NIEUWSBRIEF 06-08-2023

 

 

Editoriaal:

 

Het is tijdens de vakantie is het soms moeilijk de nieuwsbrieven wekelijks de deur uit te krijgen, maar gelukkig helpen goede vrienden mee en onze secretaris, Georges Janssens, heeft zich nu ontfermt over de opmaak van de werken en dat lukt prima.

Van Jean Dillen kreeg ik nog enkele foto’s van de Belgische
Marine, de Force Navale van de oude tijd, hij is auteur van verschillende boeken over de luchthaven Deurne, nu Antwerp International Airport, tijdens de 2 wereldoorlogen. Binnenkort komt er een werk uit over Deurne in de eerste wereldoorlog en hij verklapte me dat volgend jaar een boek komt: ‘Operatie Seelöwe’ tijdens WOII met héél veel foto’s, zeker de moeite om te lezen!

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.   Tijdens de vakantieperiode heeft elke organisatie probleempjes om de zaak draaiende te houden. Ook de RBNRC ontsnapt daar niet aan, nu een deel van de redactie op verlof is. We vreesden zelfs even dat we de uitgave van Extra zouden moeten terugschroeven, maar ondertussen hebt U gemerkt dat, met dank aan het thuisfront, de continuïteit voorlopig verzekerd is.        

 

2.   Onze koning kreeg felicitaties op 21 juli voor zijn 10-jarig koningschap, maar hij kan die ook uitdelen. En dat heeft hij voluit gedaan en dit ter gelegenheid van het diamanten jubileum van “onzen” Bob, Bob Peeters en zijn echtgenote. Dat leest U verder in dezen nieuwsbrief. Wij willen ook niet achterblijven en wensen de jubilarissen nog vele kwaliteitsvolle jaren samen.      

 

3.   Dat de meteo het de laatste weken zo heeft laten afweten, lijkt te wijten te zijn aan de straalstroom. Die had zich blijkbaar in een semi-vaste baan exact boven onze hoofden geïnstalleerd met het zeer gekende gevolg.         Maar nu lijkt de kentering toch ingezet, waardoor ons project SAMEN ZEILEN effectief van start kan gaan. Op donderdag 10 augustus komen de eerste gegadigden samen in Wolphaartsdijk voor een verkenning en een eerste zeiltocht. Voor wie nog wil inpikken, inschrijven kan nog, zie verder in deze nieuwsbrief

 

4.   De Fremantle Highway is uiteindelijk dan toch zonder brandhaard in Eemshaven terecht gekomen. En zoals voorspeld: de verzekeringswereld komt in aktie. Trends van 3 augustus pleegt al een volledig artikel aan de problematiek onder de titel: “Het brandt almaar vaker op zee. Verzekeraars vragen meer preventie”.     

 

5.   Naast een nieuwe raketaanval op de Oekraïense Donauhaven Izmael, pal op de Roemeense grens noteerden we deze week een nieuwe escalatie in het maritieme luik van het conflict in Oekraïne. De Standaard van 5 augustus meldt de aanval van een “zeedrone” op het Russische amfibieschip “Olenegorski Gorniak”. U zal zeggen dat we iets dergelijks al eerder hebben meegemaakt toen vorig jaar de “Admiral Malakov” op deze manier werd uitgeschakeld. Nieuw is echter dat deze aanval gebeurde in de baai van Novorossisk, een Russische Zwarte Zeehaven vanwaar Russische olie wordt geëxporteerd, en die op een meer dan behoorlijke afstand ligt van de Oekraïense kusten. De drone in kwestie lijkt een soort speedboot te zijn die een 450 kg explosieven kan transporteren op afstanden tot 800 km. Deze mogelijkheid zou een nieuwe dimensie kunnen geven aan de operaties op zee, en de Standaard blokklettert dan ook: “Russische schepen zijn nergens nog veilig”. Maar is dit wel zo? Het blijft tenslotte een oppervlaktevaartuig, en aangenomen mag worden dat er, in navolging van de zgn “Goalkeeper” tegen luchtaanvallen, ondertussen wel al één en ander op de markt zal zijn dat deze technologie ook toepast tegen dit soort bedreigingen. Overigens stel ik me vragen over de lange-afstands inzet van dergelijke vaartuigen. Heeft een dronepiloot, of bij ontstentenis een automatische piloot genoeg onderscheidingsvermogen om onderweg onschuldige, vooral kleinere hindernissen te ontwijken, vooraleer het echte doel getroffen wordt. Steeds bereid om bij te leren indien een van onze lezers daar meer over weet.      

 

6.   Een nieuwtje dat vorige week wat op de achtergrond bleef: vanaf 2024 zal men op de Noordzee permanent de uitstoot van zeeschepen kunnen meten mits een vast opgesteld optisch toestel, op de kop van het SeaMade Windmolenpark. (Flows van 27 juli 2023). Het net wordt dus significatief dichter aangehaald voor de fervente zondaars. Tot nu toe kan men de uitstoot van een zeeschip enkel meten door pal door de uitstootwolk te vliegen. In de volledige nieuwsbrief wordt hier meer op ingegaan.  

7.   Wie na de uitkooppoging (officieel: fusiegesprekken!) van Euronav door Frontline nog aandelen behouden heeft, mag nu een dubbel dividend inkasseren van 0,8 Euro per aandeel, en dit na een schitterend 2de kwartaal. De fossiele brandstoffen moeten nog altijd vervoerd worden...

 

8.   In onze ledenrubriek vinden we een bijdrage van medelid Benny Verbist waarin hij aandacht vraagt voor de vergeten plechtigheid in Fort St Marie ter ere van de gesneuvelde bemanningsleden van de Koopvaardij. Vanwege KVOZMA is er ook een uitnodiging voor een driedaagse reis naar Londen voor deelname aan de plechtigheid rond de Cenotaaf. Zoals U weet is de Belgische Marine de enige die daar als buitenlanders mag mee defileren. Een zeldzaam privilege.

 

9.   Van Paul Bertolo kregen we de vraag of we meer weten over de acht Nederlandse kanonneerboten die rond de jaarwisseling 1832-1833 door de Belgen werden veroverd. Door de Fransen belegerd, capituleerden de Nederlanders die de citadel van Antwerpen nog in handen hadden, in december 1832. Bij hun aftocht probeerden ze ook hun vloot kanonneerboten op de Schelde te laten zinken, maar dit lukte maar met tien exemplaren. De buitgemaakte exemplaren, samen met twee brigantijnen en 4 schoeners-kanonneerboten vormden de basis van de allereerste Belgische militaire marine. Wie hier meer kan over vertellen, graag een seintje naar voorzitter@rbnrc.be en we zullen die met plezier overmaken aan de vraagsteller.      

 

10. NIET VERGETEN: RV op de Angèle volgende woensdag 9 augustus 14u en 17u voor ons Happy Hour van augustus.       

 

11. Vers van de pers: een artikeltje uit Flows van 6 augustus over het Vlissings hotel “Belgische Loodsensociëteit”.Gesticht in 1884 door Belgische loodsen die een gebouw wilden oprichten, bestaat dit nog steeds en is een gewild familiehotel, vanwaar men een prachtig uitzicht heeft over de monding van de Schelde en de scheespsbewegingen: https://www.flows.be/varia/2023/08/genieten-van-zeezicht-in-vlissings-hotel-belgische-loodsensocieteit/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief week 2023-31       

 

12. Eerstvolgende interessante data.