NIEUWSBRIEF 14-05-2023
Editoriaal:
Het
Oosterweel project nadert de Stad…na 20 j. of meer?
We
krijgen de foto’s in onze gekoesterde GvA
dagelijkse krant en dat deed mij onmiddellijk teruggrijpen naar mijn archief:
de Ring rond Antwerpen Noord/Oost/Zuid en de Kennedy tunnel.
De
foto’s hieronder heb ik gemaakt voor het Antwerps Havenbedrijf, dienst Studie
en Prospectie en dat vanuit een Alouette helicopter van het Licht Vliegwezen met Commandant De Saegher als piloot.
Moest
je me niet herkennen…’t is die jonge gast met het fototoestel in de hand.
De
foto’s geven een droombeeld weer: een Ring en tunnel ZONDER auto’s !
Ongelofelijk
nu en de toekomst zal nooit meer zo zijn want elk stuk nieuw rijweg wordt
direct ingepalmd!
Het fameuze stuk van de
Ring aan het sportpaleis dat een ingebouwde verwarming had tegen aanvriezend water op de rijvak
(heeft nooit gewerkt en is verleden jaar nog weken door moeilijkheden en
reparaties dé nagel van de doodskist geweest!).
Maar ’t gaat beteren
nu…zeggen de politiekers in ’t zicht van de verkiezingen…
Foto’s © Bob Peeters
Uit het logboek van de commodore:
1.
Zeker kwalitatief was onze Happy Hour
op de Angèle van woensdag 10 mei een succes, mede dankzij de vruchtbare
gesprekken in deze altijd gezellige omgeving. Overigens nog eens bedankt aan
onze secretaris voor zijn telefonische "traktatie by
proxy".
Vooral het initiatief van Paul Mallentjer rond
laagdrempelig zeilen werd verder doorgesproken en verduidelijkt:
-- het initiatief staat open voor alle leden van RBNRC. Gezien de
tochten meestal midweeks zullen doorgaan is dit vooral een buitenkans
voor gepensioneerden.
-- ondertussen groeit de belangstelling aan en hebben zich ook al een viertal
potentiële schippers gemeld.
-- zodra de inschrijvingen geconsolideerd zijn, zullen wij een speciale
bijeenkomst inrichten waarbij alles nog eens wordt toegelicht en een antwoord
gegeven op alle resterende vragen.
-- Pro memorie: het concept: https://rbnrc.be/nieuws
. Paul (en hopelijk in de nabije
toekomst nog meer leden-bootbezitters) stelt de open plaatsen in zijn boot
(een Dufour 29) ter beschikking van de leden van
RBNRC die willen meevaren voor één of meerdere dagen in de Zeeuwse
wateren.
. Indien de booteigenaar beschikbaar
is tijdens een dag of dagen van gunstige meteo worden alle kandidaten in de
"werfreserve" gecontacteerd met opgave van datum en RV-gegevens.
Uiteraard gebeurt dit "on short notice".
Deelname is gratis (zie onderstaande voorwaarden en mits deelname in de
eventuele huishoudkosten).
. Zijn er meer gegadigden dan vrije
plaatsen, en er is een schipper beschikbaar maar geen bijkomende eigen boten
dan wordt een boot bijgehuurd. De kosten van dit bijhuren worden solidair gedeeld door alle meevarende
kandidaten,
dus ook zij die een plaats vonden op de Dufour
(exclusief uiteraard de booteigenaars).
. Lidmaatschap van RBNRC is
verplicht omdat dit automatisch lidmaatschap bij WWSV bevat met de daaraan
verbonden verzekeringen.
. Leden van bevriende verenigingen
en nieuwkomers die zich statutair kunnen identificeren met onze club en zijn
doelstellingen zijn ook welkom mits zij zich aansluiten als lid van onze
club. Lidgeld 2023 40 €, (tarief 2024: 45€, m.u.v. partners uit hetzelfde
gezin en jongeren t/m 26 jaar: 25 €). Wie reeds lid is van een andere yachtclub met een lidkaart WWSV op zak koopt een
"vaarticket" voor 20€ dat geldig blijft gedurende het lopende jaar.
. Het aanbod richt zich tot allen
die aktief willen meezeilen en/of willen leren of
bijleren.
--Kandidaturen kunnen gericht worden naar voorzitter@rbnrc.be
met opgaven van naam, adres,e-mailadres, telefoonnr, geboortedatum.
Niet-leden maar wel aangesloten bij een WWSV-yachtclub
vermelden ook de naam hiervan en hun licentienummer WWSV.
--Hierbij nogmaals een oproep aan clubleden booteigenaars om mee te stappen
in het initiatief.
Aanmeldingen worden opgewacht bij voorzitter@rbnrc.be
met opgave van boot-karakteristieken en eventueel beschikbare plaatsen.
Wij zorgen ervoor dat dit ook verzekeringstechnisch in orde komt.
Ook motorboten zijn welkom, alternatieve vaargebieden eveneens.
2.
In het kader van de WWSV-oproep
aan de dames om zich ook op het water te profileren hierbij een oproep van de
inrichters van de Schelde-Regatta:
QUOTE
Sailing for Think
Pink doet mee aan de Schelderegatta zeilwedstrijd op zaterdag 17 juni 2023.
Zij dagen andere zeilers uit om mee te doen.
Ze zouden het ook ten zeerste op prijs stellen dat er
meerdere vrouwenzeilteams aan de start zouden komen.
Ook (motor)toervaarders zijn welkom.
Meer
informatie: https://www.bootmag.be/2023/05/10/sailing-for-think-pink-in-de-schelderegatta/
en
https://www.rycb.be/schelderegatta/
UNQUOTE
3.
Flows
van 7 mei 2023 laat ons kennis maken met Akazee Ter
Schelde, de eerste zeescoutsgroep in Vlaanderen
voor kinderen met een beperking.
Met de kinderen op het water gaan is niet evident, maar daarvoor wordt er
contact gezocht met de clubs die G-zeilen (zeilen door mensen met een
handicap) aanbieden. Meer info: https://www.akazee.be/
4.
Met
85000 bezoekers blijken de Vlaamse havendagen van vorig zondag behoorlijk
succesvol te zijn afgesloten. Verder vernamen we uit Flows
deze week dat de haven van Brussel een nieuwe havenkapitein mocht verwelkomen
ter vervanging van de met pensioen vertrokken Philippe Herman. Succes gewenst
aan zijn opvolger kapitein ter lange omvaart Jerry Van Hemelen.
Minder goed nieuws kwam nog maar eens uit het nauw van Bath, waar nog maar
eens twee schepen onzacht met elkaar in aanraking kwamen. Ditmaal was de
clash tussen containerschip “Ever Globe” en een tanker. Beide schepen konden
hun weg verderzetten. (Flows 8/5/2024).
Na het tragisch ongeval met de Japanse loods waar vorige week over bericht
werd, en nu gebleken is dat dit wereldwijd, alleen dit jaar al de zevende
loods is die sterft tijdens het “pilot boarding”, gaan er stemmen op over de
veiligheid van de loodsladders. (Flows 8/5/2024)
5.
De
verdwenen Zwinhavens, de vrijmaking van de Schelde, en zijdelings ook Pieter
van der Moere. Zegt U dit niets? Dan bent U erin
geslaagd om deze week buiten de discussies rond de “Vlaamse canon” te blijven.
Ver van onze bedoeling om ons in dat moeras te begeven. We wilden alleen maar
aanstippen dat de onderwerpen uit onze openingszin de enige “vensters” zijn
die verwijzen naar een rijk maritiem verleden. Voor de rest laten we elke
interpretatie daarvan met plezier aan U over.
6.
Eerstvolgende interessante data.
Pro memorie:
De “Angèle” is het middelste van de drie binnenschepen die deel uitmaken van
het Rijn- en Binnenvaartmuseum op de droogdokkensite in Antwerpen, Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen. Ze zijn afgemeerd in het Kattendijkdok tussen
droogdok 6 en droogdok 8. Het ruim van de “Angèle” herbergt een gezellige
ontmoetingsplaats. Parkeren kan in de onmiddellijke nabijheid van de schepen.
|