NIEUWSBRIEF 16-07-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

Het is nog vakantie en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om een reisverhaal te publiceren van een heel goede vriend prof. em. dr.ir. Walter Van Loock, in een vroeger leven hoogleraar aan de Univ. Gent voor Microgolven en Acustica maar daarenboven een echte wereldreiziger die de ‘globe’ van noord naar zuid en van oost naar west heeft onderzocht! Ik heb in vorige nieuwsbrieven al enkele van zijn werken ter lectuur gegeven, nu even een land voor echte avonturiers: 

- In september bezochten we Montenegro.
We kochten de tickets al in de maand mei.
Vluchten met 'Austrian' van Brussel - Wenen , dan 'officieel en volgens de computers,  50 min en dus ruim voldoende' voor overstap vlucht Wenen naar de hoofdstad Podgorica van Montenegro...

Zoals gewoonlijk was het vliegtuig te laat. Het veranderen van terminal was ver en ingewikkeld. Maar we hebben het net gehaald, de boarding was al begonnen en we mochten nog mee, en de bagage was ook mee.
Grote ellende op deze vluchten heen: geen serieus drankje of eten aan boord, wel een gratis zakje apennootjes maar heel moeilijk te openen. Aan boord is er wel veel prul en juwelen te koop bij de leurende “hostessen”.

    

 

 

 

 

 



 

 

 

 

-We toerden er rond met een huurwagen; 1200 km. Op sommige wegen was het verschrikkelijk enz. We hebben er verschillende ongelukken gezien; 3000 km op het overbevolkt Madagascar geen enkel ongeluk gezien. Heb je interesse, dan stuur ik een bondig verslag van 10 blz.  Enkele details van de uitstap:

- Adembenemend land, het spectaculairste van de Balkan wat het landschap en de zee betreft, de monumenten, enz., en ook ivm de (soms dramatische) geschiedenis.

- Sommige bergwegels zijn ongelooflijk gevaarlijk: iemand moet achteruitrijden voor een plaatsje om te kunnen passeren, uiteraard is het de toerist.

- We hebben, bij zonsondergang in zee, eindelijk de groene straal gezien, wel op 2 avonden (cfr. bv de roman van Jules Vernes).

- In de hoofdstad Podgorice was parkeren te betalen uitsluitend via een sms. De boete was 20 EU.

Michel en ik, ondanks jaren universiteit, en met al onze mobieltjes, een Belgisch, een Zwitsers en zelfs een Montenegrijns (Michel had het geleend van een Montenegrijnse kennis), hebben het niet kunnen es-em-essen voor het tarief van 0,5 EU.
We hebben de hulp ingeroepen van jonge voorbijgangers met een mobieltje, ook zonder resultaat. Het papiertje van de boete was watervrij op de vooruit geplakt en vermits het een huurauto was, nog eens 10 EU administratiekosten.

- Op het merkwaardig meer ‘Skadar’ een onvergetelijk boottocht ondernomen, maar geen panoramische rit want bij het begin was het al achteruit rijden.

- Gelukkig geen ongelukken. We kochten zichtkaartjes maar vonden geen postzegels. Bij de eerstvolgende gelegenheid kunnen jullie kiezen uit een 10-tal kaartjes.

 

Groetjes,             Walter en Trees

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.   Zoals aangekondigd mocht MPM woensdag 12 juli een delegatie ontvangen van reserveofficieren van de marine in het kader van hun opleiding. Gidsen van dienst waren François Masset en ikzelf zodat we dit ook een beetje mogen beschouwen als een clubprestatie. In een strikt gerespecteerde timing werd eerst de M477 Oudenaarde grondig bezocht door de vier kandidaten en hun begeleiders in het gloednieuwe werkuniform van de Marine.



Na een korte begeleide wandeling over de droogdokkensite met aandacht voor droogdok 8, het patrouilleschip P905 Schelde, de Ijslandvaarder François Musin en het pomphuis uit 1930 ging het dan verder naar de Angèle voor een broodjeslunch. Ter plaatse volgde nog een kennismakingspresentatie over het Rijn en Binnenvaartmuseum, MPM en het Lichtschip 3 West-Hinder. Medelid Filip Reyniers sloot af met een presentatie van RBNRC.



2.   Komkommertijd ook voor in het oog springend maritiem nieuws. En als dat er al is dan is het niet zo opbeurend. Flows van 14 juli meldt zo dat de piraterij, vooral   in de Golf van Guinée onrustwekkend aan het toenemen is. Zo zijn er dit jaar al 65 incidenten gemeld, en dat is het dubbele van vorig jaar.

Voor de rest moeten we ons dan maar tevreden stellen met het nieuws dat de SS Rotterdam uiteindelijk klaar is voor zijn nieuwe functie als hotel en congresschip met 250 kamers, die ook als kantoorruimte kunnen verhuurd worden. Deze laatste getuige van de lijnvaart, werd op 23 september 1958 gedoopt door Koningin Juliana, en was het vlaggeschip van de Holland-Amerikalijn. Het vertrok voor zijn laatste transantlantische overtocht op 6 oktober 1971, weggeconcureerd door het snellere vliegtuig. Nadien fungeerde het nog een tijd als cruiseschip voor het na heel wat tribulaties op de Bahama's verzeild geraakte wachtend op de sloophamer. Maar dat lieten de Nederlanders niet gebeuren, en een groep vrijwilligers bewoog hemel en aarde bij particulieren en overheid om het schip te redden. Wat dan uiteindelijk gelukt is. Met reden mogen wij, en samen met ons MPM, jaloers zijn op de Nederlanders waar er een veel groter draagvlak is voor dergelijke acties dan bij ons. Denk maar aan het aantal keren dat zij zelfs Belgisch varend erfgoed konden inpikken: de Bernisse, de Graanzuiger...

Hopelijk kan de Zénobe Gramme die binnenkort uit de vaart gaat in Belgische handen blijven.

Maar terug naar de SS Rotterdam, die heeft in Nederland toch nog een hele periode van wisselende eigenaars en bestemmingen gekend, maar er werd ook 250 millioen in gepompt voor renovatie, telkens weliswaar onder impuls en toezicht en hulp van de vrijwilligers-vzw. Nu kwam ze dan in handen van de nieuwe eigenaar WestCord Hotels die er de huidige bestemming aan gaf. Interessant detail: de vroeger koelruimtes werden ingericht als escape-room.

Interessant nieuws was er wel te rapen rond het financiële. De gCaptain nieuwsbrief van 10 juli wees ons op een publicatie van het US Military Sealift Command. Hierin worden voor de eerste keer de volledige salarissen gepubliceerd van de Amerikaanse vloot. Moest Defensie bij ons dergelijke cijfers hanteren, dan zou het rekruteringsprobleem direkt opgelost zijn.


 

Base Salary

Annual Average Salary

Ordinary Seaman

$ 28,654-$ 34,295

$   65,786

Able Seaman

$ 46,346  

$   98,778

Deck Engineer Machinist

$ 47,814-$ 53,770

$ 111,267

Electrician

$ 57,082-$ 66,502

$ 136,449

Chief Radio Electronics Technician

$ 69,016

$ 120,244

Medical Services Officer

$ 82,812-$ 94,221

$ 146,422

Second Cook

$ 42,877

$ 101,885

Cook Baker

$ 38,861-$ 47,216

$ 109,346


Het verschil tussen basis en gemiddeld jaarsalaris zit in de toeslagen voor zee-prestaties, nachtwerk,overuren enz.
Interesse ? https://sealiftcommand.com/

Uit eigen land vernamen we nog dat de poging om Exmar van de beurs te halen mislukt is, vooral omwille van de kleine aandeelhouders. Er komt een tweede ronde, maar de prijs van 11,1€ wordt niet opgetrokken. Benieuwd naar de afloop.

3.   Een van de volgende dagen zal een kleine delegatie de feasability van ons zeilinitiatief in Zeeland gaan uittesten. En dan hopen we vanaf augustus volwaardig te kunnen opstarten. We houden U op de hoogte.

4.   Medelid Paul Mallentjer meldt ons dat de meeste mutualiteiten tot 15€ tussenkomen in het lidgeld aan uw sportclub, in casu dus de RBNRC. De mutualiteiten stellen hiervoor formulieren ter beschikking die half door de aanvrager dienen ingevuld en geattendeerd door de club.Wij zoeken dit verder uit, maar wie denkt in aanmerking te komen kan al een formulier aanvragen bij zijn mutualiteit. Voor attestering, ingevuld doorsturen naar info@rbnrc.be, secretaris@rbnrc.be of voorzitter@rbnrc.be.

5.   Een persoonlijke voldoening: 3 kleinkinderen in regatta: twee als hulpmonitor en één op Tera.(3de plaats)



6.    Eerstvolgende interessante data.