1.
Samen Zeilen: het meteovenster bleef open op
27 september, en dat was het signaal voor 4 gegadigden, allen leden van de
club, om vroeg in de ochtend richting Oesterhaven te rijden en aldaar de
Maybe op te tuigen, voor de laatste keer dit seizoen zoals later bleek. De
ochtend was grijs, ietwat hijïg, met een bang vermoeden dat de vloek van de
commodore weer zou toeslaan. Gelukkig wakkerde de wind dan toch aan in de
loop van de dag. En zo werd het heerlijk zeilen op een bijna verlaten
Veerse Meer. Een koffietje op een terras in Veere, gelardeerd met de
opmerking van een pronte Zeeuwse kelnerin, dat goede koffie gedronken wordt
zonder melk en suiker, betekende een aangenaam rustpunt voor de terugtocht.
Want in Oesterhaven wachtte nog het karweitje van aftuigen en opvouwen van
de zeilen, klaar voor de winterberging. Enkele sfeerbeelden.
Dit
betekent echter nog niet dat voor de deelnemers het seizoen beëindigd is.
Hierna vindt U de uitnodiging voor de winterbijscholingen. Met start op
maandag 13 november om 14 uur a/b vd Angèle,wordt elke 2de maandag van de
wintermaanden een bijscholing gegeven over een relevante vaardigheid. Op 19
november wordt dat : De Nautische kaart en de betonning. Gratis voor
clubleden.We hebben nog altijd enkele plaatsen vrij, dus wil U eerst eens
komen kijken vooraleer aan te sluiten, feel free, maar geef een seintje
vooraf: +32.477.345.879.
2.
In aansluiting op ons Happy Hour van
oktober, woensdag 11 oktober gaat de aangekondigde voordracht door over
“Bananen en reefers” om 17 uur aan boord van de Angèle. Algemene kostprijs:
5€, inclusief 1 democratisch drankje. Ter herinnering: deze voordracht wordt
gehouden met dank en ter nagedachtenis van ons betreurd clublid Flor Van de
Vloed die ons op 9 april 2022 ontviel. Flor had in 1968 gevaren als 1ste
officier op de Frubel Europa van de latere Belgian Fruit Wharf. Hierover
had hij een tekst geschreven met reflecties over de bananenkweek en
transport in het algemeen, met de bedoeling om daar een voordracht over te
geven. Ik had voor hem de tekst verwerkt in een powerpoint, hier en daar
aangevuld met eigen ervaringen. Maar ondertussen was de Covid daar, en ook
Flor werd ziek, maar niet door Covid. Helaas heeft Flor het einde van de
epidemie niet meer kunnen meemaken, en heeft hij zijn voordracht niet meer
kunnen geven. Dit willen we dus goedmaken op 13 oktober.
3.
De sluiting van Arlanxeo, U herinnert zich
nog het berichtje in dit logboek van een aantal weken geleden: “kanarie in
de koolmijn”. Als U de laatste dagen de kranten leest ervaart U de malaise
die momenteel heerst in de chemische industrie van de Antwerpse haven, bij
uitbreiding in België en West-Europa. In België kan men gelukkig beroep
doen op het stelsel van tijdelijke werkloosheid voor economische motieven.
Maar dit is een tijdelijke toestand die niet kan vereeuwigd worden. De
Antwerpse haven, als grootste chemiecluster van Europa, is uiteraard zwaar
getroffen. In De Standaard van 29 september vinden we het essentiële terug
van alle persberichten van de voorbije dagen: bezettingsgraad van 70%,
Dalende conjunctuur hoge energie- en grondstofprijzen en concurrentie van
de USA en China. Vanuit Essencia, de beroepsvereniging van de scheikundige
industrie, komt wel de boodschap dat de terugval spectaculair is omdat hij
komt na een periode van eveneens spectaculaire groei. Afwachten dus. Veel
zal afhangen van de houding van Europa in de realisatie van de Green Deal.
4.
Ondertussen laten de eerste kinderziektes
zich merken bij de pioniers van alternatieve oplossingen. Zo meldt
Nieuwsblad Transport (28/9/2023) dat de Alphenaar, het binnenschip dat
volledig electrisch het traject Zaandam-Amsterdam ging verzorgen voor
Cargill al terug op diesel vaart. Twee van de drie batterijcontainers van
ZES (zero emission system) zijn al buiten gebruik. Een tweede generatie zou
minder kwetsbaar zijn en gemakkelijker te wisselen met slechts één enkele
stekker.
5.
Wat wordt nu de toekomstige brandstof voor
de scheepvaart. De discussie is in volle hevigheid losgebarsten en niemand
heeft de kristallen bol waarin de toekomst helder kan afgelezen worden.
Egbert Vuursteen, is CEO van Royal Wagenborg, een Nederlands internationaal
maritiem logistiek conglomeraat uit Delfzijl, gesticht in 1898, dat actief
is als reder van droge vrachtschepen, offshore en sleepdiensten, haven- en
terminalexploitatie. De heer Vuursteen is rotsvast overtuigd dat groene
methanol momenteel de beste troeven in handen heeft. (Nieuwsblad Transport
29/9/2023). Hij kan gelijk hebben want de concurrenten ammoniak en
waterstof vergen nog heel wat inventiviteit vooraleer ze als alledaags
kunnen gekwalificeerd worden. Toch is methanol ook niet zonder meer
inzetbaar zonder aanpassingen aan de motoren. Een mogelijke oplossing is
een katalytische omvorming tot DME (dimethylester), dit zou aan boord
kunnen gebeuren en zou een mengsel produceren dat zeer dicht bij de
diesel-karakteristieken zou liggen. (Berger Maritiem). Maar het
verbrandingsproces is nog steeds niet vrij van koolstofatomen. Persoonlijk
zou ik daarom waterstof toch nog altijd een kans geven.
6.
In Standaard der Letteren 30/9/2023.
Boekbespreking van “De schipbreuk van The Wager” (David Grann) door Chams
Eddine Zaouggi. The Wager was een Brits oorlogsschip dat in 1741 verging
bij de ronding van kaap Hoorn.
QUOTE: Ratten knaagden touwen en zeilen kapot. Termieten en bonte
klopkevers vraten zich door rompen en masten heen. Schepen waren
broedplaatsen van scheurbuik, tyfus en knokkelkoorts. UNQUOTE.
Blij dat ik in de 21ste eeuw leef…
7.
Verder in deze nieuwsbrief leest U dat Bert
Van Dijck, voorzitter van Mercy Ships werd bevorderd tot Commandeur in de
Kroonorde. Welverdiend voor deze schitterende organisatie.
8.
Eerstvolgende
interessante data.
|