1.
Met ons ezelsvel van Koninklijke Vereniging op zak en het kroontje in ons
logo kunnen we niet achterblijven bij de landelijke stroom aan felicitaties
bij het 10-jarig koningschap van koning Filip. Hartelijke gelukwensen Sire.
Uw club was vertegenwoordigd op het Te Deum te zijner ere.
Onze secretaris Georges Janssens was aanwezig op het défilé in Brussel, en bezorgde
ons een hele fotoreportage. Wat mij betreft is het de allereerste keer in
mijn toch niet zo kort leven dat ik marineofficieren heb zien defileren in
werkuniform en toch met sabel. In mijn tijd was dat “not done”
Lezers van de volledige nieuwsbrief kunnen genieten van alle foto's.
2. In deze komkommertijd toch nog interessant nieuws uit
onze havens.
Lezers van de volledige nieuwsbrief kunnen een persbericht vinden van de Vlaamse
overheid met foto's van Georges Janssens waarin verder wordt ingegaan op
een nieuwe mijlpaal in het dossier van de nieuwe zeesluis in Zeebrugge. Het
is nog niet de definitieve goedkeuring maar het voorontwerp kaderprojectbesluit
is op 14 juli voorgelegd aan de Vlaamse regering. Dat bevat o.a.het gedetailleerde eindbeeld van sluis en
verbindingsweg.
3.
Verder lazen we In Flows van 18 juli dat ook de
Antwerpse haven langs de kassa mag passeren na de goedkeuring van het project:”
Westelijke ontsluiting Waaslandhaven. Dit is een project in het kader van
de ECA (Extra containercapiciteit Antwerpen). Het
is vooral gericht op de aan-en afvoerwegen en spoorverbindingen die de
extra containercapaciteit zullen moeten aan en afvoeren van en naar het
hinterland. Ook wordt een deel van het vroegere buffer-havengebied geherklasseerd als natuurgebied, nl Putten-Weiden.
https://www.cpeca.be/projecten/projectbesluit-westelijke-ontsluiting-waaslandhaven”
4.
Maar dat valt allemaal in het niets bij de bom die eind deze week ontplofte
over de scheikundige industrie in de Antwerpse haven: de vernietiging van
het vergunningsbesluit van project One van Ineos door de Raad
voor Vergunningsbetwistingen. Enkele weken geleden waarschuwden we voor de
kanarie in de koolmijn bij de geplande sluiting van Alanxeo,
daarop volgde de aankondiging van drastisch banenverlies bij Ineos Phenol, BASF kondigde een significant
omzetverlies aan, en het is ook nog niet zo heel lang geleden dat de Gunvor-raffinaderij nabij de Berendrechtsluis
definitief gesloten is.
De Antwerpse Chemische en Petrochemische industrie, één van de hoofdmotors van
de Belgische welvaart lijkt te beginnen sputteren. En dit verschijnsel is
niet alleen beperkt tot België maar dreigt uit te deinen naar heel Europa.
Zonder de cijfers in detail te kennen durf ik wedden dat de teruggang in
omzet die zowel in Antwerp-Bruges, Northsea-port,Rotterdam en Hamburg
wordt opgetekend deels hieraan te wijten is. Daar mij in deze rubriek
neutraliteit is opgelegd ga ik mij beperken tot feiten.
Feit 1: Ineos One zou ethyleen
maken uitgaande van ethaan, dat op zijn beurt aardgas als grondstof heeft. Aardgas
kan van overal komen, maar Ineos heeft te kennen
gegeven dat zij vooral Amerikaans schaliegas zouden gebruiken. De winningstechniek
daarvan is schadelijker voor het milieu dan andere aardgaswinningen. Ook
een batterijenfabriek, nodig o.a voor de
productie van electrische auto's heeft grondstoffen
nodig, gewonnen uit de meest vervuilende openluchtmijnen.
Feit 2: ethyleen kan ook geproduceerd worden uit nafta. Nafta is een van de
producten uit een petroleumraffinaderij. In de Antwerpse haven draaien al een
aantal naftacrackers voor de productie van ethyleen. Dit procédé vraagt meer energie dan de winning uit ethaan en
genereert dus meer uitstoot.
Feit 3: ethyleen is een grondstof voor polyethyleen, een plasticpolymeer. Kunnen
wij plastic missen? Haal alle polymeren weg uit de samenleving en iedereen
wordt opgepakt voor naaktloperij, geen auto meer in het straatbeeld, dat op
zich al sterk verstoord is, enz. enz.
Feit 4. De stikstof uitgestoten door de industrie is van het type stikstofoxide
(NO2, of veralgemeend Nox) dat vluchtig is. De
uitstoot van de landbouw is hoofdzakelijk samengesteld uit het zwaardere
ammoniak.
Een verschillende aanpak van de uitstootnormen lijkt dus gerechtvaardigd.
Aan de lezer om zelf conclusies te trekken. Hierdoor is dit logboek wel groter
uitgevallen dan oorspronkelijk de bedoeling was, want dit is een toevoeging
van de laatste minuut geworden omdat de meeste andere rubrieken al
geschreven waren.
5.
Na VOKA was het deze maal De Standaard van 17juli 2023 die een bezoek bracht
aan de Gentse bouwer voor scheepsmotoren ABC onder begeleiding van CEO Tim Berckmoes.
Zoals we
reeds eerder schreven is dit bedrijf de laatste van de Mohicanen
in België en enig overbijvende van een bloeiende nijverheid
scheepsmotorenbouwers.Dit
komt vooral ook omdat zij soepel hebben kunnen meevolgen met de evolutie in
deze wereld. Nu zij samen met de familie Savereys
BeHydro hebben opgericht, een joint-venture die zich specialiseert in de nieuwe generatie
motoren, waarin vooral waterstof als nieuwe brandstof gebruikt wordt, staan
ze aan de spits van de technologie rond de energietransitie, tenminste als
Europa afstapt van zijn exclusief geloof in batterij-afhankelijke
elektromotoren.
Het grote probleem met groene waterstof is echter momenteel zijn beschikbaarheid
en zijn kostprijs: 32 € , en ook voor gewone waterstof tel je nog 12€ per
kilo neer. Dit zou moeten afzwakken naar 2€ per kg om echt rendabel te
draaien. En daarvoor kijkt hij vooral naar kernenergie. (cfr een eerder artikel waarin verwezen
wordt naar de vernuftige Franse oplossing om waterstof te produceren in de
daluren van de kerncentrales)
Moest deze laatste oplossing een beetje vroeger zijn aangepast, dan was het
misschien niet nodig geweest om experimenten te lanceren met drijvende zonnepanelen,
een soort veredelde badeend met enkele
zonnepanelen op die de zee wordt opgestuurd.(De Standaard van 20 juli). Of
dat diezelfde Standaard op zijn voorpagina moet blokletteren: “ Energietransitie doet Nederlands electriciteitsnet
vollopen”. Of we dat ook al vele jaren
geleden niet zagen aankomen, en of we niet nu al zeker zijn dat het Belgische
electriciteitsnet dezelfde weg opgaat.
6.
Voor onze leden verwijs ik met plezier naar de nieuwe
uitgave van Extra waarin we deze keer onder andere een interview vinden met
één van onze meest actieve leden, duizendpoot François Masset.
7. Om af te sluiten een iets ouder internationaal
maritiem bericht: Nieuwsblad Transport van 12 juli 2023 berichtte dat het
eindrapport van de Panama Maritime Authority is gepubliceerd. Zij onderzochten het incident
met de onzalige “Ever Given” die enkele jaren
geleden het Suezkanaal afblokte en daarmee ook een deel van de wereldeconomie.
Het blijkt dat één van de oorzaken lag bij een babylonische spraakverwarring tussen Arabische sprekende
loodsen en Indiase bemanning. Tegen de moeilijke weersomstandigheden: de
harde wind met opblazend woestijnzand dat het zicht zwaar belemmerde werd
daardoor op de verkeerde manier gereageerd.
8. Eerstvolgende
interessante data.
|