1.
Een
moeilijke voorspelling was het niet: de escalatie van het conflict
Hamas-Israël. Afschuw is niet in woorden te vatten. Mijn eigen
complot-theorietje: toevallig dat deze week Rusland begonnen is met een
offensief in de Donbas. Een tweede front dat de
aandacht afleidt van Oekraïne is in elk meegenomen.
2.
Felicitaties
voor de bemanning van de P902 Pollux, die in
samenwerking met de Federale Gerechtelijke politie 210 kilo pure cocaïne
onderschepte met een straatwaarde van 11,5 miljoen euro. Meer hierover
verder voor de lezers van deze volledige nieuwsbrief.
3.
Ook
deze rubriek blijkt niet immuun te zijn voor fake news.
Vorige week brachten wij het verhaal van het Turkse cargoschip dat op een
mijn zou gelopen zijn in de Zwarte Zee. Christiaan Hellemans wees er ons
echter op dat in the Maritime Executive van 6
oktober een ontkenning gepubliceerd was door Turkije en Oekraïne. Ze gaven
wel toe dat er een explosie was geweest, maar ontkenden dat dit door een
mijncontact was veroorzaakt. Uiteraard zijn wij ook maar afhankelijk van
wat onze bronnen, bonafide en doorgaans goed ingelicht, ons vertellen.
4.
Heuglijk
nieuws uit Zeebrugge dat ons als maritiem erfgoedfanaten enorm plezier moet
doen: Lichtschip 2 West-Hinder, dat daar al decennialang als sluitstuk van
de jachthaven ligt te fungeren, is gered van de sloop, en wel door het
havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges die het schip voor minder dan de
symbolische euro overgenomen heeft van MDK Vloot (Flows van 9/10/2023) Zij
zullen het nu ter plaatse restaureren op zijn huidige ligplaats zodat het
als maritiem welkomstbaken kan blijven dienen voor de honderdduizenden
cruise-toeristen. Dit gezegd en geschreven zijnde zou dit een dubbel gevoel
kunnen geven, wanneer men deze geste vergelijkt met de perikelen die tot de
overname van Lichtschip 3 geleid hebben door MPM. Maar we kunnen ons enkel
verheugen met de vaststelling dat de tijdsgeest voldoende geëvolueerd is in
de gunstige zin om dit mogelijk te maken.
5.
Het
havenbedrijf POAB heeft zich ook nog in de kijker gewerkt met een Europese
primeur: ze hebben zich zes nieuwe slepers aangeschaft, waarvan 1 volledig
elektrisch (Flows 9/10/2023). Er zal nu moeten blijken of dit een goede
aankoop is. Herinneren we er wel aan dat alleszins in Antwerpen, de slepers
van het havenbedrijf enkel achter de sluizen actief zijn zodat in principe
de oplaadpunten gemakkelijker bereikbaar kunnen zijn.
6. Nog 2 positieve nieuwtjes uit de
Antwerpse haven:
6.1 Ineos: althans hoopgevend
nieuws: heeft een nieuwe vergunningsaanvraag ingediend voor zijn project
Ineos One, aangevuld met de “specifieke,
ecologisch verantwoorde aanpak, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.
Voor Vlaanderen betreft het met 460 pagina’s de lijvigste passende
beoordeling ooit.” Dit alles dus om de impact van “1 koe” te justifiëren.
Als dit de nieuwe norm wordt, dan ziet het er wel niet goed uit voor elke
nieuwe vergunningsaanvraag.
6.2 Katoennatie: heeft, in
samenwerking en voor Gamma een systeem geïnstalleerd waarin 20 robots
automatisch orders picken en de goederen
samenbrengen bij slechts één medewerker die alles consolideert en
controleert. Het systeem kan dag en nacht werken, maar heeft nog wel de
beperking dat enkel kleine, niet te zware goederen op deze manier kunnen ge”picked” worden. Gezien de huidige schaarste op de
arbeidsmarkt zal dit systeem geen jobs doen sneuvelen. (GVA Robots
Katoennatie)
7.
Nog
een gemakkelijke voorspelling die is uitgekomen. Frederiksen
heeft inderdaad 24 supertankers verworven uit de vloot van Euronav, heeft
zich daarmee uitgekocht uit de rederij, en deze overgelaten aan de familie
Saverys die ze laat overnemen door CMB. Alexander Saverys is nu vrij om
zijn plannen van “vergroening” door te zetten (diverse bronnen, waarvan De
Standaard van 10/10/2023). Einde van de saga. Maar ondertussen blijft
Euronav het nieuws halen. Want pas was het nieuws van de grote
boedelscheiding gelanceerd, of Euronav pakte al uit met het persbericht dat
zij een nieuwe VLCC zouden laten bouwen, die in 2026 in de vaart moet
komen. (Euronav press release). Als je Alexander
Saverys zelf aan het woord wil horen: Flows podcast Alexander Saverys
8.
Al
startte de voorbereiding van de voordracht: “bananen en reefers” een uur op
voorhand, toch lag Murphy nog op de loer:de
communicatie tussen PC en beamer, reeds tientallen malen zonder problemen
verwezenlijkt, werkte van geen kanten. Gelukkig kon op de valreep een plan
B ingeschakeld worden dat toch nog voor 95% een normaal verloop van de
voordracht kon garanderen. Van het kleine maar selecte gezelschap van
toehoorders kwam er na afloop niets dan lof. Voor de zekerheid, nadien toch
nog een test van de oorspronkelijke configuratie gedaan: alles werkte
perfect!!!
9.
Antwerp
Maritime Academy: Het is traditie dat bij de
opening van het academiejaar de dat jaar afstuderende promoties een naam
kiezen. Hiermee wordt dan het academiejaar officieel ingeluid. De 117de
promotie van de opleiding Nautische Wetenschappen kreeg dit jaar de naam
van Paul Bertolo. Paul heeft een mooi maritiem
palmares op zijn naam staan, en is nu o.a. nog actief als één van de
bezielers van “Op Stoapel” in Temse. Onze
oprechte felicitaties. De opleiding Scheepswerktuigkunde (marine
engineering) draagt volgend jaar de naam van Gilbert Reusel. Ook
gefeliciteerd.
10.
In
bijlage ook de uitnodiging voor onze eerste opleidingsdag “Samen Zeilen”
die zal doorgaan op maandag 13 november om 14u in de Angèle. Er is nog
altijd plaats, dus als U belangstelling hebt, kom eens langs ter
kennismaking. Wel aanmelden bij Paul Mallentjer.
11.
Pas
terug van het evenement in de Blauwe Zaal van Stormkop, op gezamenlijke
uitnodiging door de 100-jarige Zeescouts en Sail Training Association Belgium (STAB) Genodigden
waren o.a.de liaison-officiers van de Tall Ships Race Antwerp 2022
en de vrijwilligers van MPM. We werden ontvangen door Paul Van den Heuvel,
voorzitter van STAB met een algemene uiteenzetting over historiek en
doelstellingen van Sail Training International en
de Tall Ships Races. In een apart hoofdstuk kwam
ook de Williwaw aan bod. Na een korte pauze met
een natje en een droogje werden de aanwezigen vergast op een schitterende
filmreportage van enkele zomers geleden om de noord-west
passage van Amundsen te overdoen. Spijtig genoeg
is dat toen gesneuveld omdat er uitzonderlijk veel ijs was, waardoor de tocht
moest afgebroken worden. Nadien kon er nog nagekaart worden. Hartelijk dank
aan de Zeescouts en STAB voor deze gelegenheid om
vele vrienden terug te ontmoeten, en de kiemen te leggen voor de editie
2026 van de Tall Ships Antwerpen. Na afloop kon
iedereen naar huis met een delirium tremens (het
bier uiteraard !!!).
12.
Eerstvolgende interessante data.
|