1.
Deze week konden we in het straatbeeld de heksen,
spoken, skeletten, doodshoofden, spinnen en pompoenen niet ontlopen die
geassocieerd zijn met Halloween. Dit oorspronkelijk Keltisch gebruik is via
de USA terug bij ons beland en neemt in zijn gecommercialiseerde vorm
jaarlijks toe in populariteit. Wel een beetje wrang in een periode wanneer
duizenden kinderen in Oekraïne, Israël en Gaza dagelijks geconfronteerd
worden met echte horror!
2.
“Wie beweert dat fossiele energie geen toekomst meer
heeft denkt verkeerd”. Dit zijn deze keer niet de woorden van uw dienaar,
maar van Nicolas Saverys in de Standaard van 30 oktober 2023. Het ziet er
dus niet naar uit dat binnen de familie Saverys de neuzen in dezelfde
richting staan. Alexander (Euronav, CMB) zit duidelijk op de lijn van de
vergroening van de brandstoffen, en als het van hem afhangt: zo vroeg
mogelijk. Vandaar zijn oppositie tegen de fusie (of overname) van Euronav
met het Noorse Frontline. Deze laatsten waren er tamelijk gerust in dat het
transport van fossiele brandstoffen nog een hele periode winstgevend zou
zijn. Nicolas (Exmar) lijkt dus ook meer op deze
lijn te zitten. Let wel, voor de eigen vloot investeert hij wel in schepen
met lagere CO2 uitstoot, die varen op alternatieve brandstoffen zoals lpg
(liquid petroleum gas) of lng (liquid natural gas) , en recent zelfs
ammoniak. Maar anderzijds gelooft hij niet dat 's werelds energiebehoeften
op korte termijn uitsluitend kunnen gedekt worden door de zgn “hernieuwbare energie”. Herinner U de bijdrage van
vorige week in dit logboek waar berekend werd dat Europa een jaarlijkse capaciteitsaangroei van 37 Gigawatt (37 x Doel 3 !!!)
ambieerde om zijn energiebehoeften te kunnen dekken met windturbines. Juist
daar lijkt het kalf gebonden. De reden voor de (mislukte) poging om Exmar van de beurs te halen was blijkbaar de intentie
om uit Europa weg te trekken. De klimaatdoelstellingen van Europa lijken
remmend te werken op de financieringsbereidheid van de banken voor
projecten die een link hebben met fossiele energie. Mislukking van de beursexit maakt een vertrek uit Europa minder evident,
maar ooit zal het ervan komen. Rendementen met 2 digits
vergeleken met Europese rendementen beneden 10% maken dergelijke beslissingen
wel heel aantrekkelijk. Quo Vadis Europa?
3.
Dit betekent wel niet dat de hele energietransitie op
de schop moet, en we blijven met interesse kijken naar alle evoluties op
dit gebied. Dat binnenkort 3 types experimentele sleepboten zullen
rondvaren in de Antwerpse haven opent in dat verband boeiende perspectieven
(GVA 30/10/2023). Binnenkort wordt het dus mogelijk om een vergelijking te
maken tussen de nu operationele vaartuigen op fossiele brandstof, de Methatug (methanol), de Hydrotug
(waterstof) en de RSD-E (volledig electrisch).
Met parameters als uitstoot, kostprijs, trekvermogen, autonomie hoopt men
conclusies te kunnen trekken om de best mogelijke sleepboot te selecteren. ROYAL
BELGIAN NAVAL RESERVE CLUB. RBNRC NIEUWSBRIEF Over autonomie heeft men al
een eerste aanwijziging: voor de Methatug bedraagt die 2 weken, voor de Hudrotug 1 dag, maar voor de RSD-E slechts1/2 dag. Een
snellaadbeurt duurt toch nog altijd netto twee uur, en dan rekenen we daar
nog niet de transfer bij van en naar de laadpaal. Verdenk me niet van
vooringenomenheid als ik dat toch een klein handicapje vind voor een
sleepboot.
4.
De Orka, die vorige zondag werd opgemerkt voor de kust
van Sint Idesbald is intussen in de Orka-hemel
beland en zijn karkas in het vilbeluik. Volgende aflevering binnen 150
jaar.
5.
Al tientallen jaren is de maritieme wereld op zoek naar
een oplossing voor de bescherming van de scheepshuid onder de waterspiegel
tegen aangroei van wieren, mosselen en ander weerstand verhogend materiaal.
Het enige doeltreffende antwoord dat men daarop kon geven was tot enkele
jaren geleden: toxiciteit. Een van de meest efficiënte antifouling-verven
die toen op de markt waren bevatte een hars met een zeer langzaam
weglekkend copolymeer met tributyltinoxyde. Sinds
de ban van dit laatste en de toenemende bekommernis voor het marine milieu
was men echter op de dool en experimenteerde men, meestal vruchteloos, met
minder of niet-toxische natuurlijke ingrediënten. Zegebulletins werden wel
regelmatig gepubliceerd, maar de geroemde oplossing verdween weer snel van
het toneel. Is het recent gevonden middel door een samenwerkingsverband
tussen Harvard, de Friedrich-Alexander Universität
Nürnberg-Erlangen en de Aalto- University
Finnland, dan eindelijk het nieuwe wondermiddel? Hun oplossing is “Bio-inspired”. Zij ontdekten dat een onderwaterspin, de Argyronetta Aquatica
miljoenen ruwe waterafstotende haartjes heeft die een dunne zuurstoflaag
rond zijn lichaam leggen en zijn longen vrijhouden van water. Dit noemt men
“een plastron”. Reproductie hiervan met ruwe oppervlakten bleek op
laboschaal zeer instabiel te zijn. Nu lijkt men toch een “aerofiele oppervlakte” te kunnen creëren met een
goedkope titaanlegering, maar dit lijkt ook te kunnen met andere
materialen. Vooraleer deze oplossing echter rijp kan zijn voor toepassing
op scheepswanden schat ik dat er nog wel veel mosseltjes volwassen zullen
worden op de schepen van de wereldvloot. Ik zal het niet meer meemaken.
6.
Medelid Benny Verbist
herinnert ons aan de huldeplechtigheid voor de gesneuvelden van de
Koopvaardij aan het aan het monument in de oude Marinebasis in Fort St
Marie in Kallo op 10 november om 11 uur. (meer daarover
elders in deze e-nieuwsbrief). Aanbevolen.
7.
En vergeet ook niet onze laatste Happy Hour van
woensdag 8 november in uw agenda te schrijven. Nadien gaan we in
winterreces, althans wat de Happy Hour's betreft.
De Nieuwsbrieven, de Extra's en de scholingsdagen voor Samen Zeilen (1ste
editie: maandag 13 november om 14u a/b Angèle) gaan door alsof er nooit
sprake geweest is van eindejaarsfeesten.
8.
Eerstvolgende
interessante data.
|