of loods in vraag te stellen, bedenk dan dat dit schip zelfs misschien vandaag nog de titel draagt “grootste containerschip ter wereld”, en dat met afmetingen van 400m x 61m een capaciteit heeft van 23.964 TEU. In juni, bij zijn eerste aanloop van Antwerpen stond het nog volop in de belangstelling. Hopen we maar dat één of andere slimme dit voorval niet gaat aangrijpen om de aanloop van dergelijke mastodonten in de toekomst aan banden te leggen.   

Willy