NIEUWSBRIEF 30-04-2023
Editoriaal:
Mag ik eens wat reclame
maken voor een boek?
Je herinnert je wel dat feuilleton dat we verleden jaar ettelijke maanden op
het einde van de nieuwsbrief presenteerden: het ‘Steinmann Assisen Proces in
1923’.
Je kan het geloven of niet,
maar het boek is in een herwerkte en super volledige versie terug verschenen!
De nieuwe versie heet:
En is geschreven door Danny
Mathysen, zie hieronder:
Hij heeft er wekelijk een
ultra volledig werkstuk van gemaakt, je zou bijna zeggen een
doctoraatsthesis, geen simpele ‘paper’!
Als je interesse hebt kan
je nog zijn 2° presentatie volgen:
Quote:
“Ik heb intussen een 2de lezing
voorzien in Kalmthout over mijn boek. Die staat gepland in de namiddag op
woensdag 17 mei vanaf 15:00 uur. U bent daar uiteraard heel welkom als u tijd
mocht hebben.”
Uit het logboek van de
commodore:
1. “Zeilen met RBNRC” (zie
nieuws 26/04/2023). De eerste kandidaturen om mee te varen zijn
binnen. We herhalen nog eens ons voorstel aan eventuele booteigenaars om mee
te stappen in het initiatief. Maar ook schippers zonder boot zijn uiterst
welkom. Bij grotere belangstelling kan dan een boot gehuurd worden en de
kosten verdeeld over alle deelnemers. Zowel zeil- als motorboten kunnen
gehuurd worden. Open boten kan men per dag huren, kajuitjachten voor midweek,
weekend, of volle week.
Kandidaten voor de “werfreserve”, dus ook schippers kunnen zich rechtstreeks
melden bij Paul Mallentjer. Eigenaars van boten: graag
een mailtje met enkele gegevens over boot en vaargebied aan voorzitter@rbnrc.be.
2. De realiteit van de
fusiehaven Port of Antwerp-Bruges begint stilaan
door te dringen.
Zo leek het bericht dat recordschip Tessa, al na enkele dagen en met 72
TEU haar kroontje moest afstaan aan de
OOCL Spain (Orient Overseas
Container Line) onaangekondigd uit de hemel gevallen, omdat de volgende
recordaanloop eerst voorzien was op 26 mei met de MSC Loreto. Tot bleek dat
de OOCL Spain in Zeebrugge was binnengelopen. Vanuit het oogpunt van PAB is
dit dus helemaal correct, maar het blijft toch altijd een beetje onwennig.
Inderdaad zijn we gewoon om bij dergelijke aanlopen vooral te kijken naar de
nautische uitdagingen. En die zijn op zijn minst heel verschillend tussen
Zeebrugge en Antwerpen.
3. Windturbineparken op zee
lijken een belangrijke schakel te worden in de energietransitie en de
autonome energieproductie van Europa, De Noordzee moet daarin een prominente
rol gaan spelen.
Maandag 24 april werd dat nog eens extra in de verf gezet in ons eigen
Oostende, waar Fort Napoleon het ongewone toneel werd van een internationale
conferentie met Frankrijk, Nederland, België, Noorwegen en de UK rond de
tafel zaten en waar zelfs president Macron aanwezig
was (die zich wel thuis zal gevoeld hebben in dit door zijn illustere
voorganger gebouwde fort).
De grote kwetsbaarheid van een dergelijke ontwikkeling, wat ons tamelijk evident
lijkt, en zelfs groter is dan deze van nucleaire centrales, werd wel nog eens extra in de verf gezet
vorige week toen het traject van de “Admiraal Vladimirsky”
uitgebreid in beeld kwam. Een gunstig neveneffect hiervan kan zijn dat de
noodzaak aan een sterke en goed uitgeruste Marine eindelijk en vooral in
België zal erkend worden.
En van kwetsbaarheid gesproken: In Flows van 27
april konden we lezen dat het vrachtschip “Petra L”, zware schade heeft
opgelopen op zijn weg naar Antwerpen door een aanvaring met een windturbine
van windturbinepark Gode 1 op de Noordzee.
4. In het editoriaal van
Nieuwsbrief nr 15 kreeg U al een algemeen overzicht
van de gesmaakte voordracht van Kolonel b.d. Roger Housen over de toestand in
Oekraïne.
Vandaag ontvingen we van ons medelid Benny Verbist
een uitgebreid inhoudelijk verslag, dat onze leden kunnen raadplegen in
“RBNRC-Extra”. De tekst is door de spreker zelf geviseerd, een buitenkans
dus.
5. Ondertussen kregen wij
ook wat nieuws binnen van vzw Op Stoapel uit Temse,
Deze sympathiek club is ontstaan op de puinen van het teloorgegane Boelwerf
en wil “het rijke erfgoed van de
scheepsbouw langsheen de Scheldeboorden onderzoeken, bewaren en op een
originele en creatieve manier ontsluiten voor een breed publiek”.
Tijdens een top driedaagse willen zij de Nederlandse Bernisse AMS60 naar
Temse halen. Als die naam U niets zegt, dan klinkt misschien M927 Spa U meer
vertrouwd in de oren, want de Bernisse is niet meer of niet minder dan de
omgedoopte Belgische kustmijnenveger. Met enig tandengeknars moeten we
toegeven dat onze Nederlandse collega’s een stapje verder staan in het redden
en onderhouden van iconen van het scheepvaartverleden. Aankomst in Temse
voorzien op 25 augustus, en voorwerp van heel wat feestelijkheden. We houden U
op de hoogte.
6.
En
ondertussen is er exclusief voor onze leden reeds de
3de editie van RBNRC-extra, weer een juweeltje. U vindt daarin ook
het eerst interview uit de reeks “een lid in de kijker”. De primeur was voor Stanislas Van Waesberghe.
Ook het zeilverhaal van een clublid “in de borstenspleet” (Raz de Sein) is het lezen waard. Een aanrader.
7.
Eerstvolgende interessante data.
|