NIEUWSBRIEF 18-06-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

De vakantie komt eraan, voor velen een welgekomen rustpunt in de hectische digitale wereld van nu, maar ook soms een bron van ergernis als er wat misloopt zoals bij mijn dochter die op terugreis van Griekenland een ‘bird strike’ meemaakte ! gelukkig alles goed afgelopen maar wel stress en een nacht extra in het hotel.       
 

Zojuist op de site ‘Vakantieweb’ een artikel over Port Grimaud gelezen, je kan het ook zien op onze RBNRC – EXTRA lezen.
 

In de goeie ouwe tijd rond 1980 ben ik met de familie daar ook 3 zomers na elkaar op verlof geweest, Port Grimaud een dorp in het water, waar je met de boot je baguette gaat halen bij de bakker!     
 

Gelegen in de baai van Saint Tropez aan de Franse Azurenkust en een dikke 1.000 km van Antwerpen en een droom voor elke bootliefhebber. De eerste keer hadden we daar een Zodiac RIB met buitenboord Mercury 45 pk. Een ideaal verplaatsingsmiddel daar maar als je in de baai gaat naar Sainttrop is het een echt wild paard want ’s morgens is de zee spiegelglad maar tegen de middag hebben de speedboten zulke heksenketel van golfslag gemaakt dat je bijna veiligheidsgordels zou moeten dragen om niet uit de boot gewipt te worden!

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

  1. Dramatische week in de Middellandse zee: 600 opvarenden verdronken, tragisch voor de slachtoffers. Zal dit ooit stoppen? Wie kan dit stoppen? Hoe kan dat gestopt worden? De situatie lijkt steeds verder te eskaleren: eerder deze week lazen we al in Flows van 12 juni dat de Italiaanse marine heeft moeten ingrijpen toen met messen gewapende migranten de RO-RO cargo Galata Seaways hadden gedwongen van koers te veranderen.

2.   Dit logboek wordt niet gemaakt door de kaboutertjes, zelfs niet door de moderne versie ervan: ChatGTP. Het vraagt dus wel, elke week opnieuw, een zekere tijd, die niet aan andere dingen kan gespendeerd worden. En dan durft er wel eens een duiveltje aan je oor fluisteren: “Waar ben je mee bezig? Is er wel een kat die dit leest?“ Maar af en toe krijgen wij dan wel reactie op dit schrijfsel,die ons doet besluiten om toch maar verder te doen.

Deze keer waren wij blij verrast met een schrijven van trouwe sympathisant Geert De Vriese, rivierloods op rust. Hij reageerde op ons verslag van het Scheldesymposium, waar onder meer de problematiek behandeld werd van de dichtslibbende nevengeulen in de Westerschelde, met als typevoorbeeld: de schaar van Valkenisse. Zijn superinteressante bijdrage was getiteld: Evolutie van het Schaar van Valkenisse sinds mijn geboorte (1953 tot nu)”.

Hierin poneert hij dat er niet alleen een evolutie te zien is sinds 2014, maar dat dit al lang bezig is en minstens sinds de jaren 50. Maar eigenaardig genoeg is dit geen voortschrijdende evolutie in dezelfde richting.In de jaren 50 was er een redelijk brede bebakende vaargeul, die van toen langzaam begon dicht te slibben, zodat die in 1974 volledig verdwenen was. Een gevolg was wel dat de zuidoever van de hoofdgeul ernstig onderhevig was aan erosie, waardoor in 1987 het baken van Baalhoek niet meer rechtstond. En dan, als bij mirakel was de geul er terug in 2014, en, zodra diep genoeg bebakend met rode en groene boeien. Maar sinds 2014 zagen we dan weer de evolutie zoals aangehaald op het Scheldesymposium. Vorige winter werd de geul terug gesloten voor alle verkeer, maar tijdens de zomer is pleziervaart toegestaan dankzij tijdelijke midvaarwaterboeien.


Rood-witte Midwaterboeien in Schaar van Valkenisse © Georges Janssens

Slotcommentaar en wijze raad van Geert:
QUOTE
Niemand heeft een glazen bol en de natuur heeft zo zijn eigen ondoorgrondelijke wegen. We kunnen ze wel wat beďnvloeden door baggeren en strekdammen te bouwen maar helemaal veranderen kunnen we het niet. En dus zullen er nog altijd loodsen nodig zijn en moeten jachtlui nog steeds met een gecorrigeerde kaart varen willen ze niet aan de grond lopen. Dus check uw Berichten aan Zeevarenden.
Goede vaart en hou het veilig. En als je vastloopt verwittig Centrale Zandvliet op VHF-kanaal 12 dat je even op hoog water wacht. Maar loop je vast op de strekdam bij vallend water verwittig dan maar de reddingboot van Hansweert.
UNQUOTE

Het volledige artikel is beschikbaar voor onze leden in RBNRC Extra.

3.   In het verslag over het Scheldesymposium vorige week meldden we ook dat het grenspark Groot Saeftinge, na ontpoldering van Prosper-en Hedwigepolder afgewerkt was. Wat de infrastructuurwerken betreft is dat zeker zo, maar op de 22 meter hoge kunstmatige panoramaheuvel in het gedeelte Hedwigepolder moet nog een 25 meter hoge radartoren komen. Met als hoofdfunctie scheepvaartbegeleiding zal die ook wel toegankelijk gemaakt worden voor het publiek met een observatieplatform, horecazaak, informatiecentrum en 6 ecolodges waar kan overnacht worden. Timing 2026. (VRT-nieuws, Flows etc. van 15/6/2023).

4.    Ander bemoedigend nieuws uit verschillende media-bronnen: het is nu bevestigd: De Tall Ships komen terug naar Antwerpen in 2026 en 2030. En meer nog, Antwerpen is nu officieel Anchor Port, waarbij de band met Sail Training International nog versterkt is en ook tussen de races in aanlopen mogelijk zijn in de “Friendly Host Port”. Ontvangers van de volledige nieuwsbrief vinden een uitgebreid artikel van Georges Janssens, verder in deze uitgave.

5.   Dat zelfs bij de familie Savereys de neuzen niet allemaal in dezelfde richting staan in verband met de aanpak van de energietransitie moet blijken bij het interview met Nicolas Savereys in De Standaard van zaterdag 17 juni, in verband met het van de beurs halen van Exmar. (Hebt U nog aandelen, dan kan U ze voor 11,1 € het stuk afstaan aan de familie). Nicolas kijkt heel anders tegen de energietransitie aan dan zijn neef Alexander, die zweert bij waterstof.
Nicolas daarentegen gelooft niet in de doorbraak daarvan gezien de kostprijs om die te produceren. Uit vroegere nieuwsbrieven kent U zeker mijn eigen standpunt in deze kwestie.

6.   In het ander maritiem nieuws beginnen de aankondigingen van nieuwbouwschepen op waterstof, of methanol of ammoniak bijna dagelijkse kost te worden en verliezen zo het predikaat merkwaardig.

Opvallende titels moeten dan ook steeds verder gezocht te worden. In Nederland schijnt een hetze te ontstaan tegen de waterstofontwikkeling: kwaadwillige zielen halen daar het beruchte ongeval met de Hindenburg uit 1937 in New Jersey uit de herinnering. Voor wie niet mee is: de Hindenburg was een passagierszeppelin, gevuld met waterstof. (Nieuwsblad Transport van 14 juni.).

Nog in Nederland zou onderzoek hebben uitgewezen dat het land onaantrekkelijker wordt voor de scheepsbouw. We vragen ons trouwens al lang af door welk mirakel men in Nederland tot nu toe zijn scheepsbouw nog concurrentieel kon houden.

En om af te sluiten nog een goed nieuwsje uit België: Exail Robots Belgium uit Oostende en Moeskroen ontwikkelde een nieuwe technologie om verborgen zeemijnen in vaargeulen op te sporen. Ze zoeken nu nog extra mensen om hier een bruikbaar product van te maken. (Flows van 14 juni)

7.   Het happy hour van vorige woensdag is weer achter de rug. Voor wie zou weggebleven zijn uit vrees voor de hitte. De Angčle beschikt over een heerlijke airco.


8.   Tot hiertoe nog geen foto’s ontvangen van Oostende voor Anker. Was er dan niemand ter plaatse? Ook foto’s van ScheldeRegatta en Scheldetour zijn uiterst welkom. Zij zullen met naam en toenaam worden opgenomen in deze nieuwsbrief.

9.   Eerstvolgende interessante data.