NIEUWSBRIEF 04-06-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

Vandaag wil ik jullie even meenemen naar New York USA voor een kortverhaal over de NYPD Harbor Patrol waar ik een tocht mee maakte in lang vervlogen, maar schone   tijden… met de Twin Towers nog op de achtergrond!  

Door een goede vriend kreeg ik de kans een week bij het New York Police Departement door te brengen en dit op zowat alle departementen. 

Maar de Harbor Patrol trok vooral mijn aandacht, het was wel maart/april en het weer was zoals bij ons…regen en wolken!  Het leven was daar zowat hetzelfde als de Scheepsvaart Politie bij ons, toen nog zonder kogelvrije vest en véél minder drugs.

Maar toch was het ook het begin van die Kevlar Dupont de Nemours Aramide beschermvesten en ik vroeg de ploeg agenten die mij onder hun hoede hadden genomen, tegen welk kaliber die dingen beschermden, het antwoord was simpel ‘tegen ons eigen wapen’ want dikwijls wordt het wapen afgepakt tijdens een schermutseling! (Dit is trouwens de reden waarom de Franse Politie meestal een riem tussen wapen en gordel hebben).

Een ander vraag was: hoeveel verdienen jullie? Antwoord van de diender: 5.000 $! Wahw, da’s veel…maar de huur voor een 2 kamerappartementje in NY is 3.500 $! Maar dan kom je toch niet rond, daarom doe ik een 2° job, dépanneur in het bedrijf van m’n broer…

Ik had ook de gelegenheid om een arrestatie mee te maken in de haven van een stel oplichters die het spel ‘balletje, balletje’ promoten, 3 schelpen, 1 balletje en je mag raden waar het zit… 1° keer raak, dan altijd mis! De NYPD houdt die kerels 1 nachtje bij en dan loslaten om weer te beginnen.

En zo kan ik nog veel vertellen maar dat is voor later.

Volgende week verschijnt er in onze RBNRC EXTRA een GvA artikel over de Scheepvaart politie in Antwerpen, toch moeilijk te vergelijken, vooral met het jaren later tijdsverschil en de digitalisatie, maar dezelfde miserie met de boeven!

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.     Helaas kon ik niet aanwezig zijn op Oostende voor anker. Familiale verplichtingen hebben nogal eens prioriteit op persoonlijke verzuchtingen. Uitzonderlijk en voor één keer, als U mij toestaat, een aanstekelijke foto uit de persoonlijke sfeer van een trotse bompa. De korfbalploeg van de kleindochters realiseerde dit weekend een soort van hattrick. Reekskampioen in het zaalkorfbal, en houder van de Beker van België 2023 konden ze dit weekend ook het hoogste schavotje halen in het kampioenschap veldkorfbal. Spijtig dat dit geen watersport is, maar hiermee kan U mijn afwezigheid in Oostende ongetwijfeld begrijpen en beter duiden...



2.     Trouwens:  open invitatie aan iedereen die wel aan de kust geraakte: stuur een verslagje en wat foto’s. Seatalk heeft ons trouwens al een voorsmaakje gegeven, dat lezers van onze volledige nieuwsbrief verder kunnen lezen.

3.     Opmerkelijk artikel uit Gazet van Antwerpen van 30 mei: “Plooien tussen haven en pleziervaart gladgestreken” Aan het woord en op foto vinden we onze erecommodore Patrick Van den Bulck en een andere oude bekende Dirk Meulemeester terug. Zij uiten hun tevredenheid over het feit dat, mede door het normaal functioneren van de Kattendijksluis de pleziervaart met het Willemdok nu terug een acceptabele verbinding met de Schelde heeft.

4.     Ook onder onze neus, bij MPM s er positief nieuws te rapen. We vernemen daar dat de vrijwilligers van de M477 Oudenaarde kunnen beroep doen op de leerlingen van het 6de jaar hout van het Stedelijk Lyceum Eilandje, die hen een meer dan helpende hand toesteken bij de restauratie van de houten elementen op deze mijnenveger. Voor beiden een win-win-situatie. 

5.     Bedenkelijk nieuws uit Noorwegen, dat marinemensen toch aan het denken moet zetten. Het betreft een oude zaak: op 8 november 2018 botste het fregat Helge Ingstad frontaal op een tanker, en zonk daarna langzaam, weliswaar zonder menselijke slachtoffers. Na onderzoek met volle medewerking van de marine bleek dat de tamelijk onervaren wachtofficier de tanker te lang voor een vast object had aangezien. Nieuw is echter voor de Noorse marine, en ook voor de meeste marines in de wereld, dat de wachtofficier door een burgerlijke rechtbank veroordeeld is tot 60 dagen proeftijd, een zeldzaamheid voor een militaire officier die in de lijn van zijn plicht handelt. Georges Janssens schreef hierover een uitgebreid artikel dat onze leden kunnen terugvinden in RBNRC-Extra van deze week.

6.     Aan merkwaardige verhalen uit Scandinavië leek het deze week niet te ontbreken. Aan de Zweedse kust is blijkbaar de Beluga opnieuw gesignaleerd die enkele jaren geleden in Noorse wateren werd opgemerkt en bevrijd van een eigenaardig harnas, waarvan vermoed werd dat het wel eens (Russische) spionageapparatuur gedragen had. Vermoedens gaan opnieuw in dezelfde richting (GVA 30 mei 2023)

7.     Merkwaardig nieuws was er eveneens uit Antwerpen.GVA 1/3/2023. Op kaai 1742, aan het Deurganckdok, op de site van MPET (MSC PSA European Terminal) deed zich een uiterst zeldzaam ongeval voor: een straddle carrier (olifant) kantelde, en de chauffeur verkeerde een tijd in levensgevaar. Gelukkig is zijn toestand gestabiliseerd.

8.     Ons werd gemeld dat in Museum De Reede nu een tentoonstelling loopt naar aanleiding van de 190 ste verjaardag van Félicien Rops van tekening van Karl Meersman. “Dangerous drawings- with a touch of Rops”. Meersman is vooral bekend als Karl die cartoons tekent voor Trends en Focus-Knack. Een van de tentoongestelde werken is een originele interpretatie van de “war on drugs” in de Antwerpse haven. Op de tekening werden de dokken vervangen door een Kalashnikov en ander gevaarlijk speelgoed.

9.     Onze secretaris meldt ons dat hij nog met een pak lidkaarten 2023 zit die niet zijn afgehaald. Volgende afhaalmogelijkheid: op het happy hour van woensdag 14 juni op de Angèle.

10.  En ten treurens: ons zeilinitiatief: https://rbnrc.be/nieuws
Kandidaturen kunnen nog gericht worden naar voorzitter@rbnrc.be met opgaven van naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, geboortedatum.
Niet-leden maar wel aangesloten bij een WWSV-yachtclub vermelden ook de naam hiervan en hun licentienummer WWSV. Booteigenaars melden zich bij voorzitter@rbnrc.be met boot-karakteristieken en beschikbare plaatsen.

11.  Eerstvolgende interessante data.