NIEUWSBRIEF 30-07-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

Nu begrijp ik ten volle de journalistieke uitdrukking “’t is komkommertijd” en dat klopt volledig, kijk maar eens naar je dagelijkse krant... niets zinnig te lezen buiten de ramp aan de Waddeneilanden!

Gelukkig hebben mijn goede kameraden me niet in de steek gelaten en Jean Dillen stuurde foto’s.

Ook onze beste journalist en bestuurslid/secretaris Georges Janssens leverde weer prima materiaal.

Maar dankzij een goed contact en relatie met de administratie, miss Caroline Ashworth van het eiland Jersey, het grootste van de Britse kanaal eilanden, heb ik de toelating gekregen om gebruik te maken van hun bibliotheek. Je gaat dus elke week wat nieuws kunnen zien van dit prachtig eiland, dat ik reeds 3 keer bezocht... absoluut de moeite!

U leest hier uitgebreid over in onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief en extra nieuwsbrief.

 

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.     Misschien was U verwonderd om bij het openen van deze nieuwsbrief niet het vertrouwde schutblad aan te treffen. Sinds het ontstaan van RBNRC extra mochten we al kennis maken met een nieuwe huisstijl van onze dynamische redactie. Op hun aanraden hebben we onze nieuwsbrief aangepast aan deze nieuwe huisstijl. We beschikken nu over drie communicatieorganen: onze website https://rbnrc.be/ toegankelijk voor iedereen, waar wekelijks het editoriaal en dit logboek kunnen geconsulteerd worden. Dan is er de Nieuwsbrief voor onze leden maar ook voor een breder publiek van sympathisanten. Hierin vindt U uiteraard ook het editoriaal en logboek terug, maar ook de kalender en bijdragen van leden, sympathisanten en bevriende verenigingen. Ten slotte is er exclusief voor de leden RBNRC Extra waarin dieper wordt ingegaan op het maritieme nieuws van de week. Regelmatig maken we kennis met een “lid in de kijker”. Ook de rubrieken verjaardagen en humor verhuisden hier naartoe.

2.     Nieuws uit eigen huis: Normaal zou deze week het project “Mee zeilen” in de Zeeuwse wateren van start zijn gegaan met een verkenningstocht door de verantwoordelijken van de geïnteresseerde groepen. De vloek van de commodore heeft helaas ook hier weer toegeslagen: ofwel gaat de wind liggen vanaf het ogenblik dat ik voet zet op een zeilschip, ofwel blaast hij zo hard dat, althans voor de gemiddelde crew, zeilen onverantwoord is. Vorige donderdag 27 juli zaten we duidelijk in het tweede scenario. Om tijdverlies te vermijden is er nu besloten om, zo snel de meteo terug een beetje gunstiger oogt, om alle geïnteresseerden bijeen te brengen voor een informatieronde ter plaatse in Wolphaartsdijk. Zie daarvoor de oproep van Paul Mallentjer voor lezers van de volledige nieuwsbrief. Even eraan herinneren dat dit initiatief open staat voor iedereen, op voorwaarde dat zij een zeillicentie hebben van WWSV. Die kan eenvoudig bekomen worden door aan te sluiten bij RBNRC.

3.     Deze week kon U er niet naast kijken of horen: de spectaculaire brand op de Fremantle Highway was haast elke dag te volgen op alle denkbare nieuwsmedia. We mogen veronderstellen dat de details dus genoegzaam bekend zijn. Zo niet kunnen onze leden er alles van lezen in de volgende RBNRC Extra, inclusief de laatste ontwikkeling waarbij gebleken is dat er geen 26 maar wel 498 elektrische wagens aan boord waren. Dit bleek al de tweede rechtzetting in verband met de lading van het schip. Hoogst eigenaardig, want het “mates-receipt”, of de daarmee overeenstemmende Bill of Loading wordt normaal toch al opgemaakt bij het aan boord nemen van de lading. Mogelijk heeft het schip in Bremerhaven dus maar een deellading opgenomen en kwam de rest van de lading van elders, waardoor meerdere documenten voor de initiële verwarring zorgden. Maar belangrijker zijn de andere vaststellingen: de meeste experten lijken het erover eens te zijn dat het risico tot ontbranden van een wagen met ontploffingsmotor even hoog is als dat van een wagen met elektromotor. Nochtans kan men niet wegkijken van het feit dat reeds vorig jaar een gelijkaardige brand ontstond in een elektrische wagen aan boord van de Felicity Ace.  Het is wel een feit dat er ongeveer met de frequentie van 1 maal per jaar brand uitbreekt op een RORO-schip voor autovervoer. Maar meestal heeft dit niet de dramatische gevolgen waarbij het schip volledig uitbrandt en zinkt. Het risico mag dan gelijk zijn, de graad van ernst wanneer er elektrische voertuigen mee gemoeid zijn is significant groter. En dit is dan nog een “understatement” met de onblusbaarheid van dergelijke lading in gedachten.  Of men nu gelukkig is of niet met de massale introductie van de elektrische auto, het feit is niet te ontkennen dat zij in deze fase massaal gemaakt en verkocht worden. De ultieme consequentie hiervan is dat zij dus ook vervoerd moeten worden van de fabrikant naar de verbruiker, en dat dit vervoer door alle niet Europese constructeurs over zee zal moeten gebeuren. Maar het kleinste kind kan voorspellen dat deze tweede catastrofe op korte tijd de verzekeraars zal doen steigeren, waarna de tarieven op gelijkaardige wijze zullen reageren. In een worst-case scenario bestaat zelfs het risico dat het vervoer te water ronduit kan verboden worden, indien niet op korte termijn adequate beveiliging kan voorzien worden. Gevolg: elektrische auto nog duurder. Gaan de overheden dan nog altijd gul met subsidies blijven gooien? Een tweede feit dat de wenkbrauwen doet fronsen is het feit dat een “abandon ship” bij deze schepen een nog groter avontuur is dan bij gewone schepen. Als het neerlaten van de sloepen niet meer lukt, dan rest de bemanning blijkbaar geen andere oplossing dan over boord te springen. En gezien het hier niet gaat over ranke driemasters, maar om rechthoekige metalen dozen, waar het vrijboord op een behoorlijk aantal meters van de waterlijn zit. Sommige bronnen spraken van 30 meter, andere van 25, en zelfs als het “maar” 20 meter was zoals anderen beweren, dan is dat al vergelijkbaar met een gebouw van 7 verdiepingen. Begin er maar eens aan. Ook hierover is het laatste woord nog niet gezegd.

4.     De commotie rond die andere catastrofe in onze achtertuin: het vernietigen van de omgevingsvergunning voor het project One van Ineos bleek wel sterk genoeg om ook dit feit in de actualiteit te houden. Daar dit meer en meer een politieke bijklank lijkt te krijgen zien we ons genoopt om ons uit de discussie terug te trekken.

5.     Terug van ver weggeweest uit deze rubriek: de oorlog in Oekraïne. Sinds het opzeggen door Rusland van de deal over de graanleveringen krijgt dit conflict opnieuw een maritiem luik. Niet alleen de bombardementen op de haven van Odessa vallen ons op, maar vooral de aanval op Izmail moet ons zorgen baren. (Reuters 24 juli 2023). Deze kleine Donauhaven is een schakel in de ingewikkelde constructie om Oekraïens graan te kunnen blijven uitvoeren. Van Izmail en ook van Reni wordt dit namelijk op treinen, vrachtwagens of binnenschepen vervoerd naar de Roemeense Zwarte Zeehaven Constanta waar het dan uiteindelijk terug op een zeeschip belandt. Ogenschijnlijk veilig geacht wegens de afstand tot het strijdtoneel vormde de aanval op Izmail wel een verrassing, waardoor een dertigtal schepen in de buurt werden geïmmobiliseerd. Risico voor escalatie bestaat wel door de onmiddellijke nabijheid van Roemenië als Navo-grondgebied. Eén verkeerd neerkomende raket kan al een aanleiding zijn.

6.     Goed nieuws komt dan weer van Zeebrugge, waar de Askoy II, na 15 jaar noest vrijwilligerswerk bijna klaar is om terug het ruime sop te kiezen. De tewaterlating is voorzien rond half september. De Askoy II, één van de grootste zeiljachten die ooit in België gebouwd werd, was in de zeventiger jaren van vorige eeuw de parel van de Belgische yachtvloot. Het was toen eigendom van architect Hugo Van Kuyck, een leerling van Horta, die als officier-vrijwilliger in de genie van het Amerikaandse leger tijdens de 2de Wereldoorlog de kaarten tekende van de landingsplaatsen in Normandië. Nadien werd het yacht aangekocht door Jacques Brel die ermee naar de Markiezeneilanden zeilde en het dan verkocht. De laatste eigenaar strandde ermee op de Westkust van Nieuw-Zeeland. Daar werd het wrak dan geborgen door de gebroeders Piet en Gustaaf Wittevrongel. De meeste waarnemers zagen een restauratie niet zitten, maar de Wittevrongels hebben doorgezet en zijn uiteindelijk geslaagd in hun opzet. De Askoy II zal ingezet worden om kansarme jongeren de kans te geven om te zeilen. Als club die de aandacht voor varend erfgoed in zijn statuten heeft opgenomen, kunnen we dit alleen maar toejuichen.

7.     En nu we het toch over varend erfgoed hebben, als er één drijvend object die naam waardig is, dan is het wel de Franse kettingsleepboot van Riqueval, Sinds 1863 is die in dienst, eerst voortbewogen door paarden in carroussel vanaf 1910 met electriciteit. Al die jaren sleepte de boot konvooien spitsen door de 5670 m lange tunnel van Riqueval. Georges Janssens wist ons te melden dat er in 1924 een einde komt aan dit verhaal en dat hij uit dienst wordt genomen. Dit moet gezien worden in het kader van de modernisering van de binnenvaartverbinding tussen het Seine-en het Scheldebekken.  Tot nu kon die enkel met spitsen gevaren worden. Deze schepen werden specifiek gebouwd voor de Franse kanalen en hadden maximale afmetingen van 38,5 m op 5,05 met een gemiddelde capaciteit van 350 Ton. Lezers van de volledige nieuwsbrief vinden een geïllustreerd artikel van Georges op een verdere pagina.

8.     Ook van de hand van Georges Janssens vinden we werder ook nog een fotografische nabeschouwing op het défilé van 21 juli.

9.     In de nieuwsbrief van de KVVK lezen we een interessante bijdrage van ons medelid Philippe Huijghebaert “De Exodus naar West-Vlaanderen”.

10.  Op de valreep: ook de vlootparade in St Petersburg gezien op het middagnieuws? Misschien meer daarover in volgende uitgave.

11.  Eerstvolgende interessante data.