1.
Mogelijk is het jaar 2024 al
begonnen wanneer U dit krijgt, of
mogelijk bereidt U zich voor op een al dan niet wild reveillon. Bij beide
situaties past onze wenskaart kaart van vorige week nog perfect. En gezien
herhaling nooit kwaad kan, mag dit logboek terug aanvangen met welgemeende
nieuwjaarswensen.
Afspraak dan op onze nieuwjaarsreceptie samen met KKROA op maandag 15
januari 2024 om 20 uur in Fort 2 te Wommelgem. Vergeet niet in te
schrijven.
Het marine museum zal voor deze gelegenheid ook open zijn.
De jaarwisseling is ook het ogenblik waarop de rekeningen worden opengezet
voor de vernieuwing van het lidgeld. Zoals vorig jaar op de Algemene
Vergadering is vastgesteld zijn de regels een beetje aangepast. Het
sympathisanten-lidmaatschap verdwijnt: WWSV wilde dit niet erkennen, en
verplichtte ons ook voor sympathisanten het federatie-lidgeld te betalen,
zodat elke sympathiserend lidmaatschap voor ons verlieslatend was. Ook voor
de leden die al via een andere club aangesloten waren bij WWSV moesten wij
de volle pot betalen. Er komt dus één lidmaatschapstarief voor alle
“volwassen” leden van 45 € met verontschuldigingen aan onze trouwe
sympathisant-leden en “multiclub”-leden. Het
voordeel is nu wel dat elk clublid nu valt onder de verzekeringspolis van
WWSV, mag deelnemen aan manifestaties van WWSV, en voor bepaalde cursussen
korting geniet. Voor jongere leden tot en met 26 jaar erkent WWSV wel een
jongerentarief tot en met 26 jaar, dat wij kunnen aanbieden aan 25 €. U mag
vanaf nu beginnen storten op de rekening van RBNRC BE56 4190 1342 1188.
U kan een deel van deze kosten recupereren langs de mutualiteit. Het
volstaat dan een formulier aan te vragen bij uw mutualiteit i.v.m.
lidmaatschap sportclub en dit ingevuld te laten waarmerken door onze
secretaris.
2.
Zeil mee: Pro memorie: 3de
Opleidingsdag op maandag 8 januari 2024 14 uur.
Samenkomst Mess Matrozen Lichtschip 3 West-Hinder. Nadien: Verloren Maandag
met worstenbrood/appelbollen. Vergeet niet te bestellen.
3.
Terug van weggeweest: de
oorlog in Oekraïne. Weggeveegd uit de media door de gebeurtenissen in Gaza,
woedt die nog wel altijd door, met deze week toch een belangwekkend
nieuwsfeit. Sinds lang kon Oekraïne nog eens met een zegebulletin naar
buiten komen, en wat voor één. De Russische Zwarte Zeevloot kreeg een
nieuwe opdoffer toen het landingsschip Novocherkassk
geraakt werd door geleide bommen, afgeschoten door twee Oekraïnse
vliegtuigen. Na de inslag volgde nog een explosie die een felle brand
veroorzaakte en ook naburige gebouwen trof. De Russen minimaliseren, de
Oekraïners maximaliseren de gevolgen, en claimen de vernietiging van een
lading Iraanse drones. Feit is dat de veilig gewaande terugvalpositie van
de vloot in Feodosia, sinds Sebastopol werd
opgegeven als marinehaven, per slot van rekening ook niet veilig is. De
Russische marine blijft dus onder druk staan.
Maar het feit dat twee “aftandse” vliegtuigen van Russische makelij zo ver
in vijandelijk gebied konden doordringen zonder verontrust te worden door
luchtafweer of luchtmacht is niet bepaald goed nieuws voor de paraatheid
van deze twee. Euforie voor de Oekraïners is er echter nog niet bij, zolang
de successen op het land uitblijven. (GVA e.v.a
27/12/2023).
4.
In een ander kruitvat, de
Rode Zee en de Golf van Aden lijkt de rust een klein beetje teruggekeerd nu
de internationale taskforce Operation Prosperity Guardian, stilaan
vorm begint te krijgen. (Flows 28/12/2023, De Standaard 26/12/2023). Maersk en CMA GMG hebben in elk geval genoeg vertrouwen
om hun schepen die al op weg waren naar de Kaap toch rechtsomkeer te doen
maken. Men zou verwachten dat dit positief verhaal toch een gunstig effect
moet hebben op de beurs. Niet dus. Het vooruitzicht van dalende tarieven
deed de aandelenkoersen van containerrederijen kelderen op de Aziatische
beurzen omdat de winstmarges onder druk kwamen. Tijdens de gedwongen
rondvaarten waren ze wel, ook eigenaardig voor de verre observator,
aanzienlijk gestegen.
5.
Bijna vaste klant in deze
rubriek is Alexander Saverys.In Gazet van
Antwerpen van 30/12/2023 staat een uitvoerig interview met hem. Alle
ingrediënten van vroegere artikels komen aan bod. Een ding mag je hem wel
aangeven. Zijn onbeperkt vertrouwen in de nieuwe energiedragers, en zijn
resoluut afzweren van de fossiele brandstoffen. En dat is in tegenspraak
met de mening van de meeste onafhankelijke analisten die nog een zeer lange
uitfasering van deze brandstoffen voorspellen. Ondertussen was hij wel een
van de hoofdrolspelers in een saga die anderhalf jaar de maritieme wereld
in zijn ban hield.
6.
Herinnert U zich nog de
onheilspellende berichten van enkele maanden geleden dat de scheepvaart op
de Rijn ernstig bedreigd was door de lage waterstanden? Had iemand dan ooit
verwacht om amper enkele maanden verder te moeten lezen in Gazet van
Antwerpen: “West-Europa dreigt te verzuipen”? (27/12/2023) De grillen van
de natuur. In Panama kijkt men nu ongetwijfeld met een jaloerse blik naar
Duitsland en Nederland.
7.
Weer een nieuw woord
bijgeleerd deze week: “Trojaanse container”. Gevonden in een gezamenlijk
artikel van de Standaard en Gazet van Antwerpen van 27/12/2023. Dit lijkt
een nieuw fenomeen te zijn in de Antwerpse haven: druguithalers worden de
terminal binnengereden in een lege container. Het is dus niet langer het
“privilege” van verstekelingen om in containers te verblijven, al was dat
laatste vooral een fenomeen waar men in Zeebrugge mee geconfronteerd werd.
Zes mannen werden betrapt op de terminal van MPET aan het Deurganckdok. Het systeem zou als volgt werken:
uithaalploeg rijdt binnen in een zogezegd lege container (de Trojaanse),
waarin ze alles bij hebben om desnoods enkele dagen te verblijven,
inclusief chemisch toilet.
Wanneer de container met de lading toekomt, halen ze die er stiekem uit en
brengen deze over naar de Trojaanse. Die wordt dan terug buitengereden met
uithaalploeg inclusief narcotica aan boord. Dit lijkt simpel, maar om iets
dergelijks mogelijk te maken moet er, naar mijn mening, nog wel ergens een
administratieve medewerker de karakteristieken van de container veranderen
in het computersysteem. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat een
container die leeg binnengekomen is, ook leeg de terminal kan verlaten
zonder administratieve manipulatie.
Bij de autoriteiten is een belletje gaan rinkelen wegens de al dan niet
toevallige samenloop met de valse bommelding voor de MSC Bhavya R, die voor de kusten van de Nederlandse
Waddeneilanden een tijd voor anker moest daardoor.
8.
En incident van een andere
orde beleefde men op een andere containerterminal, de Noordzeeterminal,
tikte de Koreaanse HMM Algeceiras zo maar
eventjes twee portaalkranen aan, waardoor één ervan omviel. (Flows
26/12/2023). Gelukkig bleef alles beperkt tot materiële schade en vielen er
geen slachtoffers. Vooraleer U begint de zeemanskunsten van kapitein en/of
loods in vraag te stellen, bedenk dan dat dit schip zelfs misschien vandaag
nog de titel draagt “grootste containerschip ter wereld”, en dat met
afmetingen van 400m x 61m een capaciteit heeft van 23.964 TEU. In juni, bij
zijn eerste aanloop van Antwerpen stond het nog volop in de belangstelling.
Hopen we maar dat één of andere slimme dit voorval niet gaat aangrijpen om
de aanloop van dergelijke mastodonten in de toekomst aan banden te leggen.
Willy
|