1. In vorige editie kreeg U al sfeerbeelden
te zien van de plechtigheid van de “Dag der Zeelieden”. Georges Janssens
maakte een volledige fotoreportage met focus op de aanwezigheid van
RBNRC-leden. De dag gaat traditioneel door in het kader van de
Bevrijdingsfeesten van Antwerpen. Deze worden ingeluid door een
plechtigheid aan het monument van Koning Albert I aan het stadspark. Van
Paul Van Krunkelsven kregen we daarvan ook een volledige
fotoreportage. Lezers van de volledige Nieuwsbrief kunnen deze twee
reportages verder consulteren.
2. Daar de Vlaamse Maritieme pers vooral
nieuws brengt van de grootste Vlaamse haven kan het erop lijken dat deze
rubriek nogal eenzijdig Antwerpse toestanden belicht. Maritiem nieuws van
elders is dan ook meer dan ooit welkom. Deze week mogen we niet klagen. We
lezen dat de haven van Oostende een nieuw magazijn rijk is van 6900 m2. Dit
is een investering van REBO, de zwaarlast-terminal,
gespecialiseerd in de opslag, preassemblage en verscheping van onder andere
onderdelen van windturbines, project-cargo en ontmanteling van off-shore constructies. https://www.portofoostende.be/nl/rebo-zwaarlast-terminal (Project-cargo journal 31/8/2023)
3. Merkwaardig nieuws ook uit Zeebrugge:
twee tot nu toe onbekende wrakken van Duitse duikboten konden
geïdentificeerd worden door maritiem archeoloog Tomas Termote. Het zou gaan
om 2 U-boten uit WO1, de U-5 en de U-14. Identificatie is belangrijk voor
het historisch onderzoek, maar vooral voor de nagedachtenis van de
omgekomen opvarenden die rusten in een vanaf nu geïdentificeerd
zeemansgraf. Onze leden kunnen hier meer over vernemen in EXTRA.
4. Aan te raden: NAVY-TECHNOFest,
een initatief van onze Marine in Zeebrugge op
30september en 1 october voor iedereen die
interesse heeft in technologie en al altijd een blik achter de schermen van
de Belgische Marine wilde werpen. https://www.mil.be/nl/agenda/evenementen/navy-technofest-2023//
Men verwacht 10000 bezoekers. (Flows van
8/9/2023)
5. Ook gezien dat er wat aan de hand is met
het Schipdonkkanaal? In de krant kon men de aankondiging lezen van het
openbaar onderzoek rond het opheffen van de reservatiestroken voor de
verbreding ervan. Dit betekent dat de Vlaamse regering definitief afziet
van deze verbreding. Wat dan met de ontsluiting naar het hinterland van de
haven van Zeebrugge? De voorkeur wordt gegeven aan de ontwikkeling van de estuaire vaart, waarover recent akkoorden werden
afgesloten met Nederland. Dat is natuurlijk een gunstige ontwikkeling, maar
dit gaat wel ten koste van het Franse project om de verbinding tussen het
Seine en Scheldebekken drastisch te verbeteren. Hiervan zou ook Zeebrugge
meeprofiteren dankzij de modernisatie van dit Schipdonkkanaal.
6. De lezers van de volledige nieuwsbrief
kunnen verder kennisnemen van de communicatie van het agentschap “Onroerend
erfgoed”. Daarin leren wij dat er kandidaten gezocht worden voor de nieuwe
samenstelling van de Vlaamse Commissie Varend Erfgoed. Die kwam einde
mandaat op 31 december 2022 en wordt nu opnieuw samengesteld. Kandidaten
kunnen zich wenden tot het secretariaat van SARO saro@vlaanderen.be met bijpassend
CV en dit voor 9 oktober. Expertise in Varend Erfgoed is wel een vereiste. Belangrijker
in deze nieuwsbrief is wel dat het project van de Doelse
Kogge, na zijn verhuis uit de droogdokkensite, toch wordt verdergezet. De
1ste conservatiefase is afgerond: ontijzering en
de 2de en laatste fase werd opgestart: behandeling met polyethyleenglycol.
Hiermee kan het hout bij droging zijn volume behouden. Dit gebeurde in Wechelderzande. Nadien vertrekt het “schip” (in
stukjes) terug naar Doel naar een gespecialiseerd museum. Merkwaardig is
wel dat de publicatie van dit stuk in de septembernieuwsbrief 2023 van het
Agentschap nieuwsbrief reeds dateert van 9 november 2022.
7. Uit de pers vernamen we de verhuis van de
“Havenstudio” Van Lillo naar de paviljoentjes van
het MAS op het eilandje. De Havenstudio is een onderdeel van het
Provinciaal Havencentrum, dat nu nog met beperkte activiteit te vinden is
in Lillo. In deze studio leren jongeren een met
legostukjes samengestelde containerterminal te automatiseren. De
bereikbaarheid in Lillo liet te wensen over omdat
er geen aansluiting was met het openbaar vervoer. Deze verhuis werkt deze
handicap weg. En in 2026 volgt dan de quasi-hereniging met het havencentrum
dat dan vervelt tot havenbelevingscentrum op de droogdokkensite.
8. Antwerp XL, het
communciatievehikel (30/8/2023) van de jaarlijkse
Breakbulk beurs wist te melden dat in Rotterdam voor de eerste maal een containerschip
van Maersk kon bunkeren met groene methanol. Dit
is geen wereldprimeur, want het schip, op een tocht van 13.359 mile volledig op groene methanol naar Kopenhagen was
vertrokken uit Hyundai Mipo Dockyards
Zuid-Korea, en had ook al bijgebunkerd in Signapore.
9. Een pas binnengelopen bericht met youtubefilm (Flows van
8/9/2023) toont nog maar eens dat je als yachtschipper,
zeker op een beroepsvaarwater ogen met staarten moet hebben en zeker
wanneer je dat vaarwater wil dwarsen of er maneuvers wil in uitvoeren. Aanvaring
in Temse.
10. Volgende woensdag 13 september ontmoeten we
mekaar alweer in de Angèle voor ons maandelijks happy hour.
Hartelijk dank aan al degenen die felicitaties stuurden voor mijn overstap
naar tram 8. Daar heb ik woensdag wel een traktatie voor over.........
11. AGENDA
|