NIEUWSBRIEF 10-09-2023

 

 

Editoriaal:

 

Beste vrienden,

 

Ik ga het verhaal van mijn beste vriend en schoolkameraad, Francis Damman tijdelijk afsluiten met een verhaal van zijn eigen hand: de bevrijding van Antwerpen in september 1944. (Lees verder in de e-mail nieuwsbrief)


Waarschijnlijk komt er nog een vervolg na een gesprek met Koen Palinckx en de voorbereiding van de 80 jaar herdenking bevrijdingsfeesten volgend jaar, ik hou u zeker op de hoogte.
Wordt nog aan gewerkt…

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.   In vorige editie kreeg U al sfeerbeelden te zien van de plechtigheid van de “Dag der Zeelieden”. Georges Janssens maakte een volledige fotoreportage met focus op de aanwezigheid van RBNRC-leden. De dag gaat traditioneel door in het kader van de Bevrijdingsfeesten van Antwerpen. Deze worden ingeluid door een plechtigheid aan het monument van Koning Albert I aan het stadspark. Van Paul Van Krunkelsven kregen we daarvan ook een volledige fotoreportage. Lezers van de volledige Nieuwsbrief kunnen deze twee reportages verder consulteren.  

2.   Daar de Vlaamse Maritieme pers vooral nieuws brengt van de grootste Vlaamse haven kan het erop lijken dat deze rubriek nogal eenzijdig Antwerpse toestanden belicht. Maritiem nieuws van elders is dan ook meer dan ooit welkom. Deze week mogen we niet klagen. We lezen dat de haven van Oostende een nieuw magazijn rijk is van 6900 m2. Dit is een investering van REBO, de zwaarlast-terminal, gespecialiseerd in de opslag, preassemblage en verscheping van onder andere onderdelen van windturbines, project-cargo en ontmanteling van off-shore constructies. https://www.portofoostende.be/nl/rebo-zwaarlast-terminal (Project-cargo journal 31/8/2023)        

3.   Merkwaardig nieuws ook uit Zeebrugge: twee tot nu toe onbekende wrakken van Duitse duikboten konden geïdentificeerd worden door maritiem archeoloog Tomas Termote. Het zou gaan om 2 U-boten uit WO1, de U-5 en de U-14. Identificatie is belangrijk voor het historisch onderzoek, maar vooral voor de nagedachtenis van de omgekomen opvarenden die rusten in een vanaf nu geïdentificeerd zeemansgraf. Onze leden kunnen hier meer over vernemen in EXTRA.  

4.   Aan te raden: NAVY-TECHNOFest, een initatief van onze Marine in Zeebrugge op 30september en 1 october voor iedereen die interesse heeft in technologie en al altijd een blik achter de schermen van de Belgische Marine wilde werpen. https://www.mil.be/nl/agenda/evenementen/navy-technofest-2023// Men verwacht 10000 bezoekers. (Flows van 8/9/2023)  

5.   Ook gezien dat er wat aan de hand is met het Schipdonkkanaal? In de krant kon men de aankondiging lezen van het openbaar onderzoek rond het opheffen van de reservatiestroken voor de verbreding ervan. Dit betekent dat de Vlaamse regering definitief afziet van deze verbreding. Wat dan met de ontsluiting naar het hinterland van de haven van Zeebrugge? De voorkeur wordt gegeven aan de ontwikkeling van de estuaire vaart, waarover recent akkoorden werden afgesloten met Nederland. Dat is natuurlijk een gunstige ontwikkeling, maar dit gaat wel ten koste van het Franse project om de verbinding tussen het Seine en Scheldebekken drastisch te verbeteren. Hiervan zou ook Zeebrugge meeprofiteren dankzij de modernisatie van dit Schipdonkkanaal.     

6.   De lezers van de volledige nieuwsbrief kunnen verder kennisnemen van de communicatie van het agentschap “Onroerend erfgoed”. Daarin leren wij dat er kandidaten gezocht worden voor de nieuwe samenstelling van de Vlaamse Commissie Varend Erfgoed. Die kwam einde mandaat op 31 december 2022 en wordt nu opnieuw samengesteld. Kandidaten kunnen zich wenden tot het secretariaat van SARO saro@vlaanderen.be met bijpassend CV en dit voor 9 oktober. Expertise in Varend Erfgoed is wel een vereiste. Belangrijker in deze nieuwsbrief is wel dat het project van de Doelse Kogge, na zijn verhuis uit de droogdokkensite, toch wordt verdergezet. De 1ste conservatiefase is afgerond: ontijzering en de 2de en laatste fase werd opgestart: behandeling met polyethyleenglycol. Hiermee kan het hout bij droging zijn volume behouden. Dit gebeurde in Wechelderzande. Nadien vertrekt het “schip” (in stukjes) terug naar Doel naar een gespecialiseerd museum. Merkwaardig is wel dat de publicatie van dit stuk in de septembernieuwsbrief 2023 van het Agentschap nieuwsbrief reeds dateert van 9 november 2022.         

7.   Uit de pers vernamen we de verhuis van de “Havenstudio” Van Lillo naar de paviljoentjes van het MAS op het eilandje. De Havenstudio is een onderdeel van het Provinciaal Havencentrum, dat nu nog met beperkte activiteit te vinden is in Lillo. In deze studio leren jongeren een met legostukjes samengestelde containerterminal te automatiseren. De bereikbaarheid in Lillo liet te wensen over omdat er geen aansluiting was met het openbaar vervoer. Deze verhuis werkt deze handicap weg. En in 2026 volgt dan de quasi-hereniging met het havencentrum dat dan vervelt tot havenbelevingscentrum op de droogdokkensite.       

8.   Antwerp XL, het communciatievehikel (30/8/2023) van de jaarlijkse Breakbulk beurs wist te melden dat in Rotterdam voor de eerste maal een containerschip van Maersk kon bunkeren met groene methanol. Dit is geen wereldprimeur, want het schip, op een tocht van 13.359 mile volledig op groene methanol naar Kopenhagen was vertrokken uit Hyundai Mipo Dockyards Zuid-Korea, en had ook al bijgebunkerd in Signapore.  

9.   Een pas binnengelopen bericht met youtubefilm (Flows van 8/9/2023) toont nog maar eens dat je als yachtschipper, zeker op een beroepsvaarwater ogen met staarten moet hebben en zeker wanneer je dat vaarwater wil dwarsen of er maneuvers wil in uitvoeren. Aanvaring in Temse.      

10. Volgende woensdag 13 september ontmoeten we mekaar alweer in de Angèle voor ons maandelijks happy hour. Hartelijk dank aan al degenen die felicitaties stuurden voor mijn overstap naar tram 8. Daar heb ik woensdag wel een traktatie voor over.........    

11. AGENDA