0.
Vooraf: Deze nieuwsbrief was bijna
vertrokken toen het nieuws van de volgende brandhaard in de wereld
binnenviel. Omdat we weten dat Israël meedogenloos zal reageren op de
agressie van Hamas is er niet te veel hoop dat dit conflict vlug zal
opgelost zijn. Er rest ons niet veel meer dan ongerust afwachten op wat er
volgende week kan gebeuren.
1. Spijtig foutje in de aankondiging van
vorige week: volgende woensdag is het niet de 13de maar wel de 11de
oktober. Dus ter
herinnering:
Volgende woensdag 11 oktober om 17u in de
Angèle:
Voordracht:”BANANEN en REEFERS”.
Algemene inkom: 5€, inclusief 1 democratisch drankje. GEEN INSCHRIJVING
NODIG.
Deze voordracht, wordt gehouden, door uw dienaar, ter nagedachtenis van ons
betreurd clublid Flor Van de Vloed die ons op 9 april 2022 ontviel. Aan de
basis ligt een tekst die Flor geschreven had over zijn periode aan boord
van de Frubel Europa (van de latere Belgian Fruit Wharf.)
Let wel: het Happy Hour gaat gewoon door tussen 14u en 17u.
2. Exclusief voor LO-officers
van de Tall-ships 2022 en de vrijwilligers van
MPM: STAB (Sail Training Association Belgium)
houdt een drink op zondag 15 oktober vanaf 13 uur in de blauwe zaal van
Stormkop. Zij willen voor de gelegenheid de LO's
en vrijwilligers MPM danken voor hun inzet tijdens de Tall
Ships. (details in de MPM-flash)
3. Schot in de roos vorige week voor onze
marine. En dat mag zelfs letterlijk genomen worden, want tijdens een
voorheen ongekende amfibieoefening, Operatie Monopole
op 21,22 en 23 september traden de pas heropgerichte Marine-fuseliers
(nieuwe naam MarFus) voor de eerste keer voor het
voetlicht. De opdracht was het veiligstellen van een deel van de haven van
Zeebrugge. Met Rhibs werd met hoge snelheid de
Marinebasis bereikt waarna de eenheden tactische posities moesten innemen,
naar verluidt onder meedogenloos geweervuur. De oefening gebeurde in
samenwerking met de Lignards, een pilooteenheid
binnen het 12de en 13de linieregiment (12/13 Li) voor de oprichting van een
operationele reservistenmacht op nationaal niveau. De Lignards
brachten infanterietechnieken in, MarFus de
bijzonderheden van de maritieme omgeving.
Van vrijdag 29 september tot zondag 1oktober gingen dan de technologiedagen
door met als voornaamste doel het publiek te doen kennismaken met de vele
beroepsmogelijkheden bij de Marine. Rekrutering is nog steeds één van de
grote bekommernissen, met het oog op de indienstneming van de nieuwe platformen.Het werd een
succes: NAVY TECHNOfest trok 8500 bezoekers.
(Flows 2/10/2023)
4. Een schot in de roos van een ander
kaliber ondervond het Turkse cargo-schip Kafkamettler
dat op 5 october om 9u20 GMT op een zeemijn “van
onbekende oorsprong” botste op 11
mijl van het Roemeense Sulina in de Zwarte Zee.
Gelukkig waren er geen slachtoffers en de schade beperkt.
Misschien zoniet het eerste, toch één van de
eerste van dergelijke incidenten
in de schaduw van de oorlog daar in de buurt. (G-Captain van 5/10/2023)
5. Vorige week werd in deze rubriek de
mening geventileerd over de scheepsbrandstof van de toekomst door Egbert
Vuursteen, CEO van Royal Wagenborg, die methanol de meeste kansen gaf. Onze
nieuwsbrief was amper de deur uit of de driemaandelijkse hardcopy versie van Flows (juli-augustus-september)
viel in de brievenbus.
Onderwerp: Duurzaamheid. Coverartikel: Alexander Saverys:
“Minder praten, meer doen”. In plaats van methanol, zweert hij bij
waterstof en ammoniak. Zoals vorige week opgemerkt bevat methanol nog
altijd koolstofatomen.
Waterstof heeft dat niet, maar blijft nog moeilijk op te slaan in grote hoeveelheden.
Daarom is dat voor het ogenblik alleen weggelegd voor kleinere schepen met
beperkte actieradius en de mogelijkheid om minstens om de twee dagen te
herbevoorraden. De volgende koolstofvrije kandidaat die relatief eenvoudig
op te slaan is, is ammoniak. Dat is echter toxisch. Saverys
is er nogal gerust in omdat in het verleden een grote expertise werd
opgebouwd (bij Exmar) in behandeling en opslag.
Misschien ingegeven door eigen ervaring uit de eerste jaren van mijn
carrière zou ik die ammoniak wel zien zitten op schepen van bonafide
rederijen met een gedisciplineerde bemanning, maar we weten allemaal dat op
de wereldzeeën nog andere kleppers rondvaren. Bovendien introduceren we in
het verbrandingsproces het, weliswaar reeds in
lucht aanwezige stikstof, wat dan leidt tot het ook niet onschuldige NOx. Opnieuw pleit ik dus voor geduld en veel innovatie
om een doorbraak te vinden in de opslag van waterstof.
6. Dezelfde uitgave van Flows zet de
ICO-terminal in Zeebrugge in de kijker, dat zich als flagshipterminal
van de Japanse rederij NYK wil profileren in duurzaamheid. ICO is een RO-RO
terminal die ook actief is in Antwerpen, Maar de activiteiten zijn veruit
indrukwekkend waardoor Port of Antwerp-Bruges de grootste autohaven ter
wereld is. ICO heeft en zal nog investeren in windturbines om de 304
laadstations voor elektrische wagens en 4 voor vrachtwagens van stroom te
voorzien. Zij engageren zich ook om zo snel mogelijk walstroom aan te
bieden in hun terminals.
7. In de loop van de week zagen we steeds
meer ontwikkelingen in de zaak Euronav, die
misschien tot de grote finale van deze saga kunnen leiden. Eerst raakte
bekend dat Frontline alle supertankers zou overkopen van Euronav. Dan bleek dat Frederiksen
hiervoor zijn aandelen zou in ruil willen geven, waardoor de familie Savereys het weliswaar veel kleinere Euronav in handen zou krijgen, dat ook de kleinere
tankschepen zou behouden. Dit zou dan gebeuren via een overname voor CMB.
Maar omdat dan ook een bod dient uitgebracht op alle nog uitstaande aandelen
ging de koers zo snel naar boven dat de beurswaakhond moest ingrijpen en de
handel opschorten. De deals zijn nog niet geklonken, maar het ziet er naar
uit dat de ontknoping nabij is. (verschillende persberichten,
met résumé in de Standaard 6/10/2023)
8. Er is geen plaats meer voor een 3de
windturbinepark in de Noordzee (Flows en De Standaard 5/10/2023.) Gingen we
daar niet alle benodigde energie uithalen? Men kan natuurlijk ook aan repowering doen (het vervangen van bestaande turbines
door hogere vermogens). Van de kosten spreken we natuurlijk niet. Was er
ook niet dat kleine probleempje dat de onderliggende afstand van
windturbines afhangt van het op te wekken vermogen? Hopelijk denkt men niet
aan uitbreiding op land, want daar is het ook vol.
9. Nieuw record voor de Antwerpse haven: de
MSC Tessa kwam binnen met een diepgang van 16 meter. Meteen was dit een
test om de maximum toegestane diepgang van 15,6 m naar 16 m op te trekken.
Dit laatste is wel nodig om de nieuwe generatie ULCC te kunnen blijven ontvangen.
Let wel dat sinds de laatste Scheldeverdieping de maximale diepgang om
getij-onafhankelijk vanuit Vlissingen naar Antwerpen te varen nog steeds
ligt op 13m10. Met een diepgang van 16 m moet men rekening houden met de tijvensters. Bij de afvaart ligt die trouwens maar op
15m20. Dankzij de nieuwe diepgang kan men ongeveer 1000 TEU meer laden.
10. Interessant nieuwsje uit de Westhoek. Met
een grootscheeps lichtspektakel “Waar water was” gaat men in Nieuwpoort aan
de “Ganzenpoot” een evocatie tonen van de onderwaterzetting aan de Ijzer van 1914 tussen 1 en 4 november 2023. Daarvoor
worden 2 tijdelijke bruggen gebouwd. (De Standaard 6/10/2023 ed.
West-Vlaanderen)
11. “Ineos Phenol schrapt collectief
ontslag”. Goed nieuws? Misschien voor de mensen die (voorlopig) verlost
zijn van het zwaard van Damocles, maar dit
verandert niets aan de economische situatie van het ogenblik: de fabriek
blijft stilliggen wegens gebrek aan bestellingen. Dit heeft overigens niets
te maken met het andere, veel zwaardere zwaard dat boven “Ineos one” hangt: de stilgelegde investering van de
ethaankraker.
12. Vorige week uit het oog verloren: de 101-jarige
Flandria-rederij heeft haar toekomst verzekerd
door een verregaand samenwerkingscontract aan te gaan met de Nederlandse
rederij “De Zilvermeeuw”. Zij hebben samen de Antwerp
Boat Company opgericht die alle Antwerpse
activiteiten zal exploiteren. Het merk Flandria
blijft bestaan. (GVA 28/9/2023)
13. De bevriende vereniging “Op Stoapel” vraagt uw stem voor de Wase
erfgoedprijs 2023 voor hun project: “Boelwerfparcours”. Zie verder in de
volledige nieuwsbrief.
14. Op Zaspero, netwerking-evenement
van de Zeescouts kreeg Paul Mallentjer de
gelegenheid ons initiatief van Samen Zeilen in de verf te zetten. Voor die
gelegenheid werd ook een mooie folder uitgegeven.
15.
Eerstvolgende interessante data.
|