NIEUWSBRIEF 23-07-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

Deze week wil ik graag verder gaan met een boek van een goede vriend Jean Dillen. In de nieuwsbrief van week 27 heb je al de foto’s van een der oudere ‘zusterschepen’ van de Westhinder III gezien in 1940 op het strand van Oostende.

Maar deze keer heeft hij het in zijn boek ‘Oostende en de kust 1940’, vooral over de vernielingen van de Duitse bezetter en het leven onder de Duitse bezetting aan onze kust.

Alle Info (en aankoop) over het boek ‘Oostende en de kust 1940’ en andere werken kan je vinden bij jean.dillen1@telenet.be

 

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.   Met ons ezelsvel van Koninklijke Vereniging op zak en het kroontje in ons logo kunnen we niet achterblijven bij de landelijke stroom aan felicitaties bij het 10-jarig koningschap van koning Filip. Hartelijke gelukwensen Sire. Uw club was vertegenwoordigd op het Te Deum te zijner ere.

Onze secretaris Georges Janssens was aanwezig op het défilé in Brussel, en bezorgde ons een hele fotoreportage. Wat mij betreft is het de allereerste keer in mijn toch niet zo kort leven dat ik marineofficieren heb zien defileren in werkuniform en toch met  sabel. In mijn tijd was dat “not done

Lezers van de volledige nieuwsbrief kunnen genieten van alle foto's.


2.   In deze komkommertijd toch nog interessant nieuws uit onze havens.
Lezers van de volledige nieuwsbrief kunnen een persbericht vinden van de Vlaamse overheid met foto's van Georges Janssens waarin verder wordt ingegaan op een nieuwe mijlpaal in het dossier van de nieuwe zeesluis in Zeebrugge. Het is nog niet de definitieve goedkeuring maar het voorontwerp kaderprojectbesluit is op 14 juli voorgelegd aan de Vlaamse regering. Dat bevat o.a.het gedetailleerde eindbeeld van sluis en verbindingsweg.


3.   Verder lazen we In Flows van 18 juli dat ook de Antwerpse haven langs de kassa mag passeren na de goedkeuring van het project:” Westelijke ontsluiting Waaslandhaven. Dit is een project in het kader van de ECA (Extra containercapiciteit Antwerpen). Het is vooral gericht op de aan-en afvoerwegen en spoorverbindingen die de extra containercapaciteit zullen moeten aan en afvoeren van en naar het hinterland. Ook wordt een deel van het vroegere buffer-havengebied geherklasseerd als natuurgebied, nl Putten-Weiden.
https://www.cpeca.be/projecten/projectbesluit-westelijke-ontsluiting-waaslandhaven

4.   Maar dat valt allemaal in het niets bij de bom die eind deze week ontplofte over de scheikundige industrie in de Antwerpse haven: de vernietiging van het vergunningsbesluit van project One van Ineos door de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Enkele weken geleden waarschuwden we voor de kanarie in de koolmijn bij de geplande sluiting van Alanxeo, daarop volgde de aankondiging van drastisch banenverlies bij Ineos Phenol, BASF kondigde een significant omzetverlies aan, en het is ook nog niet zo heel lang geleden dat de Gunvor-raffinaderij nabij de Berendrechtsluis definitief gesloten is.

De Antwerpse Chemische en Petrochemische industrie, één van de hoofdmotors van de Belgische welvaart lijkt te beginnen sputteren. En dit verschijnsel is niet alleen beperkt tot België maar dreigt uit te deinen naar heel Europa. Zonder de cijfers in detail te kennen durf ik wedden dat de teruggang in omzet die zowel in Antwerp-Bruges, Northsea-port,Rotterdam en Hamburg wordt opgetekend deels hieraan te wijten is. Daar mij in deze rubriek neutraliteit is opgelegd ga ik mij beperken tot feiten.

Feit 1:  Ineos One zou ethyleen maken uitgaande van ethaan, dat op zijn beurt aardgas als grondstof heeft. Aardgas kan van overal komen, maar Ineos heeft te kennen gegeven dat zij vooral Amerikaans schaliegas zouden gebruiken. De winningstechniek daarvan is schadelijker voor het milieu dan andere aardgaswinningen. Ook een batterijenfabriek, nodig o.a voor de productie van electrische auto's heeft grondstoffen nodig, gewonnen uit de meest vervuilende openluchtmijnen.

Feit 2: ethyleen kan ook geproduceerd worden uit nafta. Nafta is een van de producten uit een petroleumraffinaderij. In de Antwerpse haven draaien al een aantal naftacrackers voor de productie van ethyleen. Dit procédé vraagt meer energie dan de winning uit ethaan en genereert dus meer uitstoot.

Feit 3: ethyleen is een grondstof voor polyethyleen, een plasticpolymeer. Kunnen wij plastic missen? Haal alle polymeren weg uit de samenleving en iedereen wordt opgepakt voor naaktloperij, geen auto meer in het straatbeeld, dat op zich al sterk verstoord is, enz. enz.

Feit 4. De stikstof uitgestoten door de industrie is van het type stikstofoxide (NO2, of veralgemeend Nox) dat vluchtig is. De uitstoot van de landbouw is hoofdzakelijk samengesteld uit het zwaardere ammoniak.
Een verschillende aanpak van de uitstootnormen lijkt dus gerechtvaardigd.

Aan de lezer om zelf conclusies te trekken. Hierdoor is dit logboek wel groter uitgevallen dan oorspronkelijk de bedoeling was, want dit is een toevoeging van de laatste minuut geworden omdat de meeste andere rubrieken al geschreven waren.

5.   Na VOKA was het deze maal De Standaard van 17juli 2023 die een bezoek bracht aan de Gentse bouwer voor scheepsmotoren ABC onder begeleiding van CEO Tim Berckmoes.
Zoals we reeds eerder schreven is dit bedrijf de laatste van de Mohicanen in België en enig overbijvende van een bloeiende nijverheid scheepsmotorenbouwers.Dit komt vooral ook omdat zij soepel hebben kunnen meevolgen met de evolutie in deze wereld. Nu zij samen met de familie Savereys BeHydro hebben opgericht, een joint-venture  die zich specialiseert in de nieuwe generatie motoren, waarin vooral waterstof als nieuwe brandstof gebruikt wordt, staan ze aan de spits van de technologie rond de energietransitie, tenminste als Europa afstapt van zijn exclusief geloof in batterij-afhankelijke elektromotoren.

Het grote probleem met groene waterstof is echter momenteel zijn beschikbaarheid en zijn kostprijs: 32 € , en ook voor gewone waterstof tel je nog 12€ per kilo neer. Dit zou moeten afzwakken naar 2€ per kg om echt rendabel te draaien. En daarvoor kijkt hij vooral naar kernenergie. (cfr een eerder artikel waarin verwezen wordt naar de vernuftige Franse oplossing om waterstof te produceren in de daluren van de kerncentrales)

Moest deze laatste oplossing een beetje vroeger zijn aangepast, dan was het misschien niet nodig geweest om experimenten te lanceren met drijvende zonnepanelen, een soort veredelde badeend met enkele zonnepanelen op die de zee wordt opgestuurd.(De Standaard van 20 juli). Of dat diezelfde Standaard op zijn voorpagina moet blokletteren: “ Energietransitie doet Nederlands electriciteitsnet vollopen”.  Of we dat ook al vele jaren geleden niet zagen aankomen, en of we niet nu al zeker zijn dat het Belgische electriciteitsnet dezelfde weg opgaat.

6.   Voor onze leden verwijs ik met plezier naar de nieuwe uitgave van Extra waarin we deze keer onder andere een interview vinden met één van onze meest actieve leden, duizendpoot François Masset.

7.   Om af te sluiten een iets ouder internationaal maritiem bericht: Nieuwsblad Transport van 12 juli 2023 berichtte dat het eindrapport van de Panama Maritime Authority is gepubliceerd. Zij onderzochten het incident met de onzalige “Ever Given” die enkele jaren geleden het Suezkanaal afblokte en daarmee ook een deel van de wereldeconomie. Het blijkt dat één van de  oorzaken lag bij een babylonische spraakverwarring tussen Arabische sprekende loodsen en Indiase bemanning. Tegen de moeilijke weersomstandigheden: de harde wind met opblazend woestijnzand dat het zicht zwaar belemmerde werd daardoor op de verkeerde manier gereageerd.

8.   Eerstvolgende interessante data.