NIEUWSBRIEF 09-04-2023

Editoriaal:

 

Verleden week had onze redactieraad (2 man!) een vergadering met een van onze nieuwe leden, Filip, met de bedoeling hem te vragen ons team te vervoegen en wat schrijflast van onze schouders weg te nemen.       

Hij heeft toegezegd en we hopen dat hij, als jongste medewerker met het juiste profiel, deze zware job wil volhouden, hij is zeker top gekwalificeerd.      

Zijn eerste voorstel is de rubriek ‘personalia’ wat meer leven in te blazen, het is inderdaad nuttig dat de leden mekaar wat beter kennen en weten ‘who is who’!      

Ook wat info over het bestuur is zeker nuttig en natuurlijk binnen de perken van het GPDR en de copyright regels waar we nu volop willen op letten.  

Dus niet terugdeinzen als je van hem een vraag krijgt wat je zoals uitgespookt hebt en waar je eventueel andere leden in de maritieme sector mee kan helpen.     

Uiteraard zijn anekdoten en leuke verhalen altijd welkom.    

Ook verleden week beloofde ik nog een kort vervolg op de voordracht van kolonel b.d. Roger Houssen over de oorlog in Oekraïne met een focus op “Oekraïne, hoe eindigt dit?”.

Foto © Bob Peeters

Hij heeft jaren doorgebracht in het Pentagon Washington en ook in Rusland. Hij stelt dus dat de dreigementen van een kernoorlog door geen enkele partij gewild zijn maar louter als psychologische oorlogsvoering te klasseren zijn. Je kan dat zo dikwijls je wil herhalen, maar een kernbom maar één keer!         

Dat zou een enorme wereldwijde reactie ontketenen met China op kop, en het resultaat van een kernbom is een verbrande aarde waar je niks meer kan aanvangen, zie Tsjernobyl!       

Wat ook in Rusland gebeurde is de transformatie van diverse fabrieken waar militair materiaal en munitie vervaardigd wordt in heel snel tempo naar ‘oorlogsmodi’ omgebouwd worden en dus louter op de topproductie gefocust wordt. Iets wat in het Westen hoegenaamd niet het geval is en we dus met trage leveringen zitten opgescheept. Oekraïense soldaten klagen dat ze soms maar een tot tweemaal per dag kunnen schieten!        

Als laatste punt kwam het maritieme standpunt: waarom treedt de Russische vloot bijna niet op in de zee van Azov, de beschieting vanuit zee is minimaal (gelukkig maar) dankzij een uitgebreid net van mijnen door de Oekraïners gelegd voor de kust!

Verder nieuws en reportages over de oorlog in Oekraïne met commentaar van de kolonel vind je hier verder door in het krantennieuws.  

Om af te sluiten wil ik even de onze Marine Cadetten van Geel in de bloemen zetten, zij hebben verleden zaterdag een man gered die met zijn auto in het water gereden was vlak voor hun clublokaal! Lees verder in het krantennieuws.

Hartelijk proficiat!      

 

PR

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.   Vooreerst aan iedereen een Zalig Paasfeest toegewenst. Mogen de bommen en raketten die Oekraïne bljven teisteren door een of andere mirakuleuze ingreep voor altijd veranderen in smakelijke chocolade paaseieren. Dat is misschien een kinderlijke wens, maar veel zal afhangen van het lang aangekondigde lenteoffensief of er daaruit een kleine opening tot onderhandeling kan groeien. Zolang echter de dreiging rond Taiwan aanhoudt blijft de hoop op wereldvrede niet zo nabij.       

2.   Wij proberen ons in deze nieuwsbrief zo veel mogelijk neutraal op te stellen in alle zaken die niet in verband staan met onze statuten. Iedereen weet dat wij het maritieme hoog in het vaandel dragen, dat we enorm geïnteresseerd zijn in het leven van de Marine, met extensie naar de buitenlandse marines, dat wij een passie hebben voor de watersport, voor watererfgoed enz….. Wij voelen ons dus vrij om daarover ongeremd onze mening te verkondigen. Materies buiten die sfeer liggen iets gevoeliger, maar soms gebeurt het dat wij in het vuur van een betoog daar toch een persoonlijk accent aan geven, een “slip of the tongue” of “waar het hart van vol is loopt de mond van over”. Onze excuses voor iedereen die zich daardoor zou aangesproken voelen, en wij zijn dankbaar voor elke feedback die ons daarop zou wijzen.       

3.   Al staan er bij uw redactie al een flink aantal jaren op de teller, dan wil dat niet zeggen dat zij niet open staan voor nieuwe ideeën. En die werden o.a. aangebracht door nieuwkomer Filip waar wij een constructief gesprek mee mochten hebben. Daaruit zijn een aantal voorstellen gekomen die U binnenkort in deze nieuwsbrief zal merken. Zo is er beslist om het fameuze “Addendum” terug te doen verschijnen, maar in een licht gewijzigde vorm en onder een sterk gewijzigde naam: “RBNRC-extra”. Dit zal blijven inzetten op maritieme nieuwsjes over de hele wereld,maar met een grotere focus. Ook wordt dit het forum waar meer privacy-gevoelige informatie aan bod komt. Aldus verdwijnt uit de nieuwsbrief het lexicon van maritieme nieuwsjes. Ook verhuist de rubriek “verjaardagen” uit de nieuwsbrief naar de nieuwe uitgave, en komt er een nieuwe rubriek “personalia” met als hoofdbrok: “een lid in de kijker”. De Nieuwsbrief blijft verzonden naar een breed forum van leden, sympathiserende verenigingen en individuele sympathisanten. “RNBRC-extra” daarentegen zal exclusief bestemd worden voor leden van RBNRC.     
 

4.    Dat wil niet zeggen dat de referenties naar maritiem nieuws in dit logboek zullen verdwijnen. Deze week was er weer nieuws in het vervolgverhaal van Euronav.     
Verschillende kranten en tijdschriften meldden dat de Noor Fredriksen (van Frontline) de familie Savereys had voorbijgestoken als grootste aandeelhouder van Euronav. Fredriksen en Marc Savereys, beiden sinds kort lid van de raad van bestuur van Euronav, zijn in een harde strijd verwikkeld om meer invloed te krijgen op de tankerrederij waarvoor zij elk een verschillend toekomstbeeld hebben. Fredriksen blijft geloven dat het transport van klassieke koolstofhoudende brandstoffen nog geruime tijd zal renderen, terwijl de familie Savereys vanaf nu wil inzetten op de omschakeling naar het vervoer van meer “groene” brandstoffen zoals ammoniak, methanol en waterstof.        
Lees ook:     
https://www.gva.be/cnt/dmf20220407_94670538       
https://www.gva.be/cnt/dmf20230110_94216336       
        
Ondertussen kwam ook een andere telg van de familie Savereys in het nieuws: Nicolas Savereys kondigde aan dat hij Exmar van de beurs wil halen en volledig in eigendom nemen. Hij heeft hier 12.10 € per aandeel voor over. (NT 3/4/2023 e. v.a)     
        
Het taboe op kernergie in de zeevaart lijkt ook langzaam weg te smelten. Flows van 3/4/2023 bericht over een discussie daarover in het “Maritime Innovation Platform” op 23 maart in Dordrecht. 
        
Minder aangenaam nieuws bereikte ons uit Nederland. Voor de kust van Ijmuiden raakte een opvarende van de loodstender “Lacerta” van het Nederlandse loodswezen, gekneld tussen de tender en de 90 meter lange vrachtvaarder “Wilson Mosoen”.Hij overleefde het ongeval niet. (Flows 3/4/2023). Dit ongeval gebeurde reeds op donderdagavond 30 maart. Nieuwsblad Transport meldde reeds op 31 maart dat beide kapiteins door de officier van justitie werden aangemerkt als verdachte voor dood door schuld.

5.   Heuglijk nieuws van bij de Marine. Flows van 3/4/2023 wist te melden dat zowel de Nederlandse als de Belgische regering eindelijk hun definitief akkoord gegeven hebben voor de bouw van de 4 nieuwe fregatten. Per stuk zullen ze 1 miljard Euro kosten (omgerekend naar Belgische franken……. Laten we dat toch maar niet meer doen).        

6.   Q-cup: Verder in deze nieuwsbrief lezen we het programma van deze WWSV-competitie. Zeker te onthouden: de finale heeft plaats op 21 oktober te Heusden bij Gent, maar er is zeker gelegenheid om ook eens te gaan kijken in de buurt van uw woonplaats, want de manches worden betwist op diverse plassen in de driehoek tussen Oostende, Mechelen en Turnhout. Het is werkelijk hartverwarmend om het kleine grut aan het werk te zien op hun bootjes.

7.   Verder in deze nieuwsbrief het beloofde verslag van het geopolitieke gedeelte van de Havenconferentie van 30 maart in de RYCB door Filip Reyniers. 

8.     En eindelijk is het dan zo ver: woensdag 12 april is iedereen hartelijk welkom tussen 14u en 17 u op de Angèle voor ons happy-hour. (Rijn- en Binnenvaartmuseum Droogdokkensite Antwerpen).        

9.    Eerstvolgende interessante data.   

- 12 april:                        Happy Hour “Angèle”
- 18 april:                        Lenteconcert Provinciecommando.  
- 24 april:                        Boekvoorstelling Pieter Serrin:”Daar komen de geuzen”.
- 26 april:                         Clubavond RYCB:. Williwaw..

- 27 april:                        Drink van de vriendschap Provinciecommando

- 6 mei:                           Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen      
- 7 mei;                           Vlaamse Havendag     
- 10 mei:                         Happy Hour “Angèle”   
- 24 mei:                         75 jaar 11de Genie Burcht. Verjaardagsconcert. St Niklaas.        
- 25 mei:                         GEEN Drink van de vriendschap Provinciecommando

- 1-4 juni:                        Oostende voor anker    
- 3 juni:                           Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen      
- 8 juni:                           Scheldesymposium.     
- 14 juni:                         Happy Hour “Angèle”   
- 17 juni:                         Schelderegatta  
- 30 juni - 2 juli:              Dag van de Marine Oostende.          
- 1 juli:                             Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen      
- 8 juli:                             BBQ KVOZMA met Huifkartocht in Arendonk.       
- 12 juli:                          Happy Hour “Angèle”   
- 9 augustus:                 Happy Hour “Angèle”   
- 25-26-27 augustus:    70 jaar MSC M927 SPA (nu AMS 60 Bernisse) Temse    
- 13 september:             Happy Hour “Angèle”   
- 5 oktober:                     Militariabeurs HWW Fort 2 Wommelgem     
- 11 oktober:                  Happy Hour “ Angèle”, aansluitend voordracht “Reefers” 
- 14 oktober:                  Antwerp Race    
- 21 oktober:                  Finale Q-cup in Heusden bij Gent.    
- 8 november:                Happy Hour “Angèle”   

Willy 09/04/2023