NIEUWSBRIEF 14-05-2023

 

 

Editoriaal:

 

 

Het Oosterweel project nadert de Stad…na 20 j. of meer?

We krijgen de foto’s in onze gekoesterde GvA dagelijkse krant en dat deed mij onmiddellijk teruggrijpen naar mijn archief: de Ring rond Antwerpen Noord/Oost/Zuid en de Kennedy tunnel.

 

De foto’s hieronder heb ik gemaakt voor het Antwerps Havenbedrijf, dienst Studie en Prospectie en dat vanuit een Alouette helicopter van het Licht Vliegwezen met Commandant De Saegher als piloot.

 

 

Moest je me niet herkennen…’t is die jonge gast met het fototoestel in de hand.

 

De foto’s geven een droombeeld weer: een Ring en tunnel ZONDER auto’s !

Ongelofelijk nu en de toekomst zal nooit meer zo zijn want elk stuk nieuw rijweg wordt direct ingepalmd!

 

 

 

Het fameuze stuk van de Ring aan het sportpaleis dat een ingebouwde verwarming had tegen aanvriezend water op de rijvak (heeft nooit gewerkt en is verleden jaar nog weken door moeilijkheden en reparaties dé nagel van de doodskist geweest!).

 

Maar ’t gaat beteren nu…zeggen de politiekers in ’t zicht van de verkiezingen…

 

Foto’s © Bob Peeters

 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.   Zeker kwalitatief was onze Happy Hour op de Angèle van woensdag 10 mei een succes, mede dankzij de vruchtbare gesprekken in deze altijd gezellige omgeving. Overigens nog eens bedankt aan onze secretaris voor zijn telefonische "traktatie by proxy".

Vooral het initiatief van Paul Mallentjer rond laagdrempelig zeilen werd verder doorgesproken en verduidelijkt:

-- het initiatief staat open voor alle leden van RBNRC. Gezien de tochten meestal midweeks zullen doorgaan is dit vooral een buitenkans voor gepensioneerden.

-- ondertussen groeit de belangstelling aan en hebben zich ook al een viertal potentiële schippers gemeld.

-- zodra de inschrijvingen geconsolideerd zijn, zullen wij een  speciale bijeenkomst inrichten waarbij alles nog eens wordt toegelicht en een antwoord gegeven op alle resterende vragen.

-- Pro memorie: het concept:
https://rbnrc.be/nieuws
   .
Paul (en hopelijk in de nabije toekomst nog meer leden-bootbezitters) stelt de open plaatsen in zijn boot (een Dufour 29) ter beschikking van de leden van RBNRC die willen  meevaren voor één of meerdere dagen in de Zeeuwse wateren.
   . Indien de booteigenaar beschikbaar is tijdens een dag of dagen van gunstige meteo worden alle kandidaten in de "werfreserve" gecontacteerd met opgave van datum en RV-gegevens. Uiteraard gebeurt dit "on short notice". Deelname is gratis (zie onderstaande voorwaarden en mits deelname in de eventuele huishoudkosten).
   . Zijn er meer gegadigden dan vrije plaatsen,  en er is een schipper beschikbaar maar geen bijkomende eigen boten dan wordt een boot bijgehuurd. De kosten van dit bijhuren worden solidair gedeeld door alle meevarende kandidaten,
dus ook zij die een plaats vonden op de Dufour (exclusief uiteraard de booteigenaars).
   . Lidmaatschap van RBNRC is verplicht omdat dit automatisch lidmaatschap bij WWSV bevat met de daaraan verbonden verzekeringen.
   . Leden van bevriende verenigingen en nieuwkomers die zich statutair kunnen identificeren met onze club en zijn doelstellingen zijn ook welkom mits zij zich aansluiten als lid van onze club. Lidgeld 2023 40 €, (tarief 2024: 45€, m.u.v. partners uit hetzelfde gezin en jongeren t/m 26 jaar: 25 €). Wie reeds lid is van een andere yachtclub met een lidkaart WWSV op zak koopt een "vaarticket" voor 20€ dat geldig blijft gedurende het lopende jaar.
   . Het aanbod richt zich tot allen die aktief willen meezeilen en/of willen leren of bijleren.

--Kandidaturen kunnen gericht worden naar voorzitter@rbnrc.be met opgaven van naam, adres,e-mailadres, telefoonnr, geboortedatum.
Niet-leden maar wel aangesloten bij een  WWSV-yachtclub vermelden ook de naam hiervan en hun licentienummer WWSV.

--Hierbij nogmaals een oproep aan clubleden booteigenaars om mee te stappen in het initiatief.

Aanmeldingen worden opgewacht bij voorzitter@rbnrc.be met opgave van boot-karakteristieken en eventueel beschikbare plaatsen.
Wij zorgen ervoor dat dit ook verzekeringstechnisch in orde komt.
Ook motorboten zijn welkom, alternatieve vaargebieden eveneens.

2.   In het kader van de WWSV-oproep aan de dames om zich ook op het water te profileren hierbij een oproep van de inrichters van de Schelde-Regatta:

QUOTE  
Sailing for Think Pink doet mee aan de Schelderegatta zeilwedstrijd op zaterdag 17 juni 2023.

Zij dagen andere zeilers uit om mee te doen.
Ze zouden het ook ten zeerste op prijs stellen dat er meerdere vrouwenzeilteams aan de start zouden komen.
Ook (motor)toervaarders zijn welkom.

Meer informatie: https://www.bootmag.be/2023/05/10/sailing-for-think-pink-in-de-schelderegatta/
en https://www.rycb.be/schelderegatta/
UNQUOTE

3.   Flows van 7 mei 2023 laat ons kennis maken met Akazee Ter Schelde, de eerste zeescoutsgroep in Vlaanderen voor kinderen met een beperking.
Met de kinderen op het water gaan is niet evident, maar daarvoor wordt er contact gezocht met de clubs die G-zeilen (zeilen door mensen met een handicap) aanbieden. Meer info:
https://www.akazee.be/

4.   Met 85000 bezoekers blijken de Vlaamse havendagen van vorig zondag behoorlijk succesvol te zijn afgesloten. Verder vernamen we uit Flows deze week dat de haven van Brussel een nieuwe havenkapitein mocht verwelkomen ter vervanging van de met pensioen vertrokken Philippe Herman. Succes gewenst aan zijn opvolger kapitein ter lange omvaart Jerry Van Hemelen.
Minder goed nieuws kwam nog maar eens uit het nauw van Bath, waar nog maar eens twee schepen onzacht met elkaar in aanraking kwamen. Ditmaal was de clash tussen containerschip “Ever Globe” en een tanker. Beide schepen konden hun weg verderzetten. (Flows 8/5/2024).
Na het tragisch ongeval met de Japanse loods waar vorige week over bericht werd, en nu gebleken is dat dit wereldwijd, alleen dit jaar al de zevende loods is die sterft tijdens het “pilot boarding”, gaan er stemmen op over de veiligheid van de loodsladders. (Flows 8/5/2024)

5.    De verdwenen Zwinhavens, de vrijmaking van de Schelde, en zijdelings ook Pieter van der Moere. Zegt U dit niets? Dan bent U erin geslaagd om deze week buiten de discussies rond de “Vlaamse canon” te blijven. Ver van onze bedoeling om ons in dat moeras te begeven. We wilden alleen maar aanstippen dat de onderwerpen uit onze openingszin de enige “vensters” zijn die verwijzen naar een rijk maritiem verleden. Voor de rest laten we elke interpretatie daarvan met plezier aan U over.

6.    Eerstvolgende interessante data.
Pro memorie: De “Angèle” is het middelste van de drie binnenschepen die deel uitmaken van het Rijn- en Binnenvaartmuseum op de droogdokkensite in Antwerpen, Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen. Ze zijn afgemeerd in het Kattendijkdok tussen droogdok 6 en droogdok 8. Het ruim van de “Angèle” herbergt een gezellige ontmoetingsplaats. Parkeren kan in de onmiddellijke nabijheid van de schepen.