1.
Vorig week-end leek wel het culminatiepunt van de aanhoudende
periode van wind en vooral neerslag die het einde van juli en het begin van
augustus teisterde. Het was dan ook een hele verademing en goed gok dat
onze lang aangekondigde testdag “Meezeilen” van start kon gaan op donderdag
10 augustus.Zo trokken 8 gegadigden richting
Oesterhaven in Wolfaartsdijk
Wie echter zijn zinnen gezet had op een dagje villegiatuur kwam bedrogen
uit, want initiatiefnemer Paul Mallentjer
verzamelde de troepen eerst voor een veiligheidsbriefing, een uitleg over
het concept en de eerste basisbegrippen van het zeilen.
Na een licht bedoelde, maar soms copieus uitgevallen lunch op het terras
van de mini-golf in de buurt, kon het echte werk
beginnen
De groep was te groot voor de Maybe, dus werd ter
plaatse een Valk gehuurd. Een Valk is een open boot met vaste kiel van 6,5
m, en met een rolfok en een grootzeil aan gaffel. De exemplaren in de
Oesterhaven zijn voorzien van een elektrische hulpmotor, die dus zeer
gemakkelijk te bedienen is, maar die ook geruisloos loopt. Hierdoor gebeurt
het wel eens dat men vergeet dat die nog steeds draait met gehesen zeilen.
Buiten de illusie dat dit de indruk wekt dat het zeilen perfect verloopt,
zelfs met luttele wind, riskeert men, op het ogenblik dat de motor echt
nodig is bij het binnenvaren van de haven, met een platte batterij te
eindigen
In de namiddag gingen dus 4 man aan boord van de Valk, één haakte af, en de
drie overige bleven aan boord van het vlaggenschip (zie foto boven). Al had
de meteo een zalige windkracht 3 voorspeld, toch sloeg de “vloek van de
commodore” weer toe. Waar de valk nog enigszins beweeglijk was, moest men
zich aan boord van het vlaggeschip tevredenstellen
met een eerder symbolisch gehesen zeil-alaam. Aangestipt mag wel worden
dat, vooraleer de zeilen te hijsen, de Maybe zijn
rol als begeleidingsschip moest opnemen
De namiddag werd 's avonds nog bekroond met gezellig gezamenlijk avondmaal,
opnieuw op het terras van de minigolf.
Al bij al was het een weliswaar korte, maar heel interessante dag, en mogen
we zeggen dat deze eerste kennismakingsdag een
succes was, en smaakt naar nog meer. Nogmaals dank aan Paul Mallentjer voor dit initiatief.
Er zijn nog 8 vacatures voor de pool, die we willen beperken tot 20 max.
2.
Vorig week-end viel een record aan volumes watermassa uit de
hemel, zodat het aangekondigde “Supply Point” in Fort 2 te Wommelgem haast
letterlijk verdronk. De aktiviteiten “onder dak”,
zoals de Militariabeurs en de musea met de vaste
collectie hadden nog een redelijk succes. Maar de tentenkampen van de
deelnemende groepen met hun menselijke inhoud waren doorweekt, zodat op
zondag de aftocht al vroeg werd ingezet
Gelukkig zit het Marine-museum van Vrimo-Belmar
stevig verankerd onder de 170 jaar oude gewelven van het fort, en konden
zij toch rekenen op voldoende belangstelling. In vergelijking met ons
bezoek in 2021 is er toch wat nieuws te zien: de M944 Antwerpen begint
herkenbaar te worden, de Godetia en de Pollux naderen stilaan hun definitieve afwerking, en er
de prachtige aanwinst van de M910 Diest uit het privébezit van Eddy Van Herck. Het museum is opnieuw geopend tijdens Open
Monumentendag op zondag 10 september 2023
3.
Niet
onmiddellijk het gevolg van de zware regenval, maar waarschijnlijk toch wel
in verband daarmee, was er verrassing op de droogdokkensite toen de dokken
die normaal leeg gehouden worden ook vol water stonden
Vooral voor droogdok 6 is dat problematisch omdat dit dok reeds in het
verleden gebruikt werd als openluchttheater voor evenementen. Ook in het
nieuwe masterplan behoudt het deze functie.
In
het historisch pomphuis van 1930, het enige dat nog functioneert op de site
was vrijdagavond 4 augustus een panne ontstaan waardoor de pompen die het
water naar het Kattendijkdok moeten leiden het niet meer deden.
Lezers van de volledige nieuwsbrief vinden een een
fotoreportage van de toestand op zaterdag van de hand van Georges Janssens,
samen met een link naar het Flowsartikel van 8
augustus. Op woensdag 9 augustus waren wij ter plaatse voor ons maandelijks
Happy Hour, overigens supergezellig, en toen
stond het water nog op halve hoogte
4.
Bij het
scheepvaartnieuws past het even stil te staan bij het jammerlijk verlies
dat de schippersfamilie treft van het op maandag 7 augustus gezonken Nederlandse
binnenschip, de JoGo1 op de Schelde in Grembergen
bij Dendermonde. Naar alle waarschijnlijkheid zal bij de berging het
lichaam van de tot nu toe vermiste schipper tevoorschijn komen, een droeve
bevestiging voor deze mensen. Niet alleen de zeevaart heeft zijn risico's
5.
Er wordt dan
toch nagedacht over de manieren waarop men de voorspelde zeespiegelstijging
in de toekomst kan opvangen. Door intelligent te anticiperen op deze
verwachte effecten van de opwarming van de aarde kan men de focus en beschikbare
middelen richten op concrete maatregelen met duidelijk inschatbare
doelstellingen. Zo bracht de Standaard van 7 augustus een reportage over de
bouw van de eerste stormvloedkering in België. Die zou komen in de
havengeul van Nieuwpoort, iets verder landinwaarts van de oude marinebasis,
waar, ten minste tijdens mijn legerdienst de overtollige MSC's in de “plastic” lagen te wachten op een mogelijke
escalatie van de koude oorlog
6.
In het
oorspronkelijke Sigmaplan was er al een stormvloedkering voorzien in de
Schelde stroomafwaarts van Antwerpen, maar die is er uiteindelijk toch niet
gekomen, want te duur. “Geef de rivier terug meer ruimte” werd het leitmotiv van het 2de Sigmaplan. Wie geen idee heeft
hoe een stormvloedkering eruitziet kan gaan kijken in Nederland, bij
Neeltje Jans
7.
Gelijkaardige
redeneringen spelen in de ontwerpen voor de nieuwe kustverdediging, waar
men, liever dan betonnen dijken, zich wil richten op een uitbreiding van de
strand-en duinenmassa. (De Standaard van 8
augustus.)
8.
Een bericht
met dezelfde realistische ondertoon komt van Ineos.
Jaja, dezelfde Ineos die recent zo in het nieuws
was en politieke schokgolven veroorzaakte. Had ik niet beloofd om daarover
te zwijgen? Wees gerust, ik doe mijn belofte gestand, maar het nieuws in
kwestie, al betreft het dezelfde site in Lillo,
gaat over iets totaal anders. Ineos produceert
daar namelijk Chloor onder de naam van zijn filiaal Vinavyl.
Daar dit gebeurt volgens een electrolyseproces is
het bijproduct hiervan waterstof. Deze waterstof wordt normaal geleverd aan
andere bedrijven, die deze waterstof dan inzetten, bijvoorbeeld bij
hydrogenatie. Maar er is te weinig afname en er blijft dus te veel
overtollige waterstof over. Nu wil Ineos hiervoor
een boiler bouwen waarin ze deze waterstof kunnen verbranden voor de
productie van stoom, voor de eigen processen of voor de omliggende
bedrijven
Ze hebben hiervoor 10 miljoen € veil. Hopelijk oogt dit voldoende
onschuldig om geen bezwaren op te wekken die ook dit project zouden kunnen
blokkeren. (De Standaard 8 augustus 2023)
9.
Toch
enigszins verwonderd las ik in diezelfde Standaard dat de marktleider in de
productie van windturbines markleider Siemens Gamesa
diep in de rode cijfers zit! Booming business was dit
toch? The sky is the limit! Nee dus. Bij Siemens lijkt het probleem tweeërlei:
enerzijds zijn er defecten vastgesteld in de op land geplaatste turbines,
anderzijds zijn er opschalingsproblemen in de offshore afdeling. Maar de
hele Europese sector lijkt het zwaar te hebben. Met het verdwijnen van de
subsidies en het invoeren van de veilingen voor concessies is het
comfortabele businessmodel vervangen door een meer concurrentieel
strijdperk, waarin dan ook nog de goedkopere Chinese bedrijven de sfeer
komen bederven. Ook het voortdurend invoeren van grotere en krachtigere
modellen slorpt heel wat energie en middelen op. Was kostprijs niet één van
de elementen waarop men zich steunde om geen kerncentrales meer te bouwen?
10.
Eerstvolgende
interessante data.
|