NIEUWSBRIEF 30-04-2023

 

 

 

Editoriaal:

 

 

Mag ik eens wat reclame maken voor een boek?
Je herinnert je wel dat feuilleton dat we verleden jaar ettelijke maanden op het einde van de nieuwsbrief presenteerden: het ‘Steinmann Assisen Proces in 1923’.

Je kan het geloven of niet, maar het boek is in een herwerkte en super volledige versie terug verschenen!

De nieuwe versie heet:

 

Afbeelding met diagram

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

En is geschreven door Danny Mathysen, zie hieronder:

 

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

 

 

Hij heeft er wekelijk een ultra volledig werkstuk van gemaakt, je zou bijna zeggen een doctoraatsthesis, geen simpele ‘paper’!

 

Als je interesse hebt kan je nog zijn 2° presentatie volgen:

Quote:

“Ik heb intussen een 2de lezing voorzien in Kalmthout over mijn boek. Die staat gepland in de namiddag op woensdag 17 mei vanaf 15:00 uur. U bent daar uiteraard heel welkom als u tijd mocht hebben.”

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

 

1.   “Zeilen met RBNRC” (zie nieuws 26/04/2023). De eerste kandidaturen om mee te varen zijn binnen. We herhalen nog eens ons voorstel aan eventuele booteigenaars om mee te stappen in het initiatief. Maar ook schippers zonder boot zijn uiterst welkom. Bij grotere belangstelling kan dan een boot gehuurd worden en de kosten verdeeld over alle deelnemers. Zowel zeil- als motorboten kunnen gehuurd worden. Open boten kan men per dag huren, kajuitjachten voor midweek, weekend, of volle week.
 
Kandidaten voor de “werfreserve”, dus ook schippers kunnen zich rechtstreeks melden bij Paul Mallentjer. Eigenaars van boten: graag een mailtje met enkele gegevens over boot en vaargebied aan voorzitter@rbnrc.be.

2.   De realiteit van de fusiehaven Port of Antwerp-Bruges begint stilaan door te dringen.
Zo leek het bericht dat recordschip Tessa, al na enkele dagen en met 72 TEU  haar kroontje moest afstaan aan de OOCL Spain (Orient Overseas Container Line) onaangekondigd uit de hemel gevallen, omdat de volgende recordaanloop eerst voorzien was op 26 mei met de MSC Loreto. Tot bleek dat de OOCL Spain in Zeebrugge was binnengelopen. Vanuit het oogpunt van PAB is dit dus helemaal correct, maar het blijft toch altijd een beetje onwennig. Inderdaad zijn we gewoon om bij dergelijke aanlopen vooral te kijken naar de nautische uitdagingen. En die zijn op zijn minst heel verschillend tussen Zeebrugge en Antwerpen.

3.   Windturbineparken op zee lijken een belangrijke schakel te worden in de energietransitie en de autonome energieproductie van Europa, De Noordzee moet daarin een prominente rol gaan spelen.

Maandag 24 april werd dat nog eens extra in de verf gezet in ons eigen Oostende, waar Fort Napoleon het ongewone toneel werd van een internationale conferentie met Frankrijk, Nederland, België, Noorwegen en de UK rond de tafel zaten en waar zelfs president Macron aanwezig was (die zich wel thuis zal gevoeld hebben in dit door zijn illustere voorganger gebouwde fort).

De grote kwetsbaarheid van een dergelijke ontwikkeling, wat ons tamelijk evident lijkt, en zelfs groter is dan deze van nucleaire centrales,  werd wel nog eens extra in de verf gezet vorige week toen het traject van de “Admiraal Vladimirsky” uitgebreid in beeld kwam. Een gunstig neveneffect hiervan kan zijn dat de noodzaak aan een sterke en goed uitgeruste Marine eindelijk en vooral in België zal erkend worden.

En van kwetsbaarheid gesproken: In Flows van 27 april konden we lezen dat het vrachtschip “Petra L”, zware schade heeft opgelopen op zijn weg naar Antwerpen door een aanvaring met een windturbine van windturbinepark Gode 1 op de Noordzee.

4.   In het editoriaal van Nieuwsbrief nr 15 kreeg U al een algemeen overzicht van de gesmaakte voordracht van Kolonel b.d. Roger Housen over de toestand in Oekraïne.

Vandaag ontvingen we van ons medelid Benny Verbist een uitgebreid inhoudelijk verslag, dat onze leden kunnen raadplegen in “RBNRC-Extra”. De tekst is door de spreker zelf geviseerd, een buitenkans dus.

5.   Ondertussen kregen wij ook wat nieuws binnen van vzw Op Stoapel uit Temse, Deze sympathiek club is ontstaan op de puinen van het teloorgegane Boelwerf en wil “het rijke erfgoed van de scheepsbouw langsheen de Scheldeboorden onderzoeken, bewaren en op een originele en creatieve manier ontsluiten voor een breed publiek”.

Tijdens een top driedaagse willen zij de Nederlandse Bernisse AMS60 naar Temse halen. Als die naam U niets zegt, dan klinkt misschien M927 Spa U meer vertrouwd in de oren, want de Bernisse is niet meer of niet minder dan de omgedoopte Belgische kustmijnenveger. Met enig tandengeknars moeten we toegeven dat onze Nederlandse collega’s een stapje verder staan in het redden en onderhouden van iconen van het scheepvaartverleden. Aankomst in Temse voorzien op 25 augustus, en voorwerp van heel wat feestelijkheden. We houden U op de hoogte.

6.   En ondertussen is er exclusief voor onze leden reeds de 3de editie van RBNRC-extra, weer een juweeltje. U vindt daarin ook het eerst interview uit de reeks “een lid in de kijker”. De primeur was voor Stanislas Van Waesberghe.

Ook het zeilverhaal van een clublid “in de borstenspleet” (Raz de Sein) is het lezen waard. Een aanrader.


7.   Eerstvolgende interessante data.