1.
Aan
al onze leden en sympathisanten een vredevolle Kerst en een hoopvol 2024
toegewenst.
Hopelijk kunnen wij U dit ook persoonlijk toewensen tijdens de gezamenlijke
nieuwjaarsreceptie van KKROA en RBNRC op maandag 15 januari 2024 om 20 uur in
Fort 2 te Wommelgem. Inschrijving verplicht, deelnamekost :10 €. Enkelen
lijken de vorige aankondiging gemist te hebben, daarom publiceren we ze nog
eens in deze nieuwsbrief.
We hebben ook al een aantal Kerst-en
Nieuwjaarswensen binnen gekregen,waarvoor
dank. Die worden gepubliceerd in de rubriek met bijdragen van leden en
sympathisanten.
2.
Zeil
mee: Ter informatie
vindt U de uitnodiging voor de 3de opleidingssessie, die deze keer vertrekt
vanuit de matrozenmess van Lichtschip 3 West-Hinder. Van daaruit vertrekt
een groep naar de radiokamer, een tweede groep gaat naar het materiaaldepot
van TS Rupel voor kennismaking met het
veiligheidsmateriaal, en de derde groep blijft ter plaatse voor verdere
opleiding met het thema “wind, stromingen, sluizen”. Onderling wordt
gewisseld en de dag wordt afgesloten met een “verloren maandag worstenbrood
en appelbollen-festijn”. Zoals gemeld is de groep voor het ogenblik kompleet en worden eventueel nieuwe kandidaten op een
wachtlijst geplaatst.
3.
Terwijl
U dit leest is de storm “Pia” hopelijk al helemaal uitgeraasd. Er zijn een
aantal tragische ongevallen gebeurd met dodelijke afloop, er waren
spectaculaire overstromingen (Hamburg) of bijna-overstromingen (Waddenzee),
maar gelukkig zijn er tot nu toe geen noemenswaardige incidenten op zee
gerapporteerd.
4.
Deze
week toch iets bijgeleerd: Broad Street 80 in
Monrovia, Liberia. Nooit van gehoord, tot ik deze week het adres tegenkwam
in een artikel van Gazet van Antwerpen van 18 december 2024. Broad Street in Monrovia bestaat wel, maar het nummer
niet. En uitgerekend daar vindt men wellicht 's werelds grootste
concentratie terug van rederijen, bevrachters en andere maritieme spelers,
duizenden zo schijnt het. Twee voordelen: amper registratierechten en
anonimiteit. Een ideale biotoop voor bedrijven die hun activiteiten in de
schaduw willen houden en ongemerkt verdwijnen wanneer er financiële of
andere problemen opduiken. Het zijn dan ook de schepen van deze rederijen
die top kandidaat zijn om ergens “aan de ketting” te geraken.
Zeker in Antwerpen kent men dit begrip, want volgens Antwerps advocaat Dirk
De Beule zou het zelfs een Antwerpse uitvinding
zijn, die nu wereldwijd is ingeburgerd. In juridische termen heet het: ”bewarend
beslag” en uiteraard is “aan de ketting” enkel in overdrachtelijke zin te
begrijpen: een deurwaarder neemt de scheepspapieren in beslag zodat het
niet meer kan uitvaren.
5.
De
situatie in Yemen heeft nu ook de gewone pers bereikt, en ondertussen zijn
de omleidingen langs Zuid-Afrika een feit geworden. Sinds deze week al een
twintigste schip werd aangevallen in de “Poort der Tranen”, de amper 29 km
brede straat aan de Golf van Aden, hebben reeds 5 grote rederijen beslist
om hun schepen om te leiden langs de kaap, een omweg van 6000 km. Dat zijn Maersk, Hapag-Lloyd,
MSC en CMA CGM. Uiteraard zal dit meerkosten meebrengen voor de vracht. Al
wordt dat een klein beetje gecompenseerd, want een doortocht door het Suez-kanaal kost vandaag ook al 600000 Euro aan tol
voor een groot containerschip. (GvA 19/12/2023)
6.
Daar
las ik toch op maandag 19/12/2023 in de Standaard dat de windparkuitbaters
in de afgelopen jaren woekerwinsten gemaakt hebben?
Misschien tijd dat de subsidies worden afgeschaft en er een normale
concurrentiesituatie ontstaat op de markt.
7.
Tijdens
de eindejaar periode zijn jaaroverzichten schering en inslag in de pers.
Wij doen daar normaal niet aan mee, maar deze keer kunnen we toch moeilijk
afzijdig blijven omdat de materie ons op een schoteltje wordt aangereikt.
We hebben het afgelopen jaar regelmatig de opeenvolgende fases van de
Euronav-saga in deze rubriek aangehaald. U herinnert het zich nog: de
mislukte fusiepoging tussen het Noorse Frontline en Euronav om de grootste
tankerrederij ter wereld te worden. Stokken in de wielen werden gestoken
door aandeelhouder CMB, gebaseerd op een verschil in visie over de
ontwikkeling van de transporten voor energiedragers. Frontline speculeerde
op een langdurige, dus nog lang winstgevende, uitfasering van de fossiele
brandstoffen, terwijl CMB met Alexander Saverys zo vlug mogelijk wilde
inzetten op de “groenere” brandstoffen.
Omdat de berichten en de evolutie van het dossier in kleine stukjes tot bij
ons kwam en daardoor misschien wat verwarrend is overgekomen, is er nu
gelegenheid om, met afstand, het hele verhaal van A tot Z te kunnen lezen
in de Standaard van 23/12/2023. “De strijd om een vloot”. Onze leden
vernemen daar meer over in “Extra”.
8.
In
Flows, Gazet van Antwerpen, De Standaard van 23/12/23 e.a. kon U lezen dat
de aanbesteding voor de fiets- en voetgangersbrug over de Schelde nu
officieel gelanceerd is. Het zou een oude droom zijn om de linker-en
rechteroever van de Schelde in de buurt van Antwerpen met elkaar te
verbinden.
Men is daar ook een paar keer, tijdelijk, in geslaagd, maar beide pogingen
blijven toch in ons geheugen met een wrange nasmaak: noch de vlotbrug van Farnese in 1585, noch de pontonbruggen waarmee ons
leger in oktober 1914 terugtrok naar de Westhoek kunnen onze hersenen
vullen met roes wekkend serotonine. En te oordelen naar de controverse die
het huidige dossier veroorzaakt, blijft het toch maar afwachten.......
9.
Nieuwsblad
Transport van 12 december en Flows van 19 december melden dat het Noorse Northern Lights, één van de
consortia die betrokken zijn in het project “Carbon Capture
and Storage” bij Dalian Shipbuilding
in China twee extra schepen besteld heeft voor het transport van vloeibare
CO2 naar de opslagterminal in het Noorse Oeygarden.
Hiermee zou het totaal aan inzetbare schepen op vier komen, elk met een
laadcapaciteit van 7500 m3 vloeibare CO2.
Afwachten of het kostenplaatje voor een dergelijke oplossing niet
onbetaalbaar in vergelijking met het beoogde effect.
10. Op donderdag 22 december mochten de
vrijwilligers van mijnenveger M477 Oudenaarde, MPM, in het kader van
teambuilding, het informeel bezoek ontvangen van viceadmiraal Jan De Beurme met zijn team van het Inspectoraat Generaal.
Meer hierover in de MPM-flash.
11. Met dank aan onze secretaris,
Georges Janssens, kunnen wij wekelijks interessante artikels brengen van
maritieme activiteiten die ofwel van zijn hand zijn, of waarvan hij de
foto's gemaakt heeft, of waarbij hij nauw betrokken was. Dat is deze week
niet anders, maar deze keer zijn er ook twee bijdragen met een knipoog.
Lezers van onze volledige nieuwsbrief kunnen nu ontdekken dat het Antwerps
gevoel, dat de rest van het land parking is, al een historische
ontstaansgeschiedenis heeft. Ook krijgen wij een link naar het beruchte
Kerstfilmpje van Defensie, waar zoveel discussie rond ontstaan is. Wat men
er ook van moge denken: onze Marine komt toch maar mooi in beeld met de
P902 Pollux.
Willy 23/12/2023
|