NIEUWSBRIEF 08-10-2023

 

 

Editoriaal:

 

Ik kom nog even terug op mijn bijdrage van 2 weken geleden over het fantastische openluchtmuseum in New York: South Street Seaport.

 

Hieronder een beschrijving van de Wavertree, een echt Tall Ship dat ik in 1982 bezocht, voor elke water- en bootliefhebber de ultieme ‘natte’ droom. Als je ooit de kans krijgt New York te bezoeken mag dit pareltje niet ontbreken in je bezoekerslijstje.

 

In onze Nieuwsbrief Extra krijg je nog het hele verhaal en de geschiedenis van de Wavertree, ik kon alleen niet weerstaan om er ook een artikel bij te voegen dat deze week verscheen in de Gazet van Antwerpen over de verdeling van de Vlaamse subsidies aan de musea: er stond niets in over de steun aan onze ‘Droogdokken site’ waar we toch al een serieus grondplan hebben voor een Antwerps ‘Seaport’ museum met de Westhinder III, de Oudenaerde, de lichters en ‘Rijnkassen’, en nog zoveel in de wachtrij.

 

Er rest dan nog een volledige aanleg van heel het plan… opruiming van oude rommel, mooie ‘bewandelbare’ wegen, indicaties en borden met beschrijving en geschiedenis van de schepen, afsluitingen en balustrades, reddingsboeien, enz… Ook een opknapping van de ‘Stormkop’ met mooie cafetaria zou wenselijk zijn. Zie verder in de nieuwsbrief EXTRA.

 

Met andere woorden we zijn nog niet aan ‘de nieuwe patatjes’!

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

0.      Vooraf: Deze nieuwsbrief was bijna vertrokken toen het nieuws van de volgende brandhaard in de wereld binnenviel. Omdat we weten dat Israël meedogenloos zal reageren op de agressie van Hamas is er niet te veel hoop dat dit conflict vlug zal opgelost zijn. Er rest ons niet veel meer dan ongerust afwachten op wat er volgende week kan gebeuren.     

1.      Spijtig foutje in de aankondiging van vorige week: volgende woensdag is het niet de 13de maar wel de 11de oktober.        Dus ter herinnering:     
  
Volgende woensdag 11 oktober om 17u in de Angèle:  
Voordracht:”BANANEN en REEFERS”.      
Algemene inkom: 5€, inclusief 1 democratisch drankje. GEEN INSCHRIJVING NODIG.  
Deze voordracht, wordt gehouden, door uw dienaar, ter nagedachtenis van ons betreurd clublid Flor Van de Vloed die ons op 9 april 2022 ontviel. Aan de basis ligt een tekst die Flor geschreven had over zijn periode aan boord van de Frubel Europa (van de latere Belgian Fruit Wharf.)       
Let wel: het Happy Hour gaat gewoon door tussen 14u en 17u.      

2.      Exclusief voor LO-officers van de Tall-ships 2022 en de vrijwilligers van MPM: STAB (Sail Training Association Belgium) houdt een drink op zondag 15 oktober vanaf 13 uur in de blauwe zaal van Stormkop. Zij willen voor de gelegenheid de LO's en vrijwilligers MPM danken voor hun inzet tijdens de Tall Ships. (details in de MPM-flash)     

3.      Schot in de roos vorige week voor onze marine. En dat mag zelfs letterlijk genomen worden, want tijdens een voorheen ongekende amfibieoefening, Operatie Monopole op 21,22 en 23 september traden de pas heropgerichte Marine-fuseliers (nieuwe naam MarFus) voor de eerste keer voor het voetlicht. De opdracht was het veiligstellen van een deel van de haven van Zeebrugge. Met Rhibs werd met hoge snelheid de Marinebasis bereikt waarna de eenheden tactische posities moesten innemen, naar verluidt onder meedogenloos geweervuur. De oefening gebeurde in samenwerking met de Lignards, een pilooteenheid binnen het 12de en 13de linieregiment (12/13 Li)  voor de oprichting van een operationele reservistenmacht op nationaal niveau. De Lignards brachten infanterietechnieken in, MarFus de bijzonderheden van de maritieme omgeving.    
  
Van vrijdag 29 september tot zondag 1oktober gingen dan de technologiedagen door met als voornaamste doel het publiek te doen kennismaken met de vele beroepsmogelijkheden bij de Marine. Rekrutering is nog steeds één van de grote bekommernissen, met het oog op de indienstneming van de nieuwe platformen.Het werd een succes: NAVY TECHNOfest trok 8500 bezoekers. (Flows 2/10/2023)

4.      Een schot in de roos van een ander kaliber ondervond het Turkse cargo-schip Kafkamettler dat op 5 october om 9u20 GMT op een zeemijn “van onbekende oorsprong”   botste op 11 mijl van het Roemeense Sulina in de Zwarte Zee. Gelukkig waren er geen slachtoffers en de schade beperkt.   

Misschien zoniet het eerste, toch één van de eerste van dergelijke incidenten  
in de schaduw van de oorlog daar in de buurt. (G-Captain van 5/10/2023)        

5.      Vorige week werd in deze rubriek de mening geventileerd over de scheepsbrandstof van de toekomst door Egbert Vuursteen, CEO van Royal Wagenborg, die methanol de meeste kansen gaf. Onze nieuwsbrief was amper de deur uit of de driemaandelijkse hardcopy versie van Flows (juli-augustus-september) viel in de brievenbus.     

Onderwerp: Duurzaamheid. Coverartikel: Alexander Saverys: “Minder praten, meer doen”. In plaats van methanol, zweert hij bij waterstof en ammoniak. Zoals vorige week opgemerkt bevat methanol nog altijd koolstofatomen.  

Waterstof heeft dat niet, maar blijft nog moeilijk op te slaan in grote hoeveelheden. Daarom is dat voor het ogenblik alleen weggelegd voor kleinere schepen met beperkte actieradius en de mogelijkheid om minstens om de twee dagen te herbevoorraden. De volgende koolstofvrije kandidaat die relatief eenvoudig op te slaan is, is ammoniak. Dat is echter toxisch. Saverys is er nogal gerust in omdat in het verleden een grote expertise werd opgebouwd (bij Exmar) in behandeling en opslag.        

Misschien ingegeven door eigen ervaring uit de eerste jaren van mijn carrière zou ik die ammoniak wel zien zitten op schepen van bonafide rederijen met een gedisciplineerde bemanning, maar we weten allemaal dat op de wereldzeeën nog andere kleppers rondvaren. Bovendien introduceren we in het verbrandingsproces het, weliswaar reeds in lucht aanwezige stikstof, wat dan leidt tot het ook niet onschuldige NOx. Opnieuw pleit ik dus voor geduld en veel innovatie om een doorbraak te vinden in de opslag van waterstof.     

6.      Dezelfde uitgave van Flows zet de ICO-terminal in Zeebrugge in de kijker, dat zich als flagshipterminal van de Japanse rederij NYK wil profileren in duurzaamheid. ICO is een RO-RO terminal die ook actief is in Antwerpen, Maar de activiteiten zijn veruit indrukwekkend waardoor Port of Antwerp-Bruges de grootste autohaven ter wereld is. ICO heeft en zal nog investeren in windturbines om de 304 laadstations voor elektrische wagens en 4 voor vrachtwagens van stroom te voorzien. Zij engageren zich ook om zo snel mogelijk walstroom aan te bieden in hun terminals.        

7.      In de loop van de week zagen we steeds meer ontwikkelingen in de zaak Euronav, die misschien tot de grote finale van deze saga kunnen leiden. Eerst raakte bekend dat Frontline alle supertankers zou overkopen van Euronav. Dan bleek dat Frederiksen hiervoor zijn aandelen zou in ruil willen geven, waardoor de familie Savereys het weliswaar veel kleinere Euronav in handen zou krijgen, dat ook de kleinere tankschepen zou behouden. Dit zou dan gebeuren via een overname voor CMB. Maar omdat dan ook een bod dient uitgebracht op alle nog uitstaande aandelen ging de koers zo snel naar boven dat de beurswaakhond moest ingrijpen en de handel opschorten. De deals zijn nog niet geklonken, maar het ziet er naar uit dat de ontknoping nabij is. (verschillende persberichten, met résumé in de Standaard 6/10/2023)

8.      Er is geen plaats meer voor een 3de windturbinepark in de Noordzee (Flows en De Standaard 5/10/2023.) Gingen we daar niet alle benodigde energie uithalen? Men kan natuurlijk ook aan repowering doen (het vervangen van bestaande turbines door hogere vermogens). Van de kosten spreken we natuurlijk niet. Was er ook niet dat kleine probleempje dat de onderliggende afstand van windturbines afhangt van het op te wekken vermogen? Hopelijk denkt men niet aan uitbreiding op land, want daar is het ook vol.        

9.      Nieuw record voor de Antwerpse haven: de MSC Tessa kwam binnen met een diepgang van 16 meter. Meteen was dit een test om de maximum toegestane diepgang van 15,6 m naar 16 m op te trekken. Dit laatste is wel nodig om de nieuwe generatie ULCC te kunnen blijven ontvangen. Let wel dat sinds de laatste Scheldeverdieping de maximale diepgang om getij-onafhankelijk vanuit Vlissingen naar Antwerpen te varen nog steeds ligt op 13m10. Met een diepgang van 16 m moet men rekening houden met de tijvensters. Bij de afvaart ligt die trouwens maar op 15m20. Dankzij de nieuwe diepgang kan men ongeveer 1000 TEU meer laden.

10.   Interessant nieuwsje uit de Westhoek. Met een grootscheeps lichtspektakel “Waar water was” gaat men in Nieuwpoort aan de “Ganzenpoot” een evocatie tonen van de onderwaterzetting aan de Ijzer van 1914 tussen 1 en 4 november 2023. Daarvoor worden 2 tijdelijke bruggen gebouwd. (De Standaard 6/10/2023 ed. West-Vlaanderen)   

11.   “Ineos Phenol schrapt collectief ontslag”. Goed nieuws? Misschien voor de mensen die (voorlopig) verlost zijn van het zwaard van Damocles, maar dit verandert niets aan de economische situatie van het ogenblik: de fabriek blijft stilliggen wegens gebrek aan bestellingen. Dit heeft overigens niets te maken met het andere, veel zwaardere zwaard dat boven “Ineos one” hangt: de stilgelegde investering van de ethaankraker.  

12.   Vorige week uit het oog verloren: de 101-jarige Flandria-rederij heeft haar toekomst verzekerd door een verregaand samenwerkingscontract aan te gaan met de Nederlandse rederij “De Zilvermeeuw”. Zij hebben samen de Antwerp Boat Company opgericht die alle Antwerpse activiteiten zal exploiteren. Het merk Flandria blijft bestaan. (GVA 28/9/2023)    

13.   De bevriende vereniging “Op Stoapel” vraagt uw stem voor de Wase erfgoedprijs 2023 voor hun project: “Boelwerfparcours”. Zie verder in de volledige nieuwsbrief.    

14.   Op Zaspero, netwerking-evenement van de Zeescouts kreeg Paul Mallentjer de gelegenheid ons initiatief van Samen Zeilen in de verf te zetten. Voor die gelegenheid werd ook een mooie folder uitgegeven.      

15.      Eerstvolgende interessante data.