NIEUWSBRIEF 07-05-2023

 

 

Editoriaal:

 

 Ik wil het toch nog eens hebben over de Scheldekaaien…ons geliefd stadsbestuur heeft ontdekt dat er bij de (bijna) voltooiing van de luxekaaien wat ontbrak, de waterkeringsmuur natuurlijk!

 

Vergeten? Geen probleem daarmee, we gaan dat snel oplossen door een gespecialiseerde firma onder de arm te nemen en even terug te keren naar de schoolbanken: de communicerende vaten, maar dan wat groter. Een muur in een holte die zich vult met het binnenstromende water van de geweldige Schelde en dan diezelfde muur naar boven stuwt en zo een echte barrière vormt!

Slim, echt waar…maar hoeveel kost dat en was het ingecalculeerd bij de planning en budgettering?

 

In ieder geval is er winst want de pompiers moeten niet uitrukken als de Schelde over de blauwe steen komt en zij vroeger met mankracht, nu met de tractor, de waterkeringsmuur moesten sluiten. Ook geen getakelde wagens meer en natte voeten voor de politieagenten die daar de PV’s moesten uitschrijven.

 

We gaan het misschien nooit weten maar er gebeuren toch echt dure en betwistbare werken, om maar te zwijgen over de tunnel onder de kaaien ter hoogte van de Suikerrui.

 

Ik had in mijn jonge jaren (zowat 30 j. geleden) het voorstel gedaan aan stad en ministers om de afdaken te bewaren en op de Schelde kaaien mits versterking, een trein of tramverbinding van Noord naar Zuid en vice versa aan heel traag tempo te laten rijden. Het zou een type kunnen zijn met open deuren voor snel op- en afstappen. Mits wat reclame zou dat echt goedkoop uitvallen en nu kan je in het vernieuwde trammuseum enkele prachtexemplaren vinden die de job kunnen klaren. Denk eraan dat de dubbelsporen er al lagen en wel over heel de lengte van de kaaien, weeral winst!

 

Je vindt in onze Nieuwsbrief Extra alle foto’s van die trams, nostalgie in overvloed ….

Volgende week ga ik nog wat ‘doorzagen’ over ’t Stad...met plannen van oudburgemeester Bob Cools, b.v. de Cools Singel en de autosnelweg eindigend op de Meir waar dan de ‘Bobkes’ een gegarandeerde rustpauze met gebroken been e.d. in de naastbije kliniek bezorgden!

 

PR

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.   KTZ b.d. Camiel Jacobs meldt ons het overlijden van EreFKP Rik Lambrechts, die hij leerde kennen in 1962 toen die nog wachtloper was op de MSI M475 Tongeren. Hij was geen lid van onze club, maar gezien hij ook loods op rust was zal hij wel door een aantal van onze leden gekend zijn. Aan zijn familie en nabestaanden onze oprechte deelneming en steun.

2.   Voor zover deze nieuwsbrief nog tijdig in uw mailbox valt kan U op 7 mei deelnemen aan de activiteiten van de Vlaamse Havendag. Niet alleen Port of Antwerp-Bruges doet daaraan mee met de locaties Antwerpen en Zeebrugge, maar ook in Gent (North Sea Port) en Oostende is heel wat te beleven.
In Oostende focust men op nichemarkten met watergebonden activiteiten, Gent laat zien hoe havenwereld en innovatie hand in hand gaan, PAB wil tonen dat zij het voortouw nemen in energietransitie en circulaire economie.
Inlichtingen. https://www.vlaamsehavendag.be/home/

3.   In dit verband verheugt het ons dat wij ons maritieme plaatje kunnen inzetten met goed nieuws uit Oostende: start up APPI (Advanced Plastic Purification International, wil tegen 2026 500.000 ton plastiek afval verwerken in de haven van Oostende. (Nieuwsblad Transport 3 /5/ 2023). Een ware opsteker voor de activiteitscijfers van deze haven die toch al goed is voor 5000 invaarten per jaar en een toegevoegde waarde genereert van 1,23 miljard euro per jaar met een tewerkstelling van 10000 directe en indirecte jobs. Wij zijn echt blij met dergelijk nieuws, want al lijkt het erop dat wij volop de kaart trekken van de Antwerpse haven, toch willen we een regio-overschrijdende club zijn met aandacht voor alle maritieme leven. Wij staan dus open voor maritiem nieuws en agendapunten van over het hele land en zijn dankbaar voor elke tip daaromtrent. Ondertussen scoort de Antwerpse haven met een werelprimeur: 6 autonome drones voeren dagelijkse controlevluchten uit als bijkomend hulpmiddel voor de operaties. Meer daarover in “RBNRC-Extra”.

4.   Ander maritiem nieuws dat onze aandacht trok situeert zich in het kader van de energietransitie. Er is goed en er is slecht nieuws. Het goede nieuws was zeker de aankondiging van de Taiwanese rederij Evergreen dat zij maar liefst 24 containerschepen van 16000 TEU gaan bouwen met een “dual-fuel” voortstuwing, die ook op methanol kunnen varen. (Nieuwsblad Transport 2/5/2003).

Het slechte nieuws werd reeds in het logboek van vorige week vermeld: de botsing van de “Petra L” met een windturbine bij de Duitse Waddeneilanden Nordeney en Juist. Het Nieuwsblad Transport van 1 mei gaf nog wat extra-duiding hierrond. Pikant detail: de Russische kapitein van dit schip met Oekraïnens graan aan boord, richting Antwerpen, had dit incident niet meteen aan de autoriteiten vermeld. Het was het havenpersoneel dat in de boeg een gat opmerkte van 5 bij 3 meter. En ook de uitbaters van het windturbine-park zagen niet onmiddellijk een probleem, tot na controle met een helicopter toch lichte schade werd genoteerd.

Maar vooral zou dit al het tweede incident zijn binnen de week waarbij een schip op een off-shore constructie gebotst is. In het eerste geval ging het wel om een bevoorradingsschip van het platform Rough 47-3 Bravo, een offshore locatie voor de opslag van gas, dat een “own goal” maakte. De auteurs wijzen wel op het toenemend gevaar op dergelijke incidenten met 2630 geïnstalleerde windturbines verdeeld over 41 windparken, maar die tegen 2050 tot dertigduizend stuks zullen uitgebreid zijn.

5.   Op 6 december was er een plechtigheid en receptie rond de jarige M477 Oudenaarde in aanwezigheid van Vice-Admiraal Jan De Beurme. Het was een dubbelviering: 65 jaar Oudenaarde en sinds 1 jaar overgedragen aan MPM.
Onze felicitaties aan de feestende vrijwilligers.

6.    Afrondend willen we nog een oproep doen voor ons volgende Happy Hour op woensdag 10 mei e.k. tussen 14u en 17u.

7.    Eerstvolgende interessante data.
Pro memorie: De “Angèle” is het middelste van de drie binnenschepen die deel uitmaken van het Rijn-en Binnenvaartmuseum op de droogdokkensite in Antwerpen, Droogdokkenweg 4, 2030 Antwerpen. Ze zijn afgemeerd in het Kattendijkdok tussen droogdok 6 en droogdok 8. Parkeren kan in de onmiddellijke nabijheid van de schepen.