1. Maandag 14 augustus.
Voorpagina van De Standaard: “Belgische stroomproductie stoot plots veel
meer CO2 uit.” Ondertitel: De Belgische stoomproductie stootte het
afgelopen jaar 13 procent meer CO2 uit dan in dezelfde periode vorig jaar.
Oorzaak: de sluiting van de kernreactoren Doel 3 en Tihange
4” Tussentitel: “Volgens Elia zal de CO2-uitstoot van het Belgische Electriciteitspark de komende jaren nog stijgen.” En
dat, nadat we in Vlaanderen zo onze best gedaan hebben om 13,8% minder te
verbruiken... (Belga 31 juli 2023) Commentaar
overbodig......
2. Om de
CO2-uitstoot te beperken zijn er overigens creatieve oplossingen, en ook
Nederland blijft niet bij de pakken zitten. Zopas werd het Porthos-project daar goedgekeurd waarbij het mogelijk
wordt om CO2 op te slaan in de lege gasvelden onder de Noordzee. (Flows van 17 augustus 2023)
3. Herinner U
dat we enkele weken geleden hier een oproep lanceerden om meer te weten te
komen over de seadrone waarmee Oekraïne op dat
ogenblik de Olenegorski Gornjak
kon beschadigen buitengaats van de marinehaven Novorossiejsk
in de Zwarte Zee, niet onmiddellijk dicht bij het Oekraïense grondgebied.
Er kwam toen geen reactie, maar in Gazet van Antwerpen van 17 augustus
kregen we dan een beschrijving, nota bene vrijgegeven door Vasyl Maljoek himself, hoofd van de geheime dienst. Daarin lezen we
dat het tuig, de “Sea Baby” van amper 5,5 meter lengte tot 850 kg
springstof kan verslepen die bij contact van 2 ontstekers met de
scheepshuid wordt geactiveerd. De vraag naar de besturing wordt ook
opgelost: visueel op afstand door middel van 1(?) camera, althans, volgens
de online-versie van het bericht. Blijft toch de vraag of dit voldoende is
om over de grote afstand (autonomie 60 uur aan een maximum-snelheid
van 80 km/uur) ongeschonden aan te komen bij het uiteindelijke doel. Laag
op het water, golfslag en opspattend buiswater zijn nu niet bepaald ideale
omstandigheden om enkel op camera afstanden af te leggen van enkele
honderden zeemijlen. In de hardcopy versie van de
krant spreekt men echter van een “gesofistikeerd systeem, aangestuurd via
satellieten”. Het antwoord zal dus wel liggen in een combinatie van de
twee. Steeds open voor bijkomende toelichtingen.
4. Is de
opwarming van de aarde in een stroomversnelling gekomen? Als men de onheilsberichten
van over de hele wereld als maatstaf neemt is men geneigd om daarvoor te
vrezen. De wereld lijkt in brand te staan. Wat doen we dan met het bericht
uit De Standaard en andere kranten van 18/8 dat in Europa de verbrande
oppervlakte in 2023 maar de helft bedraagt van 2022. 260000 ha is
natuurlijk niet niks, maar ook in 2017 stond de teller op het ogenblik van
de meting toch ook al op 420000 ha. 2017 was trouwens een topjaar want in
november werd een rekord van bijna 1 miljoen
hectare bereikt. We zitten momenteel wel 20% boven het algemeen
gemiddelde. Maar we mogen ook El
Nino niet vergeten met wereldwijde effecten. Dichter bij zijn onstaansregio ondervindt men in het Panamakanaal
daarvan wel een zeer vervelende hinder. Het scheepvaartverkeer in deze
uiterst belangrijke passage voor de wereldhandel is daar beperkt door de
lage waterstand. In het bericht van 16/8 in de Standaard meldde men al dat
wachttijden van 10 tot 18 dagen geen uitzondering waren om de oversteek te
kunnen doen. Bovendien werd ook de diepgang beperkt tot 13,4 meter. Toen de
“Panamax”-schepen nog de maximum-maat hadden voor
doorgang door de vroegere sluizen zou dit geen probleem geweest zijn, maar
sinds de nieuwe sluizen in dienst genomen zijn heeft men daar geen
boodschap meer aan.
5. In Grembergen werd uiteindelijk de gezonken Jogo 2 geborgen in Grembergen
en werd het stoffelijk overschot van de schipper teruggevonden. Met deze
trieste zekerheid kan nu het rouwproces voor de familie starten
6. Flows van 13 augustus bracht een reportage over de
havenrondvaarten in Zeebrugge met de salonboot Zéphira,
waarmee men in de zomermaanden op verschillende tijdstippen, een
standaardrondvaart kan boeken van 75 minuten. Afvaart aan de stijger in het
getijdok op het einde van de oude vismijn. Anders dan met de Flandria in Antwerpen, zijn de afvaarten wat meer
onderhevig aan de meteo van het ogenblik. De organisatoren
https://www.captainblue.be/nl/ hebben ook vanuit Oostende een ruim aanbod.
7. Al lijken wij
dit jaar in België weinig last te hebben van opwarmingsverschijnselen, dan
worden we toch niet gespaard van kleine ongemakken. Het
watersportverbod op het Galgenweel in Antwerpen is daar een voorbeeld
van. Lezers van onze volledige nieuwsbrief kunnen hier verder de details
van lezen. Waar het Galgenweel blijkbaar nog slachtoffer werd van een
incident, het overlopen van een riool, moest men vorige week vrijdag 11
augustus vaststellen dat het Spaarbekken in Nieuwpoort getroffen was door
een blauwalgenplaag. Een fameuze streep door de rekening van heel wat jonge
zeilers, waaronder mijn kleinzoon, die uitgerekend op die dag hun
theoretische en praktische proef voor het A-brevet moesten afleggen.
Theoretische proef geslaagd, maar praktische proef afgelast........
8. Gelukkig was
het Veerse Meer op 10 augustus vrij van
ongemakken van dien aard. Lezers van de volledige nieuwsbrief vinden verder
een uitgebreide evaluatie van onze eerste testdag “Meezeilen”. Algemene
conclusie: smaakt naar nog. U kan er ook nagenieten van enkele bijkomende
sfeerbeelden.
9. Eerstvolgende interessante data.
|