NIEUWSBRIEF 27-08-2023

 

 

Editoriaal:

 

In aanloop van de herdenkingsfeesten ‘Bevrijding van Antwerpen, september 1944’ had ik beloofd het verhaal over Generaal C.H. Armstrong verder te zetten.

Mijn schoolkameraad Francis Damman heeft mij een groot archief en brieven achtergelaten maar dat vraagt werkelijk veel tijd om te ordenen en er een ‘leesbaar’ boek van te maken.

In de e-mail nieuwsbrief een brief in extenso van de zoon van generaal Armstrong, dan een brief van maarschalk Montgomery: een ‘congratulation’ voor de prestaties te velde aan de generaal en ten laatste een bedankbrief aan mevrouw Damman.

Dit zijn unieke stukken die je niet zomaar vindt op Google of Wikipedia…. Interne Allied Forces briefwisseling.

De volgende editie van dit editoriaal zal door mijn compagnon de route, Filip, behartigd worden, we hebben afgesproken om telkens om de week de nieuwsbrief te verzorgen, dat geeft wat meer ruimte en minder stress!

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.      Vrijdag 25/8/2023 De Bernisse is in Temse aangekomen rond 17 u. 70 jaar na tewaterlating op de Boelwerf, terug thuis. Het is de laatste nog varende mijnenveger van het MSC-type in Europa. We hadden natuurlijk liever gezien dat de M927 Spa nog onder Belgische vlag voer.  https://www.tvoost.be/nieuws/mijnenveger-bernisse-terug-naar-haar-roots-de-boelwerf-in-temse-157613

Hierbij enkele sfeerbeelden:  


 

2.     In het kader van de clubavonden van de R.Y.C.B, “onze zielsverwante club” organiseerden wij op 24 april 2019 een voordracht over de Slag om de Schelde. In 2019 was het 75 jaar geleden dat die slag werd uitgevochten. Door de geografie van het Schelde-estuarium was dat een slag die niet onder één noemer te vatten viel, waardoor ook de voordracht verschillende facetten moest belichten omwille van de volledigheid, tot en met het mijnenvrij maken van het estuarium en de eerste scheepskonvooien die de haven van Antwerpen konden bereiken. Deze laatste fase was nodig opdat Antwerpen de rol van geallieerde bevoorradingshaven zou kunnen overnemen van het te ver van het front gesitueerde mulberry-harbour in Arromanches.     

De voordracht stond open voor iedereen, maar exclusief voor onze leden hadden wij daar nog, later in het jaar een tweedaagse aan gekoppeld: 1 dag bezoek aan de slagvelden in Walcheren en 1 dag zeilen op het Veerse Meer. Spijtig genoeg moesten we dat toen aflasten wegens gebrek aan belangstelling.  Een nieuwe kans meldt zich nu aan want Mars & Mercurius organiseert een rondrit op Walcheren onder leiding van ere Lt Kolonel Eric Rombauts, gewaardeerd gids in het War Heritage Institute (voormalig legermuseum) op 14 september e.k. Uitnodiging verder in de volledige nieuwsbrief. Iedereen is welkom. Wordt zeker de moeite waard. Inschrijven kan nog tot 4 september. Zie verder in onze volledige nieuwsbrief. 

3.     Enkele weken geleden haalde Cargill al deze rubriek door het lanceren, samen met Kotug, van 's werelds eerste electrisch aangedreven duwbakcombinatie voor het vervoer van hun cacaobonen tussen de haven van Amsterdam en hun fabriek in Zaandam. Vandaag pakken ze weer uit met een straffe stunt: de Pixis Ocean werd gecharterd voor het vervoer van graan vanuit Signapore naar Brazilië. (Flows en v.a. van 22 augustus) De Pixis Ocean, is een bulkcarrier, 229 m lang en 43000 T DWT, maar uitgerust met twee neerlaatbare masten van 37,5 meter met een 3-delig vleugelsysteem, het centrale element: 10 m breed, de zijpanelen 5 m, het zgn.: Windwing-systeem. Met dit door Bar Technologies en Yara Marine Technologies kan het schip tot 30% brandstof besparen. Youtube video: https://youtu.be/KNZlQXBvQCk.  

Deze eerste reis zal het systeem grondig worden geëvalueerd.  
En wij zijn uiteraard ook enorm geïnteresseerd: de helft van alle bestelde schepen zou al in 2025 wind-geassisteerd kunnen zijn.

Merkwaardig detail: bij mijn weten was het voor het eerst dat een Belgisch TV-nieuws aandacht schonk aan dit bericht.     

4.     Los van de spectaculaire vliegtuigcrash in Rusland, die misschien een zekere impact zal hebben op het verloop van de oorlog in Oekraïne, was er het maritieme feit dat het eerste schip sinds juli veilig vanuit Odessa in Istanboel geraakt is via de nieuwe alternatieve kustroute. Het was het 300 meter lange containerschip Joseph Schulte onder vlag van Hong Kong. Niet zeker of de Russen deze route in de toekomst zullen respecteren. (VRT-nieuws van 18 augustus) Wel ironisch, en uiterst onverwacht dat Turkije deze week verplicht was om Bosporus en Dardanellen af te sluiten voor alle scheepvaartverkeer wegens het bosbrandrisico. (Nieuwsblad Transport van 24/8/2023). Ooit verwacht dat een bosbrand impact zou hebben op een zeevaartroute? De Joseph Schulte werd hier niet door getroffen. Op 25/8 bevond hij/zij zich al in de Egeïsche zee op weg naar Cagliari in Italië. 

5.     Wat voorspeld werd is al werkelijkheid geworden. Nu de overgebleven auto's frisgewassen de Freemantle Highway kunnen verlaten komen de debatten op gang over de veiligheid. Maar niet iedereen ziet gevaar in de razendsnelle uitbreiding van de batterijen-productie en vervoer. Hapag-Loyd ziet in de groeiende markt voor lithiumbatterijen niets dan goed nieuws voor de lijnvaart. Door het feit dat die steeds vaker verscheept worden in koelcontainers kunnen de carriers daar een mooie prijs voor krijgen. (Flows van 25/8/2023)

6.     Hebt U nog aandelen van Exmar? Als U dacht die te kunnen verzilveren aan een hogere prijs dan het 1ste bod in de poging van Saverys om de rederij van de beurs te halen, dan komt U bedrogen uit. Het goede nieuws is wel dat U nog een tweede kans krijgt, maar dan aan dezelfde prijs als bij het openingsbod. (Nieuwsblad Transport en Flows van 25/8).    

7.     En een schrale troost voor de Antwerp-Zeebrugse haven is, dat ook de “concullega's” het niet schitterend doen: 11,7% terugval in TEU voor de container-overslag in Hamburg tijdens het eerste semester 2023. (Nieuwsblad Transport van 25/8)     

8.     Hierbij nog eens de bevestiging dat onze leden bij de meeste ziekenfondsen tot 15 € terugbetaald krijgen op hun lidgeld van onze club. Wij maken inderdaad deel uit van een erkende sportfederatie: WWSV. Het volstaat om bij uw ziekenfonds het betreffende formulier aan te vragen (of online te dowloaden). U mag dat dan volledig ingevuld elektronisch doorsturen naar secretaris@rbnrc.be die het zal waarmerken. Het gewaarmerkte formulier moet U dan indienen bij uw ziekenfonds. Dit geldt uiteraard alleen als U dit voordeel nog niet heeft aangevraagd voor een andere sportclub.  


9.     Eerstvolgende interessante data.