NIEUWSBRIEF 03-09-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

Na enkele boeiende afleveringen over de bevrijding van Antwerpen in dit editoriaal, richten we ons deze keer nog eens op de actualiteit, die onze leden en sympathisanten zoals we weten op de voet volgen...       

Enkele dagen geleden kreeg ik per toeval de website van de Koninklijke Belgische Marine Academie (KBMA) nog eens onder ogen. Als vzw gesticht te Antwerpen op 6 juli 1935, heeft de instelling tot doel “het stimuleren van het onderzoek in de maritieme wetenschappen alsmede de toepassing ervan. Om die reden stimuleert ze studies en publiceert ze deze. Ook organiseert ze conferenties en studiedagen. Zij wil eveneens haar aanwezigheid in de maatschappij duidelijk maken door de belangstelling te stimuleren voor het geheel van de wetenschappelijke problematiek in verband met de zee.”        

De Academie is niet erg bekend bij het grote publiek, maar zette zich onder meer achter de prachtige publicatie De Belgische Marine sedert 1946. Een geschiedenis, uitgegeven bij Lannoo in 2020, en wellicht in het bezit van velen onder jullie (ik mag het hopen want het werk is niet meer verkrijgbaar bij de uitgever!).   

Op 26 oktober 2023 organiseert de Academie, samen met het Studiecentrum
voor Militair Recht en Oorlogsrecht en de UCLouvain, een studiedag met
als thema “Actualiteit in zeerecht en zeeoorlogsrecht“.  

Uiteraard een zeer relevant thema gezien de recente evoluties in het Zwarte Zeegebied, maar ook de Baltische Zee en zelfs onze eigen Noordzee. Er zal dan ook de nodige aandacht zijn voor de drone warfare en de moderne mijnbestrijding.      

Het volledige programma vind je hier. We merken ook een lezing op over het statuut van “Auxiliary ship”, waarop plots onze aandacht werd gevestigd toen de nieuwe vlag werd ingevoerd in mei 2021.

De studiedag vindt voor een keer niet plaats in Brussel, Antwerpen of aan de kust, maar wel in Bergen/Mons... niet bij de deur, maar goed, dan hebben we een reden om daar ook nog eens te komen. Een van onze redacteurs zal aanwezig zijn en verslag uitbrengen in deze nieuwbrief. Intussen blijven we de laatste evoluties op gebied van maritieme veiligheid en defensie van dichtbij opvolgen, wat opnieuw blijkt uit de laatste RBNRC Extra, exclusief voor de leden.        

Veel leesplezier,  
Filip

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Rechtzetting In het logboek van vorige week heeft uw dienaar een kemel van jewelste geschoten op deze plaats. Herinner U de sfeerbeelden over de komst van de Bernisse in Temse. Daarin werd in onderstaande foto verkeerdelijk de stand van de vrijwilligers van de M477 Oudenaarde niet vernoemd. Hiermee vraag ik op de blote knieën vergiffenis aan Martin en François voor deze schromelijke vergetelheid. Ter compensatie nog een bijkomende foto.


Stand van KVOZMA en van de vrijwilligers van de
M477 Oudenaarde met de Bernisse op de achtergrond.


Foto's Willy Jacobs.


Ik vraag wel een beetje begrip voor de verzachtende omstandigheden. François Masset was zo enthousiast en intens bezig dat ik alleen de kans gekregen heb om hem vluchtig de hand te schudden, waardoor ik even vergat dat hij daar stond voor de M477 Oudenaarde.   
 
Dit neemt niet weg dat ik een enorme bewondering koester voor het immense werk dat de vrijwilligers van de M477 verzetten op de droogdokkensite. Week na week ziet men de conditie van dat schip verbeteren. Wie het nog niet bezocht heeft. ZEKER DOEN!!!        

https://mpmstichting.be/projecten/oudenaarde

2.      Dit brengt ons bij een tweede, eerder anekdotische connectie tussen de Bernisse en MPM. Zoals we al verschillende keren vermeld hebben is Lichtschip 3 West-Hinder het andere paradepaardje van MPM. Ook op het lichtschip wroeten vrijwilligers wekelijks om systematisch elk onderdeel van dit overigens enige nog intacte lichtschip terug aan de praat te krijgen. Zo werd nog niet zo lang geleden de scheepshoorn terug operationeel. De passage van de Bernisse in de namiddag van vrijdag 25 augustus op de Schelde ter hoogte van de droogdokkensite gaf MPM-vrijwilliger Hugo Koens de gelegenheid om de hoorn uit te testen in een “real life” situatie, het groeten van passerende militaire schepen. Meer daarover in de MPM-flash van de volledige nieuwsbrief. Verder ook nog een resumerend pamflet over geschiedenis en technische gegevens van de AMS 60 BERNISSE, ex-M927 SPA.  

3.      Op zaterdag 2 september 2023 herkenden we heel wat leden van onze club op de sfeervolle plechtigheid voor de dag der Zeelieden aan het monument voor het loodswezen. Dit jaar was de Marine extra-present in de persoon van Divisie-Admiraal Tanguy Botman. En al heeft de “vertegenwoordiger van de koning” voor de duur van de plechtigheid geen eigen identiteit, toch meenden we duidelijk Vice-Admiraal Jan de Beurme te herkennen.       

Traditioneel zijn ook de muziekkapel en een gewapend detachement van de Marine aanwezig. Een foto-impressie.


De vertegenwoordiger van Zijne Majesteit de Koning legt de krans neer vanwege het koningshuis


Toespraak van Burgemeester Bart De Wever


Toespraak van kapitein ter lange omvaart Alain Pels,
Voorzitter van het comité Dag der Zeelieden


Herken minstens 3 van onze leden.

Foto's Willy Jacobs.

 

4.      Een meevaller voor onze Marine en hun Nederlandse partners is het feit dat nu ook Frankrijk is toegetreden tot het programma voor de bouw van de nieuwe mijnenbestrijdingsplatformen, (zie artikel in de volledige nieuwsbrief).        

5.      In de haven van Antwerpen worden de vreemdste goederen geïmporteerd, maar iedereen stond wel te kijken toen er een heuse walvis op de bulb van een containerschip de haven in werd gevaren. Bij DPWorld in het Deurganckdok kon men er niet mee lachen want het beest moest zo snel mogelijk verwijderd worden wegens ontploffingsgevaar. Sic.   

6.      De haven Antwerp-Bruges kwam nog in een ander dossier in het nieuws in Nederland. Het Nieuwsblad Transport van 1 september wist te melden dat Antwerpen in de loop van 2023 een nieuw containerdok zal aanbesteden van 5,5 miljoen TEU voor een bedrag van 2,6 miljard Euro. Dit gaat ongetwijfeld over het beruchte “banaandok” dat ten noorden van het Deurganckdok is ingepland met deze specifieke, nautisch ongelukkige vorm om terug bewoning in Doel mogelijk te maken. 
 
Wel intrigerend is dat dit nieuws tot nu toe alleen in de Nederlandse pers verschenen is.   

7.      Een tweede schip is kunnen ontsnappen uit Odessa via de nieuwe vluchtroute.De Primus, onder Liberiaanse vlag, geladen met staal voor Afrika lag al sinds 22 februari 2022 geblokkeerd in die haven. Inderdaad gold de graandeal met Rusland enkel voor graanschepen. Deze nieuwe vluchtroute voor niet-graanschepen is evenwel niet door Moskou geaccepteerd, dat elk schip zal behandelen als vervoerder van militaire lading. (Nieuwsblad Tansport van 28/8/2023)    

8.      Het havenlandschap in Antwerpen ter hoogte van “het Pomphuis” gaat drastisch veranderen, en de monding van het Albertkanaal zal terug vernauwen tot de situatie van voor het opruimen van droogdok nr 7. Op die plaats komt namelijk een van de bouwputten voor de Oosterweeltunnels. Het is trouwens daarom ook dat het restaurant tegen eind 2023 voor een lange periode hier zijn deuren sluit om waarschijnlijk tijdelijk elders zijn activiteiten verder te zetten. Om de hinder voor de scheepvaart te beperken komen er communicatietorens en wordt een nieuwe VTS-sector (Vessel Traffic Services) gecreëerd. (Flows 1/9/2023)

9.      In het kader van ons initiatief “Samen Zeilen” hebben we de laatste week een aantal nieuwe leden mogen inschrijven. Hierbij dus een welgemeend welkom. 

10.   Er zijn nog plaatsen vrij voor de rondrit door Walcheren rond de Slag om de Schelde ingericht door Mars & Mercurius onder leiding van ere Lt Kolonel Eric Rombauts, op 14 september e.k. (uitnodiging nogmaals in de volledige nieuwsbrief.    

11.   Ter herinnering ook: Open Monumentendag 10 september. Zie de uitgebreide documentatie in onze nieuwsbrief nr 35. Ook MPM op de droogdokkensite en Fort 2 Wommelgem doen mee.    

12.   U las vandaag het eerste editoriaal van Filip. Zoals aangekondigd krijgt U vanaf nu afwisselend een bijdrage van Bob en van Filip. Daarmee is de samenwerking van die twee uitgebreid naar de nieuwsbrief. Daar zijn we oprecht blij om. Nu nog een co-writer vinden voor dit logboek...  

13.   Eerstvolgende interessante data.