1.
ZEIL MEE: De 2de
opleidingsnamiddag zit erop. De Angèle zat weer behoorlijk vol.
Onderstaande foto bewijst dat we niet overdrijven. Wie gedacht had om een rustig
passief namiddagje door te brengen was eraan voor de moeite, want vooreerst
moesten de knopen nog eens ingeoefend worden. Maar dat was nog het
gemakkelijke deel. De kat kwam op de koord toen de kennis van vorige sessie
via een heuse quiz werd getest. Bijkomende kwelling: met een fout antwoord
werd een punt afgetrokken. En zo werden 29 vragen op de arme aanwezigen
afgevuurd. Toegegeven, er was ook een gemakkelijke vraag bij: “wat betekent
RBNRC”. Raad eens wie daar correct op antwoordde? Omdat het allemaal
volwassen mensen waren die rond de tafel zaten mocht iedereen zijn eigen
werkstuk zelf verbeteren. Gelukkige winnaar was kersvers lid Jacques Spaas, die de anciens ver achter zich liet. Proficiat.
De rest van de namiddag was het podium voor medelid Bert Leemans die de aanwezigen onderdompelde in een boeiende
show van woord en beeld over: “hoe vermijd ik een bekeuring op het water?”.
Ondertussen werd ook beslist om een bijkomende sessie in te richten,
volledig gericht op de organisatie van een zeiltocht met alles erop en eraan
van Wolphaertsdijk naar Wolphaertsdijk,
en dit op 12 februari 2024 vanaf 12 uur.
2.
Gezamenlijke
nieuwjaarsreceptie KKROA en RBNRC. De kogel is door de kerk, de beslissing
genomen. Hierna de uitnodiging voor dit nieuw initiatief: op maandag 15
januari 2024 om 20 uur in Fort 2 te Wommelgem. Inschrijving verplicht,
deelnamekost :10 €.
3.
Ondertussen is in het binnenland
gelukkig de staking van de sluiswachters achter de rug, maar de
binnenscheepvaart ondervond opnieuw hinder door het zinken vorige zaterdag
van de Jogo 4 in de buurt van Zevergem
en Schelderode op de Bovenschelde. Uit een eerste
diagnose bleek dat het schip, geladen met grint, in twee gebroken was.
Toevallig was hier dezelfde rederij in beeld die enkele maanden eerder ook
al een schip verloren is.
4.
Maar in de buurt van Yemen
begint de situatie echt te ontsporen, nu de Houthirebellen
schepen beginnen aan te vallen, zonder onderscheid van herkomst of binding.
In de loop van de week was de Maersk Gibraltar al
slachtoffer geweest van een aanval door een ballistische raket in de Straat
van Bad al-Mandab. (Flows van 14 december 2024).
De Houthi rebellen hadden een voltreffer
geclaimd, maar Maersk heeft dit ontkend. Er was
geen schade, noch slachtoffers, maar het was wel een bijna-ongeval.
Maar ook waarschuwde de UK Maritime Trade organisation voor ongeïdentificeerde personen die zich
langs de radio uitgeven voor Yemenitische autoriteiten
en schepen proberen om te leiden via valse bevelen. Waar eerst Maersk zich niet wou laten intimideren, hebben zij
toch, samen met Hapag-Lloyd, op het einde van de
week beslist om geen schepen meer door de Rode Zee te sturen. (Flows 15
december 2024). Het spook van de omweg via Zuid- Afrika komt nu echt
dichterbij. Georges Janssens bezorgde ons een reeks artikelen rond deze
problematiek.
5.
Gelukkig kunnen wij ons in
eigen land nog volop concentreren op de energie- transitie. En het eerste
bericht daarover deze week ging over onze eigenste kazerne Bootsman Jonson in Oostende. Die zou volledig getransformeerd
zijn tot het eerste CO2-neutrale kwartier van Defensie in België. (Flows 14
december 2023). Mijn verre herinneringen vertellen me dat dit dan wel een HEEL
zware transformatie moet geweest zijn.
Het tweede bericht komt ook uit onze achtertuin: de Hydrotug
1, de eerste sleepboot op waterstof ter wereld is deze week ingevaren in de
Antwerpse Haven.
In een samenwerking tussen CMB en ABC werd een bestaande dieselsleepboot omgebouwd
met deze nieuwe motor. Hij is wel wat duurder uitgevallen dan de klassieke
sleepboten: 30%, en ook het tanken van waterstof heeft nog een prijskaartje
dat driemaal zo hoog ligt als van diesel, maar volgens haven-CEO Jacques Vandermeiren is dit de prijs van de pionier, omdat
iemand er toch zijn schouders moet onderzetten. En de prijzen zullen zeker
gaan dalen in de toekomst. Het voordeel van de huidige motor is, dat hij
duel-fuel-geschikt is, waardoor er nog altijd een
back-up aanwezig is in geval van te weinig waterstof.
Ondertussen blijft de interesse voor de andere alternatieve brandstoffen
meer dan levend. In samenwerking met de Gentse Universiteit heeft het
Vlaams Instituut voor de Logistiek een vergelijkende studie gemaakt over
het gebruik van de alternatieve brandstoffen in Heavy Duty-toepassingen.
Daarin scoort methanol voor het ogenblik het beste, qua beschikbaarheid van
de brandstof en kostprijs (35% goedkoper dan duel-fuel
op waterstof). (Flows 15 december 2023). Niettegenstaande dat zweer ik
persoonlijk toch nog altijd bij de zuivere waterstof omdat die bij
verbranding geen CO2 meer afgeeft. Ooit komt er wel een ogenblik wanneer
die waterstof in voldoende mate en goedkoop aanwezig zal zijn. (revival van de nucleaire energie, kernfusie etc......) .
Binnenkort, wanneer in de Antwerpse haven ook een sleepboot op methanol zal
varen, zullen we het ideale instrument in huis hebben om de vergelijking
“on the field” mogelijk te maken.
6.
Langs deze weg willen we
directeur Rowan Van Schaeren van de Antwerp Maritime Academy
feliciteren met de in gebruik name van de Full-Mission- Simulator. (Flows
13 december 2023). Niet alleen een brug met een 360° zicht is voorhanden,
maar ook een heuse machinekamercontrole is voorhanden, die real-time met
elkaar kunnen samenwerken. Wij hopen dit technologisch wonder wel eens te
kunnen bezoeken, eens de crew zich heeft kunnen inwerken en de gebruikelijke
kinderziekten achter de rug zullen zijn. In de volledige nieuwsbrief vindt
U een uitgebreid verslag.
7.
Rechtzetting: Willy Huysmans
laat opmerken dat onze quote “de Angèle is in winterslaap” niet klopt. De
Angèle blijft operationeel en zeker voor grotere groepen, zoals voor onze
“Zeil Mee”-opleidingsnamiddagen. Onze beslissing om in de wintermaanden ons
Happy Hour op te schorten is ingegeven door onze bekommernis om de Angèle
niet nodeloos te laten opwarmen voor een misschien lagere opkomst.
8.
Het wordt tijd om uw
bankrekening terug te spijzen want vanaf 1 januari zal onze penningmeester
de lidgelden voor 2024 beginnen te innen, en we zouden het verschrikkelijk
vinden moest U daarvoor in het rood moeten gaan...
|