NIEUWSBRIEF 19-03-2023
Editoriaal:
Deze week heeft het Stadsbestuur het mij echt gemakkelijk gemaakt:
die fameuze fietsersbrug! Zie Gva 13.03.2023 blz 16
Als je in de kranten en vooral de dubbele pagina van de Gazet van
Antwerpen leest val je echt van je stoel… niemand, maar dan ook niemand vindt
de mogelijkheid goed! Waarom er dan mee doorgaan en al onze zuurverdiende
(pensioencentjes) daaraan besteden? Zie GvA van dinsdag 14.03.2023
De beste oplossing lijkt nog altijd een tweede overzetboot en die
gaan ze dan afschaffen! Zijn dat allemaal Kafka’s daar in het College van
Burgemeester en Schepenen?
De PVDA heeft er
al een mop op gevonden, ze zijn met een rubberbootje (zelfs geen RIB!) de
Schelde overgestoken (hopelijk bij het keren van het getij) en stellen dit
transportmiddel voor aan iedereen die… in ’t water wil belanden LOL!
Je kan de foto zien in de GvA van 16.03.2023 op blz 13, de moeite
waard.
En dan vergeet ik bijna nog de clou van deze tragikomedie: de
fietsersbrug komt ter hoogte van de Herbouvillekaai zowat naast of boven de
Kennedytunnel en haast u in 2024 moet de aanbesteding binnen zijn!
Conclusie: de bewoners van ’t Eilandje en de midden stad zijn weer
gesjareld: zij moeten met hun fiets eerst helemaal naar “t Zuid, steken dan
over en nadat je de helling effe opgeklommen hebt en dan na een
duizelingwekkende afdaling kom je op de Betrijslaan die je helemaal moet
affietsen om aan de RYCB of Sint Anneke te geraken en dat in weer en wind of
onder de brandende zon, naar keuze.
Geef mijn portie maar aan Fikkie…
In de jaren ’90 was er ook al sprake van een ‘bruggetje’ over de
stroom, onze ere-commodore Patrick kreeg het toen echt op de heupen! Maar ik
vond dat je beter zelf een ontwerp maakt als het er dan toch van moet komen,
dus tekende ik een oversteek beginnende aan het viaduct-dam en zo over de
Entrepotplaats (einde van de Italiëlei) om tenminste het helling effect voor
de arme oude fietser minimaal te houden en ook direct vanuit de binnenstad te
vertrekken. Einde kwam in de Boeienweide op linkeroever, je kan daar al wat
zakken door de brug boven de oever lager te leggen en afdaling winnen. Je
bent dan vlak in het linkeroever centrum en alles is binnen normale afstand.
Een andere oplossing, maar dat kan slechts na einde van de Oosterweel
verbinding, is de ‘Konijnenpijp’ ofte Waasland tunnel om te vormen tot
fietsstraat! Eerlijk moet ik toegeven dat ik die hellingen nog niet heb
uitgetest met m’n Raleigh velootje…
Maar ’t moet te
doen zijn voor oude zeebonken en jong grut!
P.S.: zou ik een
octrooi nemen op die ideeën? LOL
PR
Uit het logboek van de commodore:
1) Een rijk gevuld week-end,waardoor deze nieuwsbrief
misschien iets later op uw scherm verschijnt, waarvoor onze
verontschuldigingen. Daarover later meer.
Maar eerst en vooral een dringend en spijtig bericht: Wegens dreigende
escalatie van het conflict in Frankrijk, onze zuiderburen zien er blijkbaar
tegenop om op hun gepriviligieerd pensioenstelstel in te leveren, en niet op
62 maar eerst op 64 jaar (ocharme) op pensioen te kunnen gaan, dat het MPM
besloten heeft om te trip naar Duinkerken van 29 maart e.k. sine die uit te
stellen. Gezien de bus definitief moest vastgelegd worden, werd het risico op
wegblokkades, grenssluitingen, en/of gesloten deuren in Duinkerken te groot
om dit definitieve engagement te nemen. De ingeschrevenen krijgen binnenkort
hun geld teruggestort. Zie verder in de MPM-flash.
2) Wat wel nog doorgaat is de trip van TS Rupel naar Port
Zélande op 30 en 31 maart. Er zijn nog enkele plaatsen vrij. Laatste kans om
in te schrijven.
Vertrek uit Antwerpen donderdag 30 maart, vanop de ligplaats
Droogdokkensite. Aan boord stipt om 8u30, overnachting in
Wemeldinge, op 31 maart wordt verder gevaren naar Outdorp, Port Zélande.
Meevaren kan voor 1 dag of de volle 2 dagen, mogen belangstellenden uit MPM
en RBNRC meevaren gedurende 1 of 2 dagen. Wie voor 1 dag meegaat brengt zijn
eigen picknick mee, dranken aan boord te kopen. Wie blijft overnachten
betaalt een som om te delen in de huishoudkosten aan boord, en neemt zeker
een kussensloop, matrasovertrek en slaapzak mee. Voor iedereen: waterdichte
kleding en eventueel droge reservekleding.
Repatriëring van de reeds ingeschreven kandidaten wordt voorzien vanuit
Wemeldinge door Charles Uitterlinden van MPM. Vanuit Port-Zélande is het voorlopig
nog terugkeer op eigen kracht. Belangstellenden mogen hun kandidatuur
indienen bij voorzitter@rbnrc.be. U
krijgt daarna nog een bevestiging. Met dank aan Jan Vandenborne van de TS
Rupel.
3) Af en toe krijgen
we reacties van onze leden en lezers, wat we enorm appreciëren. We gaan daar
zeker dieper op in. Een van de suggesties was om een LinkedIn-pagina
te maken. Daar is onze secretaris prompt op ingegaan, en onze pagina is een
feit. Verder in deze nieuwsbrief vindt U een screenprint, maar ga er ook eens
live naar toe.
4) Druk weekend:
Open Scheepvaartdagen, Open Ship MPM, op persoonlijk vlak nog een
finalewedstrijd korfbal meegepikt, waarbij de ploeg van de kleindochters
kampioen van België Zaalkorfbal werd. De Open Scheepvaartdagen werden weer
druk bijgewoond. Er was een gezamenlijke stand KVOZMA-MPM, waar toch ook onze
folders ter beschikking lagen.
Hierbij een klein sfeerbeeld.
|
Lichtschip 3 West-Hinder ligt gepavoiseerd
te wachten op bezoekers. Die vonden dit jaar moeilijk de weg.
|
|
Open Scheepvaartdagen 2023. Een algemene
impressie
|
|
Open Scheepvaartdagen 2023.
De stand van Watererfgoed Vlaanderen, na de receptie.
Tijdens de receptie was de stand helemaal niet meer zichtbaar.
|
|
Open Scheepvaartdagen 2023.
De stand van KVOZMA- MPM,
jaar ook de RBNRC –folders verdeeld werden.
|
5)
Elders in deze nieuwsbrief nog enkele
maritieme nieuwsjes, in afwachting dat wij een passende oplossing vinden voor
het “Addendum.
Bijkomend lazen wij nog:
- Vanuit de Defensieflash van 14 maart 2023: Divisieadmiraal Jan DE BEURME
adjunct-Admiraal BENELUX bij het maritiem hoofdkwartier van Admiraal BENELUX
en commandant van de Marinecomponent, wordt op 26 juni 2023 benoemd tot Viceadmiraal
om de functie Inspecteur-generaal uit te oefenen.
Onze felicitaties.
- Ander marinenieuws lazen we in Flows van 13
maart: de Belgische Marine leidt de operaties tegen piraterij in de Golf van
Hormuz. Al is het hoogtepunt voorbij, toch ziet men in 2019 een
heropflakkering van de plaag van de piraterij op de routes naar de Perzische
Golf. Tijdens een plechtigheid in Abu Dhabi werd de Belgische admiraal Renaud
Flamant benoemd tot “Force Commander” van de operatie Agenor. In zijn staf
zullen nog een aantal Belgische officieren opereren.
- In Flows- nieuwsbrief lazen we nog
enkele precisies over het incident in Zeebrugge over de afgeknakte
zeilrotoren, een bericht dat we vorige week al brachten. Wat is er juist
gebeurd? De zeilrotoren, zoals vorige keer vermeld zijn dus geen echte
zeilen, vragen een hulpaandrijving, vooraleer zij een voortstuwend effect
verkrijgen. In het geval van RoRo-schip Delphine, zijn dit gevaartes van 35
meter, die ook kunnen neergeklapt worden met een kantelsysteem. Het is
eigenlijk dat kantelsysteem waarin het fout ging, terwijl de rotor al
platlag. Dus de breuk is niet gebeurd vanop de volle 35 meter hoogte. Dit
verklaart waarom men er met de schrik vanaf is gekomen, weliswaar met fameuze
hinder bij laden en lossen. Plaats van het gebeuren: Brittaniadok Zeebrugge,
donderdag 9 maart rond 10 uur.
- En dan nog een nieuwtje uit het Nieuwsblad
Transport van 17 maart, in de lijn van de roep naar meer vrouwelijke
aanwezigheid op het water, en in de scheepvaart: bij de Zweedse tankerrederij
Furetank, blijkt nu de allereerste
vrouwelijke gezagvoerder te zijn aangetreden: de Zweedse Therese Boman
maakte haar maidentrip van Amsterdam naar Grangemouth in Schotland aan boord
van de Fure Vinga. Nog eens een knipoog naar de dames van de RBNRC met een
oproep om zich kenbaar te maken met hun eigen activiteiten, en wie weet om
onze bestuursploeg te versterken.
6)
Ook nog even de aandacht
vestigen op een uitnodiging op Nederland van de oudgedienden van de
Krijgsmacht, die al voorwerp was van een flash deze week, en waar nog in de
loop van volgende week een herkansing op komt.
7) Eerstvolgende
interessante data
- 25
maart: AV KVOZMA 11u. Kantine Zeescouts Thonetlaan 156 L.O.
- 25 maart: Reuniedagen Soesterberg_NL. Oudgedienden Krijgsmacht.
- 29 maart: MPM uitstap naar Duinkerken is afgelast wegens sociale onlust in
Frankrijk
- 30 maart: Voordracht Kol B.D Housen:”Oekraïne, hoe eindigt dat?”
Provinciecdo.
- 30 maart: Drink van de vriendschap Provinciecommando
- 30 maart - 31 maart: TS Rupel van Antwerpen naar.Wemeldinge / Port
Zélande
- 1 april: (geen… vis): Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor
groepen.
- 12 april: Happy Hour “Angèle”
- 18
april: Lenteconcert
Provinciecommando.
- 26 aprl: Clubavond RYCB: Kapitein Piet uit Over de Oceaan.
- 27
april: Drink van de vriendschap Provinciecommando
- 6 mei: Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet
voor groepen
- 7 mei: Vlaamse Havendag
- 10 mei: Happy Hour “Angèle”
- 25 mei: GEEN Drink van de vriendschap Provinciecommando
- 1-4 juni: Oostende voor anker
- 3 juni: Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen
- 8 juni. Scheldesymposium.
- 14 juni: Happy Hour “Angèle”
- 17 juni: Schelderegatta
- 30 juni-2 juli: Dag van de Marine Oostende.
- 1 juli: Open Ship MPM-RBM. Droogdokkensite. Niet voor groepen
- 8 juli: BBQ KVOZMA met Huifkartocht in Arendonk.
- 12 juli: Happy Hour “Angèle”
- 9 augustus: Happy Hour “Angèle”
- 25-26-27 augustus: 70 jaar MSC M927 SPA (nu AMS 60 Bernisse) Temse
- 13 september: Happy Hour “Angèle”
- 5 oktober: Militariabeurs HWW Fort 2 Wommelgem
- 11 oktober: Happy Hour “Angèle”, aansluitend voordracht “Reefers”
- 14 oktober: Antwerp Race
- 8 november: Happy Hour “Angèle”
Willy 19/3/2023
|