1. Vooreerst past
het even stil te staan bij de recente rampen in Noord- Afrika, de
aardbeving in Marokko en de vloedgolf in Libië en ons medeleven te betuigen
met de getroffenen.
2. Open
Monumentendag is achter de rug, en was, niettegenstaande de hitte een
succes, ook voor de twee “monumenten” die me nauw aan het hart liggen: Fort
2 en MPM. Op Fort 2 werden verschillende taferelen van plaatselijke
gebeurtenissen uit de 2de Wereldoorlog geëvokeerd
met o.a het Canadese
oorlogslazaret dat bij het begin van de Slag om de Schelde op het fort
gevestigd was .Lezers van de volledige nieuwsbrief kunnen in de MPM-flash
een kleine fotoreportage vinden van het MPM-evenement door Paul Van Krunkelsven.
3. Er opent zich een
nieuw zeilvenster voor ons initiatief “Samen Zeilen” op 20 en 21
september vanaf de Oesterhaven in Wolphaartsdijk. Geïnteresseerden zo snel
mogelijk het inschrijvingsformulier
invullen en doorsturen voor 18 september naar Paul Mallentjer.
Vanaf 19 september krijgt U dan te horen of de trip kan doorgaan.
4. Een ongeluk
komt nooit alleen, nog pas brachten we het nieuws van een aanvaring
tussen een binnenschip en een pleziervaartuig op de Schelde in Temse,
amper een dag later gebeurt iets identieks op het Albertkanaal in Massenhoven. Is het de hitte die de mensen minder alert
maakt? In dit geval was de grote partij in het incident duwboot Cygnus en gebeurde de aanvaring, ter hoogte van het
bekende restaurant Boothuys, bij duisternis. De
gevolgen waren ook iets erger: 1 gewonde diende afgevoerd naar het
ziekenhuis maar achteraf bleek dat nogal mee te vallen. (HLN electronisch van 9/9/2024 e.v.a)
5. Het lijkt de
familie Saverys maar niet te lukken om Exmar van de beurs te halen. Ook in de
tweede ronde zijn ze niet tot de vereiste 90% gekomen. Nu vinden de
minderheidsaandeelhouders dat ze onwettig door het bedrijf onder druk gezet
worden om te verkopen en heeft de beurstoezichthouder een klacht ingediend
tegen het bedrijf wegens intimidatie. Het aandeel is ondertussen al boven
de biedprijs gestegen, wat erop wijst dat men er van uit gaat dat er nog
een derde ronde kan komen met een hoger bod. (De Standaard e.a. van
11/9/2023)
6. Gazet van
Antwerpen bracht in een groot artikel (11/9/2023) een vergelijking tussen
de Antwerp-Zeebrugge-haven en die van
Rotterdam. Daaruit zou blijken dat de haven van Rotterdam 3 x meer
winst genereert van de haven van Antwerpen. De aangehaalde redenen zijn
logisch. Vooreerst is de Rotterdam groter dan Antwerpen en is beter
bereikbaar vooral voor grotere schepen. Het monopolie om monstertankers te
kunnen ontvangen kan dus ook omgezet worden in hogere aanleggelden. Wegens
een grotere getijdenwerking in Antwerpen heeft deze laatste haven zich
ontwikkeld achter sluizen. Onder meer daardoor heeft Antwerpen veel meer
personeelskosten te dragen. Wat in het artikel niet uit de verf komt is dat
Rotterdam zich meer als bulkhaven profileert, terwijl Antwerpen nog altijd
sterke troeven heeft als stukgoedhaven en gespecialiseerd is in project
cargo. Dit maakt dat Antwerpen van de Europese haven de grootste
oppervlakte overdekte magazijnen op zijn grondgebied heeft. Door dit alles
is de gegenereerde toegevoegde waarde in Antwerpen zelfs groter dan die van
Rotterdam. En wie zegt toegevoegde waarde denkt dan vooral aan
tewerkstelling. Antwerpen mag dus minder winstgevend zijn dan Rotterdam,
maar heeft dankzij zijn tewerkstellingskracht een veel grotere
maatschappelijke impact op zijn hinterland.
7. Voor ons
zeilliefhebbers klinkt het bericht over per zeilschip vervoerde cacao-bonen (https://www.bootmag.be/2023/09/12)
natuurlijk als muziek in de oren: het Borgerhoutse
chocoladebedrijf Coup de Chocolat bracht vorig weekend 400 kg
cacaobonen per zeilschip van Amsterdam naar Antwerpen. Hiermee werd een
cyclus rondgemaakt waarbij reeds een grotere hoeveelheid per zeilschip over
de oceaan van Colombia naar Nederland gebracht heeft. Deze laatste tocht
lijkt ons nog rendabel, maar 400 kg met een bemanning tussen Amsterdam en
Antwerpen vervoeren lijkt ons toch eerder van een hoog hobbyniveau, en dus
moeilijk economisch vol te houden. Al zijn we de eersten om dit te
betreuren.
8. De Standaard
van woensdag 13/9/2023 brengt een artikel over de geluidsoverlast... op
zee. De mariene fauna lijkt daar steeds meer last van te hebben, tot en
met het afsterven bij bepaalde soorten. Bij de reeds
lang gekende oorzaken door het scheepvaartverkeer, militaire operaties en
industriële activiteiten van olie-en gasboringen manifesteert zich de
laatste jaren een nieuw fenomeen: de constructie en exploitatie van steeds
meer en grotere windturbineparken. Als je het wil hebben over groene
energie, altijd met twee woorden spreken.
9. Bij de oorlog
in Oekraïne is het maritieme luik nooit ver weg. Deze week kreeg de
Russische Zwarte Zeevloot in de militaire haven van Sebastopol het
zwaar te verduren van Oekraïense raketten. Naar verluidt zouden twee
schepen zware schade hebben opgelopen. (De Standaard 14/9/2023).
Ondertussen lijkt het einde van deze oorlog verder weg dan ooit, nu Poetin
toenadering zoekt tot het stoutste jongetje van de klas.
10. Vorige week
berichtten we al over de Laura Maersk die
op zijn maidentrip vanuit Korea in Rotterdam als eerste schip ooit aldaar
groene methanol bunkerde, op weg naar Kopenhagen. Daar werd het dan gedoopt
door niemand minder dan Ursula von der Leyen.
Eerder bescheiden van afmetingen met een capaciteit van 2136 TEU zal het
schip vooral ingezet worden als feeder in de
Baltische wateren. Het is de eerste uit een reeks van 25 eenheden.
Interessant is wel dat Maersk een dochterbedrijf
heeft opgericht, C2X voor de productie van groene methanol door een reactie
van afgevangen CO2 met groene waterstof. Tegen 2030 wordt een capaciteit
van 3 miljoen ton per jaar verwacht. (De Standaard 15/9/2023)
11. Persoonlijk had
ik het genoegen deel te kunnen nemen aan de geslaagde uitstap van Mars
& Mercurius naar de slagvelden van de “Slag om de Schelde” onder
leiding van Ere ltkol Eric Rombouts.
Niettegenstaande twee eerdere ervaringen en de informatie uit ons eigen
symposium over het onderwerp kon er nog altijd bijgeleerd worden. Zo kende
ik het prachtige bevrijdingsmuseum
Zeeland in Nieuwdorp nog niet. Hier wordt de bewuste periode mooi en
overzichtelijk in beeld gebracht. Ook de grote finale: het mijnenvrij maken
van de Schelde wordt daar niet vergeten, al heeft dat natuurlijk een
“Hollands” tintje.
|