NIEUWSBRIEF 15-10-2023

 

 

Editoriaal:

 

Vorige week had ik de gelegenheid om af te reizen naar Stockholm als deel van een delegatie die inspiratie wilde opdoen voor een “vredesgericht buitenlands beleid”, een moeilijke zaak in deze tijden! Zweden staat immers reeds decennia bekend voor zijn neutraliteit en engagement voor internationale dialoog en vredesonderhandelingen.        

We stelden vast dat Zweden een zeer sombere analyse heeft gemaakt over de internationale veiligheid, met vooral de Oostzee als hernieuwd geopolitiek spanningsveld. Hun toetreding tot de NAVO samen met Finland is een begrijpelijke zaak, maar ook in onze veranderende wereldorde zullen we toch nog landen nodig hebben die kunnen bemiddelen en middelen investeren in vredesopbouw…

In het Nobelprijsmuseum in het centrum van Stockholm woonde ik uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede bij. Weliswaar via livestream, want dit is de enige Nobelprijs die uitgereikt wordt in Oslo. De reden? Toen de prijs door Alfred Nobel werd ingericht, vormden Zweden en Noorwegen samen een “personele unie” onder één koningshuis (1814-1905).     

De prijs ging dit jaar naar Narges Mohammadi, “voor haar strijd tegen de onderdrukking van vrouwen in Iran en haar strijd om mensenrechten en vrede voor iedereen te bevorderen”. Ze zal deze prijs erg genoeg niet persoonlijk kunnen ontvangen, want ze bevindt zich reeds lange tijd in een cel in Iran… Allemaal goede redenen om ook eens stil te staan bij wat “vrede” vandaag betekent.

 

Veel leesplezier,

Filip

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.     Een moeilijke voorspelling was het niet: de escalatie van het conflict Hamas-Israël. Afschuw is niet in woorden te vatten. Mijn eigen complot-theorietje: toevallig dat deze week Rusland begonnen is met een offensief in de Donbas. Een tweede front dat de aandacht afleidt van Oekraïne is in elk meegenomen.

2.     Felicitaties voor de bemanning van de P902 Pollux, die in samenwerking met de Federale Gerechtelijke politie 210 kilo pure cocaïne onderschepte met een straatwaarde van 11,5 miljoen euro. Meer hierover verder voor de lezers van deze volledige nieuwsbrief.    

3.     Ook deze rubriek blijkt niet immuun te zijn voor fake news. Vorige week brachten wij het verhaal van het Turkse cargoschip dat op een mijn zou gelopen zijn in de Zwarte Zee. Christiaan Hellemans wees er ons echter op dat in the Maritime Executive van 6 oktober een ontkenning gepubliceerd was door Turkije en Oekraïne. Ze gaven wel toe dat er een explosie was geweest, maar ontkenden dat dit door een mijncontact was veroorzaakt. Uiteraard zijn wij ook maar afhankelijk van wat onze bronnen, bonafide en doorgaans goed ingelicht, ons vertellen.

4.     Heuglijk nieuws uit Zeebrugge dat ons als maritiem erfgoedfanaten enorm plezier moet doen: Lichtschip 2 West-Hinder, dat daar al decennialang als sluitstuk van de jachthaven ligt te fungeren, is gered van de sloop, en wel door het havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges die het schip voor minder dan de symbolische euro overgenomen heeft van MDK Vloot (Flows van 9/10/2023) Zij zullen het nu ter plaatse restaureren op zijn huidige ligplaats zodat het als maritiem welkomstbaken kan blijven dienen voor de honderdduizenden cruise-toeristen. Dit gezegd en geschreven zijnde zou dit een dubbel gevoel kunnen geven, wanneer men deze geste vergelijkt met de perikelen die tot de overname van Lichtschip 3 geleid hebben door MPM. Maar we kunnen ons enkel verheugen met de vaststelling dat de tijdsgeest voldoende geëvolueerd is in de gunstige zin om dit mogelijk te maken.        

5.     Het havenbedrijf POAB heeft zich ook nog in de kijker gewerkt met een Europese primeur: ze hebben zich zes nieuwe slepers aangeschaft, waarvan 1 volledig elektrisch (Flows 9/10/2023). Er zal nu moeten blijken of dit een goede aankoop is. Herinneren we er wel aan dat alleszins in Antwerpen, de slepers van het havenbedrijf enkel achter de sluizen actief zijn zodat in principe de oplaadpunten gemakkelijker bereikbaar kunnen zijn. 

6.     Nog 2 positieve nieuwtjes uit de Antwerpse haven:    

6.1   Ineos: althans hoopgevend nieuws: heeft een nieuwe vergunningsaanvraag ingediend voor zijn project Ineos One, aangevuld met de “specifieke, ecologisch verantwoorde aanpak, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Voor Vlaanderen betreft het met 460 pagina’s de lijvigste passende beoordeling ooit.” Dit alles dus om de impact van “1 koe” te justifiëren. Als dit de nieuwe norm wordt, dan ziet het er wel niet goed uit voor elke nieuwe vergunningsaanvraag.
       
6.2   Katoennatie: heeft, in samenwerking en voor Gamma een systeem geïnstalleerd waarin 20 robots automatisch orders picken en de goederen samenbrengen bij slechts één medewerker die alles consolideert en controleert. Het systeem kan dag en nacht werken, maar heeft nog wel de beperking dat enkel kleine, niet te zware goederen op deze manier kunnen ge”picked” worden. Gezien de huidige schaarste op de arbeidsmarkt zal dit systeem geen jobs doen sneuvelen. (GVA Robots Katoennatie)

7.     Nog een gemakkelijke voorspelling die is uitgekomen. Frederiksen heeft inderdaad 24 supertankers verworven uit de vloot van Euronav, heeft zich daarmee uitgekocht uit de rederij, en deze overgelaten aan de familie Saverys die ze laat overnemen door CMB. Alexander Saverys is nu vrij om zijn plannen van “vergroening” door te zetten (diverse bronnen, waarvan De Standaard van 10/10/2023). Einde van de saga. Maar ondertussen blijft Euronav het nieuws halen. Want pas was het nieuws van de grote boedelscheiding gelanceerd, of Euronav pakte al uit met het persbericht dat zij een nieuwe VLCC zouden laten bouwen, die in 2026 in de vaart moet komen. (Euronav press release). Als je Alexander Saverys zelf aan het woord wil horen: Flows podcast Alexander Saverys

8.     Al startte de voorbereiding van de voordracht: “bananen en reefers” een uur op voorhand, toch lag Murphy nog op de loer:de communicatie tussen PC en beamer, reeds tientallen malen zonder problemen verwezenlijkt, werkte van geen kanten. Gelukkig kon op de valreep een plan B ingeschakeld worden dat toch nog voor 95% een normaal verloop van de voordracht kon garanderen. Van het kleine maar selecte gezelschap van toehoorders kwam er na afloop niets dan lof. Voor de zekerheid, nadien toch nog een test van de oorspronkelijke configuratie gedaan: alles werkte perfect!!!       

9.     Antwerp Maritime Academy: Het is traditie dat bij de opening van het academiejaar de dat jaar afstuderende promoties een naam kiezen. Hiermee wordt dan het academiejaar officieel ingeluid. De 117de promotie van de opleiding Nautische Wetenschappen kreeg dit jaar de naam van Paul Bertolo. Paul heeft een mooi maritiem palmares op zijn naam staan, en is nu o.a. nog actief als één van de bezielers van “Op Stoapel” in Temse. Onze oprechte felicitaties. De opleiding Scheepswerktuigkunde (marine engineering) draagt volgend jaar de naam van Gilbert Reusel. Ook gefeliciteerd.    

10.  In bijlage ook de uitnodiging voor onze eerste opleidingsdag “Samen Zeilen” die zal doorgaan op maandag 13 november om 14u in de Angèle. Er is nog altijd plaats, dus als U belangstelling hebt, kom eens langs ter kennismaking. Wel aanmelden bij Paul Mallentjer.    

11.  Pas terug van het evenement in de Blauwe Zaal van Stormkop, op gezamenlijke uitnodiging door de 100-jarige Zeescouts en Sail Training Association Belgium (STAB) Genodigden waren o.a.de liaison-officiers van de Tall Ships Race Antwerp 2022 en de vrijwilligers van MPM. We werden ontvangen door Paul Van den Heuvel, voorzitter van STAB met een algemene uiteenzetting over historiek en doelstellingen van Sail Training International en de Tall Ships Races. In een apart hoofdstuk kwam ook de Williwaw aan bod. Na een korte pauze met een natje en een droogje werden de aanwezigen vergast op een schitterende filmreportage van enkele zomers geleden om de noord-west passage van Amundsen te overdoen. Spijtig genoeg is dat toen gesneuveld omdat er uitzonderlijk veel ijs was, waardoor de tocht moest afgebroken worden. Nadien kon er nog nagekaart worden. Hartelijk dank aan de Zeescouts en STAB voor deze gelegenheid om vele vrienden terug te ontmoeten, en de kiemen te leggen voor de editie 2026 van de Tall Ships Antwerpen. Na afloop kon iedereen naar huis met een delirium tremens (het bier uiteraard !!!). 

12.  Eerstvolgende interessante data.