NIEUWSBRIEF 3-12-2023

 

 

Editoriaal:

 

Als je de kranten leest in voorbereiding tot verkiezingen in juni volgend jaar, is het wel opvallend dat er over de ‘oudere’ generatie weinig of niet gesproken wordt…en dat juist deze groep eigenlijk de grootste is van het land! 

Het lijkt wel een andere ‘Vivaldi’, ze groeperen en ‘vergeten’ wat die ouwe garde nog te zeggen heeft. “AI - oftewel artificial intelligence” bepaalt hoe het gaat lopen en wie er gaat besturen…het is dus nu het ogenblik om op te staan en de revolutie te preken: ‘alle ouderen aan de macht’!  

Conclusie: het voornaamste nadeel is wel dat deze partij het niet lang gaat uithouden gezien de beperkte houdbaarheidsdatum van de leden... LOL

Na deze ontboezeming uit opwelling van onmacht kom ik tot een realistischer voorstel: ik ontvang regelmatig prachtige pps – power points over allerlei maritieme zaken, historische, toekomstige en actuele films over alles wat erboven, op en onder water allemaal gebeurt.        

Als jullie akkoord gaan stuur ik bij verzending van de ‘nieuwsbrief extra’ een pps mee, leuk om eens te zien of verschrikkelijk als het een enorme storm op zee is!

Hierbij een reportage over de voordracht van Koen Palinckx historicus en district burgemeester van Ekeren, donderdag 30 november in het Provinciecommando – Belgiëlei – Antwerpen voorafgaande aan de maandelijkse ‘drink’ van de vriendschap.

Koen Palinckx sprak 2 uur ‘voor de vuist’ over de periode voorjaar 1945 toen de Amerikaanse generaal Armstrong in de provincie Antwerpen het commando voerde over de luchtafweer die de V1 -vliegende bommen - uit de lucht moest halen.     

’n Kleine opmerking: zo ’n enorme hoeveelheid kruit en metaal dat toen in de lucht is geschoten moet toch veel opwarming veroorzaakt hebben?

Onze club was bijzonder goed vertegenwoordigd. Met excuses moesten we nog iemand over het hoofd gezien hebben: aanwezig waren de commodore Willy Jacobs himself, Jos Voet bestuurder, Paul Mallentjer, Cary Santy, Philippe Huijghebaert, Ludo Verhulst, Rober Maes en uw scribanus.        

Bob

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.       Volgende opleidingsdag voor ZEIL MEE op maandag 11 december 2023 in de Angèle om 14 uur. Zie programma in bijlage. Ondertussen zijn er nog 2 kandidaten bijgekomen, waardoor de teller op 19 staat. Er is dus nog maar één plaatsje over.        

2.       Deze week had de jaarlijkse beurs Antwerp XL plaats in Antwerp Expo.  Het is de hoogmis voor de breakbulk (stukgoed). Alle grote en minder grote namen van de nationale en internationale maritieme wereld en toeleveranciers waren present onder een grote belangstelling.     

Zelfs containers zijn bij wijze van spreken stukgoed zodat ook MSC met een heus containerschip niet uit de toon viel. Ook Grimaldi, dat velen enkel associëren met RORO was aanwezig met zijn containerprogramma waarvoor CONRO-schepen worden ingezet    

Tenzij ik niet goed gekeken heb, waren, in tegenstelling tot de plenaire voordrachten, in de standen weinig openlijke referenties naar de energietransitie te vinden. De Spliethoff-groep leek hierop een uitzondering    

Spliethoff-group is een van de grootste rederijen in Nederland met zetel in Amsterdam, met 115 schepen. Tussen de vele specialisaties vinden we o.a.     

Sevenstar Yacht Transport en DYT Yacht transport.
Zij gaven een overzichtelijke brochure uit: “Emission Reduction Regulations for Shipping and its Financial Impact”. Ze geeft timing en impact van 5 nieuwe maatregelen, 3 vanwege de Europese Gemeenschap en 2 vanwege IMO (International Maritime Organisation).       

a) EU Emissions Trading System (ETS): Rederijen moeten lozingsrechten kopen voor hun CO2-emissies: 40% in 2024,70% in 2025 en 100% in 2026 en later. Dit geldt voor alle trips binnen EU-havens en tussen EU-havens. Voor trips tussen een EU-haven en een niet EU-haven blijft het 50%. Bij niet betaling: boete. Dit geldt voor alle schepen groter dan 5000 Gross Tonnage. In mei 2023 bedroeg een eenheid van lozingsrecht (EUA): 100€. Als referentie: 1 ton HSFO (extra zware fuel met een maximum van 3;5% zwavel) stoot 3 ton CO2 uit of 3 EUA. Een kleine kanttekening: merk het verschil tussen Europese en niet- Europese trajecten: Europa wordt weer duurder. 

b) Fuel EU Maritime Directive.Komt in voege in 2025: Hierin gaat men het totaal optellen van de CO2 die ontstaat “from well to wake”: dus van aan de oliebron tot na gebruik door het schip. Dat wordt gelimiteerd in verhouding tot het totaal van energie die verbruikt wordt door de vloot. En die limiet wordt elke 5 jaar verlaagd: ten opzichte van 2020 2% in 2025, 6% in 2030,14,5% in 2035, 31% in 2040 en 80% in 2050. Men kijkt hier in de richting van biofuels, biomethanol, e- ethanol en ammoniak. 

c) Energy Taxation Directive (ETD).
Dit is nog maar in de fase van voorstel. De bedoeling is om een verhoogde taks te kleven op alle fuels die gebunkerd worden in de Europese Unie. Kanttekening 2: Europa wordt weer duurder.  

d) Energy Efficiency Index Existing Ships (EEXI).
Dit is een IMO-regel die van kracht werd op 1 januari 2023. Elk schip van meer dan 400 GT met conventionele propulsie heeft een certificaat nodig dat het ontwerp minstens 30% efficiënter is dan het niveau van 2008. Het certificaat moet altijd aan boord zijn.

e) Carbon Intensity Indicator (CII).
Ook van IMO en van kracht sinds 2023. Deze indicator is vergelijkbaar met de EEXI, maar hier kijkt men naar de operationele efficiency. Op basis van de afgelegde mijlen en de gerapporteerde CO2- emissies krijgt het schip een energielabel. Het schip moet A, B of C halen. Indien D of E gedurende drie achtereenvolgende jaren gehaald wordt, is de eigenaar verplicht om een verbeterplan te schrijven en te laten controleren. Er is nog altijd discussie over de manier van meten, en het is ook zo dat schepen die lang stilliggen zwaar gepenaliseerd worden met deze methode. Een revisie is voorzien in 2025.       

En dan zijn er nog mensen die beweren dat er niets gedaan wordt voor het klimaatLeden die geïnteresseerd zijn in de brochure kunnen een elektronisch exemplaar aanvragen bij voorzitter@rbnrc.be.        

3.       Zoals U reeds kon lezen in het editoriaal was in het mooie kader van de traphal in het gebouw van het Provinciecommando, geen stoel onbezet bij de voordracht van Koen Palinckx over de V-bommen op Antwerpen. Koen Palinckx is voorzitter van het WHI, War Heritage Institute. Dat is de overkoepelende organisatie van alle federale militaire musea in België, waarin het Legermuseum een prominente plaats inneemt     

Onze club was goed vertegenwoordigd onder de toehoorders, die getuigen waren van een gedreven spreker die zijn publiek meevoerde door de geschiedenis van de V-wapens, de figuren erachter, de aanvallen zelf en de bestrijding ervan. 

4.       Opvallende titel uit de Standaard van woensdag 29/11/2023: De Croo opent deur naar 20 jaar extra kernenergie. Misschien was hij beter iets eerder op dit idee gekomen...   

5.       De Standaard van maandag 27/11/2023 vermeldt een blijkbaar nieuwe, IJslandse methode om CO2 uit de lucht te halen. Het ziet er vrij simpel uit volgens de beschrijving:
–een geothermische centrale produceert groene stroom
–hiermee worden ventilatoren aangedreven die lucht aanzuigen     
–de lucht wordt door een filter gejaagd die de CO2 chemisch bindt 
–is de filter verzadigd dan wordt hij verhit op 100° waardoor de CO2 terug vrijkomt in een gecontroleerde omgeving                
–deze CO2 wordt opgelost in water (cfr: Spa Bruis!)         
–dit met CO2 verzadigd water wordt in de ondergrond geïnjecteerd         
–hier verhardt dit tot kristallen      
  
Ik ben geen chemicus, en ik ken alleen de reactie van CO2 met natriumhydroxide waardoor men natriumcarbonaat en water krijgt. Als men nadien koolstof houdend water in de ondergrond spuit kan dat reageren met kalksteen tot calciumbicarbonaat.      

Maar waarschijnlijk wordt hier gebruik gemaakt, vooral dan in de filter, van de nieuwe techniek van het Metaal Organisch Framework (MOF), een soort sponsachtig materiaal dat moleculen kan “opzuigen”.     

Omdat dit echt voer voor specialisten wordt, volstaat het voor ons om tevreden te zijn dat er naar methoden gezocht wordt om de CO2 uit de lucht te halen. Zo lang een reeks mogelijke oplossingen taboe zijn en er geen wonderbatterij wordt uitgevonden om hernieuwbare energie op een acceptabele manier op te slaan, wordt dit misschien iets meer dan een pleister op een houten been.        

6.       Onze lezers uit Antwerpen zullen met belangstelling kunnen lezen hebben dat de uitbating van de waterbus vanaf 1 januari 2024 overgaat naar MDK vloot.        

Ook de 5-jaarlijkse concessie moet vernieuwd worden, waardoor Aqualiner, de huidige Nederlandse concessionaris zal moeten opboksen tegen mogelijke andere spelers in deze nieuwe aanbesteding. (GVA, Flows etc.).       

7.       De Vrienden van het Scheepvaartmuseum organiseren een interessante voordrachtavond in hun hoofdkwartier op de Brouwersvliet op donderdag 14 december om 20 uur. “De Belgische Lichtschepen, een verhaal van 175 jaar”, gebracht door Robert Van Laken, o.a. Archivaris van de Vrienden en van MPM.  
Details in de MPM-flash. Een aanrader.  

8.       De Vlaams Nederlandse Scheldecommissie publiceerde deze week een nieuwsflash over de stand van hun werkzaamheden. Zo wordt o.a. in het Waterbouwkundig labo van Borgerhout de verzanding bestudeerd van de Schaar van Valkenisse. De scheiding tussen zee-en binnenvaart zou mogelijk moeten afgeschaft worden. Antwoord binnen een zestal maanden      

9.       Ingenieursvereniging plant een geleid bezoek aan de Royerssluis op 6 februari 2024. Ook niet-leden mogen deelnemen, mits betaling.  
Details:
https://www.ie-net.be/civicrm/event/info?id=3500

 

Willy 2/12/2023