NIEUWSBRIEF 25-06-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

 De voorbije week was voor onze Marine club uitzonderlijk en mag zeker in de annalen met uitroeptekens vastgelegd worden: ons bestuur met Patrick Janssens en Georges Janssens op kop hebben werkelijk alles gegeven tijdens het bezoek van de Majesteiten van Nederland en België aan onze haven, je kan alles lezen en zien in de artikels in de nieuwsbrief en vooral door de prestaties van onze commodore als ‘alziend oog’ achter de schermen.

 

Just what a commander has to do, observe and direct the troops!

 

In onze RBNRC EXTRA is er een volledige brief gevuld met het drama over de TITAN, zeker eens te lezen, enkele opmerkingen van mezelf vind je hieronder.

 

Ik ga het woord en beeld aan Patrick en Georges laten, maar toch even aanhalen dat we wel reacties kregen op de opmerking van verleden week ‘lezen onze leden wel wat schrijven’?

 

Hierbij een antwoord:

Van:
Onderwerp: RE: Nieuwsbrief RBNRC week 25 - 2023 DEF - je wordt gelezen

Beste,

 

Dank voor de wekelijkse nieuwsbrief dewelke ik steeds met belangstelling lees.

 

Het is inderdaad niet makkelijk om een dergelijk tempo aan te houden maar jullie doen dat prima en ook al een aantal jaren.

 

Ik geef even dit “teken van leven” naar aanleiding van jullie begrijpelijke opmerking in punt 2. van de nieuwsbrief “Is er wel een kat die dit leest ?”.

 

Minstens 01 dus 😊

 

Hartelijke groeten en doe zo voort,

 

Tot afsluiting van mijn rubriek wil ik even, als buitenstaander en geen expert in de materie, een aantal opmerkingen geven over het drama met de Titan:

-         Kan je met zulk type, gemaakt via experimentele technieken met titanium en koolstofvezels, meer dan 30 expedities naar de Titanic op 3.800 m diepte uitvoeren?

-Wat gebeurt er met ‘metaalmoeheid’… nooit getest!

-Dikte van het materiaal: 13 cm normaal zou het 18 cm moeten zijn met vensters van 20 cm plexiglas

-Er zou een tussenplatform gebruikt worden, nergens spraak van… hulp via dat element.

-Een dunne kabel diende om de communicatie te verzorgen, zou je niet beter 1 (of 2 veiligheid) kabels gebruiken om recuperatie bij calamiteiten.

-Kan je echt geen andere duikboot in stand-by houden voor hulp in nood.

-De Titan kan niet eens langs binnen geopend worden…

-Over ballast wordt niet eens gesproken en lokalisatie systemen op lange golf b.v. is onbekend

-Als je dan de hulpmiddelen bekijkt die de Franse, Canadese en USA marine ter plaatse hebben gebracht dan lijkt die Titan toch maar speelgoed.

-Even naar de geschiedenis kijken en de realisaties van Professor Picard: zie publicatie in nieuwsbrief per e-mail.

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.     Vooraf: wij vernamen het overlijden op 13 juni 2023 van erefregatkapitein Pierre Muyters. In naam van onze club betuigden wij onze deelneming en steun aan de familie.

2.     Laten we beginnen met een belangrijke mededeling uit eigen huis.
In het kader van ons initiatief “instant”zeilen, door medelid Paul Mallentjer, dat we hier al herhaaldelijk hebben toegelicht, zijn alle belangstellenden, ook zij die zich (nog) niet kandidaat gesteld hebben, hartelijk uitgenodigd voor een informatievergadering aan boord van de Angèle (Antwerpse droogdokkensite) op zaterdag 1 juli om 15 uur. Geen inschrijving vooraf nodig. Tijdens de maand juli zijn al heel wat tochten mogelijk in de Zeeuwse wateren.


3.     Over het gezamenlijk bezoek van de vorsten van Nederland en België aan Antwerpen hebt U al uitvoerig kunnen lezen in de pers. Zij bezochten ook de fregatten Louise Marie en De Ruyter.

Minder bekend en beschreven is, dat op dezelfde dag, in de marge van dat bezoek, op het Nederlandse fregat De Ruyter de officiële bevestiging getekend werd voor de samenwerking tussen België en Nederland voor de aankoop van de nieuwe fregatten. Georges Janssens, onze secretaris, was erbij. Lezers van de volledige uitgave van de e-mailnieuwsbrief vinden er zijn rijk geïllustreerd verslag of luister naar
divisieadmiraal Jan De Beurme.
 
Ook ons bestuurslid Patrick Janssens (geen familie) vervulde als NavdetAnt zijn belangrijke rol van gastheer o.a. om de Nederlandse minister van Defensie Kasja Ollongren te ontvangen.


foto © Georges Janssens

4.     De dag van de Marine in Oostende op 28 juni die begint op het Heldenplein om 13u50 zal in het teken staan van de bevelsoverdracht tussen Vice-admiraal Jan De Beurme en divisieadmiraal Tanguy Botman, die de nieuwe commandant van de Marine wordt. Onze welgemeende felicitaties en oprechte dank aan zijn voorganger. Ook beleven we dan de reïnstallatie van het korps Marinefuseliers.Een uitgebreid artikel van Georges Janssens volgt voor de lezers van onze volledige nieuwsbrief.

5.     Tenzij U de afgelopen week onder een steen leefde, hebt U zeker de zoektocht naar de Titan mee gevolgd. Ondertussen hebt U de uitslag van dit drama ook vernomen. Met medeleven voor de slachtoffers, eerlijk gezegd verbaast deze afloop niet. Al is een buis beter bestand tegen druk langs buiten, dan tegen druk langs binnen, ze moet toch al van een uitzonderlijke dikte gemaakt zijn, zelfs in titaan, om een diepte van 4000 m, dus een druk van 400 bar te kunnen doorstaan. En dan dient nog rekening gehouden worden met de enorme spanningen in de lassen van de bodems en accessoires. En dan schijnt de patrijspoort maar getest geweest te zijn tot op 1300 meter?
Titan en Titanic voor eeuwig bij elkaar.

6.     Aan ongewoon maritiem nieuws geen gebrek deze week: in Urugay blijkt een heel dispuut ontstaan te zijn rond het lot van de bronzen adelaar met swastika die ooit op de “Admiral Graf Spee” troonde. De Graf Spee was zwaar beschadigd tijdens de zeeslag bij de Rio de la Plata. Hij moest voor herstelling schuilen in het neutrale Montevideo. Omdat de reparatie langer duurde dan het verblijf in de neutrale haven mocht duren, besloot de kapitein ten einde raad het schip tot zinken te brengen. In het huidige dispuut wil de ene partij hem omsmelten en er een vredesduif van maken, terwijl de andere partij wil verkopen (geschatte opbrengst: 12 miljoen euro) en de fondsen gebruiken voor onderwijs, technologie en defensie. Deze laatste piste stuit echter op verzet van Duitsland wegens risico op aankoop door neo-nazis.
Verdwijning Titan, duikboot op zoek naar Titanic.

7.     Uit een interview van ir Tim Verberckmoes, CEO van ABC scheepsmotoren, door Sam De Kegel (Vokanieuws 20/6/2023) https://www.voka.be/nieuws/hoe-het-gentse-abc-pioniert-met-verbrandingsmotoren-op-waterstof:

QUOTE 1
In Frankrijk zet men in op veertien nieuwe kernreactoren en gaat men ’s nachts waterstof produceren met nucleaire energie. Dan kunnen ze waterstof produceren aan 2 euro/kg. Die geeft ook 3 x meer energie dan diesel. Dan wordt het zeer aantrekkelijk, maar dan moet je ook nucleaire energie als groene energie durven beschouwen.
UNQUOTE 1

QUOTE 2
Onze waterstofmotor is zero emission, maar het is wel een verbrandingsmotor. Dat begrijpen sommige grote geleerden in Brussel en Straatsburg nog steeds niet. Bovendien hebben we geen zeldzame metalen uit mijnen nodig zoals kobalt of lithium, wij maken onze motoren met staal en gietijzer, made in Europe.
UNQUOTE 2.

Nu hoort U het ook eens van een ander
…!!!

8.     Voorgaande sluit naadloos aan bij één van de thema’s van de Belgisch-Nederlandse Havendag in de Ark in Antwerpen. De drie thema’s waarrond deze druk bijgewoonde dag draaide waren: “groene waterstof”, “wind op zee” en “gebrek aan ruimte”. De ongerustheid over voldoende beschikbaarheid van groene waterstof was duidelijk aanwezig bij voordrachtgevers en publiek.
 
Eigenaardig dat ook hier de Franse oplossing uit punt 7 niet aan bod kwam.

Opvallend was de pitch van het jonge Antwerpse bedrijf D-CRBN die een betrekkelijk goedkope en compacte technologie aanbiedt om CO2 om te zetten naar CO en dit als grondstof te gebruiken voor de productie van een ontelbaar aantal koolwaterstoffen. Hierdoor mikt men dan op nuttig gebruik van de rest-CO2 in plaats van de pure opslag ervan in ondergrondse lagen. Het “Blue Plasmaproject” wordt gesteund door Arcelor Mittal, Vopak, Engie en BASF.

Door een misverstand heb ik de debatten helaas enkel online kunnen volgen.
https://www.belgischnederlandsehavendag.eu/terugblik/

9.     Via het tijdschrift van KKROA kregen we van ons medelid Philippe Huijghebaert een tip over een interessante tentoonsteling in Nieuwpoort over de mijnenbestrijding. Meer daarover voor de lezers van onze volledige nieuwsbrief. https://www.nieuwpoort.be/van-vegen-tot-jagen-de-evolutie-van-de-mijnbestrijding-op-zee

10.  Flowspodcast met gepensioneerde loods Herman Croenen: https://www.flows.be/mensen/2023/06/podcast-flowscast-met-rivierloods-op-rust-herman-croenen/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202023-25

11.  Tot slot nog spijtig nieuws uit de Antwerpse haven: synthetische rubberfabriek Arlanxeo moet zijn deuren sluiten. Dit is één van de oudste chemische fabrieken op de linkeroever. Begonnen in 1961 als Polysar eindigde het als een joint-venture tussen het Saoudische Aramco, en de Bayer-spinoff Lanxess. Hopelijk is dit niet de kanarie in de koolmijn voor de Europese chemische industrie die de tol betaalt voor zijn afhankelijkheid van de rest van de wereld, zowel voor energie als voor grondstoffen.

12.  En, tenzij je tot het sensatiezoekende kwartiel van de wereldbevolking behoort, vaar niet langs Gibraltar deze zomer … Wordt nog aan gewerkt

13.  Eerstvolgende interessante data.