1.
Met leedwezen vernamen wij het
overlijden op 7 november 2023 van ons clublid Erefregatkapitein Bob Geladi. Hij was een trouwe bezoeker van ons Happy Hour
toen het nog in de BZN kon plaats hebben, en ook toen de Angèle nog
aangemeerd was aan het MAS. Na Covid en de verhuis van de Angèle naar de
droogdokkensite verloren we helaas het contact.
Onze deelneming en steun aan de familie.
2.
Waar in 1914 de
onderwaterzetting van de Ijzervlakte de Duitse
opmars heeft afgeremd, daar is het nu diepe ellende, en we voelen mee met
de getroffen families. Wel moet er nagedacht worden over de manier waarop
de moderne mens zich superieur gedacht heeft aan de natuur of koudweg
vergat dat er nog zoiets bestaat als een winterbedding van een rivier. De
middeleeuwers bouwden hun huizen in zulke gevallen op natuurlijke hoogtes
of kunstmatige terpen. Met het Sigmaplan heeft men in onze contreien al een
stap in de goede richting gezet. Buiten de voorziene dijkverhoging heeft
men daar gekozen om terug ruimte te geven aan de rivier, met de
respectievelijke overstromingsgebieden en gecontroleerde getijdengebieden.
Die hebben ondertussen hun nut al ruimschoots bewezen. Ook in de Westhoek
rijpen de geesten. Zie o.a. het artikel in de Standaard van 18/11/2023 over
de discussie rond de Winterdijk rond Houthulst en Diksmuide.
3.
Zoals U reeds
in het editoriaal kon lezen was de eerste sessie van de nascholing voor
“Samen Zeilen” een groot succes. 15 deelnemers betraden met grote
verwachtingen de gangway van de Angèle onder de
wapperende wimpel van onze club. Met dank aan medeleden Paul Mallentjer,
Willy Huysmans en Bert Leemans voor hun bijdragen
aan deze leerzame namiddag. Volgende sessie: maandag 11 december om 14u a/b
van de Angèle. Zij die nog willen intekenen: haast U, want de teller staat
momenteel op 17 gegadigden, maar op 20 gaat de deur onherroepelijk dicht.
Er zijn dus nog maar 3 plaatsen open. Dus, wie zich nog wil inschrijven
moet zich haasten. Hierbij nog enkele fotootjes van de 1ste opleidingsdag.
Ondertussen konden wij deelnemen aan de zeer interessante inspiratiedagen
ingericht door het WWSV in het clubhouse van
RYCB. Hier kregen we nog eens de bevestiging dat alle opvarenden verzekerd
zijn. De verzekering voor het schip zelf moet geregeld worden via de
scheepsverzekeraar.
4.
Zoals gebruikelijk op 15
november werd ook in de Antwerpse kathedraal het Te Deum opgedragen aan
Z.M.de Koning. De receptie op uitnodiging van de gouverneur vond daarna
plaats in het Provinciehuis. Uw club was vertegenwoordigd door een aantal
leden en bestuursleden.
5.
Save the date: waar
oorspronkelijk de RYCB een huldiging van onze ere- commodore Patrick Van
den Bulck gepland had op de clubavond van
woensdag 29 november, is dat nu uitgesteld naar woensdag 31 januari.
6.
Eindelijk hoopvol nieuws voor
industrie en landbouw: er is een stikstofakkoord. Hopelijk wordt dat nu
zeer snel in een decreet gegoten zodat onze ondernemers in beide sektoren
de nodige garantie op rechtszekerheid krijgen en op een normale wijze
vergunningen kunnen bekomen. Dan kan iedereen terug aan het werk.
7.
Omdat we met onze club toch
ook een klein deeltje van de pluimen op onze hoed mogen steken, konden we
met genoegen het artikel lezen van Georges Janssens over de uitreiking van
de BEA-awards: Belgian Event Awards.
Die werden op 15 november toegekend, en niets minder dan de organisatie van
deTall Ships Races in Antwerpen 2022 viel
tweemaal in de prijzen: éénmaal zilver voor “Best Institutional
Event” en éénmaal zelfs goud voor:”Best Return on
Investment”. Met onze felicitaties voor Balthazar events, het Havenbedrijf
en de talrijke vrijwilligers.
8.
De haven van Zeebrugge ziet
momenteel een verhoogde Amerikaanse militaire bedrijvigheid. Zopas zijn
twee RORO-schepen toegekomen waarvan minstens
één, de MV Cape Wrath een 450 militaire
voertuigen aan boord zou hebben. Van het andere, de Arc
Independence is de lading niet gekend. Ook vorige maand waren er al twee
gelijkaardige schepen in Zeebrugge. Alle aangevoerde materiaal en
voertuigen is bestemd voor Oost-Europa, maar het is niet bekend of dit in
verband staat met het conflict in Oekraïne. (Flows van 17/11/2023)
9.
Waar we in deze rubriek al
enkele weken geleden erop wezen dat binnen de “familie” Saverys de neuzen
absoluut niet in dezelfde richting staan wat betreft toekomstvisie op de
energietransitie, heeft nu ook De Standaard dit ontdekt in een over drie
bladzijden gespreid artikel. Daarin lezen we de bevestiging dat Alexander
Saverys resoluut de kaart van de zgn. Hernieuwbare
energie trekt, terwijl Nikolas ervan overtuigd is
dat er nog lange tijd voldoende vraag zal zijn naar de fossiele
brandstoffen om daarop een rendabele business-case te bouwen. Het artikel
gaat verder in detail over de historiek en inbreng van de verschillende
familieleden, waarin toch de zwarte bladzijde van de teloorgang van de
Boelwerf niet vergeten wordt. Anecdotisch is de
vaststelling dat roots van de familie onder
andere in de bierbrouwerij te vinden zijn.
10.
Dat er niet alleen in de
familie Saverys discussie is over de energietransitie is zonneklaar, door
de opeenvolging van bijdragen via alle denkbare perskanalen. Het begint er
stilaan op te lijken dat er zich twee kampen aan het vormen zijn, gevoed
door sterke lobbygroepen. Aan de ene zijde hebben we het
pro-kernenergie-kamp, waarin ook de meeste voorstanders zitten van een
resolute keuze van waterstof als ultieme fossielvervanger.
Aan de andere kant staan de aanbidders van de elektrische,
batterijengesteunde aandrijving van alle mogelijke voertuigen en de
maximalisatie van “hernieuwbare” energie, vooral via windturbines. Pas op,
dit is een persoonlijke conclusie (verder kan ik niet gaan, anders wordt
dit verwezen naar onze rubriek “controverse”) die ik denk te mogen trekken
uit de persartikels van de laatste twee weken. Er wordt zodanig warm en
koud geblazen over kernenergie en de SMR's (small
modular reactors) en over waterstof dat men de
invloed van lobbygroepen niet kan uitsluiten.
Een voorbeeld zagen we deze week in Trends talks
waar Guido Dumarey aan het woord komt. Dumarey is ceo van een
producent van auto-onderdelen, met vestigingen in Frankrijk, Italië en het
VK, samen goed voor 3000 werknemers en 1 miljard euro omzet. In het licht
van de te verwachten overrompeling van de markt door Chinese elektrische
wagens, en daardoor het uit de marktprijzen van de traditionele Europese
auto-industrie, vindt hij dat Europa zijn eigen sterktes moet uitspelen
door zijn gedegen knowhow van de verbrandingsmotoren. Hij maakt zich sterk
dat al in 2026 een door waterstof aangedreven personenwagen kan rijden voor
vergelijkbare kosten als een elektrische, en dit zonder subsidies, op
voorwaarde dat Europa het nodige wettelijk kader schept.
BEKIJK
- Trends Talk met Guido Dumarey, CEO van Dumarey Group (knack.be)
Willy
|