NIEUWSBRIEF 21-05-2023
Editoriaal:
Een boompje opzetten over de wegenwerken in en rond
Antwerpen, wist je dat er in april 1972 al een plan bestond, gemaakt in
opdracht van de Universiteit Antwerpen over de aanleg van de Ring en de
mobiliteit rond (en in) Antwerpen?
Meer hierover in onze nieuwsbrief per e-mail waarin
ook verwezen wordt naar het artikel dat verscheen in GVA op 20.05.2023.
En om af te
sluiten vandaag een tip voor onze specialisten mijnenjagers en vegers:
volgende week verschijnt er in RBNRC EXTRA een prachtig artikel over deze
specialiteit aan het werk in de Noordzee.
Uit het logboek van de commodore:
- Bij MPM had een belangrijke overdracht plaats. Paul Mallentjer gaf na een drietal jaren intensieve inzet
in de vrijwilligers-en gidsenwerking van de Stichting het stokje door
aan Fons Wittoeck. Paul kon tijdens de afgelopen
periode heel wat pluimen op zijn hoed steken, maar het huzarenstukje was
toch het uit de grond stampen van twee geslaagde gidsenopleidingen. De
gidsen voor Lichtschip 3 West-Hinder /M477 zijn al volop aktief. De gidsen voor het Rijn-en
Binnenvaartmuseum hebben de theoretische sessies al doorgewerkt en
bereiden zich nu voor, via praktische sessies onder het waakzame oog van
Willy Huysmans,op een
autonoom optreden.
Ook vanuit onze club: een welgemeende blijk van appreciatie voor dit
titanenwerk, en veel succes toegewenst in deze moeilijke opdracht aan
zijn opvolger Fons. In de MPM-flash het afscheidsbericht van Paul, dat
wel geen volledig afscheid is, want hij blijft nog aktief
bij MPM. Ondertussen komt er tijd vrij voor het vorige week uitvoerig
besproken nieuw initiatief in onze club ivm
laagdrempelig zeilen: https://rbnrc.be/nieuws
Kandidaturen kunnen nog gericht worden naar voorzitter@rbnrc.be met opgaven
van naam, adres,e-mailadres,
telefoonnr, geboortedatum.
Niet-leden maar wel aangesloten bij een WWSV-yachtclub
vermelden ook de naam hiervan en hun licentienummer WWSV.
En nogmaals een oproep aan clubleden booteigenaars om mee te stappen in
het initiatief. Aanmeldingen worden opgewacht bij voorzitter@rbnrc.be met opgave van
boot-karakteristieken en eventueel beschikbare plaatsen.
- Euronav
blijft het nieuws domineren, deze week nog met het geruchtmakend, maar
verwacht ontslag van CEO Hugo De Stoop. De mislukte fusie met Frontline
had zijn positie aan het wankelen gebracht, en het waren vooral de
tegengestelde visies over de te varen koers met aandeelhoudersfamilie Saverys die hem de das omdeden (Flows,
De Standaard, GVA...). Merkwaardig, want volgens Gazet Van Antwerpen van
17 mei, zou Hugo De Stoop als sinds zijn 16de lid zijn van
Greenpeace. En uitgerekend hij verdedigde de visie van Frontline die van
de fusiemaatschappij ’s werelds grootste olie-rederij wilde maken. Hiermee
stond hij dan lijnrecht tegenover de Saverysen
die wilden inzetten op de energie-transitie en hun schepen wilden
inrichten op het vervoer van “groene” energiedragers. In de grond wilde
De Stoop dat ook maar was realistisch genoeg om te beseffen dat eerst na
2035 ten vroegste, de grote nood aan klassiek brandstoffen zou beginnen
teruglopen. https://www.gva.be/cnt/dmf20230516_95544371
- Uit de wereld van de maritieme energietransitie lezen
we in Project Cargo Journal van 15 mei dat in Rotterdam 40 industriële
partners zich gegroepeerd hebben rond het Condor H2 project. Objectief
is om tegen 2030 minstens 50 binnenvaart-en
short sea-schepen te hebben uitgerust om op
waterstof te varen wat een emissieredutie van
100.000 ton CO2 per jaar moet opleveren. Brandstofcellen op waterstof
zullen de elektriciteit leveren om de electromoteren
aan te drijven. De waterstof zou op een “pay-per-use” basis aan boord gebracht worden in tank-tainers, die, indien leeg gemakkelijk kunnen
vervangen worden. Het project kadert in een breder RH2INE project, een
samenwerkingsverband tussen havens, overheden en ondernemingen langs de
hele Rijn dat waterstof als brandstof wil propageren. Tussen de partners
vinden we ook “de Vlaamse Waterweg” en Port of Antwerp-Bruges.
Uit de Antwerpse haven ook nog twee berichtjes respectievelijk in Flows van 15/5 en 17/5. Total Energies
wil binnen de Antwerpse raffinaderij een batterijenpark van 25 Megawatt
bouwen. En bij Naval in het Kattendijkdok
werden River Drone 1 & 2 gedoopt. Het zijn de eersten van een
generatie hybride binnenschepen. Ze zullen met containers varen voor WeBarge. Er staan nog 8 exemplaren op stapel.
- Eind mei
is een periode van hoogconjunctuur voor water-en
varend erfgoed.
Het begint al op 28 mei op de scheepswerven van Baasrode met een
lezingennamiddag over “Hout in de scheepsbouw”. Lezers van de volledige
versie van deze nieuwsbrief vinden alle details in een artikeltje
geïllustreerd met enkele mooie foto’s.
Ondertussen vindt vanaf 26 mei t/m 28 mei een treffen plaats van
platbodems in Gent. Heel wat vertegenwoordigers van de Nederlandse
“bruine vloot”, aangevuld met Vlaamse exemplaren treffen elkaar aan de Rodetorenkaai . In de tijd, toen de dieren nog spraken, had ik
geen hoge pet op van dergelijke schepen. Varen ermee leek me toen meer
op “bompa-zeilen”. Tot ik de gelegenheid kreeg
om er ettelijke keren mee aan boord te stappen. In het smalle Ketelmeer
bij windkracht 6 oploeven richting brug naar het IJsselmeer, bij elke
overstag zwaard bakboord neer, zwaard stuurboord op, zwaard stuurboord
op, zwaard bakboord neer, van Stavoren naar Enkhuizen koers houden bij
windkracht 5, de haven van Harlingen binnenschuiven bij opkomende tij,
een meanderende rivierarm van amper 6 meter breed onder zeil opvaren, skutjessilen, alleen nog maar het grootzeil
optrekken enz…enz…. Nu
ikzelf bompa ben heb ik een diep respect
gekregen voor de schippers van dergelijke vaartuigen. En dan zwijg ik
nog van de passie van deze mensen om oude rompen te herkennen als van
een platbodem en daar hun hele hebben en houden insteken om deze terug
om te bouwen tot een schitterende zeilende platbodem. Wie kans ziet om
er heen te gaan, stuur ons eens een paar fototjes.
Idem voor het daaropvolgende evenement Oostende voor Anker van 1 t/m 4
juni. Prospectie om er een groepsuitstap van te maken toonde te veel
valkuilen, maar een individueel bezoek blijft altijd aan te raden.
- Ondertussen
is, exclusief voor onze leden het 6de nummer verschenen van
RBNRC-Extra. Het is weer een aanrader met een interview van
past-commodore Jean Proot. Proficiat aan de
redactie. In het internationale tijdschrift Naval
krijgt de Belgische Marine aandacht met de heroprichting van de Divisie Marinefuseliers. In Extra verneemt U daar meer over.
- Eerstvolgende
interessante data: <klik hier>
|