NIEUWSBRIEF 19-11-2023

 

 

Editoriaal:

 

Maandag vond de eerste opleidingsnamiddag van het RBNRC-project “Zeilen voor Senioren” plaats. Dit gebeurde in de prachtige setting van de Angèle, ons vertrouwde clubhouse waar Angèle en clublid Willy Huysmans van het Rijn-en Binnenvaartmuseum ons steeds gastvrij ontvangen.    

Alle lof aan clublid Paul Mallentjer die de trekker is van dit initiatief, en die in de voorbije maanden vele mensen heeft aangezocht om hier een succesvolle start te maken, ofwel als deelnemer ofwel als organisator.       

We maken gebruik van de seizoenspauze om een aantal elementaire theoretische en praktische zaken mee te geven aan zeilers met geen of beperkte ervaring.    

Nadat Willy Huysmans de spits afbeet met de voornaamste knopen volgde een pleiade van nautische wetenswaardigheden, over de betonning over getijden tot de basis van positiebepaling in vlakke navigatie. Dit alles onder de deskundige en vooral geduldige leiding van clublid Bert Leemans, die als oud-zeilinstructeur talloze mensen met de zeilsport kennis heeft laten maken. Wie er al wat meer van wist, hielp mee.

Enkele van onze meer aardrijkskundig aangelegde deelnemers konden het niet laten om soms wat verder door te denken en de nodige extra vragen te stellen over de bewegingen van de maan en de getijdenwerking. Nu had uw redacteur wel reeds het voorrecht om meer dan eens op en onder de evenaar te zijn geweest, waar de sterrenhemel vreemd en onbekend is, maar ik hoorde nu toch pas voor het eerst dat de zon in het zuidelijk halfrond in het noorden kan staan!    

Het toonde voor mij toch weer overtuigend aan: waar anders dan in de zeilsport word je zelfs in de theorie geconfronteerd met de elementen en de fysische krachten die op ons en onze aarde inwerken? Het doet veel deugd om te zien dat er in de schoot van onze club een nieuw zeilinitiatief is ontstaan, waar veel toekomst in zit.

Met dit initiatief trokken we ook een heel aantal nieuwe leden aan, die door het lidmaatschap kunnen genieten van de verzekering en bovendien – zo hoorde ik niet voor het eerst - ongehinderde toegang tot de restaurants van de mooiste zeilclubs van Malaga.       

In en rond RBNRC is er veel aan de gang en stilaan begint men dat hier en daar op te merken.    

Intussen worden er in de coulissen nog bijkomende plannen gesmeed. 

De volgende sessie vindt plaats op 11 december. De sfeer in de groep zat goed, en we kijken er uiteraard reikhalzend naar uit om de theorie in praktijk te brengen wanneer het lente wordt.  

Veel leesplezier,

Filip

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.         Met leedwezen vernamen wij het overlijden op 7 november 2023 van ons clublid Erefregatkapitein Bob Geladi. Hij was een trouwe bezoeker van ons Happy Hour toen het nog in de BZN kon plaats hebben, en ook toen de Angèle nog aangemeerd was aan het MAS. Na Covid en de verhuis van de Angèle naar de droogdokkensite verloren we helaas het contact. 
Onze deelneming en steun aan de familie.      

2.         Waar in 1914 de onderwaterzetting van de Ijzervlakte de Duitse opmars heeft afgeremd, daar is het nu diepe ellende, en we voelen mee met de getroffen families. Wel moet er nagedacht worden over de manier waarop de moderne mens zich superieur gedacht heeft aan de natuur of koudweg vergat dat er nog zoiets bestaat als een winterbedding van een rivier. De middeleeuwers bouwden hun huizen in zulke gevallen op natuurlijke hoogtes of kunstmatige terpen. Met het Sigmaplan heeft men in onze contreien al een stap in de goede richting gezet. Buiten de voorziene dijkverhoging heeft men daar gekozen om terug ruimte te geven aan de rivier, met de respectievelijke overstromingsgebieden en gecontroleerde getijdengebieden. Die hebben ondertussen hun nut al ruimschoots bewezen. Ook in de Westhoek rijpen de geesten. Zie o.a. het artikel in de Standaard van 18/11/2023 over de discussie rond de Winterdijk rond Houthulst en Diksmuide.       

3.         Zoals U reeds in het editoriaal kon lezen was de eerste sessie van de nascholing voor “Samen Zeilen” een groot succes. 15 deelnemers betraden met grote verwachtingen de gangway van de Angèle onder de wapperende wimpel van onze club. Met dank aan medeleden Paul Mallentjer, Willy Huysmans en Bert Leemans voor hun bijdragen aan deze leerzame namiddag. Volgende sessie: maandag 11 december om 14u a/b van de Angèle. Zij die nog willen intekenen: haast U, want de teller staat momenteel op 17 gegadigden, maar op 20 gaat de deur onherroepelijk dicht. Er zijn dus nog maar 3 plaatsen open. Dus, wie zich nog wil inschrijven moet zich haasten. Hierbij nog enkele fotootjes van de 1ste opleidingsdag.      



Ondertussen konden wij deelnemen aan de zeer interessante inspiratiedagen ingericht door het WWSV in het clubhouse van RYCB. Hier kregen we nog eens de bevestiging dat alle opvarenden verzekerd zijn. De verzekering voor het schip zelf moet geregeld worden via de scheepsverzekeraar.    

4.         Zoals gebruikelijk op 15 november werd ook in de Antwerpse kathedraal het Te Deum opgedragen aan Z.M.de Koning. De receptie op uitnodiging van de gouverneur vond daarna plaats in het Provinciehuis. Uw club was vertegenwoordigd door een aantal leden en bestuursleden.

5.         Save the date: waar oorspronkelijk de RYCB een huldiging van onze ere- commodore Patrick Van den Bulck gepland had op de clubavond van woensdag 29 november, is dat nu uitgesteld naar woensdag 31 januari.

6.         Eindelijk hoopvol nieuws voor industrie en landbouw: er is een stikstofakkoord. Hopelijk wordt dat nu zeer snel in een decreet gegoten zodat onze ondernemers in beide sektoren de nodige garantie op rechtszekerheid krijgen en op een normale wijze vergunningen kunnen bekomen. Dan kan iedereen terug aan het werk.

7.         Omdat we met onze club toch ook een klein deeltje van de pluimen op onze hoed mogen steken, konden we met genoegen het artikel lezen van Georges Janssens over de uitreiking van de BEA-awards: Belgian Event Awards. Die werden op 15 november toegekend, en niets minder dan de organisatie van deTall Ships Races in Antwerpen 2022 viel tweemaal in de prijzen: éénmaal zilver voor “Best Institutional Event” en éénmaal zelfs goud voor:”Best Return on Investment”. Met onze felicitaties voor Balthazar events, het Havenbedrijf en de talrijke vrijwilligers.    

8.         De haven van Zeebrugge ziet momenteel een verhoogde Amerikaanse militaire bedrijvigheid. Zopas zijn twee RORO-schepen toegekomen waarvan minstens één, de MV Cape Wrath een 450 militaire voertuigen aan boord zou hebben. Van het andere, de Arc Independence is de lading niet gekend. Ook vorige maand waren er al twee gelijkaardige schepen in Zeebrugge. Alle aangevoerde materiaal en voertuigen is bestemd voor Oost-Europa, maar het is niet bekend of dit in verband staat met het conflict in Oekraïne. (Flows van 17/11/2023)                  

9.         Waar we in deze rubriek al enkele weken geleden erop wezen dat binnen de “familie” Saverys de neuzen absoluut niet in dezelfde richting staan wat betreft toekomstvisie op de energietransitie, heeft nu ook De Standaard dit ontdekt in een over drie bladzijden gespreid artikel. Daarin lezen we de bevestiging dat Alexander Saverys resoluut de kaart van de zgn.   Hernieuwbare energie trekt, terwijl Nikolas ervan overtuigd is dat er nog lange tijd voldoende vraag zal zijn naar de fossiele brandstoffen om daarop een rendabele business-case te bouwen. Het artikel gaat verder in detail over de historiek en inbreng van de verschillende familieleden, waarin toch de zwarte bladzijde van de teloorgang van de Boelwerf niet vergeten wordt. Anecdotisch is de vaststelling dat roots van de familie onder andere in de bierbrouwerij te vinden zijn.        

10.    Dat er niet alleen in de familie Saverys discussie is over de energietransitie is zonneklaar, door de opeenvolging van bijdragen via alle denkbare perskanalen. Het begint er stilaan op te lijken dat er zich twee kampen aan het vormen zijn, gevoed door sterke lobbygroepen. Aan de ene zijde hebben we het pro-kernenergie-kamp, waarin ook de meeste voorstanders zitten van een resolute keuze van waterstof als ultieme fossielvervanger.  

Aan de andere kant staan de aanbidders van de elektrische, batterijengesteunde aandrijving van alle mogelijke voertuigen en de maximalisatie van “hernieuwbare” energie, vooral via windturbines. Pas op, dit is een persoonlijke conclusie (verder kan ik niet gaan, anders wordt dit verwezen naar onze rubriek “controverse”) die ik denk te mogen trekken uit de persartikels van de laatste twee weken. Er wordt zodanig warm en koud geblazen over kernenergie en de SMR's (small modular reactors) en over waterstof dat men de invloed van lobbygroepen niet kan uitsluiten.       

Een voorbeeld zagen we deze week in Trends talks waar Guido Dumarey aan het woord komt. Dumarey is ceo van een producent van auto-onderdelen, met vestigingen in Frankrijk, Italië en het VK, samen goed voor 3000 werknemers en 1 miljard euro omzet. In het licht van de te verwachten overrompeling van de markt door Chinese elektrische wagens, en daardoor het uit de marktprijzen van de traditionele Europese auto-industrie, vindt hij dat Europa zijn eigen sterktes moet uitspelen door zijn gedegen knowhow van de verbrandingsmotoren. Hij maakt zich sterk dat al in 2026 een door waterstof aangedreven personenwagen kan rijden voor vergelijkbare kosten als een elektrische, en dit zonder subsidies, op voorwaarde dat Europa het nodige wettelijk kader schept.  
BEKIJK - Trends Talk met Guido Dumarey, CEO van Dumarey Group (knack.be)


Willy