1. ZEIL MEE: pro memorie: maandag 11 december
2023 in de Angèle om 14 uur: RV voor de 2de opleidingsnamiddag. Maar er is
slecht nieuws voor diegenen die nog wilden aansluiten, (tegelijkertijd goed
nieuws voor ons): de inschrijvingen zijn afgesloten en de boot is vol. U
mag og altijd aanmelden, maar dan komt U op een
wachtlijst. Wie daar eerst op staat zal natuurlijk eerst in aanmerking
komen om eventueel vrijgekomen plaatsen in te vullen.
2. Save the date. Een nieuwe stap in de
richting van samenwerking met andere bevriende clubs en verenigingen: op
maandag 15 januari 2024 om 20 uur houden wij onze eerste nieuwjaarsreceptie
in Fort 2 te Wommelgem, en we doen dat samen met KKROA (Koninklijke Kring
voor Reserveofficieren Antwerpen.) Waar wij neofieten zijn in de
organisatie hebben zij er al een lange traditie op zitten. Uitnodiging met
inschrijvingsmogelijkheid volgt.
3. Het maritieme nieuws in België werd
overschaduwd door de aanslepende staking van de sluiswachters, die dreigt
over te slaan naar de beloodsing. Over de aard van het conflict kunnen we
ons niet uitspreken, maar iedereen kon vaststellen dat zowel de binnenvaart
als de zeevaart serieuze hinder ondervinden. Dus laat ons hopen op een
snelle oplossing.
4. Ook internationaal was er weer
verontrustend nieuws te noteren: voor de tweede maal hebben de Houthi-rebellen voorbijvarend schepen aangevallen, deze
maal met een drône. Containerschip Nr 9, 4253 TEU werd hierbij geraakt, gelukkig bleef de
bemanning ongedeerd. Maar een band met Israël was er deze keer niet: het
schip is sinds 2021 eigendom van een Britse dochter van de Duitse rederij
Schulte en was gecharterd door OOCL voor een lijndienst tussen het Verre
Oosten en Adriatische havens. Vermoed wordt dat de rebellen zich gebaseerd
hebben op verouderde gegevens, want in een vorig leven heeft het eens 12
maanden in charter gevaren voor een Israëlische rederij. Het gevolg van dit
alles is, dat al heel wat schepen voor de veiligere maar veel langere Kaaproute
gekozen hebben. (Flows 5/12/2024).Een déjà vu van
tijdens de Suezcrisis, hopelijk kortstondig van duur.
In de ruime regio daarentegen was er wel heuglijk nieuws te rapen met de aanstelling
van onze Belgische flottielje admiraal Hans Huygens als nieuwe commandant
van taskforce Agenor, de militair-maritieme
pijler van EMASoH (European Maritime
Awareness in the Strait of Hormuz). Dit is een
coalitie van negen Europese landen met de bedoeling bij te dragen tot de
vrijheid van navigatie en de-escalatie in de straat van Hormuz. De
taskforce beschikt meestal over twee fregatten en een reeks verkenningsvliegtuigen.België
levert niet alleen de commandant maar ook een aantal stafofficieren. De
kans dat zij ook de golf van Aden op hun bordje krijgen is klein, maar
gezien zij geografisch het dichtst in de buurt zitten sinds de opschorting
van Atalanta weet men maar nooit. In elk geval onze felicitaties en
succeswensen aan de nieuwe admiraal.
5. Zeer toevallig bracht de Standaard van
dinsdag 5 december twee topics die vorige week in deze rubriek werden
behandeld. Herinner U dat premier De Croo had
aangekondigd dat het nodig was om de nucleaire centrales 20 jaar te verlengen.
Nu heeft hij daar in Dubai nog een schepke
bijgedaan door te poseren onder: ”Tripling nuclear energy by 2050”. Beter
laat dan nooit natuurlijk en spijtig dat er al twee kalveren verdronken
zijn. Want de deeloplossing van de CO2-captatie die we vorige week nog met
optimisme verwelkomden blijkt volgens het tweede artikel”; Opslag CO2 is te
duur, en wordt niet goedkoper” de kop ingedrukt. Gelukkig dus dat er in de
wereld toch nog genoeg gezond verstand blijkt te zijn om de onvermijdbare
conclusies te trekken.
En dezelfde gedachtegang kan doorgetrokken worden met een artikeltje uit diezelfde
Standaard, van donderdag 7/12/2023. ”China leidt de dans in nucleaire renaissance”.
“Van de 110 reactoren die de laatste 20 jaar zijn bijgebouwd staan er 50 in
China”. En er staan er nog 22 in de stijgers. Hoezo? Werd ons dan niet
voorgehouden door de antinucleaire lobby dat een kerncentrale veel te duur
was, en het te lang duurde om ze te bouwen? Daar hebben de Chinezen blijkbaar
geen last van.
6.
Zoals de lezers van de volledige nieuwsbrief vorige week reeds
konden merken: er is wat aan het bewegen in de Antwerpse droogdokkensite,
gekend door velen van ons omdat daar ook de Angèle aangemeerd ligt. Aan de
ingang van deze site lag de meer dan 100 jaar oude stoomsleper Amicale. Die
is al verhuisd naar de omgeving van de François Musin.
En ook is men begonnen met de collectiestukken van de Vrienden van het
Scheepvaartmuseum te verplaatsen naar de huidige magazijnen van Stormkop.
Dit alles wijst erop dat de grote reshuffle in
aantocht is. AG Vespa zoekt aannemers voor de restauratie van het historische
pomphuis uit 1895 en voor droogdokken 1 tot en met 4, van dok 6 en de
ondergrondse leidingen. Deze laatste werden zwaar beschadigd door V- bommen
en andere bombardementen tijdens de 2de wereldoorlog, waardoor de dokken
bij laagwater niet meer rechtstreeks konden leeglopen naar de Schelde.Men hoopt de werken te kunnen starten in de
lente van 2024. (Nieuwsbrief www.bouwen/wonen.net van 4 december
, GVA e.v.a.)
7. Een fabriek van 250 miljoen Euro in de
Antwerpse haven? Indaver koestert inderdaad
plannen om een recyclagefabriek te bouwen waarin plasticafval wordt omgezet
tot nafta, dat dan weer een basisproduct is voor ethyleen en propyleen, die
op hun beurt weer kunnen omgevormd worden tot plastics.Perfecte kringloop. Maar... te onzeker
investeringsklimaat in België wegens mogelijke vergunningsperikelen. Dus:
de kans op uitwijken naar het buitenland is groot. (GVA 9/12/2023)
Resultaat: de fabriek komt er toch, maar niet bij ons.Simpel niet? Dat scheelt dan toch al een slok
op de borrel voor het bereiken van 55% CO2-reductie in 2030...
8. Onze secretaris Georges Janssens was
vorige week in Chatham (UK) voor de hoogmis over het varend erfgoed. Hij
bracht enkele straffe verhalen mee, waarvan één verder in deze nieuwsbrief
voor de lezers van de volledige versie.
|