NIEUWSBRIEF 05-11-2023

 

 

Editoriaal:

 

Het was op 2 november de (zielige!) verjaardag van mijn allerbeste vriend, 72 jaren heeft ie achter de rug en is nog steeds gelukkig met zijn echtgenote samen.   

Ik ben er dus binnengevallen gewapend met lekkere taarten en met de koffie hebben we samen de namiddag doorgebracht, uiteraard met verhalen over vroeger, ziekten en kwalen, enz.   

Hij kan het werken niet laten en als ingenieur elektriciteit/elektronica heeft hij nog job tot over zijn oren, maar toch vindt hij de tijd om eens een ander onderwerp uit te diepen…namelijk het klimaat!     

Daar heeft hij een kleine studie over gemaakt want een artikel heeft hem erg getroffen: Omdat wij in onze club open staan voor alle meningen vindt U verder in de e-mail uitgave een afdruk van zijn studie in extenso.        

Bob

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.        Deze week konden we in het straatbeeld de heksen, spoken, skeletten, doodshoofden, spinnen en pompoenen niet ontlopen die geassocieerd zijn met Halloween. Dit oorspronkelijk Keltisch gebruik is via de USA terug bij ons beland en neemt in zijn gecommercialiseerde vorm jaarlijks toe in populariteit. Wel een beetje wrang in een periode wanneer duizenden kinderen in Oekraïne, Israël en Gaza dagelijks geconfronteerd worden met echte horror!      

2.        “Wie beweert dat fossiele energie geen toekomst meer heeft denkt verkeerd”. Dit zijn deze keer niet de woorden van uw dienaar, maar van Nicolas Saverys in de Standaard van 30 oktober 2023. Het ziet er dus niet naar uit dat binnen de familie Saverys de neuzen in dezelfde richting staan. Alexander (Euronav, CMB) zit duidelijk op de lijn van de vergroening van de brandstoffen, en als het van hem afhangt: zo vroeg mogelijk. Vandaar zijn oppositie tegen de fusie (of overname) van Euronav met het Noorse Frontline. Deze laatsten waren er tamelijk gerust in dat het transport van fossiele brandstoffen nog een hele periode winstgevend zou zijn. Nicolas (Exmar) lijkt dus ook meer op deze lijn te zitten. Let wel, voor de eigen vloot investeert hij wel in schepen met lagere CO2 uitstoot, die varen op alternatieve brandstoffen zoals lpg (liquid petroleum gas) of lng (liquid natural gas) , en recent zelfs ammoniak. Maar anderzijds gelooft hij niet dat 's werelds energiebehoeften op korte termijn uitsluitend kunnen gedekt worden door de zgn “hernieuwbare energie”. Herinner U de bijdrage van vorige week in dit logboek waar berekend werd dat Europa een jaarlijkse capaciteitsaangroei van 37 Gigawatt (37 x Doel 3 !!!) ambieerde om zijn energiebehoeften te kunnen dekken met windturbines. Juist daar lijkt het kalf gebonden. De reden voor de (mislukte) poging om Exmar van de beurs te halen was blijkbaar de intentie om uit Europa weg te trekken. De klimaatdoelstellingen van Europa lijken remmend te werken op de financieringsbereidheid van de banken voor projecten die een link hebben met fossiele energie. Mislukking van de beursexit maakt een vertrek uit Europa minder evident, maar ooit zal het ervan komen. Rendementen met 2 digits vergeleken met Europese rendementen beneden 10% maken dergelijke beslissingen wel heel aantrekkelijk. Quo Vadis Europa?

3.        Dit betekent wel niet dat de hele energietransitie op de schop moet, en we blijven met interesse kijken naar alle evoluties op dit gebied. Dat binnenkort 3 types experimentele sleepboten zullen rondvaren in de Antwerpse haven opent in dat verband boeiende perspectieven (GVA 30/10/2023). Binnenkort wordt het dus mogelijk om een vergelijking te maken tussen de nu operationele vaartuigen op fossiele brandstof, de Methatug (methanol), de Hydrotug (waterstof) en de RSD-E (volledig electrisch). Met parameters als uitstoot, kostprijs, trekvermogen, autonomie hoopt men conclusies te kunnen trekken om de best mogelijke sleepboot te selecteren. ROYAL BELGIAN NAVAL RESERVE CLUB. RBNRC NIEUWSBRIEF Over autonomie heeft men al een eerste aanwijziging: voor de Methatug bedraagt die 2 weken, voor de Hudrotug 1 dag, maar voor de RSD-E slechts1/2 dag. Een snellaadbeurt duurt toch nog altijd netto twee uur, en dan rekenen we daar nog niet de transfer bij van en naar de laadpaal. Verdenk me niet van vooringenomenheid als ik dat toch een klein handicapje vind voor een sleepboot.     

4.        De Orka, die vorige zondag werd opgemerkt voor de kust van Sint Idesbald is intussen in de Orka-hemel beland en zijn karkas in het vilbeluik. Volgende aflevering binnen 150 jaar.   

5.        Al tientallen jaren is de maritieme wereld op zoek naar een oplossing voor de bescherming van de scheepshuid onder de waterspiegel tegen aangroei van wieren, mosselen en ander weerstand verhogend materiaal. Het enige doeltreffende antwoord dat men daarop kon geven was tot enkele jaren geleden: toxiciteit. Een van de meest efficiënte antifouling-verven die toen op de markt waren bevatte een hars met een zeer langzaam weglekkend copolymeer met tributyltinoxyde. Sinds de ban van dit laatste en de toenemende bekommernis voor het marine milieu was men echter op de dool en experimenteerde men, meestal vruchteloos, met minder of niet-toxische natuurlijke ingrediënten. Zegebulletins werden wel regelmatig gepubliceerd, maar de geroemde oplossing verdween weer snel van het toneel. Is het recent gevonden middel door een samenwerkingsverband tussen Harvard, de Friedrich-Alexander Universität Nürnberg-Erlangen en de Aalto- University Finnland, dan eindelijk het nieuwe wondermiddel? Hun oplossing is “Bio-inspired”. Zij ontdekten dat een onderwaterspin, de Argyronetta Aquatica miljoenen ruwe waterafstotende haartjes heeft die een dunne zuurstoflaag rond zijn lichaam leggen en zijn longen vrijhouden van water. Dit noemt men “een plastron”. Reproductie hiervan met ruwe oppervlakten bleek op laboschaal zeer instabiel te zijn. Nu lijkt men toch een “aerofiele oppervlakte” te kunnen creëren met een goedkope titaanlegering, maar dit lijkt ook te kunnen met andere materialen. Vooraleer deze oplossing echter rijp kan zijn voor toepassing op scheepswanden schat ik dat er nog wel veel mosseltjes volwassen zullen worden op de schepen van de wereldvloot. Ik zal het niet meer meemaken.  

6.        Medelid Benny Verbist herinnert ons aan de huldeplechtigheid voor de gesneuvelden van de Koopvaardij aan het aan het monument in de oude Marinebasis in Fort St Marie in Kallo op 10 november om 11 uur. (meer daarover elders in deze e-nieuwsbrief). Aanbevolen.  

7.        En vergeet ook niet onze laatste Happy Hour van woensdag 8 november in uw agenda te schrijven. Nadien gaan we in winterreces, althans wat de Happy Hour's betreft. De Nieuwsbrieven, de Extra's en de scholingsdagen voor Samen Zeilen (1ste editie: maandag 13 november om 14u a/b Angèle) gaan door alsof er nooit sprake geweest is van eindejaarsfeesten.    

8.        Eerstvolgende interessante data.