NIEUWSBRIEF 11-06-2023
Editoriaal:
We worden allemaal oud… soms
prettig want je wordt misschien eerder geloofd en de mensen vertrouwen je
makkelijker, je hebt geen voordeel om je beter voor te doen dan je bent.
Maar ook heel dikwijls en veel
minder aangenaam, de ouderdomskwalen die boven komen, sporten mag je vergeten,
fietsen tot daar nog toe.
Gelukkig zijn de maritieme sporten niet zo arbeidsintensief en bestaan er
heel wat hulpmiddelen om het werk wat te verlichten, je kan natuurlijk met
een grote geste je jongeren uitnodigen en je geeft hen
dan de moeilijke karweitjes!
Je checkt alles 2 x… om zeker te zijn dat je de eerste check niet vergeten
bent.
Ik heb nog even de
gemiddelde ouderdom nagerekend van onze leden: 60 jaar!
Oud zijn en toch nog werken moet perfect mogelijk zijn maar dan aan een
rustiger tempo en zonder het opjagen van deadlines met dagelijkse stress.
En dat is wat onbegrijpelijk is bij een Amerikaanse president zoals Joe Biden, die dan nog voor een 2° ambtstermijn gaat. Trump is ook al 79, dus niet zo ver af en dan nog met die
dictatoriale trekjes…
Wat me dan weer doet denken aan die Amerikaanse film over een Duitse kolonel,
ver over de houdbaarheidsdatum, die met jonge soldaten van de Volkssturm een groep geallieerde piloten uit het bandende
en gebombardeerde Dresden moet brengen. Uiteraard ben ik de naam van de film
vergeten maar de moed en de organisatiegeest van die hogere Duitse officier
is niet vergeten.
In onze RBNRC– Extra vind
je wat krantennieuws over ‘ouderdom’ en dito.
Conclusie: denk aan je
BUCKETLIST en beleef plezier aan de laatste dagen die je werkend EN GENIETEND
doorbrengt!
N.B.: even nog een reactie
op de ‘levensgeschiedenis’ van Glenn Liekens, een
anekdote die hij me zelf vertelde:
Een story
uit het leven van een Loods:
Bij het
begeleiden van een schip uit het verre oosten vraagt de loods uiteraard of de
motor en de techniek van het schip goed werken… je weet maar nooit dat er
iets fout zit bij wat oudere (en minder goed onderhouden) vaartuigen.
De
kapitein antwoordt onmiddellijk met de hand in de hoogte ‘ship
is running perfect, just as a Swiss watch’. De loods gaat er niet verder op in en gelooft de
kapitein. Een beetje later komen ze aan een bocht en de loods vraagt ‘volle
kracht achteruit’ maar … er gebeurt niets! ‘Verdomme’ zegt de loods ‘je zei
toch dat alles in orde was!’. Dan antwoordt de kapitein: ‘Yes,
like a Swiss watch…but runs not backwards’!!!
Uit het logboek van de commodore:
1.
Dan verheug je je al over de heropstart van de Marinefuseliers, en dan blijkt dat zij gaan gestationeerd
worden in……Charleroi. Geen nood, Charleroi heeft toch ook een haven: 5
miljoen ton, dat is toch goed te vergelijken met de 47 miljoen ton van
Zeebrugge en de 240 miljoen ton voor Antwerpen? Toch?
Maar wie zijn wij om ons daar druk over te maken, als er specialisten zijn
die zeggen dat dit een logische keuze is?
2.
Deze week had ik opnieuw de gelegenheid om deel te nemen aan
het halfjaarlijks Scheldesymposium van de VNSC. De Vlaams Nederlandse
Scheldecommissie is een uniek samenwerkingsverband waarin Vlaanderen en
Nederland werken aan een duurzaam en vitaal Scheldeestuarium.
In een druk bijgewoond symposium, in het congrescentrum van de Zoo, heeft de
goegemeente dan de gelegenheid om een blik te werpen op de stand van zaken. Eerst
is er een plenaire zitting, traditioneel geleid door VRT-journaliste Ann De
Bie. Alle aspecten van het Scheldeverdrag komen aan bod:
Toegankelijkheid van de havens, veiligheid voor de omwonenenden
en natuurlijkheid.
Vroeger dan verwacht kon men dit jaar de voltooiing aankondigen van
het grenspark “Groot Saeftinghe”, een 4500 Ha groot
schorren-en slikkengebied in aansluiting met het Verdronken land van Saeftinge en tot stand gekomen na de ontpoldering van de
Prosper-en de beruchte Hedwigepolder. Verkeerdelijk
werden deze ontpolderingen altijd aangezien als
compensatie voor de laatste uitdieping van de Schelde. Dit is niet het geval,
maar ze zijn wel compensatie voor eerdere infrasstructuurwerken.
Minder goed nieuws kwam er van de sluis van Terneuzen die vertraging heeft
opgelopen. Maar voor de estuaire vaart is er
perspectief nadat in het voorjaar de Nederlandse regering een principe-akkoord bereikte met de Belgische over het
gebruik van de Nederlandse havens.
Na de plenaire zitting worden deelfacetten behandeld in zgn. “break-out”
sessies. Dit jaar had ik er twee interessante te pakken. In de eerste
behandelde men de problematiek van de dichtslibbende nevengeulen in de
Westerschelde.
Typevoorbeeld was de schaar van Valkenisse. Dit is
een belangrijk maar complex vaarwater dat meer en meer gebruikt wordt door de
binnenvaart en de kustvaart om weg te blijven van de grote scheepvaart in de
hoofdgeul. Daar worden sinds 2014 belangrijke morfologische veranderingen
vastgesteld. De ondieptes slibben verder dicht en de aansluitingshoek van de
geul op het hoofdvaarwater evolueert van een scherpe hoek in de richting van
90°. De toestand is zorgwekkend, en
men werkt al met dynamische betonning en gele waarschuwingstonnen. Het is nu
al zover dat de binnenvaart enkel nog bij afvaart van de geul gebruik mocht
maken. Dit laatste is zopas eveneens weerom gewijzigd: na een volledige
sluiting van het vaarwater is nu enkel de pleziervaart toegelaten.
De
vraag wordt nu gesteld of men deze trend moet tegengaan met baggerwerken, of
verder laten escaleren zodat de Westerschelde langzaam evolueert naar een ééngeulenstelsel.
Ik weet in elk geval dat een 20tal jaar geleden, toen ik geconfronteerd werd
met deze problematiek het geloof in de ecologische kracht van een meergeulenstelsel onwrikbaar was.
Een tweede break-outsessie opende voor mij een werkelijke grot van Ali Baba: de
Scheldemonitor. https://www.scheldemonitor.org/nl”. Het is een kennis- en informatieportaal rond
onderzoek en monitoring in het Schelde-estuarium, in opdracht van de VNSC.
Het is een database die als centraal punt moet dienen voor het capteren en
verspreiden van allerhande soorten data en informatie omtrent
de verschillende aspecten die een rol spelen over het ganse gebied van zowel
de Westerschelde als de Zeeschelde. Kortom: alle informatie over het Schelde-estuarium moet
daar op termijn in belanden. En het is niet alleen een database, maar ze is
uitgerust met een aantal algoritmes voor het omzetten van data in grafieken
en op kaarten, kaarten die ook rijk vertegenwoordigd zijn. Een aanrader.
3.
Toevalligheid in het maritieme nieuws: Uitgerekend op de
dag dat de Antwerpse binnenstad geblokkeerd was door de kampioenenviering van
de Great Old, voer de “Great Antwerp” van Grimaldi de terminal van AET binnen in de Waaslandhaven,
als onderdeel van zijn maidentrip. De Great Antwerp
is namelijk het nieuwste Conroschip van de rederij.
Conro betekent: gecombineerd container-en
autoschip. Met zijn 250 meter en een capaciteit van 2500 wagens en 2000 TEU
behoort deze nieuwkomer tot de grootsten in zijn klasse. Proficiat in elk
geval aan de twee “Great”s.
4.
En opnieuw is de tweede woensdag van de maand in zicht:
woensdag 14 juni zien we elkaar terug tussen 14u en 17u. Met
afhaalmogelijkheid van lidkaarten 2023
5.
Kijk ook nog eens naar zaterdag 17 juni: Schelderegatta,
en voor de tourvaarders is er ook de Scheldetour.
Ook kijkplezier gegarandeerd vanop de wal op de Schelde en aan de RYCB.
6. En ten treurens: ons zeilinitiatief: https://rbnrc.be/nieuws
Kandidaturen kunnen nog gericht worden naar voorzitter@rbnrc.be met opgaven van
naam, adres,e-mailadres, telefoonnr, geboortedatum.
Niet-leden maar wel aangesloten bij een WWSV-yachtclub
vermelden ook de naam hiervan en hun licentienummer WWSV. Booteigenaars
melden zich bij voorzitter@rbnrc.be
met boot-karakteristieken en beschikbare plaatsen.
7. Eerstvolgende interessante data.
|