1.
Rechtzetting
In het logboek van vorige week heeft uw dienaar
een kemel van jewelste geschoten op deze plaats. Herinner U de sfeerbeelden
over de komst van de Bernisse in Temse. Daarin werd in onderstaande foto
verkeerdelijk de stand van de vrijwilligers van de M477 Oudenaarde niet
vernoemd. Hiermee vraag ik op de blote knieën vergiffenis aan Martin en
François voor deze schromelijke vergetelheid. Ter compensatie nog een
bijkomende foto.
Stand
van KVOZMA en van de vrijwilligers van de
M477 Oudenaarde met de Bernisse op de achtergrond.
|
Foto's
Willy Jacobs.
|
Ik vraag wel een beetje begrip voor de verzachtende omstandigheden.
François Masset was zo enthousiast en intens bezig dat ik alleen de kans
gekregen heb om hem vluchtig de hand te schudden, waardoor ik even vergat
dat hij daar stond voor de M477 Oudenaarde.
Dit neemt niet weg dat ik een enorme bewondering koester voor het immense
werk dat de vrijwilligers van de M477 verzetten op de droogdokkensite. Week
na week ziet men de conditie van dat schip verbeteren. Wie het nog niet
bezocht heeft. ZEKER DOEN!!!
https://mpmstichting.be/projecten/oudenaarde
2.
Dit
brengt ons bij een tweede, eerder anekdotische connectie tussen de Bernisse
en MPM. Zoals we al verschillende keren vermeld hebben is Lichtschip 3
West-Hinder het andere paradepaardje van MPM. Ook op het lichtschip wroeten
vrijwilligers wekelijks om systematisch elk onderdeel van dit overigens
enige nog intacte lichtschip terug aan de praat te krijgen. Zo werd nog
niet zo lang geleden de scheepshoorn terug operationeel. De passage van de
Bernisse in de namiddag van vrijdag 25 augustus op de Schelde ter hoogte
van de droogdokkensite gaf MPM-vrijwilliger Hugo Koens de gelegenheid om de
hoorn uit te testen in een “real life” situatie, het groeten van passerende
militaire schepen. Meer daarover in de MPM-flash van de volledige
nieuwsbrief. Verder ook nog een resumerend pamflet over geschiedenis en
technische gegevens van de AMS 60 BERNISSE, ex-M927 SPA.
3. Op zaterdag 2 september 2023 herkenden we
heel wat leden van onze club op de sfeervolle plechtigheid voor de dag der
Zeelieden aan het monument voor het loodswezen. Dit jaar was de Marine
extra-present in de persoon van Divisie-Admiraal Tanguy Botman. En al heeft
de “vertegenwoordiger van de koning” voor de duur van de plechtigheid geen
eigen identiteit, toch meenden we duidelijk Vice-Admiraal Jan de Beurme te
herkennen.
Traditioneel zijn ook de muziekkapel en een gewapend detachement van de
Marine aanwezig. Een foto-impressie.
De
vertegenwoordiger van Zijne Majesteit de Koning legt de krans neer
vanwege het koningshuis
|
Toespraak
van Burgemeester Bart De Wever
|
Toespraak
van kapitein ter lange omvaart Alain Pels,
Voorzitter van het comité Dag der Zeelieden
|
Herken
minstens 3 van onze leden.
Foto's Willy Jacobs.
|
4. Een meevaller voor onze Marine en hun
Nederlandse partners is het feit dat nu ook Frankrijk is toegetreden tot
het programma voor de bouw van de nieuwe mijnenbestrijdingsplatformen, (zie
artikel in de volledige nieuwsbrief).
5. In de haven van Antwerpen worden de
vreemdste goederen geïmporteerd, maar iedereen stond wel te kijken toen er
een heuse walvis op de bulb van een containerschip de haven in werd
gevaren. Bij DPWorld in het Deurganckdok kon men er niet mee lachen want het
beest moest zo snel mogelijk verwijderd worden wegens ontploffingsgevaar.
Sic.
6. De haven Antwerp-Bruges kwam nog in een
ander dossier in het nieuws in Nederland. Het Nieuwsblad Transport van 1
september wist te melden dat Antwerpen in de loop van 2023 een nieuw
containerdok zal aanbesteden van 5,5 miljoen TEU voor een bedrag van 2,6
miljard Euro. Dit gaat ongetwijfeld over het beruchte “banaandok” dat ten
noorden van het Deurganckdok is ingepland met deze specifieke, nautisch
ongelukkige vorm om terug bewoning in Doel mogelijk te maken.
Wel intrigerend is dat dit nieuws tot nu toe alleen in de Nederlandse pers
verschenen is.
7. Een tweede schip is kunnen ontsnappen uit
Odessa via de nieuwe vluchtroute.De Primus, onder Liberiaanse vlag, geladen
met staal voor Afrika lag al sinds 22 februari 2022 geblokkeerd in die
haven. Inderdaad gold de graandeal met Rusland enkel voor graanschepen.
Deze nieuwe vluchtroute voor niet-graanschepen is evenwel niet door Moskou
geaccepteerd, dat elk schip zal behandelen als vervoerder van militaire
lading. (Nieuwsblad Tansport van 28/8/2023)
8. Het havenlandschap in Antwerpen ter
hoogte van “het Pomphuis” gaat drastisch veranderen, en de monding van het
Albertkanaal zal terug vernauwen tot de situatie van voor het opruimen van
droogdok nr 7. Op die plaats komt namelijk een van de bouwputten voor de
Oosterweeltunnels. Het is trouwens daarom ook dat het restaurant tegen eind
2023 voor een lange periode hier zijn deuren sluit om waarschijnlijk
tijdelijk elders zijn activiteiten verder te zetten. Om de hinder voor de
scheepvaart te beperken komen er communicatietorens en wordt een nieuwe
VTS-sector (Vessel Traffic Services) gecreëerd. (Flows 1/9/2023)
9. In het kader van ons initiatief “Samen
Zeilen” hebben we de laatste week een aantal nieuwe leden mogen
inschrijven. Hierbij dus een welgemeend welkom.
10. Er zijn nog plaatsen vrij voor de rondrit
door Walcheren rond de Slag om de Schelde ingericht door Mars &
Mercurius onder leiding van ere Lt Kolonel Eric Rombauts, op 14 september
e.k. (uitnodiging nogmaals in de volledige nieuwsbrief.
11. Ter herinnering ook: Open Monumentendag
10 september. Zie de uitgebreide documentatie in onze nieuwsbrief nr 35.
Ook MPM op de droogdokkensite en Fort 2 Wommelgem doen mee.
12.
U
las vandaag het eerste editoriaal van Filip. Zoals aangekondigd krijgt U
vanaf nu afwisselend een bijdrage van Bob en van Filip. Daarmee is de
samenwerking van die twee uitgebreid naar de nieuwsbrief. Daar zijn we
oprecht blij om. Nu nog een co-writer vinden voor dit logboek...
13.
Eerstvolgende interessante data.
|