NIEUWSBRIEF 07-05-2023
Editoriaal:
Ik wil het toch nog
eens hebben over de Scheldekaaien…ons geliefd stadsbestuur heeft ontdekt dat
er bij de (bijna) voltooiing van de luxekaaien wat ontbrak, de
waterkeringsmuur natuurlijk! Vergeten? Geen probleem
daarmee, we gaan dat snel oplossen door een gespecialiseerde firma onder de
arm te nemen en even terug te keren naar de schoolbanken: de communicerende
vaten, maar dan wat groter. Een muur in een holte die zich vult met het
binnenstromende water van de geweldige Schelde en dan diezelfde muur naar
boven stuwt en zo een echte barrière vormt! Slim, echt waar…maar
hoeveel kost dat en was het ingecalculeerd bij de planning en budgettering? In ieder geval is er winst
want de pompiers moeten niet uitrukken als de Schelde over de blauwe steen
komt en zij vroeger met mankracht, nu met de tractor, de waterkeringsmuur
moesten sluiten. Ook geen getakelde wagens meer en natte voeten voor de
politieagenten die daar de PV’s moesten
uitschrijven. We gaan het misschien nooit
weten maar er gebeuren toch echt dure en betwistbare werken, om maar te
zwijgen over de tunnel onder de kaaien ter hoogte van de Suikerrui. Ik had in mijn jonge jaren
(zowat 30 j. geleden) het voorstel gedaan aan stad en ministers om de afdaken
te bewaren en op de Schelde kaaien mits versterking, een trein of tramverbinding
van Noord naar Zuid en vice versa aan heel traag
tempo te laten rijden. Het zou een type kunnen zijn met open deuren voor snel
op- en afstappen. Mits wat reclame zou dat echt goedkoop uitvallen en nu kan
je in het vernieuwde trammuseum enkele prachtexemplaren vinden die de job
kunnen klaren. Denk eraan dat de dubbelsporen er al lagen en wel over heel de
lengte van de kaaien, weeral winst! Je vindt in onze
Nieuwsbrief Extra alle foto’s van die trams, nostalgie in overvloed …. Volgende week ga ik nog wat
‘doorzagen’ over ’t Stad...met plannen van oudburgemeester
Bob Cools, b.v. de Cools Singel en de autosnelweg eindigend op de Meir waar dan de ‘Bobkes’ een
gegarandeerde rustpauze met gebroken been e.d. in de naastbije kliniek
bezorgden! PR
Uit het logboek van de commodore:
1.
KTZ
b.d. Camiel Jacobs meldt ons het overlijden van EreFKP
Rik Lambrechts, die hij leerde kennen in 1962 toen die nog wachtloper was op
de MSI M475 Tongeren. Hij was geen lid van onze club, maar gezien hij ook
loods op rust was zal hij wel door een aantal van onze leden gekend zijn. Aan
zijn familie en nabestaanden onze oprechte deelneming en steun. 2.
Voor
zover deze nieuwsbrief nog tijdig in uw mailbox valt kan U op 7 mei deelnemen
aan de activiteiten van de Vlaamse Havendag. Niet alleen Port of Antwerp-Bruges doet daaraan mee met de locaties Antwerpen
en Zeebrugge, maar ook in Gent (North Sea Port) en Oostende is heel wat te
beleven. 3.
In
dit verband verheugt het ons dat wij ons maritieme plaatje kunnen inzetten
met goed nieuws uit Oostende: start up APPI (Advanced Plastic Purification International, wil tegen 2026 500.000 ton
plastiek afval verwerken in de haven van Oostende. (Nieuwsblad
Transport 3 /5/ 2023). Een ware opsteker voor de activiteitscijfers
van deze haven die toch al goed is voor 5000 invaarten per jaar en een
toegevoegde waarde genereert van 1,23 miljard euro per jaar met een
tewerkstelling van 10000 directe en indirecte jobs. Wij zijn echt blij met
dergelijk nieuws, want al lijkt het erop dat wij volop de kaart trekken van
de Antwerpse haven, toch willen we een regio-overschrijdende club zijn met
aandacht voor alle maritieme leven. Wij staan dus open voor maritiem nieuws
en agendapunten van over het hele land en zijn dankbaar voor elke tip
daaromtrent. Ondertussen scoort de Antwerpse haven met een werelprimeur: 6 autonome drones voeren dagelijkse
controlevluchten uit als bijkomend hulpmiddel voor de operaties. Meer
daarover in “RBNRC-Extra”. 4.
Ander
maritiem nieuws dat onze aandacht trok situeert zich in het kader van de
energietransitie. Er is goed en er is slecht nieuws. Het goede nieuws was
zeker de aankondiging van de Taiwanese rederij Evergreen dat zij maar liefst
24 containerschepen van 16000 TEU gaan bouwen met een “dual-fuel”
voortstuwing, die ook op methanol kunnen varen. (Nieuwsblad Transport 2/5/2003).
5.
Op
6 december was er een plechtigheid en receptie rond de jarige M477 Oudenaarde
in aanwezigheid van Vice-Admiraal Jan De Beurme. Het was een dubbelviering: 65 jaar Oudenaarde en
sinds 1 jaar overgedragen aan MPM. 6.
Afrondend
willen we nog een oproep doen voor ons volgende Happy Hour
op woensdag 10 mei e.k. tussen 14u en 17u. 7.
Eerstvolgende interessante data. |