NIEUWSBRIEF 05-02-2023

 

 

 

UIT HET LOGBOEK VAN DE COMMODORE

 

 

1)   Coup de théatre van week, er waren er eigenlijk twee. De ene al spectaculairder dan de andere. Beginnen we met de meest maritiem getinte: de heisa rond het licht van de vuurtoren in Oostende. De lange Nelle.                
        
© Willy Jacobs  
        
U herinnert zich misschien nog bijgaande foto uit onze nieuwsbrief 29 van juli 2021. Tijdens een “nostalgische” trip in de omgeving van de vuurtoren was me  de bouwactiviteit toen al opgevallen, en gezien ik daar zo mijn bedenkingen bij had, werd deze foto genomen. Ondertussen blijkt het nog erger geworden te zijn. En dan plots komt daar het bericht dat de bewoners zich storen aan het licht van die vuurtoren. En wat hadden ze dan anders verwacht... ….?                 
                 
Gelukkig is dan toch het gezond verstand teruggekeerd en is de surrealistische blindering aan de landzijde weggenomen.     
        
De aanschaf van verduisteringsgordijnen of rolluiken zal deze mensen wel  niet tot de bedelstaf brengen.
        
De andere gebeurtenis situeert zich op een totaal ander terrein.. Onze regering beslist doodleuk dat Doel 1en 2 en Tihange 1 langer moeten openblijven. Met het gevaar om de neutraliteit te schenden die ik in deze rubriek zo goed en zo kwaad als mogelijk probeer te handhaven:dit is het summum van de knoeiboel die het energiebeleid in België geworden is sinds de onzalige wet op de kernuitstap in 2003 aan het parlement  ter stemming is voorgelegd. Met de wiskundekennis van het eerste leerjaar van de basisschool waar men leert dat 1+1=2 en 2+1= 3 kon men al jaren voorspellen dat het zo zou aflopen, en daar heeft de oorlog in Oekraïne bitter weinig mee te maken.

2)   Ondertussen is er al wat meer bekend over de uitstap naar Duinkerken van 29 maart. Hoofdbrok van het bezoek is het  interessante “Musée Portuaire”, waar tussen de vele bezienswaardigheden ook kan kennis gemaakt worden met “onze “ kaper Jean Bart. Bezocht wordt ook de Dûchesse-Anne, een driemaster gebouwd als “Grozherzogin Elisabeth” in Bremen in 1901 en als oorlogsbuit na de 2de WO overgedragen aan Frankrijk. Het werd gered van de sloop door enkele enthousiastelingen uit Duinkerken. (waar hebben we zoiets nog gehoord?) .Terloops: In de literatuur wordt nog melding gemaakt van 3 zusterschepen, waartussen de nu nog varende Stadsraad Lehmkuhl. Dit lijkt me wel straf, want, wel gebouwd op dezelfde werf  heeft  hij/zij de zeilvoering van een bark, en dus niet van een volschip of fregat,.          
        
Uiteraard staat ook de Sandettié op het programma.  Dit lichtschip maakte als BF6 (bateau feu 6)  van 1948 tot 1989 aan de zandbanken Dyck en Sandettié. Vooraleer men nog maar aan sloop kon denken werd het toen al aangekocht door de stad Duinkerken.                
        
Lunch wordt gebruikt in een bistrot in de buurt. Eenheidsmenu voor deze lunch: mosselen. Voor wie daar echt een probleem mee heeft wil de organisatie wel alternatieven afspreken, graag dit dan expliciet melden bij inschrijving.     
Bij het bekendmaken van de details bleek dat de inschrijvingssom van 60€ blijkbaar een beetje krap berekend is. Verwacht U dus nog aan een opleg van 10€.

3)   Open Ship MPM. Er werd nu toch besloten om ook op 17 maart open te houden. De Open Ship days zullen dus synchroon verlopen met de Open Scheepvaartdagen in de Waagnatie. Wel worden er geen extra attracties aan vastgekoppeld. Het wordt dus een no-nonsense dag waarbij men zich vrij kan melden aan de Lichschip 3 West-Hinder . Alleen voor de mijnenveger M477 en voor de verplaatsing tussen West-Hinder en M477 is de begeleiding van een gids verplicht.

4)   Goed nieuws voor onze marine: zoals onze leden konden  lezen in het Addendum wordt sinds 27 januari het commando van  AGENOR overgenomen door een Belg: flottieljeadmiraal Renaud Flamant. De beslissing van de Belgisch-Nederlandse steun aan de operatie werd al genomen in februari 2022.  AGENOR is de militaire pijler van de Europese waarnemingsmissie European Maritime Awareness in the Strat of Hormuz (EMASOH), met als doel de vrijheid van navigatie te verzekeren en de situatie in de Perzische Golf te de-escaleren. Toevallig of toch niet vindt men de naam Agenor ook terug in de Griekse mythologie, als zoon van de zeegod Posseidon.

5)   De reflectie over ammoniak als brandstof in de scheepvaart van vorige week was nog niet goed de deur uit, of in een nieuw artikel lazen we de aankondiging van CMB dat zij (CMB-Tech) een overeenkomst hadden afgesloten met het Zwitserse Winterthur voor de ontwikkeling van dual-fuel ammoniak-diesel tweetakt-motoren voor inbouw in 10 droge- bulkschepen van 210.000 DWT te bouwen in 2025-2026. De trein lijkt vertrokken.       

6)    in afwachting van de Algemene Vergadering van woensdag  8 maart:      
consulteer even de boodschap van onze secretaris, verder in deze nieuwsbrief. En dank aan al diegenen die daar al een gevolg aan gegeven hebben.

7)  Eerstvolgende interessante data:
                 
 
-  8 februari 2023 Jobdag Marinebasis Zeebrugge.         
-   4 maart 2023 Open Ship MPM
 - 5 maart 2023 Militariabeurs HWW. Fort 2 Wommelgem        
 - 8 maart 2023: Algemene Vergadering RBNRC.  
 - 17-18-19 maart: Open Scheepvaartdagen. Waagnatie.         
 - 17-18 -19 maart: Open Ship  MPM. Droogdokkensite. 
 -  29 maart MPM uitstap naar Duinkerken met medewerking v.o.a.RBNRC       
 - 1 april (geen …vis):  Open Ship  MPM. Droogdokkensite      
 - 18 april 2023: Lenteconcert  Provinciecommando.       
-  6 mei 2023: Open Ship  MPM. Droogdokkensite 
 - 7 mei 2023  Vlaamse Havendag        
-  1-4 juni 2023 Oostende voor anker             
-  3 juni 2023: Open Ship  MPM. Droogdokkensite 
-  17 juni 2023  Schelderegatta    
-  30 juni-2july Dag van de Marine Oostende.
-  25-26-27 augustus: 70 jaar MSC M927 SPA (nu AMS 60 Bernisse) Temse              
-  5 oktober 2023 Militariabeurs HWW Fort 2 Wommelgem      
- 14 oktober 2023 Antwerp Race
 

                                        Willy 5/2/2023