NIEUWSBRIEF 20-08-2023 

           

           

           

Editoriaal:     

           
 

Hierbij het vervolg op het editoriaal van nieuwsbrief week 33 over de bevrijding van Antwerpen in september 1944.     

Een stille maar zeer snelle opmars van de geallieerden zonder noemenswaardig bloedvergieten dat al begon aan de brug van Willebroek waar ingenieur Robert Vekemans in zijn gabardine (!) de tankoversten majoor Dunlop en kolonel David Silvertop kon overtuigen met hun colonne rechtstreeks via de Boomsesteenweg en Aartselaar naar de Van Rijswijcklaan op te rukken.        

Volgend jaar is dat 80 jaar geleden, ‘diamant’ en misschien nog meer geschikt om deze verhalen van ware gebeurtenissen te publiceren…maar ben ik er dan nog wel om alles te schrijven?      

Dus:

In aanloop van de herdenkingsfeesten ‘Bevrijding van Antwerpen, september 1944’ wil ik u even meenemen naar die periode van Generaal Clare Hibbs Armstrong.     

Na de bevrijding van Antwerpen, september 1944, logeerde de US Generaal Armstrong en zijn vleugeladjudant ‘Town Major’ (militaire bevelhebber en burgemeester ad interim) bij de familie Damman in de grote villa Tulpenaere te Aartselaar.      

Over dit verblijf vernam ik verscheidene verhalen en anekdotes van mijn beste vriend en schoolkameraad Francis Damman, zoon van Désiré en Ninon Damman. Hieronder de herdenkingsmedaille die ze ontvingen van de generaal en die nu in mijn bezit is.        

Afbeelding met metaal, brons, koper, valuta

Automatisch gegenereerde beschrijvingIk had het genoegen op 22 juli burgemeester Bart De Wever van Antwerpen te ontmoeten en hem te spreken over zijn artikel in de GvA: ‘Ik werk in een museum’ dat ik in onze nieuwsbrief ‘extra’ van week 33 gepubliceerd heb. Hij is dus begeesterd over de US-vlaggen van generaal Armstrong 1944 die in een tafel op het stadhuis zijn ingewerkt, ik heb hem dus een ‘cadeau’ gedaan van de herdenkingsmedaille van generaal Armstrong en dit tot zijn grote verbazing!       

Met zijn hartelijke dank en de belofte dit speciale herinneringsstuk van 1944 mee in de tafel in te werken. Wat de burgemeester echter NIET weet dat er nog zulke medaille is… Het was een duo geschonken aan het echtpaar Damman, een voor Désiré en een voor Ninon als erkentelijkheid voor de goede ontvangst, het logement en de vriendschap! Burgemeester De Wever heeft dus nu de médaille ‘Ninon’ gegraveerd in zijn bezit en ik heb ‘Désiré’ nog. Later ga ik dat ‘duo’ stuk wel eens overhandigen maar dat is toekomst.         

In onze e-mail nieuwsbrief lees je een eigen tekst van Francis Damman over zijn ‘oorlogs’ belevenissen toen hij 8 jaar oud was.    

Foto van het Kasteel Lindenbos (© PR), leeg, gekraakt, brand gehad… enz. goed voor afbraak binnenkort!    

Afbeelding met buitenshuis, gebouw, huis, boom

Automatisch gegenereerde beschrijving

           

           

Uit het logboek van de commodore:        

 

1.   Maandag 14 augustus. Voorpagina van De Standaard: “Belgische stroomproductie stoot plots veel meer CO2 uit.” Ondertitel: De Belgische stoomproductie stootte het afgelopen jaar 13 procent meer CO2 uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Oorzaak: de sluiting van de kernreactoren Doel 3 en Tihange 4” Tussentitel: “Volgens Elia zal de CO2-uitstoot van het Belgische Electriciteitspark de komende jaren nog stijgen.” En dat, nadat we in Vlaanderen zo onze best gedaan hebben om 13,8% minder te verbruiken... (Belga 31 juli 2023) Commentaar overbodig......      

2.   Om de CO2-uitstoot te beperken zijn er overigens creatieve oplossingen, en ook Nederland blijft niet bij de pakken zitten. Zopas werd het Porthos-project daar goedgekeurd waarbij het mogelijk wordt om CO2 op te slaan in de lege gasvelden onder de Noordzee. (Flows van 17 augustus 2023)   

3.   Herinner U dat we enkele weken geleden hier een oproep lanceerden om meer te weten te komen over de seadrone waarmee Oekraïne op dat ogenblik de Olenegorski Gornjak kon beschadigen buitengaats van de marinehaven Novorossiejsk in de Zwarte Zee, niet onmiddellijk dicht bij het Oekraïense grondgebied. Er kwam toen geen reactie, maar in Gazet van Antwerpen van 17 augustus kregen we dan een beschrijving, nota bene vrijgegeven door Vasyl Maljoek himself, hoofd van de geheime dienst. Daarin lezen we dat het tuig, de “Sea Baby” van amper 5,5 meter lengte tot 850 kg springstof kan verslepen die bij contact van 2 ontstekers met de scheepshuid wordt geactiveerd. De vraag naar de besturing wordt ook opgelost: visueel op afstand door middel van 1(?) camera, althans, volgens de online-versie van het bericht. Blijft toch de vraag of dit voldoende is om over de grote afstand (autonomie 60 uur aan een maximum-snelheid van 80 km/uur) ongeschonden aan te komen bij het uiteindelijke doel. Laag op het water, golfslag en opspattend buiswater zijn nu niet bepaald ideale omstandigheden om enkel op camera afstanden af te leggen van enkele honderden zeemijlen. In de hardcopy versie van de krant spreekt men echter van een “gesofistikeerd systeem, aangestuurd via satellieten”. Het antwoord zal dus wel liggen in een combinatie van de twee. Steeds open voor bijkomende toelichtingen.       

4.   Is de opwarming van de aarde in een stroomversnelling gekomen? Als men de onheilsberichten van over de hele wereld als maatstaf neemt is men geneigd om daarvoor te vrezen. De wereld lijkt in brand te staan. Wat doen we dan met het bericht uit De Standaard en andere kranten van 18/8 dat in Europa de verbrande oppervlakte in 2023 maar de helft bedraagt van 2022. 260000 ha is natuurlijk niet niks, maar ook in 2017 stond de teller op het ogenblik van de meting toch ook al op 420000 ha. 2017 was trouwens een topjaar want in november werd een rekord van bijna 1 miljoen hectare bereikt. We zitten momenteel wel 20% boven het algemeen gemiddelde.  Maar we mogen ook El Nino niet vergeten met wereldwijde effecten. Dichter bij zijn onstaansregio ondervindt men in het Panamakanaal daarvan wel een zeer vervelende hinder. Het scheepvaartverkeer in deze uiterst belangrijke passage voor de wereldhandel is daar beperkt door de lage waterstand. In het bericht van 16/8 in de Standaard meldde men al dat wachttijden van 10 tot 18 dagen geen uitzondering waren om de oversteek te kunnen doen. Bovendien werd ook de diepgang beperkt tot 13,4 meter. Toen de “Panamax”-schepen nog de maximum-maat hadden voor doorgang door de vroegere sluizen zou dit geen probleem geweest zijn, maar sinds de nieuwe sluizen in dienst genomen zijn heeft men daar geen boodschap meer aan.

5.   In Grembergen werd uiteindelijk de gezonken Jogo 2 geborgen in Grembergen en werd het stoffelijk overschot van de schipper teruggevonden. Met deze trieste zekerheid kan nu het rouwproces voor de familie starten    

6.   Flows van 13 augustus bracht een reportage over de havenrondvaarten in Zeebrugge met de salonboot Zéphira, waarmee men in de zomermaanden op verschillende tijdstippen, een standaardrondvaart kan boeken van 75 minuten. Afvaart aan de stijger in het getijdok op het einde van de oude vismijn. Anders dan met de Flandria in Antwerpen, zijn de afvaarten wat meer onderhevig aan de meteo van het ogenblik. De organisatoren https://www.captainblue.be/nl/ hebben ook vanuit Oostende een ruim aanbod.

7.   Al lijken wij dit jaar in België weinig last te hebben van opwarmingsverschijnselen, dan worden we toch niet gespaard van kleine ongemakken. Het watersportverbod op het Galgenweel in Antwerpen is daar een voorbeeld van. Lezers van onze volledige nieuwsbrief kunnen hier verder de details van lezen. Waar het Galgenweel blijkbaar nog slachtoffer werd van een incident, het overlopen van een riool, moest men vorige week vrijdag 11 augustus vaststellen dat het Spaarbekken in Nieuwpoort getroffen was door een blauwalgenplaag. Een fameuze streep door de rekening van heel wat jonge zeilers, waaronder mijn kleinzoon, die uitgerekend op die dag hun theoretische en praktische proef voor het A-brevet moesten afleggen. Theoretische proef geslaagd, maar praktische proef afgelast........  

8.   Gelukkig was het Veerse Meer op 10 augustus vrij van ongemakken van dien aard. Lezers van de volledige nieuwsbrief vinden verder een uitgebreide evaluatie van onze eerste testdag “Meezeilen”. Algemene conclusie: smaakt naar nog. U kan er ook nagenieten van enkele bijkomende sfeerbeelden.      

9.   Eerstvolgende interessante data.