1.
Volgende opleidingsdag voor
ZEIL MEE op maandag 11 december 2023 in de Angèle om 14 uur. Zie programma
in bijlage. Ondertussen zijn er nog 2 kandidaten bijgekomen, waardoor de
teller op 19 staat. Er is dus nog maar één plaatsje over.
2.
Deze week
had de jaarlijkse beurs Antwerp XL plaats in Antwerp Expo. Het is de hoogmis voor de breakbulk
(stukgoed). Alle grote en minder grote namen van de nationale en
internationale maritieme wereld en toeleveranciers waren present onder een
grote belangstelling.
Zelfs containers zijn bij wijze van spreken stukgoed zodat ook MSC met een
heus containerschip niet uit de toon viel. Ook Grimaldi,
dat velen enkel associëren met RORO was aanwezig met zijn
containerprogramma waarvoor CONRO-schepen worden ingezet
Tenzij ik niet goed gekeken heb, waren, in tegenstelling tot de plenaire voordrachten,
in de standen weinig openlijke referenties naar de energietransitie te
vinden. De Spliethoff-groep leek hierop een
uitzondering
Spliethoff-group is een van de grootste rederijen
in Nederland met zetel in Amsterdam, met 115 schepen. Tussen de vele
specialisaties vinden we o.a.
Sevenstar Yacht Transport en DYT Yacht transport.
Zij gaven een overzichtelijke
brochure uit: “Emission Reduction Regulations for
Shipping and its Financial Impact”. Ze geeft
timing en impact van 5 nieuwe maatregelen, 3 vanwege de Europese
Gemeenschap en 2 vanwege IMO (International Maritime
Organisation).
a) EU Emissions Trading
System (ETS): Rederijen moeten lozingsrechten kopen voor hun CO2-emissies:
40% in 2024,70% in 2025 en 100% in 2026 en later. Dit geldt voor alle trips
binnen EU-havens en tussen EU-havens. Voor trips tussen een EU-haven en een
niet EU-haven blijft het 50%. Bij niet betaling: boete. Dit geldt voor alle
schepen groter dan 5000 Gross Tonnage. In mei 2023 bedroeg een eenheid van
lozingsrecht (EUA): 100€. Als referentie: 1 ton HSFO (extra zware fuel met een maximum van 3;5% zwavel) stoot 3 ton CO2
uit of 3 EUA. Een kleine kanttekening: merk het verschil tussen Europese en
niet- Europese trajecten: Europa wordt weer duurder.
b) Fuel EU Maritime Directive.Komt in voege in 2025: Hierin gaat men het
totaal optellen van de CO2 die ontstaat “from
well to wake”: dus van aan de oliebron tot na
gebruik door het schip. Dat wordt gelimiteerd in verhouding tot het totaal van
energie die verbruikt wordt door de vloot. En die limiet wordt elke 5 jaar verlaagd:
ten opzichte van 2020 2% in 2025, 6% in 2030,14,5% in 2035, 31% in 2040 en
80% in 2050. Men kijkt hier in de richting van biofuels,
biomethanol, e- ethanol en ammoniak.
c) Energy Taxation Directive (ETD). Dit is
nog maar in de fase van voorstel. De bedoeling is om een verhoogde taks te
kleven op alle fuels die gebunkerd worden in de
Europese Unie. Kanttekening 2: Europa wordt weer duurder.
d) Energy Efficiency Index Existing Ships (EEXI). Dit
is een IMO-regel die van kracht werd op 1 januari 2023. Elk schip van meer
dan 400 GT met conventionele propulsie heeft een certificaat nodig dat het
ontwerp minstens 30% efficiënter is dan het niveau van 2008. Het
certificaat moet altijd aan boord zijn.
e) Carbon Intensity Indicator (CII). Ook van
IMO en van kracht sinds 2023. Deze indicator is vergelijkbaar met de EEXI,
maar hier kijkt men naar de operationele efficiency. Op basis van de
afgelegde mijlen en de gerapporteerde CO2- emissies krijgt het schip een
energielabel. Het schip moet A, B of C halen. Indien D of E gedurende drie
achtereenvolgende jaren gehaald wordt, is de eigenaar verplicht om een
verbeterplan te schrijven en te laten controleren. Er is nog altijd
discussie over de manier van meten, en het is ook zo dat schepen die lang stilliggen
zwaar gepenaliseerd worden met deze methode. Een revisie is voorzien in
2025.
En dan zijn er nog mensen die beweren dat er niets gedaan wordt voor het klimaatLeden die geïnteresseerd zijn in de brochure
kunnen een elektronisch exemplaar aanvragen bij voorzitter@rbnrc.be.
3.
Zoals U reeds kon lezen in het editoriaal was in het mooie kader
van de traphal in het gebouw van het Provinciecommando, geen stoel onbezet
bij de voordracht van Koen Palinckx over de
V-bommen op Antwerpen. Koen Palinckx is voorzitter
van het WHI, War Heritage Institute. Dat is de overkoepelende
organisatie van alle federale militaire musea in België, waarin het
Legermuseum een prominente plaats inneemt
Onze club was goed vertegenwoordigd onder de toehoorders, die getuigen
waren van een gedreven spreker die zijn publiek meevoerde door de
geschiedenis van de V-wapens, de figuren erachter, de aanvallen zelf en de
bestrijding ervan.
4.
Opvallende titel uit de
Standaard van woensdag 29/11/2023: De Croo opent deur
naar 20 jaar extra kernenergie. Misschien was hij beter iets eerder op dit idee
gekomen...
5.
De Standaard van maandag
27/11/2023 vermeldt een blijkbaar nieuwe, IJslandse methode om CO2 uit de
lucht te halen. Het ziet er vrij simpel uit volgens de beschrijving:
–een geothermische centrale produceert groene stroom
–hiermee worden ventilatoren aangedreven die lucht aanzuigen
–de lucht wordt door een filter gejaagd die de CO2 chemisch bindt
–is de filter verzadigd dan wordt hij verhit op 100° waardoor de CO2 terug vrijkomt
in een gecontroleerde omgeving
–deze CO2 wordt opgelost in water (cfr: Spa Bruis!)
–dit met CO2 verzadigd water wordt in de ondergrond geïnjecteerd
–hier verhardt dit tot kristallen
Ik ben geen chemicus, en ik ken alleen de reactie van CO2 met natriumhydroxide
waardoor men natriumcarbonaat en water krijgt. Als men nadien koolstof houdend
water in de ondergrond spuit kan dat reageren met kalksteen tot
calciumbicarbonaat.
Maar waarschijnlijk wordt hier gebruik gemaakt, vooral dan in de filter,
van de nieuwe techniek van het Metaal Organisch Framework (MOF), een soort
sponsachtig materiaal dat moleculen kan “opzuigen”.
Omdat dit echt voer voor specialisten wordt, volstaat het voor ons om
tevreden te zijn dat er naar methoden gezocht wordt om de CO2 uit de lucht
te halen. Zo lang een reeks mogelijke oplossingen taboe zijn en er geen
wonderbatterij wordt uitgevonden om hernieuwbare energie op een acceptabele
manier op te slaan, wordt dit misschien iets meer dan een pleister op een
houten been.
6.
Onze lezers uit Antwerpen
zullen met belangstelling kunnen lezen hebben dat de uitbating van de
waterbus vanaf 1 januari 2024 overgaat naar MDK vloot.
Ook de 5-jaarlijkse concessie moet vernieuwd worden, waardoor Aqualiner, de huidige Nederlandse concessionaris zal
moeten opboksen tegen mogelijke andere spelers in deze nieuwe aanbesteding.
(GVA, Flows etc.).
7.
De Vrienden van het
Scheepvaartmuseum organiseren een interessante voordrachtavond in hun
hoofdkwartier op de Brouwersvliet op donderdag 14 december om 20 uur. “De
Belgische Lichtschepen, een verhaal van 175 jaar”, gebracht door Robert Van
Laken, o.a. Archivaris van de Vrienden en van MPM.
Details in de MPM-flash. Een aanrader.
8.
De Vlaams Nederlandse
Scheldecommissie publiceerde deze week een nieuwsflash
over de stand van hun werkzaamheden. Zo wordt o.a. in het Waterbouwkundig
labo van Borgerhout de verzanding bestudeerd van de Schaar van Valkenisse.
De scheiding tussen zee-en binnenvaart zou mogelijk moeten afgeschaft
worden. Antwoord binnen een zestal maanden
9.
Ingenieursvereniging plant een
geleid bezoek aan de Royerssluis op 6 februari 2024. Ook niet-leden mogen
deelnemen, mits betaling.
Details: https://www.ie-net.be/civicrm/event/info?id=3500
Willy 2/12/2023
|