1. Deze week vernamen we het overlijden, op 92-jarige
leeftijd, van Jan Devroe, havenschepen van 1983 tot
1994. Onder zijn bewind ontstond een verzelfstandigd havenbestuur dat
uitgroeide tot het autonoom havenbedrijf. Onze oprechte deelneming aan de
familie.
2. De meteo heeft er anders over beslist. Het
zeilvenster van 20 en 21 september voor ons project Samen Zeilen is terug
dichtgewaaid, maar geen nood, op 27 september opent zich al een nieuw. Als
U deze nieuwsbrief krijgt, dus onmiddellijk reageren. En zo snel mogelijk
bijgaand inschrijvingsformulier invullen en doorsturen voor 25 september
naar Paul Mallentjer. Ook nieuwelingen nog steeds welkom.
In onze volledige nieuwsbrief vindt U ook de bijhorende mail van Paul
waarin hij het winter-vervolg schetst, dat hoofdzakelijk zal bestaan uit
theoretische lessen tot op het niveau “competent crew”. De lessen zouden
gegeven worden in de matrozen-mess van Lichtschip 3 West-Hinder, op de 2de
maandagnamiddag van de maand. Gratis voor leden RBNRC.
Uitnodigingen volgen ten gepasten tijde.
3. Er begint zich een patroon te vormen in het maritieme
luik van de oorlog in Oekraïne. De Russische Zwarte Zeevloot lijkt zijn
greep te moeten lossen op de controle van de waterwegen in diezelfde zee.
Symptomen waren de ontsnapping van enkele graanschepen, en het tot nu toe
ongemoeid laten van de nieuwe corridor die de Oekraïners hebben uitgetest.
(De Standaard 18/9/2033). De geslaagde aanval op het hoofdkwartier van de
vloot in Sebastopol had uiteraard geen impact op het aantal schepen dat de
Russen kunnen inzetten,maar speelt als morele
opdoffer zeker mee in de versterking van deze algemene indruk. (VRT-nieuws
van 22/9/2023).
Anekdotisch, in de marge van dit gebeuren, lazen we het nieuws dat MSC-eigenaar
is geworden is van de Joseph Schulte, die na een blokkade sinds het begin
van de vijandelijkheden eerst op 16 augustus van dit jaar kon ontsnappen
uit Odessa. Omdat, wegens de lange immobiliteit, het charteren door
COSCO-shipping reeds verlopen was, gingen de verzekeraars over tot een
veiling met het gekende gevolg. Dit schip, 299,9 meter behoort tot de
klasse “Bosphorus-max”, en is één van de grootste schepen die in de Zwarte
Zee kunnen opereren. Voor MSC bijzonder interessant is de grote
reefer-capaciteit (koelcontainers), waarvoor er wel 1400 aansluitingen aan
boord zijn. (Flows van 18/9/2023)
4. België heeft zich nog eens ambitieus getoond door
zijn kandidatuur te stellen voor het nieuw op te richten VN-secretariaat
voor het verdrag Biodiversity Beyond National Jurisdiction dat de bescherming van gebieden buiten de
territoriale wateren mogelijk maakt. Tegen 2030 zou dan ongeveer 30% van
alle oceanen beschermd natuurgebied moeten zijn. In onze volledige
nieuwsbrief vindt U daarover meer details in een bijdrage aangebracht door
Georges Janssens.
5. Een ander toe te juichen beschermingsbesluit is de
erkenning van 139 sites en begraafplaatsen uit de 1ste Wereldoorlog als
Unesco-werelderfgoed. Ook daarover meer in de volledige nieuwsbrief.
6. Ook met de NAVO-oefening rond CBNR (Chemische,
Biologische, Radioactieve en Nucleaire verdediging, het vroegere NBC) zet
België zich internationaal op de kaart. Begonnen op 23 september en nog tot
29 september doorlopend op de vliegbasis van Koksijde. Aan “Toxic Trip” nemen 600 militairen deel uit 18
NAVO-landen. Zie onze volledige nieuwsbrief.
7. Persoonlijk had ik het voorrecht, tijdens de
nationale dag Mars & Mercurius op zaterdag 16 september de eerste
commandant ooit van onze pas opgerichte 5de macht aan het woord te horen:
Gen Maj Michel Van Strythem
van het Belgian Cyber Command. Bij deze macht gaat het niet meer over een
sporadisch deelnemen aan internationale missies in oorlogsgebied, maar
reeds vandaag aan actieve inzet in heuse en acute oorlogssituaties. Het
aantal aanvallen dat zij frequent te verwerken krijgen is hallucinant.
.
Zelfs U en ik zijn getuige van deze onrustwekkende ontwikkelingen:
dagelijks moet ik soms tot vijf verdachte, phishing of andere- mails
doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Hiermee een oproep om dat ook te doen. Niet dat het
erg veel zal helpen, maar hoe meer info er binnenkomt bij die instanties,
des te groter de kans, mogen we toch hopen, dat de afzenders
geïdentificeerd kunnen worden.
8. Toch nog een beetje goed nieuws uit de Antwerpse
Havenchemie: het Belgisch-Turks Synpet, gaat
samen met het Zwitserse Kolmar Group 100 miljoen
Euro investeren in een fabriek die plastic-afval zal omzetten in nafta.(
GVA 22/09/2023) Deze nafta kan dan
terug ingezet worden als grondstof voor het kraken tot ethyleen en
propyleen, waaruit dan weer polyethyleen en polypropyleen (plastics) kunnen
gevormd worden .Bij aanvang mikt men op de verwerking van 180000 ton
plastic-afval, in 2030 wil men het miljoen ton bereiken.
Mooi perspectief, op voorwaarde dat er nu niemand gaat dwarsliggen zoals
bij Ineos. Ironisch genoeg gaat het hier ook over een investering rond
grondstoffen voor dezelfde plastics. De nafta, oorspronkelijk als
bijproduct van een petroleumraffinaderij gaat naar de klassieke kraking in
de bestaande Antwerpse krakers. Ineos situeert zich in de route vanuit
aardgas over ethaan.
9.
En
bent U bij diegenen die voet bij stuk hielden tegen het uitkoop bod van Exmar? Dan is uw beslissing, althans op korte termijn,
de juiste geweest want U strijkt een mooi dividend op van 5,4 €. Als
compensatie voor de teleurstelling dat de beursgang niet gelukt is -
blijven steken op 84% - is dit voor Nicolas Saverys
toch een meer dan magere troost, want hij kan zelf langs de kassa passeren
voor 260 miljoen, naar het schijnt, vrijgesteld van roerende
voorheffing. (Business AM van
21/9/2023)
10.
Eerstvolgende interessante data.
|