NIEUWSBRIEF 10-12-2023

 

 

Editoriaal:

 

Begin december vernamen we in de krant dat Russische schepen verdachte bewegingen uitvoeren op onze Noordzee, wellicht met onderwaterdrones en met het oog op mogelijke spionage en sabotage. Het onderzoeksplatform Pointer maakte er een mooi rapport over. Uiteraard is de uitgebreide onderzeese infrastructuur voor communicatie en energie een zeer belangrijk strategisch doel voor “hybride oorlogvoering”.

 

Het gaat onder meer om de Admiral Vladimirski, een oceanografisch onderzoeksschip uit 1975. Met een lengte van bijna 150 meter dubbel zo lang als onze eigen Belgica!

 

Terwijl dit Russische schip grote sier maakt op de Noordzee kwam de Belgica erg genoeg niet positief in het nieuws, door een arbeidsconflict tussen de Franse rederij Genavir, die het schip beheert, en de Letse bemanningsleden. Tot onze verbazing moeten we zelfs vernemen dat de Belgica op dit moment niet in buitenlandse havens zou aanmeren om sociale inspectie te vermijden! Hopelijk is dit gerucht overtrokken maar de situatie lijkt ons wel erg zorgwekkend.

 

Daar komt nog het recente nieuws bovenop dat de Belgica volgend jaar slechts 128 dagen zal kunnen uitvaren, minder dan een derde dan voorzien. Blijkbaar worden er nog pogingen ondernomen om het budget op te trekken, laten we het hopen! Het schip van 54 miljoen euro werd pas twee jaar geleden in de vaart genomen als “hulpschip van de Marine”, het zou toch wel dramatisch zijn als dit wetenschappelijke kroonjuweel onderbenut zou worden…

 

Veel leesplezier,

Filip

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.  ZEIL MEE: pro memorie: maandag 11 december 2023 in de Angèle om 14 uur: RV voor de 2de opleidingsnamiddag. Maar er is slecht nieuws voor diegenen die nog wilden aansluiten, (tegelijkertijd goed nieuws voor ons): de inschrijvingen zijn afgesloten en de boot is vol. U mag og altijd aanmelden, maar dan komt U op een wachtlijst. Wie daar eerst op staat zal natuurlijk eerst in aanmerking komen om eventueel vrijgekomen plaatsen in te vullen. 

2.  Save the date. Een nieuwe stap in de richting van samenwerking met andere bevriende clubs en verenigingen: op maandag 15 januari 2024 om 20 uur houden wij onze eerste nieuwjaarsreceptie in Fort 2 te Wommelgem, en we doen dat samen met KKROA (Koninklijke Kring voor Reserveofficieren Antwerpen.) Waar wij neofieten zijn in de organisatie hebben zij er al een lange traditie op zitten. Uitnodiging met inschrijvingsmogelijkheid volgt.

3.  Het maritieme nieuws in België werd overschaduwd door de aanslepende staking van de sluiswachters, die dreigt over te slaan naar de beloodsing. Over de aard van het conflict kunnen we ons niet uitspreken, maar iedereen kon vaststellen dat zowel de binnenvaart als de zeevaart serieuze hinder ondervinden. Dus laat ons hopen op een snelle oplossing.  

4.  Ook internationaal was er weer verontrustend nieuws te noteren: voor de tweede maal hebben de Houthi-rebellen voorbijvarend schepen aangevallen, deze maal met een drône. Containerschip Nr 9, 4253 TEU werd hierbij geraakt, gelukkig bleef de bemanning ongedeerd. Maar een band met Israël was er deze keer niet: het schip is sinds 2021 eigendom van een Britse dochter van de Duitse rederij Schulte en was gecharterd door OOCL voor een lijndienst tussen het Verre Oosten en Adriatische havens. Vermoed wordt dat de rebellen zich gebaseerd hebben op verouderde gegevens, want in een vorig leven heeft het eens 12 maanden in charter gevaren voor een Israëlische rederij. Het gevolg van dit alles is, dat al heel wat schepen voor de veiligere maar veel langere Kaaproute gekozen hebben. (Flows 5/12/2024).Een déjà vu van tijdens de Suezcrisis, hopelijk kortstondig van duur.   

In de ruime regio daarentegen was er wel heuglijk nieuws te rapen met de aanstelling van onze Belgische flottielje admiraal Hans Huygens als nieuwe commandant van taskforce Agenor, de militair-maritieme pijler van EMASoH (European Maritime Awareness in the Strait of Hormuz). Dit is een coalitie van negen Europese landen met de bedoeling bij te dragen tot de vrijheid van navigatie en de-escalatie in de straat van Hormuz. De taskforce beschikt meestal over twee fregatten en een reeks verkenningsvliegtuigen.België levert niet alleen de commandant maar ook een aantal stafofficieren. De kans dat zij ook de golf van Aden op hun bordje krijgen is klein, maar gezien zij geografisch het dichtst in de buurt zitten sinds de opschorting van Atalanta weet men maar nooit. In elk geval onze felicitaties en succeswensen aan de nieuwe admiraal.   

5.  Zeer toevallig bracht de Standaard van dinsdag 5 december twee topics die vorige week in deze rubriek werden behandeld. Herinner U dat premier De Croo had aangekondigd dat het nodig was om de nucleaire centrales 20 jaar te verlengen. Nu heeft hij daar in Dubai nog een schepke bijgedaan door te poseren onder: ”Tripling nuclear energy by 2050”. Beter laat dan nooit natuurlijk en spijtig dat er al twee kalveren verdronken zijn. Want de deeloplossing van de CO2-captatie die we vorige week nog met optimisme verwelkomden blijkt volgens het tweede artikel”; Opslag CO2 is te duur, en wordt niet goedkoper” de kop ingedrukt. Gelukkig dus dat er in de wereld toch nog genoeg gezond verstand blijkt te zijn om de onvermijdbare conclusies te trekken.

En dezelfde gedachtegang kan doorgetrokken worden met een artikeltje uit diezelfde Standaard, van donderdag 7/12/2023. ”China leidt de dans in nucleaire renaissance”. “Van de 110 reactoren die de laatste 20 jaar zijn bijgebouwd staan er 50 in China”. En er staan er nog 22 in de stijgers. Hoezo? Werd ons dan niet voorgehouden door de antinucleaire lobby dat een kerncentrale veel te duur was, en het te lang duurde om ze te bouwen? Daar hebben de Chinezen blijkbaar geen last van.  

6. Zoals de lezers van de volledige nieuwsbrief vorige week reeds konden merken: er is wat aan het bewegen in de Antwerpse droogdokkensite, gekend door velen van ons omdat daar ook de Angèle aangemeerd ligt. Aan de ingang van deze site lag de meer dan 100 jaar oude stoomsleper Amicale. Die is al verhuisd naar de omgeving van de François Musin. En ook is men begonnen met de collectiestukken van de Vrienden van het Scheepvaartmuseum te verplaatsen naar de huidige magazijnen van Stormkop. Dit alles wijst erop dat de grote reshuffle in aantocht is. AG Vespa zoekt aannemers voor de restauratie van het historische pomphuis uit 1895 en voor droogdokken 1 tot en met 4, van dok 6 en de ondergrondse leidingen. Deze laatste werden zwaar beschadigd door V- bommen en andere bombardementen tijdens de 2de wereldoorlog, waardoor de dokken bij laagwater niet meer rechtstreeks konden leeglopen naar de Schelde.Men hoopt de werken te kunnen starten in de lente van 2024. (Nieuwsbrief www.bouwen/wonen.net van 4 december , GVA e.v.a.)

7.  Een fabriek van 250 miljoen Euro in de Antwerpse haven? Indaver koestert inderdaad plannen om een recyclagefabriek te bouwen waarin plasticafval wordt omgezet tot nafta, dat dan weer een basisproduct is voor ethyleen en propyleen, die op hun beurt weer kunnen omgevormd worden tot plastics.Perfecte kringloop. Maar... te onzeker investeringsklimaat in België wegens mogelijke vergunningsperikelen. Dus: de kans op uitwijken naar het buitenland is groot. (GVA 9/12/2023) Resultaat: de fabriek komt er toch, maar niet bij ons.Simpel niet? Dat scheelt dan toch al een slok op de borrel voor het bereiken van 55% CO2-reductie in 2030... 

8.  Onze secretaris Georges Janssens was vorige week in Chatham (UK) voor de hoogmis over het varend erfgoed. Hij bracht enkele straffe verhalen mee, waarvan één verder in deze nieuwsbrief voor de lezers van de volledige versie.