NIEUWSBRIEF 18-06-2023 Editoriaal:
De
vakantie komt eraan, voor velen een welgekomen rustpunt in de hectische digitale wereld van nu, maar ook soms een bron
van ergernis als er wat misloopt zoals bij mijn
dochter die op terugreis van Griekenland een ‘bird strike’ meemaakte !
gelukkig alles goed afgelopen maar wel stress en een nacht extra
in het hotel. Zojuist
op de site ‘Vakantieweb’ een artikel over Port Grimaud gelezen, je
kan het ook zien op onze RBNRC – EXTRA lezen. In
de goeie ouwe tijd rond 1980 ben ik met de familie daar ook 3 zomers na elkaar op verlof geweest, Port Grimaud
een dorp in het water, waar je met de boot je baguette gaat
halen bij de bakker! Gelegen
in de baai
van Saint Tropez
aan de Franse Azurenkust en een dikke 1.000 km van Antwerpen en een droom voor elke bootliefhebber. De eerste
keer
hadden we daar een Zodiac RIB met
buitenboord Mercury 45 pk. Een ideaal verplaatsingsmiddel daar maar als je in de baai
gaat naar
Sainttrop is het een echt wild paard want ’s morgens is de zee spiegelglad maar tegen de middag hebben de speedboten
zulke
heksenketel van golfslag gemaakt
dat je bijna veiligheidsgordels zou moeten
dragen om niet uit de boot gewipt te worden!
Uit het logboek van de commodore:
2.
Dit logboek wordt niet gemaakt door de
kaboutertjes, zelfs niet door de moderne versie ervan: ChatGTP.
Het vraagt dus wel, elke week opnieuw, een zekere tijd, die niet aan andere
dingen kan gespendeerd worden. En dan durft er wel eens een duiveltje aan je
oor fluisteren: “Waar ben je mee bezig? Is er wel een kat die dit leest?“ Maar af en toe krijgen wij dan wel reactie op dit schrijfsel,die ons doet besluiten om toch maar verder te
doen. 3.
In het verslag
over het Scheldesymposium vorige week meldden we ook dat het grenspark Groot Saeftinge, na ontpoldering van Prosper-en Hedwigepolder afgewerkt was. Wat de infrastructuurwerken
betreft is dat zeker zo, maar op de 22 meter hoge kunstmatige panoramaheuvel
in het gedeelte Hedwigepolder moet nog een 25 meter
hoge radartoren komen. Met als hoofdfunctie scheepvaartbegeleiding zal die
ook wel toegankelijk gemaakt worden voor het publiek met een
observatieplatform, horecazaak, informatiecentrum en 6 ecolodges
waar kan overnacht worden. Timing 2026. (VRT-nieuws, Flows
etc. van 15/6/2023). 4.
Ander bemoedigend nieuws uit verschillende
media-bronnen: het is nu bevestigd: De Tall Ships komen terug naar Antwerpen in 2026 en 2030. En meer
nog, Antwerpen is nu officieel Anchor Port, waarbij de band met Sail Training International nog versterkt is en ook
tussen de races in aanlopen mogelijk zijn in de “Friendly
Host Port”. Ontvangers van de volledige nieuwsbrief vinden een uitgebreid
artikel van Georges Janssens, verder in deze uitgave. 5.
Dat zelfs bij
de familie Savereys de neuzen niet allemaal in
dezelfde richting staan in verband met de aanpak van de energietransitie moet
blijken bij het interview met Nicolas Savereys in
De Standaard van zaterdag 17 juni, in verband met het van de beurs halen van Exmar. (Hebt U nog aandelen, dan kan U ze voor 11,1 € het
stuk afstaan aan de familie). Nicolas kijkt heel anders tegen de
energietransitie aan dan zijn neef Alexander, die zweert bij waterstof. 6.
In het ander
maritiem nieuws beginnen de aankondigingen van nieuwbouwschepen op waterstof,
of methanol of ammoniak bijna dagelijkse kost te worden en verliezen zo het predikaat merkwaardig. 7.
Het happy hour van vorige woensdag is weer achter de rug. Voor wie
zou weggebleven zijn uit vrees voor de hitte. De Angčle beschikt over een
heerlijke airco. 8.
Tot hiertoe nog
geen foto’s ontvangen van Oostende voor Anker. Was er dan niemand ter
plaatse? Ook foto’s van ScheldeRegatta en
Scheldetour zijn uiterst welkom. Zij zullen met naam en toenaam worden
opgenomen in deze nieuwsbrief. |