NIEUWSBRIEF 09-07-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

De zomer… de vakantie en voor de thuisblijvers: ’t zeetje !

Place M’as tu Vu, een zicht op het nieuwe Knokke door Frans Schroeijers, onze reporter ter plaatse met eigen foto’s:

 

   Afbeelding met hemel, buitenshuis, wolk, Commercieel gebouw

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

  

Zomertijd en dus tijd om te deconnecteren….en ’n terrasje te doen !

 

 

Onze vrienden van MPM en alle andere vrijwilligers die aan de museum schepen werken en al hun vrije tijd er in steken, moeten in de wolken zijn, vooral onze beste vriend François Masset, nu er eindelijk wat schot komt in de zaak van de droogdokken:  het volledig artikel van GVA kan je lezen in onze Nieuwsbrief Extra!

 

Als we de hoge omes (en tantes) mogen geloven zijn er zowat 11 miljoen beschikbaar van Provincie en Haven, hopelijk komt het allemaal op de juiste plaatsen terecht:

 

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.   Volgende woensdag 12 juli komen we terug samen op de Angèle voor ons maandelijks Happy Hour. De normale openingsuren zijn tussen 14u en 17u. Maar deze week is er iets speciaals: volgende woensdag bezoeken een aantal KRO’s (kandidaat reserveofficieren) van de Marine, in het kader van hun opleiding de M477 Oudenaarde. Nadien lunchen zij op de Angèle en kunnen zij na de lunch kort kennismaken met het Rijn-en Binnenvaartmuseum, met MPM en met onze club. Medelid Filip Reyniers en ikzelf zullen deze presentatie verzorgen. Deze start om 14u15 en moet beëindigd zijn om 14u40 want dan gaat de opleidingsdag verder richting stadshaven Antwerpen. Deze korte voordracht staat ook open voor U, maar dan vragen we om tijdig aanwezig te zijn en binnen te komen voor de aanvang. Lukt het U niet dan vragen we wel om uw aankomst te plannen NA 14u40 teneinde de lopende voordracht niet te storen.

2.   Ondertussen heeft een delegatie van het bestuur ook verkennende gesprekken gevoerd met reserveofficieren gebaseerd in Zeebrugge, met het oog op een mogelijke aansluiting. We houden U op de hoogte.

3.   Belangwekkend nieuws kwam van de droogdokkensite in Antwerpen. Niet zozeer dat het Havencentrum Lillo zou geïntegreerd worden in een nieuw havenbelevingscentrum, dat was al bekend, maar met een persconferente werd nu de concrete planning bevestigd voor een opstart in het voorjaar van 2026. Door de gepubliceerde foto’s krijgen we nu ook een beter zicht op de toekomstige indeling. Daaruit blijkt dat van de bestaande volumes enkel het huidige bureelgedeelte zal gesloopt worden en vervangen door 3 volumes met puntdak waar het gelijkvloers horeca, workshop- en polyvalente ruimte zal bevatten, terwijl de bovenverdieping in verbinding zal staan met de huidige propellerwerkplaats, waar de Voiht-Schneiderpropellers van de stadssleepboten werden onderhouden. Daar zal de ingangspoort komen voor het belevingscentrum die ook een doorgang biedt naar de achterliggende droogdokken 2 en 3. In Extra voor onze leden meer daarover. Persoonlijk heeft dit project voor mij een speciale betekenis, want ik was 13 jaar verbonden aan het Havencentrum Lillo als gids, en ben nu actief op de droogdokkensite bij MPM.

4.   Vorige week verheugden we ons op deze plaats in de steeds frekwenter tekenen van terugkeer van de zeilvaart. Ook deze week was er goed nieuws in dat verband (Nieuwsblad Transport van 5 juli). Op de “Eems Traveller”, een Nederlands short sea general cargoschip van de rederij Amasus (2850 dwt, 298 ft) werden op een Spaanse werf twee “zuigzeilen” gemonteerd van 17 meter hoog, blijkbaar een wereldrecord. Prestaties zullen gedurende één jaar nauwkeurig opgevolgd worden. De plaatsing gebeurde in twee stappen, vorig jaar waren de funderingen reeds geplaatst. Daardoor was het eigenlijke werk voor dit jaar geklaard in slechts vier uur.

Maar wat zijn nu zuigzeilen? Op Wikipedia was wel wat informatie te vinden, maar misschien wist mijn electronische assistent er meer over. Hierna zijn antwoord. Het lijkt mij tamelijk correct, al dacht ik begrepen te hebben uit de literatuur dat de “zuiging” die volgens hem volledig natuurlijk verwekt wordt, in de praktijk toch een beetje mechanisch geholpen wordt. Heeft iemand van onze lezers daar meer zicht op?

Hierbij de vraag aan ChatGTP:” Wat zijn "zuigzeilen", hoe werken ze en hebt U ergens een constructietekening. Het is een term uit de scheepvaart. Ze worden ingezet om de voorstuwing van schepen te helpen met windenergie. In het Engels spreekt men van "Suction sails"

Het antwoord:
QUOTE Bedankt voor de verduidelijking! "Zuigzeilen" of "suction sails" zijn inderdaad een concept dat wordt gebruikt in de scheepvaart om windenergie te benutten voor de voortstuwing van schepen. Deze technologie is ontwikkeld als een aanvulling op traditionele zeil- en motoraandrijvingssystemen.

Het basisidee achter zuigzeilen is om de windstroom te benutten door een zeilvormig oppervlak te gebruiken dat aan de schepen is bevestigd. Dit zeil heeft een aerodynamische vorm en is voorzien van een opening aan de voorkant, die werkt als een inlaat. Door de opening stroomt de wind het zeil binnen en wordt versneld terwijl het over het oppervlak van het zeil beweegt. Hierdoor ontstaat een lage druk aan de achterkant van het zeil, vergelijkbaar met de werking van een vleugelprofiel. Deze lage druk aan de achterkant van het zeil creëert een zuigeffect, waarbij de lucht als het ware door het zeil wordt gezogen. Dit resulteert in een kracht die het schip voortduwt. Het is belangrijk op te merken dat zuigzeilen voornamelijk werken wanneer de wind schuin op het schip staat, omdat ze minder effectief zijn wanneer de wind recht van achteren komt.

Helaas kan ik geen specifieke constructietekeningen bieden, maar er zijn verschillende ontwerpen en configuraties mogelijk voor zuigzeilen, afhankelijk van het specifieke schip en de behoeften van de exploitant. Het is mogelijk om online te zoeken naar afbeeldingen en technische documentatie over zuigzeilen om een beter beeld te krijgen van hun constructie en toepassing.

Houd er rekening mee dat zuigzeilen een relatief nieuwe technologie zijn en dat de ontwikkeling en implementatie ervan nog steeds evolueren. Het kan nuttig zijn om te zoeken naar recente informatie en onderzoek om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op dit gebied. UNQUOTE

5.   En nu we het toch over windenergie hebben, wat te denken van deze titel uit Nieuwsblad Transport van 6 juli?
“Duitse recycling sector: oude wieken windmolens groeiend probleem”.
De oude bladen die niet kunnen gerecycleerd worden zouden momenteel massaal gedumpt worden op buitenlandse stortplaatsen. Was niet de nucleaire energie de grote boosdoener met verborgen end of life kosten?

6.   Voor geïnteresseerden in het voorbije Scheldesymposium: Save the date voor volgende uitgave: 30 mei 2024

7.   Nog even herhalen: Leden, in orde met hun betaling voor 2023, die geen lidkaart ontvingen mogen zich wenden tot secretaris@rbnrc.be

8.    Eerstvolgende interessante data.