NIEUWSBRIEF 28-05-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

Eindelijk…wordt het misschien toch zomer!

 

En dan denken we natuurlijk aan varen en de wat oudere senioren kijken dan terug op de mooie uren die we op het water doorbrachten.

 

Dat is uiteraard wat ik ook doe, mijn eerste boot, een Engelse Marina cabincruisertje met buitenboordmotor Mercury 45 pk is er gekomen begin jaren 1970 na enkele jaren zeilen met vrienden.

 

Het leek me veiliger voor de kinderen en was voor de echtgenote praktischer. De ‘Beam’ werd keurig afgeleverd in Veere, ligplaats aan de jachtwerf kanaal Veere Middelburg.

 

Maar dan dook het eerste probleem op: de motor was echt niet aan de praat te krijgen, alles nagekeken, benzine tweetakt, batterij, alles ok!

 

En vergeet niet, in die tijd was er geen gsm of google om hulp te vragen, maar een vriendelijke Belg uit Nieuwpoort gaf dan toch de gouden tip: onder het dashboard kan je een klein knopje vinden met een aansluiting voor de ‘dodemansknop’ en waarschijnlijk staat dat ‘off’…

 

Hetzelfde is me dan nog eens overkomen (een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen) bij een tocht op de Oosterschelde met een gehuurde grotere boot vanuit Bergen op Zoom en heel de familie.

 

Eerst aanleggen in Wemeldinge voor een hapje en drankje en dan verder richting Zierikzee maar dan weer het weigeren van de motor … alles nagekeken en het ding had gedraaid, vanaf de motor de leiding gevolgd tot aan de verborgen batterij onder een zetel en ja weer zo’n verdomd knopje! Een neefje van 8 j. zat op die plaats en had met het schakelaartje gespeeld.

 

Een eerste hulpactie die we uitvoerenden was bij het uitvaren van het kanaal Veere – Middelburg, een Duits motorjacht op sleeptouw te nemen. De onfortuinlijke stuurman had geen vaarkaarten aan boord en was bij het uitvaren over de onderwaterstrekdam gevaren die nochtans duidelijk stond aangegeven en had de schroef van zijn motor tot de helft gereduceerd!

  

Conclusie: koop steeds bij Martin’s Yacht Equipment, oude Leeuwenrui degelijke recente kaarten voor elk gebied waar je wil varen. Kleine kost, groot resultaat !

Volgende week: meer kleine avonturen op het Veerse Meer, Ooster- en Westerschelde en nog verder van huis.

 

By the way, ik haalde mijn Vaarbewijs type II in Nederland in september 1984, met nu een digitale Europese versie in september 2016, mijn Belgisch Algemeen Stuurbrevet dateert van mei 1995.

 

------------------------

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.   Een van de kenmerken van de intercontinentale containervaart is de regelmaat en de bijna klokvastheid van de verbindingen. De eerder zeldzame momenten dat er eens een containerschip komt vast te zitten in het Suezkanaal niet ten na gesproken, is de aankomstplanning tamelijk betrouwbaar. Zo werd ook de aankomstdatum van de MSC Loretto reeds enkele weken geleden correct voorspeld. MSC Loretto vestigt hiermee twee records. Het is momenteel het grootste containerschip ter wereld (24.346 TEU), weliswaar ex aequo met zusterschip MSC Irina, en daardoor is het oog het grootste containerschip ooit dat de haven van Antwerpen, en dus ook Antwerp-Bruges binnenvoer.

2.   De jumboïsatie van de containervaart lijkt zich nog altijd verder te zetten. Met een tikkeltje verbazing moesten we kennisnemen van een artikeltje uit Flows van 26 mei, waarin melding gemaakt wordt van een bestelling door Le Havre van containerkranen voor maar liefst 27 rijen containers in de breedte. Meteen dus ook de grootste ter wereld. Waar gaat dat eindigen?

3.   En ondanks een dipje in de trafiek, ook Hamburg kondigde een daling met 17% in TEU aan voor het eerste kwartaal 2023 blijft het nieuws uit die wereld maar verbazen: in Nieuwsblad Transport van 24 mei en in Flows van 25 mei lezen we over een bestelling door de Franse firma Zephyr & Borée van 5, weliswaar kleine (1300 TEU) containerschepen met zeilen op een Zuid-Koreaanse werf. De schepen, voorzien van 6 innovatieve zeilmasten, 3 aan elke kant, en van een dualfuelmotor, geschikt voor methanol, zouden begin 2026 moeten kunnen varen. Nog 5 extra schepen schijnen in de pipeline te zitten. Gedurfd initiatief, wanneer men weet dat de kostprijs ongeveer dubbel zo hoog is als bij een klassiek containerschip.

4.   En zo zijn we volop in de materie beland die ons het nauwst aan het hart ligt: De zeilvaart. En uitgerekend onze eigenste Antwerp Marine Academy stond daar deze week tweemaal voor in het nieuws. Eenmaal betrof het een routinebericht. In Flows van 23 mei konden we lezen dat 11 studenten als crew hebben ingescheept op het 23,5 meter, kitsgetuigde zeiljacht “Saeftinge” voor een trip tussen de Faroëreilanden en Antwerpen. Maar de melding van 25 mei betrof wel een interessante nieuwigheid. Dankzij een sponsorproject van de Marnixring, dat al 60000 Euro samenbracht kan de Academie een eigen zeilboot restaureren die kan ingezet worden voor de opleiding van hun 800 leerlingen, en bij sociale projecten. Onze secretaris was aanwezig op de plechtige overhandiging van de sponsorcheque en schreef er een artikeltje over in Bootmag.

5.   De clubavond van de RYCB van 31 mei, waar ook onze leden op uitgenodigd zijn, blijft in het thema zeilvaart. Kapitein Piet, de onverstoorbare schipper uit het TV-programma “over de Oceaan” zal dan beschikbaar zijn om alle mogelijke vragen te beantwoorden.

6.   Maar slecht nieuws kon helaas ook niet ontbreken. G-captain van 23 mei bracht de spectaculaire foto van de Nederlandse bark Europa, gekapseisd in een droogdok in Cape Town. De schade kon nog niet ingeschat worden, maar de eerstvolgend geplande trip in juni kan niet gegarandeerd worden. De Europa werd gebouwd in 1911 in Hamburg en als “Senator Brocken” gecommissioneerd als lichtschip op de Elbe. Momenteel staan vooral winterexpedities naar Antartica op het programma.

7.    Vergeten we niet ons eigen zeilinitiatief: https://rbnrc.be/nieuws
Kandidaturen kunnen nog gericht worden naar voorzitter@rbnrc.be met opgaven van naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, geboortedatum.
Niet-leden maar wel aangesloten bij een WWSV-yachtclub vermelden ook de naam hiervan en hun licentienummer WWSV. Booteigenaars melden zich bij voorzitter@rbnrc.be met boot-karakteristieken en  beschikbare plaatsen.

8.    Eerstvolgende interessante data.