NIEUWSBRIEF 02-07-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

Laat me deze week eens starten met een boek van een goede vriend en oud student van het college waar ik ook mijn broek versleet, maar wel ettelijke jaren vroeger: Jean Dillen.

Na jaren werknemer van de Stad Antwerpen, nam zijn eerste hobby de overhand: boeken schrijven en wel specifiek over WO II en daarbij speelt zijn woonplaats aan het vliegveld Deurne de hoofdrol.

Hij is ook een topgids in het Stampe Vertongen Museum en kan als de beste ingenieur een V1 en V2 in elkaar zetten!

Maar deze keer heeft hij carte blanche over zijn boek ‘Oostende en de kust 1940’, vooral de foto’s van een der oudere zusterschepen van de Westhinder III, die we nu koesteren en onderhouden in de Droogdokken, zijn heel bijzonder en gaan veel marinemensen interesseren! 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.           Vooreerst een woordje over ons initiatief, dat nu zijn definitieve titel heeft: Seniorenzeilen, maar met de onderliggende gedachte dat dit open staat voor iedereen die jong van hart is. Op onze infonamiddag kwamen een 4-tal deelnemers af, maar met de verontschuldigden bijgerekend beschikken we momenteel toch al over een pool van een achttal gegadigden. We streven niet naar grootschaligheid, maar er mogen er nog altijd bij.

Voor de goede orde: dit initiatief staat open voor iedereen, maar een van de voorwaarden van deelneming is wel dat men zich lid maakt van onze club, of lid is van een bij WWSV aangesloten yachtclub. Verder in deze nieuwbrief een formulier waarmee U uw interesse kan aangeven.

2.           In een week dat de media gonsden van commentaren over de muiterij in Rusland, de rellen in Parijs, de stroomuitval in de Antwerpse haven en van het akkoord over de verlenging van (slechts) 2 kerncentrales viel het nieuws over de bevelsoverdracht van de Marine wel een beetje tussen de plooien. Maar in ons wereldje werd er wel wat ruchtbaarheid aan gegeven via Flows en andere. SeaTalk bracht zelfs een uitgebreide fotoreportage. Dag van de Marine 2023: bevelsoverdracht (seatalk.be) en ook onze correspondenten lieten zich niet onbetuigd.

Sinds donderdag 28 juni 2023 heeft de Marine dus een nieuwe commandant: divisieadmiraal Tanguy Botman. Zijn voorganger, vice-admiraal Jan de Beurme wordt inspecteur van de krijgsmacht. Onze club heeft hen repectievelijk felicitaties en dankbetuiging gestuurd.

Diezelfde donderdag werd ook de heroprichting van de Marinefuseliers plechtig afgekondigd.

Volgens Jasper Pillen, (Flows van 28/6) is het idee van een vestiging in Charleroi nog niet zo gek. De Waalse arbeidsmarkt is minder krap dan de Vlaamse en er komen sowieso operationele compagnies in de havensteden.

3.           De volgende podcast van Flows geeft een forum aan Marc Van Peel die het heeft over onze bevriende organisatie MPM, waar hij sinds een jaar in de voorzittersstoel zit. Het beluisteren waard.
https://podcasters.spotify.com/pod/show/flowscast/episodes/Flowscast-5---Oud-havenschepen-Marc-Van-Peel-e268vbd

4.           De terugkeer van de zeilvaart heeft weer een boost gekregen vanuit Japan waar Eco Marine Power de ontwikkeling van een apparaat claimt waarmee het gebruik van windenergie in de scheepvaart opmerkelijk kan worden verbeterd. (NT 27/06/2023)
https://www.ecomarinepower.com/en/products

Het bijhorende filmpje en foto’s tonen een schip met een woud van “energy sails” in combinatie met zonnepanelen. De werking ervan blijft nog een beetje onduidelijk, omdat naar verluidt de patentaanvraag nog zou lopen. (Nieuwsgrazer 27/6/2023)

5.           Uit Wallonië beperkt het maritieme nieuws zich meestal tot negatieve berichten uit de binnenvaart, zoals het neervallen van een sluisdeur of gelijkaardig. Bovendien leidden we die berichten dan nog af naar de MPM-flash. Maar nu vonden we toch een uiterst positief bericht dit logboek waardig: de doorstart van de scheepswerf Sambre et Meuse, onder de nieuwe naam Batia Mosa in het Waalse Seilles, halfweg tussen Hoei en Namen. Naast traditionele scheepsbouw willen ze ook inzetten op CO2-neutrale oplossingen voor de binnenvaart. (Flows 26/6/2023, Belga 23/6/2023 juni).

Sambre et Meuse werd opgericht in 1906 en ging vorig jaar failliet. Op dat ogenblik waren er 4 werven: Luik, Seilles, Namen en Charleroi en 70 werknemers. Bij de doorstart zijn voorlopig enkel de werven van Luik en Seilles betrokken met 25 personeelsleden waaronder 5 ingenieurs. Het orderboekje nieuwbouw is gevuld tot september 2024 en de onderhouds- en reparatieactiviteiten van de eerste 4 maanden liggen hoger dan voorzien in het businessplan. En met de nieuwe focus wordt een significante verhoging van het personeelsbestand verwacht.

Daar dit bericht in fel contrast stond met de onheilsboodschap vorige week over de Nederlandse scheepsbouw, was ik wel geïnteresseerd in het proces dat deze doorstart had mogelijk gemaakt. Omdat daar op het eerste gezicht niets over te vinden was in de reguliere pers en omdat ik me ook niet te veel zoekwerk kon permitteren, richtte ik mij tot deus ex machina ChatGTP, die dit als antwoord gaf.

QUOTE
Het spijt me, maar mijn kennis reikt tot september 2021 en ik heb geen informatie over recente gebeurtenissen of financiering. Daarom kan ik je niet vertellen wie de doorstart van de Waalse scheepswerf Batia Mosa heeft gefinancierd. Ik raad je aan om recente nieuwsbronnen te raadplegen of contact op te nemen met lokale autoriteiten of betrokken bedrijven voor de meest actuele informatie over de financiering van Batia Mosa.
UNQUOTE

6.           Voor de leden van RBNRC: de lidkaarten zijn uiteindelijk de deur uit geraakt. Leden, in orde met hun betaling voor 2023, die geen lidkaart zouden ontvangen hebben mogen zich wenden aan secretaris@rbnrc.be

7.           Uit de voorpagina van De Standaard van 30/6/2023: “Verlenging kerncentrales vangt opmars electrische auto’s niet op.” …
Wisten we dat al niet veel langer? ...

8.           Herinnert U zich nog dat we verleden week in Arlanxeo de kanarie in de koolmijn meenden te ontwaren? Deze week lijkt Ineos Phenol aan de beurt met een reductie van 56 banen.

9.           Mis zeker niet de bijdrage van onze zielsverwante club RYCB waarin men een eerbetoon kan lezen over onze ere-commodore Patrick Van den Bulck ter gelegenheid van zijn aftreden als bestuurd van Jachthavens Antwerpen.
Op 29 november komt er een speciale clubavond rond zijn verwezenlijkingen.
Dus, save the date.

10.        Eerstvolgende interessante data.