NIEUWSBRIEF 25-06-2023
Editoriaal:
De voorbije week was
voor onze Marine club uitzonderlijk
en mag zeker in de annalen met uitroeptekens vastgelegd worden: ons bestuur
met Patrick Janssens en Georges Janssens op kop hebben werkelijk alles
gegeven tijdens het bezoek van de Majesteiten van Nederland en België aan
onze haven, je kan alles lezen en zien in de artikels in de nieuwsbrief en
vooral door de prestaties van onze commodore als ‘alziend oog’ achter de
schermen. Just what a commander has to
do, observe and direct the troops! In
onze RBNRC EXTRA is er een volledige brief gevuld met het drama over de
TITAN, zeker eens te lezen, enkele opmerkingen van mezelf vind je hieronder. Ik
ga het woord en beeld aan Patrick en Georges laten, maar toch even aanhalen
dat we wel reacties kregen op de opmerking van verleden week ‘lezen onze
leden wel wat schrijven’? Hierbij
een antwoord: Van: … Beste, Dank voor de wekelijkse nieuwsbrief
dewelke ik steeds met belangstelling lees. Het is inderdaad niet makkelijk om
een dergelijk tempo aan te houden maar jullie doen dat prima en ook al een
aantal jaren. Ik geef even dit “teken van leven”
naar aanleiding van jullie begrijpelijke opmerking in punt 2. van de nieuwsbrief “Is er wel een kat die dit leest ?”. Minstens 01 dus 😊 Hartelijke groeten en doe zo voort, Tot
afsluiting van mijn rubriek wil ik even, als buitenstaander en geen expert in
de materie, een aantal opmerkingen geven over het drama met de Titan: -
Kan je met zulk type, gemaakt via experimentele
technieken met titanium en koolstofvezels, meer dan 30 expedities naar de
Titanic op 3.800 m diepte uitvoeren? -Wat
gebeurt er met ‘metaalmoeheid’… nooit getest! -Dikte
van het materiaal: 13 cm normaal zou het 18 cm moeten zijn met vensters van
20 cm plexiglas -Er
zou een tussenplatform gebruikt worden, nergens spraak van… hulp via dat
element. -Een
dunne kabel diende om de communicatie te verzorgen, zou je niet beter 1 (of 2
veiligheid) kabels gebruiken om recuperatie bij calamiteiten. -Kan
je echt geen andere duikboot in stand-by houden voor hulp in nood. -De
Titan kan niet eens langs binnen geopend worden… -Over
ballast wordt niet eens gesproken en lokalisatie systemen op lange golf b.v.
is onbekend -Als
je dan de hulpmiddelen bekijkt die de Franse, Canadese en USA
marine ter plaatse hebben gebracht dan lijkt die Titan toch maar
speelgoed. -Even
naar de geschiedenis kijken en de realisaties van Professor Picard: zie publicatie in nieuwsbrief per e-mail.
Uit het logboek van de commodore:
1.
Vooraf: wij
vernamen het overlijden op 13 juni 2023 van erefregatkapitein Pierre Muyters. In naam van onze club betuigden wij onze
deelneming en steun aan de familie. 2.
Laten we beginnen met een belangrijke mededeling uit eigen
huis. 3.
Over het
gezamenlijk bezoek van de vorsten van Nederland en België aan Antwerpen hebt
U al uitvoerig kunnen lezen in de pers. Zij bezochten ook de fregatten Louise
Marie en De Ruyter. 4.
De dag van de Marine in
Oostende op 28 juni die begint op het Heldenplein om 13u50 zal in het teken
staan van de bevelsoverdracht tussen Vice-admiraal
Jan De Beurme en divisieadmiraal Tanguy Botman, die de nieuwe commandant van de Marine
wordt. Onze welgemeende felicitaties en oprechte dank aan zijn voorganger.
Ook beleven we dan de reïnstallatie van het korps Marinefuseliers.Een uitgebreid artikel van Georges
Janssens volgt voor de lezers van onze volledige nieuwsbrief. 5.
Tenzij U de
afgelopen week onder een steen leefde, hebt U zeker de zoektocht naar de
Titan mee gevolgd. Ondertussen hebt U de uitslag van dit drama ook vernomen.
Met medeleven voor de slachtoffers, eerlijk gezegd verbaast deze afloop niet.
Al is een buis beter bestand tegen druk langs buiten, dan tegen druk langs
binnen, ze moet toch al van een uitzonderlijke dikte gemaakt zijn, zelfs in
titaan, om een diepte van 4000 m, dus een druk van 400 bar te kunnen
doorstaan. En dan dient nog rekening gehouden worden met de enorme spanningen
in de lassen van de bodems en accessoires. En dan schijnt de patrijspoort
maar getest geweest te zijn tot op 1300 meter? 6.
Aan ongewoon
maritiem nieuws geen gebrek deze week: in Urugay blijkt
een heel dispuut ontstaan te zijn rond het lot van de bronzen adelaar met
swastika die ooit op de “Admiral Graf Spee” troonde.
De Graf Spee was zwaar beschadigd tijdens de zeeslag bij de Rio de la Plata.
Hij moest voor herstelling schuilen in het neutrale Montevideo. Omdat de
reparatie langer duurde dan het verblijf in de neutrale haven mocht duren, besloot
de kapitein ten einde raad het schip tot zinken te brengen. In het huidige
dispuut wil de ene partij hem omsmelten en er een vredesduif van maken,
terwijl de andere partij wil verkopen (geschatte opbrengst: 12 miljoen euro)
en de fondsen gebruiken voor onderwijs, technologie en defensie. Deze laatste
piste stuit echter op verzet van Duitsland wegens risico op aankoop door neo-nazis. 7.
Uit een
interview van ir Tim Verberckmoes, CEO van ABC
scheepsmotoren, door Sam De Kegel (Vokanieuws
20/6/2023) https://www.voka.be/nieuws/hoe-het-gentse-abc-pioniert-met-verbrandingsmotoren-op-waterstof: 8.
Voorgaande
sluit naadloos aan bij één van de thema’s van de Belgisch-Nederlandse Havendag in de Ark in Antwerpen. De drie thema’s waarrond
deze druk bijgewoonde dag draaide waren: “groene waterstof”, “wind op zee” en
“gebrek aan ruimte”. De ongerustheid over voldoende beschikbaarheid van
groene waterstof was duidelijk aanwezig bij voordrachtgevers en publiek. 9.
Via het
tijdschrift van KKROA kregen we van ons medelid Philippe Huijghebaert
een tip over een interessante tentoonsteling in
Nieuwpoort over de mijnenbestrijding. Meer daarover voor de lezers van onze
volledige nieuwsbrief. https://www.nieuwpoort.be/van-vegen-tot-jagen-de-evolutie-van-de-mijnbestrijding-op-zee 10. Flowspodcast met gepensioneerde loods Herman Croenen: https://www.flows.be/mensen/2023/06/podcast-flowscast-met-rivierloods-op-rust-herman-croenen/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202023-25 11.
Tot slot nog
spijtig nieuws uit de Antwerpse haven: synthetische rubberfabriek Arlanxeo moet zijn deuren sluiten. Dit is één van de
oudste chemische fabrieken op de linkeroever. Begonnen in 1961 als Polysar eindigde het als een joint-venture tussen het Saoudische Aramco, en de Bayer-spinoff Lanxess. Hopelijk is
dit niet de kanarie in de koolmijn voor de Europese chemische industrie die
de tol betaalt voor zijn afhankelijkheid van de rest van de wereld, zowel
voor energie als voor grondstoffen. 12.
En, tenzij je
tot het sensatiezoekende kwartiel van de wereldbevolking behoort, vaar niet
langs Gibraltar deze zomer … Wordt nog aan gewerkt |