NIEUWSBRIEF 24-12-2023

 

 

Editoriaal:

 

Nu onze postbussen beginnen vol te stromen met wensen voor het nieuwe jaar, kunnen we niet anders dan ook eens achteruit kijken naar wat 2023 heeft gebracht. Voor vrede in onze wereld was het ronduit gezegd een rampzalig jaar. De positieve ‘vibe’ over de mislukkingen bij het begin van de Russische invasie, het krachtige verzet van Oekraïne, en de vastberaden steun vanuit het Westen begint meer en meer plaats te maken voor moedeloosheid en twijfel, en in de laatste dagen zelfs vrees over onze kwetsbare positie in een conventionele oorlog.

 

Ook Defensie stuurde kerstwensen rond, en wel in de vorm van een filmpje dat met gemengde reacties werd ontvangen. We voelen ons niet geroepen om ons te voegen bij het koor van politici dat schreeuwt dat dit “verspilling van middelen” is, want we weten dat onze Marine graag en veel oefent, met of zonder een kerstman aan boord. Het geeft wel stof tot nadenken of een ludiek filmpje net wel of net niet gepast is in deze periode van oplaaiend conflict aan (of is het binnen?) de grenzen van ons continent.

 

Ondanks deze sombere vooruitzichten kijken wij als club toch terug op een bijzonder jaar waarin er bakens zijn verzet, zowel op het gebied van de externe communicatie als op gebied van de zeilsport, met de succesvolle start van het clubinitiatief “Zeil Mee”. Deze zaken worden verdergezet in 2024, en dat is iets om naar uit te kijken.

 

De redactie en het bestuur van RBNRC wensen u een mooi eindejaar en prettige feestdagen, en laten we toch de hoop vasthouden op betere tijden voor de wereld waarin wij leven.

 

Veel leesplezier,

 

Filip

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.    Aan al onze leden en sympathisanten een vredevolle Kerst en een hoopvol 2024 toegewenst.
Hopelijk kunnen wij U dit ook persoonlijk toewensen tijdens de gezamenlijke nieuwjaarsreceptie van KKROA en RBNRC  op maandag 15 januari 2024 om 20 uur in Fort 2 te Wommelgem. Inschrijving verplicht, deelnamekost :10 €. Enkelen lijken de vorige aankondiging gemist te hebben, daarom publiceren we ze nog eens in deze nieuwsbrief.  

We hebben ook al een aantal Kerst-en Nieuwjaarswensen binnen gekregen,waarvoor dank. Die worden gepubliceerd in de rubriek met bijdragen van leden en sympathisanten.

2.    Zeil mee: Ter informatie vindt U de uitnodiging voor de 3de opleidingssessie, die deze keer vertrekt vanuit de matrozenmess van Lichtschip 3 West-Hinder. Van daaruit vertrekt een groep naar de radiokamer, een tweede groep gaat naar het materiaaldepot van TS Rupel voor kennismaking met het veiligheidsmateriaal, en de derde groep blijft ter plaatse voor verdere opleiding met het thema “wind, stromingen, sluizen”. Onderling wordt gewisseld en de dag wordt afgesloten met een “verloren maandag worstenbrood en appelbollen-festijn”. Zoals gemeld is de groep voor het ogenblik kompleet en worden eventueel nieuwe kandidaten op een wachtlijst geplaatst.

3.    Terwijl U dit leest is de storm “Pia” hopelijk al helemaal uitgeraasd. Er zijn een aantal tragische ongevallen gebeurd met dodelijke afloop, er waren spectaculaire overstromingen (Hamburg) of bijna-overstromingen (Waddenzee), maar gelukkig zijn er tot nu toe geen noemenswaardige incidenten op zee gerapporteerd.

4.    Deze week toch iets bijgeleerd: Broad Street 80 in Monrovia, Liberia. Nooit van gehoord, tot ik deze week het adres tegenkwam in een artikel van Gazet van Antwerpen van 18 december 2024. Broad Street in Monrovia bestaat wel, maar het nummer niet. En uitgerekend daar vindt men wellicht 's werelds grootste concentratie terug van rederijen, bevrachters en andere maritieme spelers, duizenden zo schijnt het. Twee voordelen: amper registratierechten en anonimiteit. Een ideale biotoop voor bedrijven die hun activiteiten in de schaduw willen houden en ongemerkt verdwijnen wanneer er financiële of andere problemen opduiken. Het zijn dan ook de schepen van deze rederijen die top kandidaat zijn om ergens “aan de ketting” te geraken.          

Zeker in Antwerpen kent men dit begrip, want volgens Antwerps advocaat Dirk De Beule zou het zelfs een Antwerpse uitvinding zijn, die nu wereldwijd is ingeburgerd. In juridische termen heet het: ”bewarend beslag” en uiteraard is “aan de ketting” enkel in overdrachtelijke zin te begrijpen: een deurwaarder neemt de scheepspapieren in beslag zodat het niet meer kan uitvaren.

5.    De situatie in Yemen heeft nu ook de gewone pers bereikt, en ondertussen zijn de omleidingen langs Zuid-Afrika een feit geworden. Sinds deze week al een twintigste schip werd aangevallen in de “Poort der Tranen”, de amper 29 km brede straat aan de Golf van Aden, hebben reeds 5 grote rederijen beslist om hun schepen om te leiden langs de kaap, een omweg van 6000 km. Dat zijn Maersk, Hapag-Lloyd, MSC en CMA CGM. Uiteraard zal dit meerkosten meebrengen voor de vracht. Al wordt dat een klein beetje gecompenseerd, want een doortocht door het Suez-kanaal kost vandaag ook al 600000 Euro aan tol voor een groot containerschip. (GvA 19/12/2023)

6.    Daar las ik toch op maandag 19/12/2023 in de Standaard dat de windparkuitbaters in de afgelopen jaren woekerwinsten gemaakt hebben?    

Misschien tijd dat de subsidies worden afgeschaft en er een normale concurrentiesituatie ontstaat op de markt.

7.    Tijdens de eindejaar periode zijn jaaroverzichten schering en inslag in de pers. Wij doen daar normaal niet aan mee, maar deze keer kunnen we toch moeilijk afzijdig blijven omdat de materie ons op een schoteltje wordt aangereikt. We hebben het afgelopen jaar regelmatig de opeenvolgende fases van de Euronav-saga in deze rubriek aangehaald. U herinnert het zich nog: de mislukte fusiepoging tussen het Noorse Frontline en Euronav om de grootste tankerrederij ter wereld te worden. Stokken in de wielen werden gestoken door aandeelhouder CMB, gebaseerd op een verschil in visie over de ontwikkeling van de transporten voor energiedragers. Frontline speculeerde op een langdurige, dus nog lang winstgevende, uitfasering van de fossiele brandstoffen, terwijl CMB met Alexander Saverys zo vlug mogelijk wilde inzetten op de “groenere” brandstoffen. 

Omdat de berichten en de evolutie van het dossier in kleine stukjes tot bij ons kwam en daardoor misschien wat verwarrend is overgekomen, is er nu gelegenheid om, met afstand, het hele verhaal van A tot Z te kunnen lezen in de Standaard van 23/12/2023. “De strijd om een vloot”. Onze leden vernemen daar meer over in “Extra”.

8.    In Flows, Gazet van Antwerpen, De Standaard van 23/12/23 e.a. kon U lezen dat de aanbesteding voor de fiets- en voetgangersbrug over de Schelde nu officieel gelanceerd is. Het zou een oude droom zijn om de linker-en rechteroever van de Schelde in de buurt van Antwerpen met elkaar te verbinden.   

Men is daar ook een paar keer, tijdelijk, in geslaagd, maar beide pogingen blijven toch in ons geheugen met een wrange nasmaak: noch de vlotbrug van Farnese in 1585, noch de pontonbruggen waarmee ons leger in oktober 1914 terugtrok naar de Westhoek kunnen onze hersenen vullen met roes wekkend serotonine. En te oordelen naar de controverse die het huidige dossier veroorzaakt, blijft het toch maar afwachten.......

9.    Nieuwsblad Transport van 12 december en Flows van 19 december melden dat het Noorse Northern Lights, één van de consortia die betrokken zijn in het project “Carbon Capture and Storage” bij Dalian Shipbuilding in China twee extra schepen besteld heeft voor het transport van vloeibare CO2 naar de opslagterminal in het Noorse Oeygarden. Hiermee zou het totaal aan inzetbare schepen op vier komen, elk met een laadcapaciteit van 7500 m3 vloeibare CO2.    

Afwachten of het kostenplaatje voor een dergelijke oplossing niet onbetaalbaar in vergelijking met het beoogde effect. 

10. Op donderdag 22 december mochten de vrijwilligers van mijnenveger M477 Oudenaarde, MPM, in het kader van teambuilding, het informeel bezoek ontvangen van viceadmiraal Jan De Beurme met zijn team van het Inspectoraat Generaal. Meer hierover in de MPM-flash.

11. Met dank aan onze secretaris, Georges Janssens, kunnen wij wekelijks interessante artikels brengen van maritieme activiteiten die ofwel van zijn hand zijn, of waarvan hij de foto's gemaakt heeft, of waarbij hij nauw betrokken was. Dat is deze week niet anders, maar deze keer zijn er ook twee bijdragen met een knipoog. Lezers van onze volledige nieuwsbrief kunnen nu ontdekken dat het Antwerps gevoel, dat de rest van het land parking is, al een historische ontstaansgeschiedenis heeft. Ook krijgen wij een link naar het beruchte Kerstfilmpje van Defensie, waar zoveel discussie rond ontstaan is. Wat men er ook van moge denken: onze Marine komt toch maar mooi in beeld met de P902 Pollux.  

Willy  23/12/2023