NIEUWSBRIEF 26-03-2023

Editoriaal:

 

Het is soms moeilijk om een onderwerp te vinden, maar dank zij de hulp van mijn allerbeste vriend (sinds 45 jaar!) heb ik een prima bron aangeboord !

Het werk is dus van de hand van Em. Prof dr. ir. Walter Van Loock van de Universiteit Gent, Microgolven en Acoustica, en behandelt verscheidene onderwerpen, hij is niet alleen prof geweest maar ook wereldreiziger en levensbeschouwer.


Op een jaar na zijn we even oud en hebben we toch heel wat tijd samen doorgebracht met zelfs enkele leuke avonturen. In een volgende flash-nieuwsbrief geef ik een overzicht van zijn uitgebreide cv in de rubriek ‘personalia’.


Zijn eerste bijdrage is een tekst gemaakt over het zeilschip Mayflower, die 400 jaar geleden met Engelse zendelingen, heelder families, de Pelgrimvaders genaamd, de Amerikaanse Oostkust bereikte.


Quote Walter:
“Ik geef in bijlage nog eens de Engelse tekst. De Nederlandse is 21 blz en te lang voor email. We zijn bezig met een nieuwe tekst maken, hopelijk wordt die in boekvorm uitgegeven door de nieuwe dienstverlener nl Tiamant.“  Zij die zich ingeschreven hebben op de flash-nieuwsbrief kunnen dit verder lezen.

 

PR

 

 

Uit het logboek van de commodore:

 

1.  Terwijl de storm over de pensioenen in Frankrijk nog steeds aanwakkert, en het uitstel van de trip naar Duinkerken meer justifieert, lijkt een echte storm ook de tocht van T/S Rupel te gaan beïnvloeden. Voor alle duidelijkheid, die tocht gaat door, maar kapitein Jan volgt de meteo met argusogen om te kunnen anticiperen op een systeem met hoge windsnelheden dat zich in de loop van de week zou kunnen manifesteren.
Tenzij deze nieuwsbrief nog tijdig verschijnt zijn de inschrijvingen om mee te varen afgesloten en zal de Rupel uiteindelijk met 7 extra crewleden afvaren op donderdag 30 maart. 5 ervan stappen van boord in Wemeldinge, 2 doen de hele trip meenaar Port Zélande. We kijken er naar uit.

2.    Een belangrijk maritiem feit van de afgelopen week is de compromis-oplossing die uit de bus kwam tijdens de aandeelhoudersvergadering van Euronav. Zowel CMB als Frontline krijgen 2 zetels in de raad van bestuur. De aandeelhouders hebben als het ware aangegeven dat de raad van bestuur de beste plaats is om de meningsverschillen tussen de twee kampen uit te vechten. Waarover ging het weer? Herinner U de afgeblazen fusie van Frontline met Euronav (een verdoken overname) wegens verzet van minderheidsaandeelhouder CMB over de te varen koers. CMB wil inzetten op het transport van “groene” alternatieven van fossiele brandstoffen, terwijl Frontline eerder gelooft dat fossiele brandstoffen nog ettelijke jaren zullen gebruikt en getransporteerd worden en dat schaalvergroting nodig is om het hoofd te kunnen bieden aan wisselende vrachttarieven. Marc Saverijs van CMB, oprichter van Euronav, en John Frederiksen van Frontline, één van de rijkste scheepsmagnaten ter wereld, zullen dus genoeg gespreksstof hebben binnen die raad van bestuur. (De Standaard 24 maart 2023).

3.   Anecdotisch was er ook één en ander te rapen in het maritieme nieuws. Zo lazen we in het Nieuwsblad Transport dat de loodsen in Taiwan voortaan een blaastest moeten passeren vooraleer ze beginnen te werken. Oorzaak is een ongeval waarbij het containerschip Hyundai Tokio (6500 TEU) frontaal op de kade botste in de haven van Kaoshiung. De loods gaf toe dat hij een avondje was gaan stappen, en hij blies positief. Zou er dan toch iets van waarheid schuilen in de betekenis van de Hotel-vlag (loods aan boord): witte pet boven rode neus?
Speciaal was ook de kop boven het artikeltje in Flows: “Antwerpen noemt zich nu ook parking”. In de nieuwe brochure waarin POAB: Port of Antwerp-Bruges zijn autoterminals in de verf zetten gaan zijn prat op een gecumuleerd aanbod van 365000 autostaanplaatsen op hun autoterminals.

4.  Ook van bij de marine heuglijk nieuws: Flows van 23 maart wist te melden dat nog dit jaar een derde patrouilleschip besteld wordt voor de patrouilleeropdrachten in de Noordzee. Waarschijnlijk zitten de nieuwsgierige Russische vaartuigen daar voor iets tussen.

5.    Mogen we ook uw aandacht vragen voor de vacatures bij MPM, verder in deze nieuwsbrief.

6.   Begin U al maar al warm te lopen voor het eerstvolgend “happy hour” van 2023 in de Angèle op 12 april 2023.    

7.    Eerstvolgende interessante data

-  30 maart Voordracht Kol B.D Housen:”Oekraïne, hoe eindigt dat?” Provinciecdo.

-  30 maart. Drink van de vriendschap Provinciecommando

-  30 maart- 31 maart TS Rupel van Antwerpen naar.Wemeldinge / Port Zélande

-  1 april (geen …vis):  Open Ship  MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen.

-  12 april Happy Hour “Angèle”

-  18 april : Lenteconcert  Provinciecommando.

-  24 april: Boekvoorstelling Pieter Serrin:”Daar komen de geuzen”.

-  26 aprl: Clubavond RYCB: Kapitein Piet uit Over de Oceaan.

-  27 april: Drink van de vriendschap Provinciecommando

-  6 mei : Open Ship  MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen

-  7 mei   Vlaamse Havendag

-  10 mei Happy Hour “Angèle”

-  25 mei: GEEN Drink van de vriendschap Provinciecommando

-  1-4 juni  Oostende voor anker

-  3 juni : Open Ship  MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen

-  8 juni. Scheldesymposium.

-  14 juni  Happy Hour “Angèle”

-  17 juni  Schelderegatta

-  30 juni-2july Dag van de Marine Oostende.

-  1 july Open Ship  MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen

-  8 july BBQ KVOZMA met Huifkartocht in Arendonk.

-  12 juli  Happy Hour “Angèle”

-  9 augustus: Happy Hour “Angèle”

-  25-26-27 augustus: 70 jaar MSC M927 SPA (nu AMS 60 Bernisse) Temse

-  13 september Happy Hour “Angèle”

-   5 oktober  Militariabeurs HWW Fort 2 Wommelgem

-  11 oktober  Happy Hour “ Angèle”, aansluitend voordracht “Reefers”

-  14 oktober Antwerp Race

-  8 november Happy Hour “Angèle”