NIEUWSBRIEF 06-08-2023
Editoriaal:
Het
is tijdens de vakantie is het soms moeilijk de nieuwsbrieven wekelijks de deur uit te krijgen, maar gelukkig helpen
goede
vrienden mee en onze secretaris,
Georges Janssens, heeft zich nu ontfermt over de opmaak van de
werken en dat lukt prima.
Uit het logboek van de commodore: 1. Tijdens de vakantieperiode heeft elke
organisatie probleempjes om de zaak draaiende te houden. Ook de RBNRC
ontsnapt daar niet aan, nu een deel van de redactie op verlof is. We vreesden
zelfs even dat we de uitgave van Extra zouden moeten terugschroeven, maar
ondertussen hebt U gemerkt dat, met dank aan het thuisfront, de continuïteit
voorlopig verzekerd is. 2. Onze koning kreeg felicitaties op 21 juli
voor zijn 10-jarig koningschap, maar hij kan die ook uitdelen. En dat heeft
hij voluit gedaan en dit ter gelegenheid van het diamanten jubileum van
“onzen” Bob, Bob Peeters en zijn echtgenote. Dat leest U verder in dezen
nieuwsbrief. Wij willen ook niet achterblijven en wensen de jubilarissen nog
vele kwaliteitsvolle jaren samen. 3. Dat de meteo het de laatste weken zo heeft
laten afweten, lijkt te wijten te zijn aan de straalstroom. Die had zich
blijkbaar in een semi-vaste baan exact boven onze hoofden geïnstalleerd met
het zeer gekende gevolg. Maar nu lijkt de kentering toch ingezet,
waardoor ons project SAMEN ZEILEN effectief van start kan gaan. Op donderdag
10 augustus komen de eerste gegadigden samen in Wolphaartsdijk voor een
verkenning en een eerste zeiltocht. Voor wie nog wil inpikken, inschrijven
kan nog, zie verder in deze nieuwsbrief 4. De Fremantle Highway is uiteindelijk dan
toch zonder brandhaard in Eemshaven terecht gekomen. En zoals voorspeld: de
verzekeringswereld komt in aktie. Trends van 3 augustus pleegt al een
volledig artikel aan de problematiek onder de titel: “Het brandt almaar vaker
op zee. Verzekeraars vragen meer preventie”. 5. Naast een nieuwe raketaanval op de
Oekraïense Donauhaven Izmael, pal op de Roemeense grens noteerden we deze
week een nieuwe escalatie in het maritieme luik van het conflict in Oekraïne.
De Standaard van 5 augustus meldt de aanval van een “zeedrone” op het
Russische amfibieschip “Olenegorski Gorniak”. U zal zeggen dat we iets dergelijks
al eerder hebben meegemaakt toen vorig jaar de “Admiral Malakov” op deze
manier werd uitgeschakeld. Nieuw is echter dat deze aanval gebeurde in de
baai van Novorossisk, een Russische Zwarte Zeehaven vanwaar Russische olie
wordt geëxporteerd, en die op een meer dan behoorlijke afstand ligt van de
Oekraïense kusten. De drone in kwestie lijkt een soort speedboot te zijn die
een 450 kg explosieven kan transporteren op afstanden tot 800 km. Deze
mogelijkheid zou een nieuwe dimensie kunnen geven aan de operaties op zee, en
de Standaard blokklettert dan ook: “Russische schepen zijn nergens nog
veilig”. Maar is dit wel zo? Het blijft tenslotte een oppervlaktevaartuig, en
aangenomen mag worden dat er, in navolging van de zgn “Goalkeeper” tegen
luchtaanvallen, ondertussen wel al één en ander op de markt zal zijn dat deze
technologie ook toepast tegen dit soort bedreigingen. Overigens stel ik me
vragen over de lange-afstands inzet van dergelijke vaartuigen. Heeft een
dronepiloot, of bij ontstentenis een automatische piloot genoeg
onderscheidingsvermogen om onderweg onschuldige, vooral kleinere hindernissen
te ontwijken, vooraleer het echte doel getroffen wordt. Steeds bereid om bij
te leren indien een van onze lezers daar meer over weet. 6. Een nieuwtje dat vorige week wat op de
achtergrond bleef: vanaf 2024 zal men op de Noordzee permanent de uitstoot
van zeeschepen kunnen meten mits een vast opgesteld optisch toestel, op de
kop van het SeaMade Windmolenpark. (Flows van 27 juli 2023). Het net wordt
dus significatief dichter aangehaald voor de fervente zondaars. Tot nu toe
kan men de uitstoot van een zeeschip enkel meten door pal door de
uitstootwolk te vliegen. In de volledige nieuwsbrief wordt hier meer op
ingegaan. 7. Wie na de uitkooppoging (officieel:
fusiegesprekken!) van Euronav door Frontline nog aandelen behouden heeft, mag
nu een dubbel dividend inkasseren van 0,8 Euro per aandeel, en dit na een
schitterend 2de kwartaal. De fossiele brandstoffen moeten nog altijd vervoerd
worden... 8. In onze ledenrubriek vinden we een bijdrage
van medelid Benny Verbist waarin hij aandacht vraagt voor de vergeten
plechtigheid in Fort St Marie ter ere van de gesneuvelde bemanningsleden van
de Koopvaardij. Vanwege KVOZMA is er ook een uitnodiging voor een driedaagse
reis naar Londen voor deelname aan de plechtigheid rond de Cenotaaf. Zoals U
weet is de Belgische Marine de enige die daar als buitenlanders mag mee
defileren. Een zeldzaam privilege. 9. Van Paul Bertolo kregen we de vraag of we
meer weten over de acht Nederlandse kanonneerboten die rond de jaarwisseling
1832-1833 door de Belgen werden veroverd. Door de Fransen belegerd, capituleerden
de Nederlanders die de citadel van Antwerpen nog in handen hadden, in
december 1832. Bij hun aftocht probeerden ze ook hun vloot kanonneerboten op
de Schelde te laten zinken, maar dit lukte maar met tien exemplaren. De
buitgemaakte exemplaren, samen met twee brigantijnen en 4
schoeners-kanonneerboten vormden de basis van de allereerste Belgische
militaire marine. Wie hier meer kan over vertellen, graag een seintje naar voorzitter@rbnrc.be en we zullen die met
plezier overmaken aan de vraagsteller. 10. NIET VERGETEN: RV op de Angèle volgende
woensdag 9 augustus 14u en 17u voor ons Happy Hour van augustus. 11. Vers van de pers: een artikeltje uit Flows
van 6 augustus over het Vlissings hotel “Belgische Loodsensociëteit”.Gesticht
in 1884 door Belgische loodsen die een gebouw wilden oprichten, bestaat dit
nog steeds en is een gewild familiehotel, vanwaar men een prachtig uitzicht
heeft over de monding van de Schelde en de scheespsbewegingen: https://www.flows.be/varia/2023/08/genieten-van-zeezicht-in-vlissings-hotel-belgische-loodsensocieteit/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief
week 2023-31 12. Eerstvolgende
interessante data.
|