NIEUWSBRIEF 02-04-2023

Editoriaal:

 

Ik had het genoegen om samen met collega bestuurder, Jos Voet, de bekende ‘laatste donderdag’ drink op het Provinciecommando Belgiëlei, bij te wonen.

 

Onderwerp: Oproep Mil Comdo Antwerpen

Het reserve kader van het Militair Commando Provincie Antwerpen (MCP-A) heeft de intentie, door het organiseren van een aantal activiteiten, de banden binnen de reserve aan te halen en de cohesie binnen deze groep te versterken.

 

Wij kijken naar alle reservisten met een affectatie binnen de eenheden gelegen in de provincie ANTWERPEN en betrekken we ook alle leden van de bestaande Koninklijke kringen van de Reserve uit onze provincie.

 

Ook willen we de commandodriehoek van deze eenheden uitnodigen en de huidige en voorgaande provinciecommandanten.

 

Op onze eerste cohesiedag verwelkomen we op het MCP-A Kolonel b.d. HOUSEN voor een lezing over de oorlog in Oekraïne met een focus op “Oekraïne, hoe eindigt dit?”.

 

Voorafgaand aan deze lezing nemen we graag zelf even het woord om onszelf voor te stellen en onze taken binnen het MCP-A kort toe te lichten.

 

Commandant Dré Hollanders heeft nu het idee opgevat regelmatig een voordracht te koppelen aan deze prettige drink. Het lokt inderdaad veel volk want er was ruim 80 man aanwezig!

 

Ook de nieuwe bevelhebber, kolonel Lenière en veel hogere militairen waren present. Ik volgde dus de voordracht van kolonel Housen, de Bekende Vlaming van het TV-nieuws, met onderwerp OEKRAINE, (only military conference ...CIA rule: destroy paper BEFORE reading, LOL), en ik heb er heel wat van opgestoken! Kolonel b.d. Roger Housen is echt een prima spreker (zonder papiertje) en met enkele slides kon hij heel het publiek 2 uur geboeid houden.

 

Waarom is Poetin zo plots verleden jaar op 22 februari Oekraïne binnengevallen?

 

Al sinds november 2021 onderzocht de geheime dienst FSB, voorheen KGB, desituatie ter plaatse en uit peilingen ontdekten ze dat Oost-Oekraïne er niet tegen was dat Rusland eventueel de macht zou overnemen, als ze maar hun loon en eten kregen, geen objectie tegen president Poetin. Er woonden trouwens al veel Russen in die regio en de voertaal was ...Russisch. De FSB leiding vergat wel te zeggen dat West Oekraïne helemaal niet gediend was met de Russen en veel meer naar Polen, het Westen gericht was!

 

Dat was de eerste fout, dan volgde nummer 2: de kolonne tanks, militaire voertuigen en logistiek kwamen langs het noorden, de grens met Wit-Rusland, Bellarus, en daar zijn slechts een 7 tal smalle dammen door de enorme moerassen om naar het centrum, Kiev, te geraken! De twee eerste tanks werden uitgeschakeld en heel het legermateriaal stond stil!

 

Links en rechts van de smalle dam weg... puur moeras waar je zo in wegzinkt.    

Ik ga het vervolg voor volgende week houden want het was een super boeiendevoordracht, die echt in je geheugen blijft hangen.

 

PR

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1)      Een overvloed aan aktiviteiten voor onze leden deze week, en vooral op donderdag 30 maart. Men kan niet overal zijn. Zo komt het dat we onze leden verspreid zagen over minstens drie aktiviteiten. Bob en Jos, en misschien nog anderen tekenden present op het provinciecommando, waar kolonel b.d. Housen, een lezing gaf over Oekraïne. Dit gebeurde in het kader van een initiatief van de reservisten van het Provinciecommando die hiermee alle reservisten met affectatie in eenheden uit de provincie Antwerpen in kontakt wilden brengen met de leden van de reservistenverenigingen. En terwijl Filip aandachtig de debatten volgde op het Havencongres in de RYCB (zie verder in volgende nieuwsbrief) zat ikzelf aan boord van T/S Rupel op de Schelde richting Wemeldinge.           

2)      Uit het logboek van T/S Rupel van donderdag 30 maart 2021
 


Een geluk komt met een ongeluk. Het spijtige uitstel van de trip naar Duinkerken had één groot voordeel: het nieuws van een vervroegd vertrek van T/S Rupel, (Kattendijksluis draaide één uur vroeger) viel iets minder zwaar, nu die zware dag was weggevallen. De ochtend zag er nochtans niet erg aantrekkelijk uit: vanaf het kruispunt aan het Havenhuis was het stapvoets aanschuiven in de gietende regen over de Siberiabrug en naar het verkeerslicht van de afslag naar de Scheldelaan. Eens aan boord milderde de neerslag en zou zich voor de rest van de dag enkel nog sporadisch manifesteren als fijne motregen.      


Vertrek uit de Droogdokkensite        

Het gevloek van de automobilisten in de file voor de Kattendijksluis was alleen voor ons bedoeld want wij waren de enigen om te versassen. Het Boomke-moment volgde reeds om 9u07, maar de traditie heeft haar rechten, het welslagen van de tocht hangt ervan af. Toch? 


Vanaf hier zou het nog een flink eindje opboksen worden tegen tij en wind op een Schelde die niet echt meer een spiegel was. Voor de meesten onder ons hoeft een beschrijving waarschijnlijk niet van de vertrouwde beelden op oever en stroom die ons op onze tocht begeleidden. Spijtig dat deze keer in het Deurganckdok de spectaculaire ULCC’s (Ultra Larce Container Carriers) ontbraken. Eens hier voorbij besloot Jan om het vaarwater over te steken en aan de andere oever buiten de vaargeul groen op groen te gaan varen. Wel goed opgepast om de strekdam van de centrale van Doel nog op veilige afstand te houden, en ondertussen de tanden kapot gekrast bij het zicht van de nu impotent nutteloze koeltoren van Doel 3, door kortzichtig en/of dogmatisch beleid (nu definitief?) gesloten.
Eens op de Westerschelde leek de wind nog in hevigheid toegenomen.    

Westerschelde: hijsen van de beleefdheidsvlag.       

Westerschelde: hijsen van de beleefdheidsvlag. De bocht van Bath kon dan handig afgesneden worden door een omgekeerd maneuver om veilig rood op rood te gaan varen op het “fietspad”. En dan was het tijd voor de up-spirits.  

Westerschelde: up spirits      

Ondanks het feit dat theoretisch de ebstroom al op gang gekomen moest zijn, bleef de tegenwind een serieuze handicap zodat onze speed-over-ground regelmatig de negatieve cijfers aangetoetste. Ondertussen was het dus duidelijk geworden dat we de droom om minstens een klein zeiltje bij te zetten nu wel definitief konden vergeten. Het is dan ook niet te verwonderen dat we eerst om 13u30 de sluis in Hansweert konden bereiken.

Sluizen Hansweert     

Het perfekte afmeermaneuver aan de steiger van de jachthaven van Wemeldinge betekende spijtig genoeg het einde van een schitterende dag. Hartelijk dank aan Jan voor deze enige ervaring, zelfs zonder te zeilen. Van de 7 via MPM ingeschreven deelnemers gingen 5 eendagsvliegen van boord,toch een beetje jaloers op de blijvers voor Wemeldinge-Port Zélande. Ook dank aan Charles om ons te komen ophalen, niet zonder een oestertje te proeven in het nabije Yerseke,ter compensatie.     

Wemeldinge jachthaven.       

3)      Het belangrijkste maritieme nieuws van de week kwam weer van de Marine, die de tewaterlating mocht vieren van het nieuwe mijnbestrijdingsplatform M940 Oostende. U zal gemerkt hebben dat de pers hier ruimschoots belangstelling voor had. Danny Verbist stuurde ons een link naar een uitgebreide film over dit onderwerp. Https://www.youtube.com/watch?v=4q8PFmM94rA. Zie verder in de e-mail nieuwsbrief. 

4)      Uit de civiele maritieme wereld troffen ons vooral de berichten over de energietransitie rond waterstof. Het meest treffende was een bericht uit Antwerpen, waar een wereldprimeur werd gescoord met een straddle carrier (olifant) op waterstof. ATS (Antwerp Terminal Services, met belangen van MSC en PSA) gaat deze machine gedurende één jaar testen op de Noordzeeterminal, ten noorden van het sluizencomplex Berendrecht-Zandvliet. Het is een bestaande machine die werd omgebouwd met de “dual-fuel” technologie van CMB- Technics. (Nieuwsblad Transport, GVA en v.a. van 31 maart 2023).  

5)      Minder opbeurend nieuws kwam dan weer uit de Atlantische Oceaan voor de kusten van Afrika, waar de piraterij nog steeds niet is uitgeroeid. De Franse Marine kon gelukkig de voor de kust van Congo gekaapte tanker Monjasa Reformer op een 80-tal zeemijl ten zuiden van de Nigeriaanse kust terugvinden en een groot deel van de gegijzelde bemanning bevrijden. Drie man blijven ontvoerd, en daar zal waarschijnlijk losgeld voor geëist worden. De piraterij voor deWest-Afrikaanse kusten was de laatste jaren op de terugweg, dankzij een grotere politieke stabiliteit in Nigeria, regionale samenwerking en militaire aanwezigheid van vooral Frankrijk en Denemarken. Maar het blijft toch een ernstige bedreiging voor onze maritieme handelsroutes en kan enkel getemperd worden door het businessmodel zelf van de piraten aan te vallen. (Nieuwsblad Transport en Flows van 31 maart 2023).        

6)      Er is een boekvoorstelling van Peter Serrien “Daar komen de Geuzen”, tijdens een diner in de RYCB op maandagavond 24 april. Dit is een gezamenlijk initiatief van Mars & Mercurius en KKROA. Onze leden kunnen ook deelnemen, maar meld U dan vooraf aan bij voorzitter@rbnrc.be zodat ik U als gast kan aankondigen bij de organisaties.       

7)      En zeker niet vergeten, ons happy hour in de Angèle op woensdag 12 april tussen 14 en 17u.    

8)      Eerstvolgende interessante data
- 12 april: Happy Hour “Angèle”
- 18 april: Lenteconcert Provinciecommando.
- 24 april: Boekvoorstelling Pieter Serrin:”Daar komen de geuzen”.
- 26 aprl: Clubavond RYCB: Kapitein Piet uit Over de Oceaan.
- 27 april: Drink van de vriendschap Provinciecommando
- 6 mei: Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen
- 7 mei: Vlaamse Havendag
- 10 mei: Happy Hour “Angèle”
- 24 mei: 75 jaar 11de Genie Burcht. Verjaardagsconcert. St Niklaas.
- 25 mei: GEEN Drink van de vriendschap Provinciecommando
- 1-4 juni: Oostende voor anker
- 3 juni: Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen
- 8 juni: Scheldesymposium.
- 14 juni: Happy Hour “Angèle”
- 17 juni: Schelderegatta
- 30 juni-2juli: Dag van de Marine Oostende.
- 1 juli: Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen
- 8 juli: BBQ KVOZMA met Huifkartocht in Arendonk.
- 12 juli: Happy Hour “Angèle”
- 9 augustus: Happy Hour “Angèle”
- 25-26-27 augustus: 70 jaar MSC M927 SPA (nu AMS 60 Bernisse) Temse
- 13 september: Happy Hour “Angèle”
- 5 oktober: Militariabeurs HWW Fort 2 Wommelgem
- 11 oktober: Happy Hour “Angèle”, aansluitend voordracht “Reefers”
- 14 oktober: Antwerp Race
- 8 november: Happy Hour “Angèle”

Willy 02/04/2023