NIEUWSBRIEF 21-05-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

Een boompje opzetten over de wegenwerken in en rond Antwerpen, wist je dat er in april 1972 al een plan bestond, gemaakt in opdracht van de Universiteit Antwerpen over de aanleg van de Ring en de mobiliteit rond (en in) Antwerpen?

 

Meer hierover in onze nieuwsbrief per e-mail waarin ook verwezen wordt naar het artikel dat verscheen in GVA op 20.05.2023.

 

En om af te sluiten vandaag een tip voor onze specialisten mijnenjagers en vegers: volgende week verschijnt er in RBNRC EXTRA een prachtig artikel over deze specialiteit aan het werk in de Noordzee.

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

  1. Bij MPM had een belangrijke overdracht plaats. Paul Mallentjer gaf na een drietal jaren intensieve inzet in de vrijwilligers-en gidsenwerking van de Stichting het stokje door aan Fons Wittoeck. Paul kon tijdens de afgelopen periode heel wat pluimen op zijn hoed steken, maar het huzarenstukje was toch het uit de grond stampen van twee geslaagde gidsenopleidingen. De gidsen voor Lichtschip 3 West-Hinder /M477 zijn al volop aktief. De gidsen voor het Rijn-en Binnenvaartmuseum hebben de theoretische sessies al doorgewerkt en bereiden zich nu voor, via praktische sessies onder het waakzame oog van Willy Huysmans,op een autonoom optreden.

    Ook vanuit onze club: een welgemeende blijk van appreciatie voor dit titanenwerk, en veel succes toegewenst in deze moeilijke opdracht aan zijn opvolger Fons. In de MPM-flash het afscheidsbericht van Paul, dat wel geen volledig afscheid is, want hij blijft nog aktief bij MPM. Ondertussen komt er tijd vrij voor het vorige week uitvoerig besproken nieuw initiatief in onze club ivm laagdrempelig zeilen: https://rbnrc.be/nieuws

    Kandidaturen kunnen nog gericht worden naar voorzitter@rbnrc.be met opgaven van naam, adres,e-mailadres, telefoonnr, geboortedatum.
    Niet-leden maar wel aangesloten bij een WWSV-yachtclub vermelden ook de naam hiervan en hun licentienummer WWSV.

    En nogmaals een oproep aan clubleden booteigenaars om mee te stappen in het initiatief. Aanmeldingen worden opgewacht bij voorzitter@rbnrc.be met opgave van boot-karakteristieken en eventueel beschikbare plaatsen.

  2. Euronav blijft het nieuws domineren, deze week nog met het geruchtmakend, maar verwacht ontslag van CEO Hugo De Stoop. De mislukte fusie met Frontline had zijn positie aan het wankelen gebracht, en het waren vooral de tegengestelde visies over de te varen koers met aandeelhoudersfamilie Saverys die hem de das omdeden (Flows, De Standaard, GVA...). Merkwaardig, want volgens Gazet Van Antwerpen van 17 mei, zou Hugo De Stoop als sinds zijn 16de lid zijn van Greenpeace. En uitgerekend hij verdedigde de visie van Frontline die van de fusiemaatschappij ’s werelds grootste olie-rederij wilde maken. Hiermee stond hij dan lijnrecht tegenover de Saverysen die wilden inzetten op de energie-transitie en hun schepen wilden inrichten op het vervoer van “groene” energiedragers. In de grond wilde De Stoop dat ook maar was realistisch genoeg om te beseffen dat eerst na 2035 ten vroegste, de grote nood aan klassiek brandstoffen zou beginnen teruglopen. https://www.gva.be/cnt/dmf20230516_95544371

  3. Uit de wereld van de maritieme energietransitie lezen we in Project Cargo Journal van 15 mei dat in Rotterdam 40 industriële partners zich gegroepeerd hebben rond het Condor H2 project. Objectief is om tegen 2030 minstens 50 binnenvaart-en short sea-schepen te hebben uitgerust om op waterstof te varen wat een emissieredutie van 100.000 ton CO2 per jaar moet opleveren. Brandstofcellen op waterstof zullen de elektriciteit leveren om de electromoteren aan te drijven. De waterstof zou op een “pay-per-use” basis aan boord gebracht worden in tank-tainers, die, indien leeg gemakkelijk kunnen vervangen worden. Het project kadert in een breder RH2INE project, een samenwerkingsverband tussen havens, overheden en ondernemingen langs de hele Rijn dat waterstof als brandstof wil propageren. Tussen de partners vinden we ook “de Vlaamse Waterweg” en Port of Antwerp-Bruges.

    Uit de Antwerpse haven ook nog twee berichtjes respectievelijk in Flows van 15/5 en 17/5. Total Energies wil binnen de Antwerpse raffinaderij een batterijenpark van 25 Megawatt bouwen. En bij Naval in het Kattendijkdok werden River Drone 1 & 2 gedoopt. Het zijn de eersten van een generatie hybride binnenschepen. Ze zullen met containers varen voor WeBarge. Er staan nog 8 exemplaren op stapel.

  4. Eind mei is een periode van hoogconjunctuur voor water-en varend erfgoed.
    Het begint al op 28 mei op de scheepswerven van Baasrode met een lezingennamiddag over “Hout in de scheepsbouw”. Lezers van de volledige versie van deze nieuwsbrief vinden alle details in een artikeltje geïllustreerd met enkele mooie foto’s.

    Ondertussen vindt vanaf 26 mei t/m 28 mei een treffen plaats van platbodems in Gent. Heel wat vertegenwoordigers van de Nederlandse “bruine vloot”, aangevuld met Vlaamse exemplaren treffen elkaar aan de Rodetorenkaai . In de tijd, toen de dieren nog spraken, had ik geen hoge pet op van dergelijke schepen. Varen ermee leek me toen meer op “bompa-zeilen”. Tot ik de gelegenheid kreeg om er ettelijke keren mee aan boord te stappen. In het smalle Ketelmeer bij windkracht 6 oploeven richting brug naar het IJsselmeer, bij elke overstag zwaard bakboord neer, zwaard stuurboord op, zwaard stuurboord op, zwaard bakboord neer, van Stavoren naar Enkhuizen koers houden bij windkracht 5, de haven van Harlingen binnenschuiven bij opkomende tij, een meanderende rivierarm van amper 6 meter breed onder zeil opvaren, skutjessilen, alleen nog maar het grootzeil optrekken enzenz…. Nu ikzelf bompa ben heb ik een diep respect gekregen voor de schippers van dergelijke vaartuigen. En dan zwijg ik nog van de passie van deze mensen om oude rompen te herkennen als van een platbodem en daar hun hele hebben en houden insteken om deze terug om te bouwen tot een schitterende zeilende platbodem. Wie kans ziet om er heen te gaan, stuur ons eens een paar fototjes.

    Idem voor het daaropvolgende evenement Oostende voor Anker van 1 t/m 4 juni. Prospectie om er een groepsuitstap van te maken toonde te veel valkuilen, maar een individueel bezoek blijft altijd aan te raden.

  5. Ondertussen is, exclusief voor onze leden het 6de nummer verschenen van RBNRC-Extra. Het is weer een aanrader met een interview van past-commodore Jean Proot. Proficiat aan de redactie. In het internationale tijdschrift Naval krijgt de Belgische Marine aandacht met de heroprichting van de Divisie Marinefuseliers. In Extra verneemt U daar meer over.

  6. Eerstvolgende interessante data: <klik hier>