NIEUWSBRIEF 23-04-2023

Editoriaal:

 

 

Je leest het overal, zowat iedereen ‘speelt’ ermee, ook in de cultuursector en zelfs een film of podcast wordt op het net gebracht... met Chat GPT!

 

Dat was verleden week, maar de AI stopt niet met tekst, ook de beelden ondergaan een digitale overlook!

 

Wij kunnen als gerespecteerde club niet achterblijven, spijtig genoeg is onze clubkas niet zo goed gevuld om zomaar die apps en programma’s aan te kopen. 

 

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.  Tevreden blikken wij terug op de 1ste uitgave van RBNRC-extra, het nieuwe medium, exclusief voor onze leden, waarover we heel wat positieve reacties kregen. Proficiat Bob en Filip. Deze week zit een 2de exemplaar in de mailbox.

 

2.  Als bijlage aan dit logboek vinden we een uitgebreide nota van Paul Mallentjer waarin hij ons nieuw initiatief van laagdrempelig zeilen verder toelicht. We staan nog altijd open voor onze leden, gelukkige bezitters van een boot (zeil of motor) om ook mee te stappen in dit initiatief. Graag een mailtje met enkele gegevens over boot en vaargebied aan voorzitter@rbnrc.be.

 

3.  Tegenvallende resultaten van de trafiekcijfers in het eerste kwartaal van 2023 vanuit Port of Antwerp-Bruges tekenden het maritieme nieuws van deze week. Verwezen wordt naar overvolle magazijnen die tijdens de covid-epidemie werden volgestouwd, en naar de oorlog in Oekraïne. Dit zou dus een tijdelijk fenomeen zijn en nog niet te veel redenen geven tot ongerustheid. Het is wel duidelijk dat de terugval van de binnenvaart in 2022 waarover vorige week bericht werd hiermee in verband staat.

 

     Contrasterend hiermee was dan wel de euforie over de nieuwe recordaanloop in Antwerpen van de MSC Tessa met een capaciteit van 24116 TEU. En die wordt dan op 26 mei nog overtroffen door de MSC Loreto met 24346 TEU, nota bene momenteel het grootste containerschip ter wereld, samen met zusterschip MSC Irina. Merkwaardig is wel dat deze systematische capaciteitsuitbreiding de laatste jaren eerder bereikt wordt door intelligentere stapeling van de containers, gecombineerd met het meer naar voor brengen van de commandobrug. Hierdoor slaagt men erin de lengte van het schip niet noemenswaardig te verhogen zodat die toch om praktische redenen lijkt te stabiliseren rond de 400 meter. (GVA van 17/4/2023 e.v.a)

 

     Maar dit alles verbleekte toen de Scandinaven het traject van de “Admiral Vladimirski” onder de aandacht bracht, waaruit diens grote interesse bleek voor de windturbineparken in de Noordzee, de onderzeese kabels en pipelines. Het zou naïef zijn aan te nemen dat die interesse louter wetenschappelijk was. Werk op de plank dus ook voor de Belgische Marine en hopelijk komt patrouilleschip nr 3 nog op tijd om de Castor en Pollux te komen bijstaan.

 

     Over de binnenvaart bereikten ons ook enkele berichten, waarvan het meest in het oog lopende het artikel van 17 april (De Standaard) over het bezoek aan het scheepscontrolecentrum van Seafar. In dit centrum begeleidt men de nieuwe generatie robotschepen die met gereduceerde en zelfs zonder bemanning varen. Commentaar hierover in de MPM-flash. Belangwekkend op milieugebied was de bevinding dat stijging van de zeespiegel ook kan veroorzaakt worden door aangroei van pakijs op land, geconstateerd op Groenland.”Groeiende ijskap duwde Groenland omlaag en de Vikings naar de uitgang”. (DS 17 april 2023). Toen de Vikings Groenland benoemden was er veel groen. Dit was tijdens een warmere klimaatperiode in onverdachte CO2- tijden. Tijdens de 13de eeuw kwam er toen een klimaatverstrenging en stevenden we af op de kleine ijstijd waardoor de ijskap terugkwam en de Vikings vertrokken, maar die ijskap drukte op de aardbodem waardoor die lager kwam te liggen. We leren elke dag bij.

 

     Maar de hoofdvogel werd toch afgeschoten door de baas van Katoennatie met zijn aankoop van een Tyrannosaurus Rex, een stunt die de vergelijking met de aankoop van de Boerentoren kan doorstaan. De ene zal trouwens in de andere terechtkomen.

 

4.  Wij kregen een vraag binnen over het agendapunt: Dag van de Marine Oostende. Onze bron daarover is het tijdschrift SeaTalk dat daarover een dubbelzinnige communicatie voert. Enerzijds behouden zij op hun website de data 30 juni-2juli, maar anderzijds publiceren zij in hun laatste hard copy uitgave: - Dag van de Marine 28 juni Oostende - Vlootdagen 29/6 - 2/7 Den Helder. Over 28 juni zijn zij onze enige bron. We zoeken het verder uit.

 

5.  Dit weekend ging overal erfgoeddag door over “Beestjes”. Bij MPM vertoonde men films rond het wrak van de in 1912 gezonken West-Hinder, met klemtoon op de “beestjes” die zich rond het wrak verzamelen en er zich op vast zetten. Daar ikzelf pas terugkom van een fel verregende Erfgoeddag op Fort 2 heb ik nog geen nieuws over het verloop van het evenement op de droogdokkensite. Volgende week meer daarover.

 

6.  Vorige dinsdag ging dan uiteindelijk het langverwachte Lenteconcert door van het Militair commando Antwerpen. Het concept was enigszins anders dan andere jaren. Traditioneel bracht de militaire muziekkapel voor de pauze een klassiek repertoire, terwijl na de pauze de gastperformers optraden. Dit jaar was er geen pauze en ging het spektakel onmiddellijk van start na de Brabançonne en de mars van het 6de linie. Met de muziekkapel van de Marine en de internationale artiesten Peter Douglas en Johnny Rosenberg werden de toeschouwers onmiddellijk meegenomen in een wervelende Sinatra en Bublé-show. Wie de ogen dicht deed zou gezworen hebben dat deze coryfeeën nog in levendelijve aanwezig waren.

 

     De muziekkapel van de Marine was schitterend en professioneel als altijd, zodat de liefhebbers van het genre laaiend enthousiast de afsluitende receptie konden induiken. Volgend jaar is er geen Lenteconcert wegens druk agenda van het provinciecommando, maar in elk geval is er voor de herdenking van 80 jaar D-day een spectaculaire Taptoe gepland. Details volgen.