NIEUWSBRIEF 11-06-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

We worden allemaal oud… soms prettig want je wordt misschien eerder geloofd en de mensen vertrouwen je makkelijker, je hebt geen voordeel om je beter voor te doen dan je bent.

Maar ook heel dikwijls en veel minder aangenaam, de ouderdomskwalen die boven komen, sporten mag je vergeten, fietsen tot daar nog toe.


Gelukkig zijn de maritieme sporten niet zo arbeidsintensief en bestaan er heel wat hulpmiddelen om het werk wat te verlichten, je kan natuurlijk met een grote geste je jongeren uitnodigen en je geeft hen dan de moeilijke karweitjes!


Je checkt alles 2 x… om zeker te zijn dat je de eerste check niet vergeten bent.

Ik heb nog even de gemiddelde ouderdom nagerekend van onze leden: 60 jaar!


Oud zijn en toch nog werken moet perfect mogelijk zijn maar dan aan een rustiger tempo en zonder het opjagen van deadlines met dagelijkse stress.


En dat is wat onbegrijpelijk is bij een Amerikaanse president zoals Joe Biden, die dan nog voor een 2° ambtstermijn gaat. Trump is ook al 79, dus niet zo ver af en dan nog met die dictatoriale trekjes…


Wat me dan weer doet denken aan die Amerikaanse film over een Duitse kolonel, ver over de houdbaarheidsdatum, die met jonge soldaten van de Volkssturm een groep geallieerde piloten uit het bandende en gebombardeerde Dresden moet brengen. Uiteraard ben ik de naam van de film vergeten maar de moed en de organisatiegeest van die hogere Duitse officier is niet vergeten.

 

In onze RBNRC– Extra vind je wat krantennieuws over ‘ouderdom’ en dito.

 

Conclusie: denk aan je BUCKETLIST en beleef plezier aan de laatste dagen die je werkend EN GENIETEND doorbrengt!

 

N.B.: even nog een reactie op de ‘levensgeschiedenis’ van Glenn Liekens, een anekdote die hij me zelf vertelde:

Een story uit het leven van een Loods:

Bij het begeleiden van een schip uit het verre oosten vraagt de loods uiteraard of de motor en de techniek van het schip goed werken… je weet maar nooit dat er iets fout zit bij wat oudere (en minder goed onderhouden) vaartuigen.

De kapitein antwoordt onmiddellijk met de hand in de hoogte ‘ship is running perfect, just as a Swiss watch’. De loods gaat er niet verder op in en gelooft de kapitein. Een beetje later komen ze aan een bocht en de loods vraagt ‘volle kracht achteruit’ maar … er gebeurt niets! ‘Verdomme’ zegt de loods ‘je zei toch dat alles in orde was!’. Dan antwoordt de kapitein: ‘Yes, like a Swiss watch…but runs not backwards’!!!

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.   Dan verheug je je al over de heropstart van de Marinefuseliers, en dan blijkt dat zij gaan gestationeerd worden in……Charleroi. Geen nood, Charleroi heeft toch ook een haven: 5 miljoen ton, dat is toch goed te vergelijken met de 47 miljoen ton van Zeebrugge en de 240 miljoen ton voor Antwerpen? Toch?
Maar wie zijn wij om ons daar druk over te maken, als er specialisten zijn die zeggen dat dit een logische keuze is?

2.   Deze week had ik opnieuw de gelegenheid om deel te nemen aan het halfjaarlijks Scheldesymposium van de VNSC. De Vlaams Nederlandse Scheldecommissie is een uniek samenwerkingsverband waarin Vlaanderen en Nederland werken aan een duurzaam en vitaal Scheldeestuarium.

In een druk bijgewoond symposium, in het congrescentrum van de Zoo, heeft de goegemeente dan de gelegenheid om een blik te werpen op de stand van zaken. Eerst is er een plenaire zitting, traditioneel geleid door VRT-journaliste Ann De Bie. Alle aspecten van het Scheldeverdrag komen aan bod:
Toegankelijkheid van de havens, veiligheid voor de omwonenenden en natuurlijkheid.

Vroeger dan verwacht  kon  men dit jaar de voltooiing aankondigen van het grenspark “Groot Saeftinghe”, een 4500 Ha groot schorren-en slikkengebied in aansluiting met het Verdronken land van Saeftinge en tot stand gekomen na de ontpoldering van de Prosper-en de beruchte Hedwigepolder. Verkeerdelijk werden deze ontpolderingen altijd aangezien als compensatie voor de laatste uitdieping van de Schelde. Dit is niet het geval, maar ze zijn wel compensatie voor eerdere infrasstructuurwerken.

Minder goed nieuws kwam er van de sluis van Terneuzen die vertraging heeft opgelopen. Maar voor de estuaire vaart is er perspectief nadat in het voorjaar de Nederlandse regering een principe-akkoord bereikte met de Belgische over het gebruik van de Nederlandse havens.

Na de plenaire zitting worden deelfacetten behandeld in zgn. “break-out” sessies. Dit jaar had ik er twee interessante te pakken. In de eerste behandelde men de problematiek van de dichtslibbende nevengeulen in de Westerschelde.

Typevoorbeeld was de schaar van Valkenisse. Dit is een belangrijk maar complex vaarwater dat meer en meer gebruikt wordt door de binnenvaart en de kustvaart om weg te blijven van de grote scheepvaart in de hoofdgeul. Daar worden sinds 2014 belangrijke morfologische veranderingen vastgesteld. De ondieptes slibben verder dicht en de aansluitingshoek van de geul op het hoofdvaarwater evolueert van een scherpe hoek in de richting van 90°.  De toestand is zorgwekkend, en men werkt al met dynamische betonning en gele waarschuwingstonnen. Het is nu al zover dat de binnenvaart enkel nog bij afvaart van de geul gebruik mocht maken. Dit laatste is zopas eveneens weerom gewijzigd: na een volledige sluiting van het vaarwater is nu enkel de pleziervaart toegelaten.

De vraag wordt nu gesteld of men deze trend moet tegengaan met baggerwerken, of verder laten escaleren zodat de Westerschelde langzaam evolueert naar een ééngeulenstelsel.
Ik weet in elk geval dat een 20tal jaar geleden, toen ik geconfronteerd werd met deze problematiek het geloof in de ecologische kracht van een meergeulenstelsel onwrikbaar was.

Een tweede break-outsessie opende voor mij een werkelijke grot van Ali Baba: de Scheldemonitor.
https://www.scheldemonitor.org/nl”. Het is een kennis- en informatieportaal rond onderzoek en monitoring in het Schelde-estuarium, in opdracht van de VNSC. Het is een database die als centraal punt moet dienen voor het capteren en verspreiden van allerhande soorten data en informatie omtrent de verschillende aspecten die een rol spelen over het ganse gebied van zowel de Westerschelde als de Zeeschelde. Kortom: alle informatie over het Schelde-estuarium moet daar op termijn in belanden. En het is niet alleen een database, maar ze is uitgerust met een aantal algoritmes voor het omzetten van data in grafieken en op kaarten, kaarten die ook rijk vertegenwoordigd zijn. Een aanrader.

3.   Toevalligheid in het maritieme nieuws: Uitgerekend op de dag dat de Antwerpse binnenstad geblokkeerd was door de kampioenenviering van de Great Old, voer de “Great Antwerp” van Grimaldi de terminal van AET binnen in de Waaslandhaven, als onderdeel van zijn maidentrip. De Great Antwerp is namelijk het nieuwste Conroschip van de rederij. Conro betekent: gecombineerd container-en autoschip. Met zijn 250 meter en een capaciteit van 2500 wagens en 2000 TEU behoort deze nieuwkomer tot de grootsten in zijn klasse. Proficiat in elk geval aan de twee “Great”s.

4.   En opnieuw is de tweede woensdag van de maand in zicht: woensdag 14 juni zien we elkaar terug tussen 14u en 17u. Met afhaalmogelijkheid van lidkaarten 2023

5.   Kijk ook nog eens naar zaterdag 17 juni: Schelderegatta, en voor de tourvaarders is er ook de Scheldetour. Ook kijkplezier gegarandeerd vanop de wal op de Schelde en aan de RYCB.

6.    En ten treurens: ons zeilinitiatief: https://rbnrc.be/nieuws
Kandidaturen kunnen nog gericht worden naar voorzitter@rbnrc.be met opgaven van naam, adres,e-mailadres, telefoonnr, geboortedatum.
Niet-leden maar wel aangesloten bij een WWSV-yachtclub vermelden ook de naam hiervan en hun licentienummer WWSV. Booteigenaars melden zich bij voorzitter@rbnrc.be met boot-karakteristieken en beschikbare plaatsen.

7.    Eerstvolgende interessante data.