NIEUWSBRIEF
05-02-2023
UIT HET LOGBOEK VAN DE
COMMODORE
1) Coup de théatre van week, er waren er
eigenlijk twee. De ene al spectaculairder dan de andere. Beginnen we met de
meest maritiem getinte: de heisa rond het licht van de vuurtoren in Oostende.
De lange Nelle.
© Willy
Jacobs
U herinnert zich misschien nog bijgaande foto uit onze nieuwsbrief 29 van
juli 2021. Tijdens een “nostalgische” trip in de omgeving van de vuurtoren
was me de bouwactiviteit toen al opgevallen, en gezien ik daar zo mijn
bedenkingen bij had, werd deze foto genomen. Ondertussen blijkt het nog erger
geworden te zijn. En dan plots komt daar het bericht dat de bewoners zich
storen aan het licht van die vuurtoren. En wat hadden ze dan anders
verwacht... ….?
Gelukkig is dan toch het gezond verstand teruggekeerd en is de surrealistische
blindering aan de landzijde weggenomen.
De aanschaf van verduisteringsgordijnen of rolluiken zal deze mensen wel
niet tot de bedelstaf brengen.
De andere gebeurtenis situeert zich op een totaal ander terrein.. Onze
regering beslist doodleuk dat Doel 1en 2 en Tihange 1 langer moeten
openblijven. Met het gevaar om de neutraliteit te schenden die ik in deze
rubriek zo goed en zo kwaad als mogelijk probeer te handhaven:dit is het
summum van de knoeiboel die het energiebeleid in België geworden is sinds de
onzalige wet op de kernuitstap in 2003 aan het parlement ter stemming
is voorgelegd. Met de wiskundekennis van het eerste leerjaar van de
basisschool waar men leert dat 1+1=2 en 2+1= 3 kon men al jaren voorspellen
dat het zo zou aflopen, en daar heeft de oorlog in Oekraïne bitter weinig mee
te maken.
2) Ondertussen is er al wat meer bekend over de
uitstap naar Duinkerken van 29 maart. Hoofdbrok van het bezoek is het
interessante “Musée Portuaire”, waar tussen de vele bezienswaardigheden ook
kan kennis gemaakt worden met “onze “ kaper Jean Bart. Bezocht wordt ook de
Dûchesse-Anne, een driemaster gebouwd als “Grozherzogin Elisabeth” in Bremen
in 1901 en als oorlogsbuit na de 2de WO overgedragen aan
Frankrijk. Het werd gered van de sloop door enkele enthousiastelingen uit
Duinkerken. (waar hebben we zoiets nog gehoord?) .Terloops: In de literatuur
wordt nog melding gemaakt van 3 zusterschepen, waartussen de nu nog varende
Stadsraad Lehmkuhl. Dit lijkt me wel straf, want, wel gebouwd op dezelfde
werf heeft hij/zij de zeilvoering van een bark, en dus niet van
een volschip of fregat,.
Uiteraard staat ook de Sandettié op het programma. Dit lichtschip
maakte als BF6 (bateau feu 6) van 1948 tot 1989 aan de zandbanken Dyck
en Sandettié. Vooraleer men nog maar aan sloop kon denken werd het toen al
aangekocht door de stad Duinkerken.
Lunch wordt gebruikt in een bistrot in de buurt. Eenheidsmenu voor deze
lunch: mosselen. Voor wie daar echt een probleem mee heeft wil de organisatie
wel alternatieven afspreken, graag dit dan expliciet melden bij
inschrijving.
Bij het bekendmaken van de details bleek dat de inschrijvingssom van 60€
blijkbaar een beetje krap berekend is. Verwacht U dus nog aan een opleg van
10€.
3) Open Ship MPM. Er werd nu toch besloten om
ook op 17 maart open te houden. De Open Ship days zullen dus synchroon
verlopen met de Open Scheepvaartdagen in de Waagnatie. Wel worden er geen
extra attracties aan vastgekoppeld. Het wordt dus een no-nonsense dag waarbij
men zich vrij kan melden aan de Lichschip 3 West-Hinder . Alleen voor de
mijnenveger M477 en voor de verplaatsing tussen West-Hinder en M477 is de
begeleiding van een gids verplicht.
4) Goed nieuws voor onze marine: zoals onze
leden konden lezen in het Addendum wordt sinds 27 januari het commando
van AGENOR overgenomen door een Belg: flottieljeadmiraal Renaud
Flamant. De beslissing van de Belgisch-Nederlandse steun aan de operatie werd
al genomen in februari 2022. AGENOR
is de militaire pijler van de Europese waarnemingsmissie European
Maritime Awareness in the Strat of Hormuz (EMASOH), met als doel de
vrijheid van navigatie te verzekeren en de situatie in de Perzische Golf te
de-escaleren. Toevallig of toch niet vindt men de naam Agenor ook terug in de
Griekse mythologie, als zoon van de zeegod Posseidon.
5) De reflectie over ammoniak als brandstof in
de scheepvaart van vorige week was nog niet goed de deur uit, of in een nieuw
artikel lazen we de aankondiging van CMB dat zij (CMB-Tech) een overeenkomst
hadden afgesloten met het Zwitserse Winterthur voor de ontwikkeling van
dual-fuel ammoniak-diesel tweetakt-motoren voor inbouw in 10 droge-
bulkschepen van 210.000 DWT te bouwen in 2025-2026. De trein lijkt
vertrokken.
6) in afwachting van de Algemene
Vergadering van woensdag 8 maart:
consulteer even de boodschap van onze secretaris, verder in deze nieuwsbrief.
En dank aan al diegenen die daar al een gevolg aan gegeven hebben.
7) Eerstvolgende interessante data:
-
8 februari 2023 Jobdag Marinebasis Zeebrugge.
- 4 maart 2023 Open Ship MPM
- 5 maart 2023 Militariabeurs HWW. Fort 2 Wommelgem
- 8 maart 2023: Algemene Vergadering RBNRC.
- 17-18-19 maart: Open Scheepvaartdagen. Waagnatie.
- 17-18 -19 maart: Open Ship MPM. Droogdokkensite.
- 29 maart MPM uitstap naar Duinkerken met medewerking
v.o.a.RBNRC
- 1 april (geen …vis): Open Ship MPM.
Droogdokkensite
- 18 april 2023: Lenteconcert
Provinciecommando.
- 6 mei 2023: Open Ship MPM. Droogdokkensite
- 7 mei 2023 Vlaamse Havendag
- 1-4 juni 2023 Oostende voor anker
- 3 juni 2023: Open Ship MPM. Droogdokkensite
- 17 juni 2023 Schelderegatta
- 30 juni-2july Dag van de Marine Oostende.
- 25-26-27 augustus: 70 jaar MSC M927 SPA (nu AMS 60 Bernisse)
Temse
- 5 oktober 2023 Militariabeurs HWW Fort 2
Wommelgem
- 14 oktober 2023 Antwerp Race
Willy
5/2/2023
|