NIEUWSBRIEF 09-07-2023
Editoriaal:
Uit het
logboek van de commodore: 1.
Volgende woensdag 12 juli komen we terug samen op de
Angèle voor ons maandelijks Happy Hour. De normale
openingsuren zijn tussen 14u en 17u. Maar deze week is er iets speciaals:
volgende woensdag bezoeken een aantal KRO’s (kandidaat
reserveofficieren) van de Marine, in het kader van hun opleiding de M477
Oudenaarde. Nadien lunchen zij op de Angèle en kunnen zij na de lunch kort
kennismaken met het Rijn-en Binnenvaartmuseum, met
MPM en met onze club. Medelid Filip Reyniers en ikzelf
zullen deze presentatie verzorgen. Deze start om 14u15 en moet beëindigd zijn om 14u40 want dan gaat de opleidingsdag verder richting stadshaven Antwerpen. Deze
korte voordracht staat ook open voor U, maar dan vragen we om tijdig aanwezig
te zijn en binnen te komen voor de aanvang. Lukt het U niet dan vragen we wel
om uw aankomst te plannen NA 14u40
teneinde de lopende voordracht niet te storen. 2.
Ondertussen heeft een delegatie van het bestuur ook verkennende
gesprekken gevoerd met reserveofficieren gebaseerd in Zeebrugge, met het oog
op een mogelijke aansluiting. We houden U op de hoogte. 3.
Belangwekkend nieuws kwam van de droogdokkensite in
Antwerpen. Niet zozeer dat het Havencentrum Lillo
zou geïntegreerd worden in een nieuw havenbelevingscentrum, dat was al
bekend, maar met een persconferente werd nu de
concrete planning bevestigd voor een opstart in het voorjaar van 2026. Door
de gepubliceerde foto’s krijgen we nu ook een beter zicht op de toekomstige
indeling. Daaruit blijkt dat van de bestaande volumes enkel het huidige
bureelgedeelte zal gesloopt worden en vervangen door 3 volumes met puntdak waar
het gelijkvloers horeca, workshop- en polyvalente ruimte zal bevatten,
terwijl de bovenverdieping in verbinding zal staan met de huidige propellerwerkplaats,
waar de Voiht-Schneiderpropellers van de
stadssleepboten werden onderhouden. Daar zal de ingangspoort komen voor het
belevingscentrum die ook een doorgang biedt naar de achterliggende
droogdokken 2 en 3. In Extra voor onze leden meer daarover. Persoonlijk heeft
dit project voor mij een speciale betekenis, want ik was 13 jaar verbonden
aan het Havencentrum Lillo als gids, en ben nu actief
op de droogdokkensite bij MPM. 4.
Vorige week verheugden we ons op deze plaats in de steeds
frekwenter tekenen van terugkeer van de zeilvaart.
Ook deze week was er goed nieuws in dat verband (Nieuwsblad Transport van 5
juli). Op de “Eems Traveller”, een Nederlands short
sea general cargoschip van
de rederij Amasus (2850 dwt,
298 ft) werden op een Spaanse werf twee “zuigzeilen” gemonteerd van 17 meter
hoog, blijkbaar een wereldrecord. Prestaties zullen gedurende één jaar
nauwkeurig opgevolgd worden. De plaatsing gebeurde in twee stappen, vorig
jaar waren de funderingen reeds geplaatst. Daardoor
was het eigenlijke werk voor dit jaar geklaard in slechts vier uur. Het basisidee achter zuigzeilen is om de
windstroom te benutten door een zeilvormig oppervlak te gebruiken dat aan de
schepen is bevestigd. Dit zeil heeft een aerodynamische vorm en is voorzien
van een opening aan de voorkant, die werkt als een inlaat. Door de opening
stroomt de wind het zeil binnen en wordt versneld terwijl het over het
oppervlak van het zeil beweegt. Hierdoor ontstaat een lage druk aan de
achterkant van het zeil, vergelijkbaar met de werking van een vleugelprofiel.
Deze lage druk aan de achterkant van het zeil creëert een zuigeffect, waarbij
de lucht als het ware door het zeil wordt gezogen. Dit resulteert in een
kracht die het schip voortduwt. Het is belangrijk op te merken dat zuigzeilen
voornamelijk werken wanneer de wind schuin op het schip staat, omdat ze
minder effectief zijn wanneer de wind recht van achteren komt. Helaas kan ik geen specifieke
constructietekeningen bieden, maar er zijn verschillende ontwerpen en
configuraties mogelijk voor zuigzeilen, afhankelijk van het specifieke schip
en de behoeften van de exploitant. Het is mogelijk om online te zoeken naar
afbeeldingen en technische documentatie over zuigzeilen om een
beter beeld te krijgen van hun constructie en toepassing. Houd er rekening mee
dat zuigzeilen een relatief nieuwe technologie zijn en dat de ontwikkeling en
implementatie ervan nog steeds evolueren. Het kan nuttig zijn om te zoeken
naar recente informatie en onderzoek om op de hoogte te blijven van de
laatste ontwikkelingen op dit gebied. UNQUOTE 5. En nu we het toch over windenergie hebben, wat te denken
van deze titel uit Nieuwsblad Transport van 6 juli? 6. Voor geïnteresseerden in het voorbije Scheldesymposium:
Save the date voor volgende uitgave: 30 mei 2024 7. Nog even herhalen: Leden, in orde met hun betaling voor
2023, die geen lidkaart ontvingen mogen zich wenden tot secretaris@rbnrc.be 8. Eerstvolgende interessante data. |