NIEUWSBRIEF 17-12-2023

 

 

Editoriaal:

 

We naderen in snel tempo de Kerstdagen en dit brengt mee dat wij ook onze hartelijkste wensen aan onze lezers aanbieden. 

De eerste Kerstkaarten en digitale mails beginnen binnen te stromen en we willen jullie ook mee laten genieten, laten we beginnen met onze vaste correspondent in Knokke met beelden van de verlichting in onze mooie kuststad:

 

 

En de ‘capitale’ Brussel met zijn Kerstmarkt:

 

 

Maar de mooiste opnamen zijn toch van Antwerpen en gemaakt door Daphné Peeters:

 

 

Met deze beelden wenst de hele ploeg van RBNRC u allen een fijn Kerstfeest en een super 2024 op land en water!

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       ZEIL MEE: De 2de opleidingsnamiddag zit erop. De Angèle zat weer behoorlijk vol. Onderstaande foto bewijst dat we niet overdrijven. Wie gedacht had om een rustig passief namiddagje door te brengen was eraan voor de moeite, want vooreerst moesten de knopen nog eens ingeoefend worden. Maar dat was nog het gemakkelijke deel. De kat kwam op de koord toen de kennis van vorige sessie via een heuse quiz werd getest. Bijkomende kwelling: met een fout antwoord werd een punt afgetrokken. En zo werden 29 vragen op de arme aanwezigen afgevuurd. Toegegeven, er was ook een gemakkelijke vraag bij: “wat betekent RBNRC”. Raad eens wie daar correct op antwoordde? Omdat het allemaal volwassen mensen waren die rond de tafel zaten mocht iedereen zijn eigen werkstuk zelf verbeteren. Gelukkige winnaar was kersvers lid Jacques Spaas, die de anciens ver achter zich liet. Proficiat. De rest van de namiddag was het podium voor medelid Bert Leemans die de aanwezigen onderdompelde in een boeiende show van woord en beeld over: “hoe vermijd ik een bekeuring op het water?”. Ondertussen werd ook beslist om een bijkomende sessie in te richten, volledig gericht op de organisatie van een zeiltocht met alles erop en eraan van Wolphaertsdijk naar Wolphaertsdijk, en dit op 12 februari 2024 vanaf 12 uur. 



2.       Gezamenlijke nieuwjaarsreceptie KKROA en RBNRC. De kogel is door de kerk, de beslissing genomen. Hierna de uitnodiging voor dit nieuw initiatief: op maandag 15 januari 2024 om 20 uur in Fort 2 te Wommelgem. Inschrijving verplicht, deelnamekost :10 €.     

3.       Ondertussen is in het binnenland gelukkig de staking van de sluiswachters achter de rug, maar de binnenscheepvaart ondervond opnieuw hinder door het zinken vorige zaterdag van de Jogo 4 in de buurt van Zevergem en Schelderode op de Bovenschelde. Uit een eerste diagnose bleek dat het schip, geladen met grint, in twee gebroken was. Toevallig was hier dezelfde rederij in beeld die enkele maanden eerder ook al een schip verloren is.

4.       Maar in de buurt van Yemen begint de situatie echt te ontsporen, nu de Houthirebellen schepen beginnen aan te vallen, zonder onderscheid van herkomst of binding. In de loop van de week was de Maersk Gibraltar al slachtoffer geweest van een aanval door een ballistische raket in de Straat van Bad al-Mandab. (Flows van 14 december 2024). De Houthi rebellen hadden een voltreffer geclaimd, maar Maersk heeft dit ontkend. Er was geen schade, noch slachtoffers, maar het was wel een bijna-ongeval.  

Maar ook waarschuwde de UK Maritime Trade organisation voor ongeïdentificeerde personen die zich langs de radio uitgeven voor Yemenitische autoriteiten en schepen proberen om te leiden via valse bevelen. Waar eerst Maersk zich niet wou laten intimideren, hebben zij toch, samen met Hapag-Lloyd, op het einde van de week beslist om geen schepen meer door de Rode Zee te sturen. (Flows 15 december 2024). Het spook van de omweg via Zuid- Afrika komt nu echt dichterbij. Georges Janssens bezorgde ons een reeks artikelen rond deze problematiek.       

5.       Gelukkig kunnen wij ons in eigen land nog volop concentreren op de energie- transitie. En het eerste bericht daarover deze week ging over onze eigenste kazerne Bootsman Jonson in Oostende. Die zou volledig getransformeerd zijn tot het eerste CO2-neutrale kwartier van Defensie in België. (Flows 14 december 2023). Mijn verre herinneringen vertellen me dat dit dan wel een HEEL zware transformatie moet geweest zijn.  

Het tweede bericht komt ook uit onze achtertuin: de Hydrotug 1, de eerste sleepboot op waterstof ter wereld is deze week ingevaren in de Antwerpse Haven.

Afbeelding met transport, watervoertuig, water, Scheepsbouwkunde

Automatisch gegenereerde beschrijving

In een samenwerking tussen CMB en ABC werd een bestaande dieselsleepboot omgebouwd met deze nieuwe motor. Hij is wel wat duurder uitgevallen dan de klassieke sleepboten: 30%, en ook het tanken van waterstof heeft nog een prijskaartje dat driemaal zo hoog ligt als van diesel, maar volgens haven-CEO Jacques Vandermeiren is dit de prijs van de pionier, omdat iemand er toch zijn schouders moet onderzetten. En de prijzen zullen zeker gaan dalen in de toekomst. Het voordeel van de huidige motor is, dat hij duel-fuel-geschikt is, waardoor er nog altijd een back-up aanwezig is in geval van te weinig waterstof.  

Ondertussen blijft de interesse voor de andere alternatieve brandstoffen meer dan levend. In samenwerking met de Gentse Universiteit heeft het Vlaams Instituut voor de Logistiek een vergelijkende studie gemaakt over het gebruik van de alternatieve brandstoffen in Heavy Duty-toepassingen. Daarin scoort methanol voor het ogenblik het beste, qua beschikbaarheid van de brandstof en kostprijs (35% goedkoper dan duel-fuel op waterstof). (Flows 15 december 2023). Niettegenstaande dat zweer ik persoonlijk toch nog altijd bij de zuivere waterstof omdat die bij verbranding geen CO2 meer afgeeft. Ooit komt er wel een ogenblik wanneer die waterstof in voldoende mate en goedkoop aanwezig zal zijn. (revival van de nucleaire energie, kernfusie etc......) . Binnenkort, wanneer in de Antwerpse haven ook een sleepboot op methanol zal varen, zullen we het ideale instrument in huis hebben om de vergelijking “on the field” mogelijk te maken.  

6.       Langs deze weg willen we directeur Rowan Van Schaeren van de Antwerp Maritime Academy feliciteren met de in gebruik name van de Full-Mission- Simulator. (Flows 13 december 2023). Niet alleen een brug met een 360° zicht is voorhanden, maar ook een heuse machinekamercontrole is voorhanden, die real-time met elkaar kunnen samenwerken. Wij hopen dit technologisch wonder wel eens te kunnen bezoeken, eens de crew zich heeft kunnen inwerken en de gebruikelijke kinderziekten achter de rug zullen zijn. In de volledige nieuwsbrief vindt U een uitgebreid verslag.      

7.       Rechtzetting: Willy Huysmans laat opmerken dat onze quote “de Angèle is in winterslaap” niet klopt. De Angèle blijft operationeel en zeker voor grotere groepen, zoals voor onze “Zeil Mee”-opleidingsnamiddagen. Onze beslissing om in de wintermaanden ons Happy Hour op te schorten is ingegeven door onze bekommernis om de Angèle niet nodeloos te laten opwarmen voor een misschien lagere opkomst.   

8.       Het wordt tijd om uw bankrekening terug te spijzen want vanaf 1 januari zal onze penningmeester de lidgelden voor 2024 beginnen te innen, en we zouden het verschrikkelijk vinden moest U daarvoor in het rood moeten gaan...